Inför
andra söndagen i fastan
DEN
KÄMPANDE TRON
är
dagens tema. I dagens alla texter träffar vi på folk som kämpar
och har det kämpigt. De vill träffa oss för att berätta för oss
om UTVÄGEN ur kamp och prövningar. Lösningen heter REMINISCERE.
Det betyder ”tänk på”. Så heter söndagens latinska
underrubrik från dagens gamla Psaltarpsalm 25:6ff.
Tänk
på
din barmhärtighet
och
din nåd, Herre,
för de är av evighet. Tänk
inte på
min ungdoms synder
och brott,
utan tänk
på
mig efter din nåd,
för din godhets skull, Herre
.
Herren
är god och rättfärdig,
därför
undervisar han syndare
om
vägen. Han leder de ödmjuka rätt, han lär de ödmjuka sin
väg.
Alla
Herrens
vägar är nåd och sanning för dem som håller hans förbund.
Rövaren
på korset sa så: Jesus
tänk på mig när du kommer med ditt rike (Lukas
23:42).
Låt
er förvandlas genom förnyelsen av era tankar
(Rom 12:2 Bibel 2000). Vi får öva oss i att tänka Guds tankar.
Ge dina dumma och dåliga tankar till Jesus. Ta emot hans visa
tankar. Kognitiv beteendeterapi!
Först
möter vi idag
- PROFETEN ELIA - en vanlig människa tillsammans med en stor Gud.
Vi
träffar honom i 1 Konungaboken 19:1-8. Vem är han? Han lever på
800-talet f. Kr. Kungen då heter Ahab. Han gifter sig med Isebel –
en vacker eldig, viljestark kvinna från Fenicien. När hon kommer
in i landet tar hon med sin religion. Hon dyrkar Baal. Baals
religion är en fruktbarhetsreligion. Man ställer till med fester i
de gröna lunderna (Gröna Lund fanns redan på den tiden). Där
förekommer både extas och sextas. Det tyckte Israels pojkar var
spännande! Folk sugs in i denna religion. Baals profeter ropar ut:
Baal är Gud! Majoriteten hänger med i denna religion. Bara 7000
blir kvar som inte dyrkar Baal (1 Kung 19:18).
Det
är nu Elia uppträder. Han har ett märkligt namn. Hans namn är
sammansatt av de två namn på Gud som man hade i Israel: EL och YAH.
Elia betyder: HERREN
ÄR GUD!
Så fort nu Elia visar sig på gator och vägar, säger folk: Där
går Herren
är Gud!
Det
brinner en eld i Elia. Heligt upprörd av folkets förfall. På Guds
order går han rakt in i Ahabs palats, förbi alla hovdamer och
hovherrar, förbi soldater och hemliga poliser, ända fram till Ahabs
tron och levererar i en kort mening världshistoriens längsta
väderleksprognos. Läs 1 Kon 17:1.
Sedan
tar Gud in honom i sitt träningsläger för profeter. Vid
bäcken Kerit får han lära sig lyda Herren och förtrösta på att Herren skulle försörja honom. Läs 1 Kung 17:2-7.
I
Sarefat möter han sedan en änka som är både försvarslös,
fattig och hedning, läs 1 Kung 17:8-24. Elia får lägga av sin
manliga stolthet och bli beroende av en kvinna. Han får själv lära
sig att ta emot barmhärtighet.
Kan
du höra budskapet till oss? Vi vill så gärna vara stora och betyda
något. Vi strör omkring oss välmenande råd. Men vi kommer
ovanifrån. Ska vi kunna ge råd måste vi själva först lära
oss att komma nedifrån, se hur mycket vi själva behöver Guds
barmhärtighet.
I
Sarefat får Elia lära sig mycket om bönen och ropa till Herren, se
v 17 ff. Den erfarenheten behöver han då han skulle drabba samman
med Baalsprofeterna på berget Karmel (Läs 1 Kung 18:20 - 46)
Men
nu – idag – möter vi honom i hans öken – missmodig, trött,
besviken, vill inte leva längre. Vad har hänt?
Känner
du Elia? Jakob skriver i sitt brev (5:17) att Elia var en människa som vi. Inte
en supermänniska. Han var en vanlig människa, tillsamman med en stor
Gud. Du och jag är vanliga människor. Vi är ”folk i allmänhet”.
”Verklighetens folk”. Vad människor omkring oss behöver se är
vanliga människor berörda av en stor Gud. Det är inte en stor tro
du behöver. Det är bättre att ha en lite tro på en stor Gud. Det
är då som saker och ting kan börja hända.
Det
händer mycket omkring i Elia, därför att EN STOR GUD är med
honom. Läs om den stora drabbningen på berget Karmel mellan honom
och baalsprofeterna. Baals maktlöshet demonstreras. Då
föll Herrens eld ner …
Vilken
triumf! När allt folket ser hur Elias Gud griper in, ropar man:
Herren
är det som är Gud! Herren är det som är Gud! (1
Kung 18:39).
Många
av oss har nog erfarenheter av stora gudstjänster, där många är
med och bekänner sin tro på Herren. Lovsången är stark. Herrens
närvaro vilar över församlingen. Avgudarnas bedrägerier avslöjas.
Vilken mäktig Gud vi har!!! Men efteråt? Hur går det då? Elia
som fick erfara TRIUMFEN fick också erfara TRAGEDIN! Han klappar
ihop. Går i däck. I dagens text finner vi honom trött, missmodig,
djupt deprimerad, vill inte leva längre. Det verkar mänskligt.
