tisdag 2 augusti 2016


Inför elfte söndagen efter Trefaldighet

För en månad sedan önskade vi varandra GOD JULI! Har Gud och Juli varit god mot dig denna månad? Om så:

TACKOM OCH LOVOM HERREN!

Juli månad slutade för mig med OAS-mötet i min födelsestad Jönköping. Där fick jag nya erfarenheter av vilken mäktig Gud vi har. I Idrottshuset och närliggande kyrkor samlades en stor mängd knepiga människor – Ovanligt Andliga Syndare - som Gud rörde vid, upprättade och då var allt som vi drömde: Vi skrattade, vi sjöng av glädje och jublet steg från våra läppar ty Herren gjorde stora ting med oss (Psalt 126). (”Allt som vi drömde” - en kommentar säger att det kan betyda: ”då var det som vi fick hälsan åter”).

OAS är verkligen vattenkällan för trötta och törstiga ökenvandrare. Vi fick levande vatten att dricka och grovt och näringsrikt bröd – Livets Bröd - att äta. Förkunnelsen, lovsången, omsorgen, syskon-gemenskapen, ja allt fick det frusna inom oss att smälta. Brann inte våra hjärtan i oss när han talade med oss på vägen, när han öppnade Skrifterna för oss? (Luk 24:32). Vi slutade se ned på oss själva och se snett på varandra ty när vi såg upp såg vi ingen utom Jesus (Matt 17:8). Vi lärde oss att vi fick se på varandra och alla ting runt omkring med hans möjligheter. Himlar anamma! var lösenordet som släppte fångarna loss.
   Nu rullatorerar vi in i augusti. Elfte söndagen efter Trefaldighet vill ge oss friska erfarenheter av TRO OCH LIV. En del som sägs denna söndag ger oss tuggmotstånd. Vi studsar och undrar och får stanna till och tänka och häpna.

  1. Först möter vi AMOS (Amos 5:21-24).
Den kärve Amos gör mos av vår stöddighet. Han får från Gud en besk sanning. Herren tycks må illa av våra fester. Enligt Bibel 1917 säger han i 5:23 Hav bort ifrån mig era sångers buller! Vad är det som är bullrigt i Herrens öron? Jag undrade och gick till den person som skrivit Sångpostillan. Han sa så här:
   Vad är det som är bullrigt i Herrens öron? Det beror inte på om vi spelar orgel eller synt och gitarr eller inte sjunger så rent och vackert som Jussi eller Carola? Det beror på att vi slår på trumman för oss själva!  Gudstjänsten blir underhållning. Vi framhäver oss själva. Duktiga människor skymmer Gud! Och då stänger vi flödet från Guds källa, den som hjälper oss att leva ut hans kärlek under veckan. Nej, ”låt nådens rika källsprång strömma” (Sv Ps 213:2). Då kan makarna TRO och LIV hitta varandra. Amos slutar med dessa ord:

Låt rätten flyta fram som vatten 
och rättfärdigheten som en ström, 
som en outsinlig ström.
  1. Efter Amos vill PAULUS komma till tals med oss i Romarbrevet 7:14-25.
Paulus grubblar här över sig själv – precis som vi ibland: Varför är jag sån här? Är jag oomvänd eller omvänd? Eller en bakvänd kristen? Eller kanske en rättvänd kristen? Eller ….
Vill du veta vad Paulus svarar kan du få hjälp av Sångpostillan årg 2, sid 339, på bibelskolan.com tryck här. Har du min bok ATT ÄLSKA SVERIGE TILLBAKA TILL GUD KAN du läsa sidorna 94 -101. Har du inte boken kan du kontakta GAudete förlag, tryck här. Den kostar 100 kr + porto. Har du dina vägar förbi Ulvesunds Byväg 2 i Ljungskile, där jag bor, har jag 10 böcker till försäljning. En av dem längtar kanske efter att få komma hem till dig. Jag tar 100 kr utan porto. Och där finns också Anne-Mette Pleijel Johnssons bok HIMLAR ANAMMA! Kostar hos mig 130 kr. (Ring gärna först 0522-20663).

