torsdag 30 januari 2014

Inför Kyndelsmässodagen – Jungfru Marie kyrkogångsdag,

Kyndel betyder ljus(jfr kandelaber = ljusstake). Vi möter denna dag den gamle Symeon som talar om att Jesus är ett ljus med uppenbarelse åt svenskarna! (Lukas 2:22-40). Dagen inträffar 40 dagar efter juldagen, den 2 februari. I år hamnar detta datum på en söndag. Det gör att den tränger bort den fjärde söndagen efter Trettondedagen. Evangeliet där berättar om ett ruskväder på Gennesarets sjö, då både Jesus och Petrus går på vattnet. Så om du råkar ut för storm och rusk, ta en färd till Gennesaret med hjälp av www.bibelskolan.com/ Sångpostillan, årg 3/ Fjärde söndagen efter Trettondedagen. I boken sid 97, eller tryck här så hamnar du där. Tänk om du hamnar i en situation då du behöver gå på vatten! Vem vet?

Kyndelsmässodagen heter också Jungfru Marie Kyrkogångsdag. Vi ser hur Josef och Maria går till kyrkan tillsammans. I en kärlekshandling vill de nu tacka Gud för barnet och bära fram honom inför Gud. Men det är också en lydnadshandling. Gud hade sagt i Mose lag att när tiden var inne för deras rening skulle barnet helgas åt Herren. Dagen bär också namnet Jungfru Marie rening. Det fanns regler om hur man då skulle göra.

Vi kan tycka att dåtidens hälsolagar är både svårbegripliga och stränga. Reningen, som det talas om här, beror inte på att man ser sexualliv och barnafödandet som syndigt. Barn såg man i Israel som en rikedom och välsignelse. Kvinnan som föder barn ärar och upphöjer man.
Det är ju vår himmelske Fader som uppfunnit både människa och sex. Han själv tyckte att det var mycket gott. Därför ger han bruksanvisning på hur hans uppfinning skall skötas och användas. Missbruk skapar tårar och lidanden...
Han ger nu dessa reningsregler därför att kvinnan som fött barn behöver få ta ledigt efter förlossningen. När Gud då talade om orenhet och behov av rening, talade han på ett språk som mannen på den tiden kunde begripa. Lämna Maria i fred! Ligg inte med henne! Maria blev inte mammaledig men ”makeledig” för att hon i lugn och ro skulle kunna ta hand om både sig själv och barnet. När vi vandrar i ljuset från Guds ord hittar vi rätt. När dina ord upplåtas ger de ljus och skänker förstånd åt enkla människor (Psalt 119:130 Fb).

Vi får nu vara med om en märklig dag i Jerusalem. Det är trängsel på templets alla förgårdar. Vi ser präster och prelater, bibelkloka och laglärde, publikaner och businessmän. Där är parther och pastorer, elamiter och proselyter. Och så några göteborgare. En massa ensamma människor tillsammans.
Mitt i vimlet ser vi en gammal man. Symeon heter han. 87 år är han. Han ser sig omkring som om han letar efter något. Plötsligt ser han ett ungt par med ett barn i famnen...
Den helige Ande hade sagt att han skulle få leva så länge att han får uppleva den dag då Messias skall komma. Och nu har det hänt. Gå till kyrkan och dö! Symeon går och när han finner barnet i Marias famn blir han så glad att han börjar sjunga: Herre, nu låter du din tjänare gå hem i frid som du har lovat...
Han far inte hädan, som Bibel 1917 skriver. Han får gå hem! Vårt hemland är himlen, skriver Paulus (Fil 3:20 Bibel 2000). Han litar på vad Gud lovat. Det kan också vi göra. Vi hittar Guds löften i Bibeln. Lyssna inåt! Löftena kunna ej svika...
I en engelsk bibel hittar jag denna översättning av Johannes 8:31: If you make my word your home you will indeed be my disciples. För Jesu lärjungar är Jesu ord en plats där man känner sig hemma. HEM-skt hemma!

En bit därifrån hör vi nu Hanna, Fanuels dotter av Asers stam. Hon är gammal, 84+, änka i 60 år, fattig och utan folkpension, tillhör Asers stam, en av de förlorade stammarna, därför rotlös, utan släktingar. Men hon har upptäckt något. Vi hör hur hon tackar och prisar Gud, Hon talar om ett barn...
Stanna till hos henne. Då kommer du att förundras: HERREN kan förvandla sorg till sång. Han kan göra en jordefattig människa himmelrik.

En massa människor i kyrkan idag. Alla går lika tråkiga från kyrkan som de kom dit.
Men två äldre, som det lyser om. Vad har hänt?
Vad har hänt med just dem? Fråga dem. De har mottagning på adress: www.bibelskolan.com/ Sångpostillan Kyndelsmässodagen, årg 3, sid 483. På dörren finns en ringklocka. Tryck där. Du hör en röst: Dörren är öppen. Var god stig på!
Unna dig glädjen att få sitta ned en lång stund hos dem. Äldre människor bär ofta på en inre rikedom, som de gärna delar med sig av. Ha inte för bråttom.

En sak till idag. Nu har det hänt ännu en gång med mig. Jag har slått personligt åldersrekord. Plötsligt en natt hände det... Farväl 86+.
Nu slutar jag med sex och går över till sju.
Sju är fullkomlighetens tal. Detta år vill jag nu själv öva mig i det jag ofta har lärt andra:
Varför försöka bli perfekt, när det är mycket lättare att bli fullkomlig.”
Vill jag bli perfekt snurrar jag ängsligt omkring mig själv. Hur gör jag mig? Är jag bra så här? Men spegeln, spegeln på väggen där talar om hur ful och dum och tråkig jag är.
Vill jag bli fullkomlig gör jag hans ord till mitt HEM. I det hemmet träffar jag många som kan undervisa om fullkomlighetens HEM-lighet. Där möter jag Johannes. Han berättar om hur han såg Jesu härlighet, Ja, det var så fantastiskt, sa han: Jesus var full av nåd och sanning. Sedan kom Johannes med ett chockord: Av hans fullhet (fullkomlighet) har vi alla fått, nåd och åter nåd. (Joh 1:14-16).
Fullkomligheten – en gratisgåva från Jesus. Regimskifte inombords: Nu lever inte mer JAG utan KRISTUS lever i mig (Gal 2:20). Nu vill jag älska – inte därför att jag vill bli älskad – utan därför att jag är älskad! (se 1 Joh 4:19). Jesu kärlek är startgåvan!
PÅ Jungfru Marie reningsdag kan min FUL-komlighet renas av hans FULL-komlighet. Det var den hemligheten som Symeon 87+ sjöng om. Detta barn är ett ljus också för oss svenskar. Och för norrmän, ryssar och göteborgare. Guds källa har frälsning till brädden... den räcker för dig och för mig!

Symeon lär oss att ta emot barnet som Maria bär. Och då upptäcker du: Barnet jag bär, bär mig!

Med önskan om många upptäckter av fullkomlighetens HEM-ligheter.

Bengt Pleijel 87+

PS! Jag ”ickefirar” min åldersprästation på HEM-lig ort.







Skriva ut