”Elia var en människa som vi”. Och vi undrar: Vilket är svårast
att klara, framgången eller motgången? En vanlig människa behöver
nog en stor Gud både i framgång och motgång. I GUDS HÄNDER - vad
som än händer!
Vad
gör då Herren? Elia får själavård.. EN STOR GUD ÄR MED EN
VANLIG MÄNNISKA!
Vem
är som Herren vår Gud, han som tronar så högt, som ser ned så
djupt – vem i himlen och på jorden? Han reser den ringe ur
stoftet och lyfter den fattige ur dyn
(Psalt 113:5-7).
Herren
ger inte Elia det han ber om. Elia ber att Herren skall ta hans liv.
Herren tar inte liv. Han ger liv. Därför hjälper Herren honom
först fysiskt. Han ser till att hans profet får sova. Sedan sänder
han en ängel till honom. Först säger ängeln: Stå
upp och ät.
Elia börjar förstå att Herren inte glömt bort honom. Herren är
en stor Gud som bryr sig om de små! Andra gången säger ängeln:
Stå
upp och ät, annars orkar du inte hela vägen. Så
bjuder ängeln på änglamat. God, näringsrik och ekologisk mat.
Om
du inte har en ”susning” om vad själavård kan betyda, läs 1
Kung 19:9-21. Elia får stark själavård genom en
svag susning,
vers 12. Vi träffar sedan
- PAULUS – en prövad man som sjunger om utvägen.
Vi hör honom I
dagens text från 1 Kor 10:12-13.
När han
sänder prövningen visar han er också en utväg …
Paulus
har många erfarenheter av stora prövningar, av kamp och lidande för
Kristi skull. I 1 Kor 11:16-33 gör han en lång lista på alla
faror, prövningar och förföljelser som drabbat. Att han stod ut!!!
Paulus
hör inte till dem som vittnar och säger: ”När jag mötte Jesus
och blev härligt frälst, försvann alla prövningar och
svårigheter." Nej, han säger istället: "då kom jag in i många fler”. Till de kristna i
Filippi skriver han så här i glädjens brev. Ni
har ju fått nåden att inte bara tro på Kristus utan också att
lida för hans skull eftersom ni har samma kamp att kämpa, som ni
såg att jag hade och nu hör att jag fortfarande hör.
Paulus – den störste av syndare – blir använd. Prövningen blir
en mognadsskola. Gud tränar till tjänst. En stor Gud kan använda
skräpiga, syndiga, knepiga, konstiga och ovanligt vanliga människor.
Paulus skriver:
Vår
Herres nåd överflödade med tro och kärlek i Kristus Jesus. Det är
ett ord att lita på och värt att tas emot av alla, att Kristus
Jesus kom till världen för att frälsa syndare – och bland dem är
jag den störste! Men jag mötte barmhärtighet, för att Kristus
Jesus skulle få visa hela sitt tålamod först mot mig, som en
förebild för dem som ska komma till tro på honom och få evigt
liv. Ära och pris åt evighetens Kung, den odödlige, osynlige, ende
Guden, i evigheters evighet. Amen
(1
Tim 1:14-17).
- SIMON – präktig man som får byta dåliga tankar mot goda.
Vi
träffar den präktige Simon i Lukas 7:36-8:3. Han bjuder oss på
lunch. Han är en fin människa, gudfruktig och from.
Nutidsorienterad. Han talar bankaffärer med Jesus. Han är generös.
Har öppet hus. Många människor är där. Jesus och du och jag och
annat fint folk är med. Och en syndig synderska får också plats
vid middagsbordet.
När
vi träffar människor i Bibeln är det för att vi ska spegla oss i
dem. Liknar jag dem? Vad är det Gud vill att jag ska se som inte är
bra i mitt liv och som han vill förändra.
Jag
kan berätta en hemlighet för dig: Jag har stora likheter med Simon.
Jag lever stilla och ärbart. Hoppar aldrig över skaklarna. Det är
inte så lätt när man går med rullator. Till min självbild här
att jag är mycket medveten om att jag är både makalös och
enastående.
När
man är så fin är det lätt att man ser ned på de fula, dumma och
misslyckade. Kommer med färdiga omdömen. Simon gjorde det. Hans
ögon strålade förakt! Men jag?
Jesus
tar itu med oss.
Först
säger han: ”Jag har något att säga dig”. Han tvingar inte sina lösningar på oss. Han frågar om vi vill höra.
Sedan:
”Du ser denna kvinna”. Simon såg henne, men uppifrån. Han såg
ned. Han föraktade. Ögonsjuk!
Jesus
vill att vi skall se henne med hans ögon och möjligheter. Där
sitter ett möjligt helgon. Smaka på ordet INNERLIG MEDKÄNSLA!
(Kol 3:12) Vad kan inte hända om en stor Frälsare får ta hand om
en misslyckad människa? Simon och du och jag får också veta hur
vi ska få kärlek till en sådan människa. Läs texten om du vill
veta.
På
lunchbjudningen hos Simon får vi träffa många fler: Maria från
Magdala, och Kusas fru Johanna är där, och Susanna. Om vi läser
Sångpostillan kan vi få höra hur Fredrik och Alfred tar ton och
sjunger in tröst i oss. Allra sist står det att vi får träffa
många
andra.
Bland dem finns du, och du ser hur Jesus vänder sig till dig och
säger: Jag
har något att säga dig
(jfr v 40). Hör du som har öron!
Vill
du ha sällskap med mig, en ovanligt vanlig människa som behöver en
stor Gud. Jag träffas i Sångpostillan årg 2, i boken sid 136, eller tryck
här
om du vill komma dit.
Med
ovanligt vänlig hälsning
Bengt
Pleijel 89+