När du läser detta kanske du som Paulus ger till ett glädjerop: Gud vare tack genom Jesus Kristus vår Herre! Du och jag och vi har fått en bundsförvant, som utifrån kommer in i oss. Kristus i mig!  Vi  dras in i hans kärleksflöde. Vi låter nådens rika källsprång strömma i egen tomhet, eget armod in (Sv Ps 213:2). När Jesus finns i mig, finns det ju något i mig som är mycket gott!  TRO och LIV börjar fungera, därför att Jesus lever i mig. Glad i hans kärlek längtar jag bara efter mer och mer av detta rika flöde. Vi har kommit till källan, där vi aldrig tröttnar på att sjunga sången:

Låt rätten flyta fram som vatten 
och rättfärdigheten som en ström, 
som en outsinlig ström.

  1. Jesus har nu något viktigt att säga oss om TRO OCH LIV i Matteus 21:28-31.
Vi träffar tre söner.
En far ber den förste sonen göra ett arbete på hans gård. ”Jag vill inte” sa han. ”Har inte lust”.  Men han ångrade sig efter ett tag. Och gick. Vi hittar honom därute i trädgården rensande jordgubbslandet. Publikanen i templet var sådan. Den förlorade sonen var sådan. En krasch får dem att vända om. Hur är det med dig? Är du trött på att vara trött på dig själv? 
Fundera på: Vilken fadersbild (gudsbild) hade den förste sonen?  Och vilken självbild? Hur kan gudsbild och självbild styra vårt handlande? Hur kan vår egen gudsbild fördjupas? 
    Den andre sonen får samma fråga. Han säger ja, men glömmer bort sitt ja för ett JAG. En del liknar honom. Man har alla yttre tecken på en anständig kristen. Man går i kyrkan, ordnar fromma anletsdrag, suckar på rätt sätt. Man ser bara sig själv men är alldeles blind för andra. Fariséen i templet var en sådan. Tant Sofia i Kamomilla stad var sådan. Hon dök plötsligt upp på OAS och sjöng:
Nej huamej, ushiamej, nej hualialej,
för allt är bara synd och flärd i våran lilla värld.
Om bara alla var som ja' då skulle allt bli bra.
Men ingen annan är som ja' och ingenting är bra. Usch!

Känns du vid din släkting?  
Fundera på: Vilken fadersbild (gudsbild) hade den andre sonen?  Och vilken självbild? Hur kan gudsbild och självbild styra vårt handlande? Hur kan vår egen gudsbild fördjupas? 
   Det finns en tredje son i texten. Det är Jesus, han som berättar om sönerna. Han är FADERNS SON. Han sa JA och gick.  Sin Fader sonen lydig var, kom till mig här på jorden (Sv Ps 345:5). Guds vilja skedde i hans liv. Himlen landade på jorden. Nådens rika källsprång började strömma.  När han får träffa oss, tröttnar vi på JAG-sången. Vi dras in i hans kärleksflöde. Vi låter nådens rika källsprång strömma i egen tomhet, eget armod in (Sv Ps 213:2). TRO och LIV hittar varandra. Jesus lever i mig. Glad i hans kärlek längtar jag bara efter mer och mer av detta rika flöde.

Det finns en motrörelse i tiden. ”All kärlek är bra kärlek”. Är den? Till pengar? Till din nästas partner? I pedofilens åtrå? ”Följ ditt eget hjärta”, säger man. Det egna hjärtat kan vara lurigt. Och fullt av smutsiga tankar (se Markus 7:20-23). Människor omkring oss mår inte bra om vi följer hjärtats hugskott. Skott kan döda!
   När vi möter Jesus ser vi en som sett Gud och själv varit närmast Faderns hjärta (Joh 1:18). Han vet att Fadern har hjärta för oss och han kom för att berätta det för oss. Hela Jesu liv var en lång bilderbok om Faderns kärlek. Behöver du hjälp att förstå detta? På OAS sjöng vi in detta budskap: ”Jag tror att den helige Ande är tröstaren och hjälparen som leder mig till Jesus, till Jesus.” HUGskott förvandlas till HUGsvalelse. När det gått varmgång på ”hjärnkontoret” sänder Anden sval friskhet. Vi dras in kärleksflödet från Gud. Om det ber vi och sjunger:

Låt rätten flyta fram som vatten 
och rättfärdigheten som en ström, 
som en outsinlig ström.

I vår gemensamma glädje en god augustihälsning
Bengt Pleijel 89+



Skriva ut