onsdag 14 maj 2014

Inför femte söndagen i Påsktiden

Denna söndag vill hjälpa oss ATT VÄXA I TRO. Vi får göra det under sång: Cantáte Domino, canticum novum = sjung till Herrens ära en ny sång. Med de orden började man i äldre tider denna söndags mässa. Förra söndagen sjöng vi jubiláte. Nu får vi sjunga cantáte. Det finns många sätt på vilken man kan uttrycka påsktidens glädje.
Växandet kan ju dock vara smärtsamt. Man kan få växtvärk. Det gör ofta ont att bli av med barnslig omognad och andra dumheter. Men på andra sidan värken verkar Herren rotfast trofasthet och kärlekströst.
Därför behöver vi ibland dra oss undan i stillhet. Säga nej till mr Stress och fröken Fager. De tråkmånsarna gör oss självupptagna, osäkra, flåsiga. Vi behöver hitta grönområden, växtplatser, kärleksmöten där vi både hinner träffa vår himmelske Far och hitta oss själva. Den förlorade sonen kom till sig själv när han började söka Fadern (Lukas 15:17-18). När träffade du dig själv sist?
Larsåke W Persson gjorde en gång en variation av psalmen ”blott i det öppna har du en möjlighet” (Sv Ps 90). Den löd så här:

Blott i det öppna har du en möjlighet. Lås ibland om dig, annars töms och förbrukas du.
Ut i det fria får du med Herren gå. Uti din kammare möter han dig också.

Tryggt kan du vila, gå i frimodighet. Gömd i Guds omsorg, följd av hans trofasthet.
Allting har sin tid, det är barmhärtighet. Blott uti växlingen ligger din möjlighet.

När vi kommer in i dagens text från Johannes 17:9-17, hamnar vi på helig mark. Jesus ber. Han ber för sig själv, för sina lärjungar och för allt Guds folk. Du har gått till Fadern, står inför hans tron, ser ditt folk i kärlek, beder för dem nu (Sv Ps 359:4). Han ber alltså för dig. Är du nyfiken?
Jesu bön handlar om hur vi ska kunna VÄXA I TRO. Vi får under predikans gång stanna till, tänka, be, sjunga in budskapet i våra hjärtan.
Predikans sång går på melodi 680 – sjung lovsång alla länder... Vi tycker om den sången. Men har ni märkt, det jag har märkt, när jag sjunger så? Alla länder bryr sig inte om vad jag säger åt dem att göra. De fortsätter med sin jämmerdalslåtar. Vad gör vi åt det?
I en av denna söndags predikningar i Sångpostillan årg 1, på sid 238, har jag hittat svaret. Där får vi veta att när den helige Ande får ta hand om oss, då kan det som då sker med oss få andra att ana det rika livet i Kristus. De förstår vad de missat. De läser kanske inte Bibeln. Men de läser oss. Tryck här så får du veta mer om detta (se slutet av denna predikan).
När vi läser denna söndags text från Johannes 17:9-17, får vi stanna till ibland, tänka till, begrunda, be och sjunga in i våra hjärtan vad Herren säger oss med växandet.
Jag har hittat sju böneämnen som vi får sjunga på melodi 680.
KOM JESUS HJÄLP OSS...

1. växa i bönen och dess kraft
2. i ansvaret du ger
3. i kärleken du ger.
4. i kunskap om vår Far
5. i enheten du ger
6. i glädjen som du ger
7. i kraften som du ger.

När ni, som är lyckliga ägare av Sångpostillan årg 3, slår upp denna bok för denna söndag kommer ni att upptäcka något alldeles unikt i kyrkohistorien. Predikan är alldeles osynlig. Men den finns. En del kanske tror att här är ett exempel på att ”även solen har sina fläckar”. Att jag med andra ord glömt att skriva den. Men något sådant slarv är otänkbart! Predikan finns. Men de som inte har tro för att läsa osynliga predikningar rekommenderar jag att trycka här så hamnar ni på bibelskolan.com. Där gömmer sig dagens predikan.

Dagens tema är ATT VÄXA I TRO. I min förra blogg citerade jag ”en gammal mans bön”: Ja låt mig växa till alltmer och trösta mig igen ... (Psalt. 71:21 ff (Bibel 1917). Vi sjöng ofta detta bibelord i Åh kyrka, och en gång var det temat på ett av våra stormöten i Göteborgs stift. Min fru Annika skrev vid den tiden en liten bok som hette ”Låt mig växa till alltmer”. Den trycktes i 4000 ex. Annika fick flytta hem till Herren för fyra år sedan. Och hade då stått ut med mig i nästan 54 år. Det var 54 rika år, då vi fick slipas och tillsammans växa och mogna i Herrens tjänst.

För ett par timmar sedan hände detta: Jag fick avbryta skrivandet med att läsa boken om Annika, som just kom med posten. Vår dotter Anne-Mette Pleijel Johnsson har skrivit den. Hon har läst Annikas ”receptböcker”, där hon berättar om sitt liv och sin mognad och utveckling som kristen. Boken heter I MIN FADERS BLOMSTERGÅRD. En liten vacker bok, där varje kapitel har ett blomnamn. Hon låter Annika berätta i jagform om sin utveckling, från att vara det osynliga barnet till att få växa och mogna, och kunna hjälpa andra osynliga barn att få komma in i Herrens närvaro, och bli sedda och älskade, upprättade och upprätade, och få ta emot Herrens tilltal och kärlek.
Boken är utgiven på GAudete förlag (se hemsida www.gaudete.se. Telefon: 042/ 37 48 10). Boken finns också på Åh Stiftsgård. Den kostar 150 kr. MEN i maj är priset bara 125 kr!
Nu har jag ett klokt förslag: Den 25 maj är det inte bara europavaldag. Det är också

MORS DAG!!!


Bjud in mor på en vandring I MIN FADERS BLOMSTERGÅRD. Mor blir glad. Mor får tröst.
Köp en bok till mor, en bok till far, en bok till dig själv, och en bok till ...


Vad bra allting kommer att bli
tror

Bengt Pleijel 87+


Skriva ut