Inför
elfte söndagen i Trefaldighet.
TRO
OCH
LIV
är
söndagens budskap. Hur få TRO och LIV att fungera tillsammans? Det
beror på var man hämtar EL-kraften. Om jag styrs av EL från himmEL
eller kånkar fram i egen kraft? Är Jesus min KUNG eller är hans
Majestät JAG regenten? Änglar som MikaEL och GabriEL får kraft
från Guds himmEL. Så också vissa jordiska budbärare. Den som
skriver detta - Bengt PleijEL
- sänder nu till dig några EL-stötar så att du vaknar upp och
kopplar på EL-kraften från honom som är VÄRLDENS LJUS. Då blir
det mycket som klarnar för dig. Upptäck receptet från Himlakoden
A - Be - Se - Ge:
A
–
är Anden som ger liv.
Be
-arbeta det du läst
Se
-
vad Jesus gjort för dig
Ge
– åt andra vad du fått.
Först
kommer idag Jesaja som i 2:12-17 (Fb) berättar om
STOLTHETENS
UPPGÅNG OCH FALL
Herren Sebaots
dag ska komma mot allt som är stolt och högt, mot allt som är
upphöjt så att det ödmjukas, mot Libanons alla cedrar, de höga
och upphöjda, och Bashans alla ekar, mot alla höga berg och alla
stolta höjder mot alla höga torn och alla fasta murar, mot alla
Tarsisskepp
och
alla ståtliga fartyg.
Människornas
stolthet ska böjas ner och männens högmod ödmjukas. Herren ensam
ska vara upphöjd på den dagen.
Vi
får vara stolta!
Den
stolte skall ha sin stolthet i Herren,
skriver Paulus (1
Kor 1:31,Bibel 2000). ”Ett
litet kungabarn jag är och stolt jag är för det… ”
Men
den glädjen tappar vi när vi börjar malla och "märkla" oss. Jesaja
målar bilden av oss som stora cedrar och stolta fartyg… Vi kliver
upp på höga berg och sätter oss på höga hästar. Vi berömmer
oss själva men bedömer och dömer alla andra… Människor
omkring oss tycker vi är tröttsamma, när vi sätter oss på
”dumstolen”. De håller för näsan. Eget beröm luktar illa.
Nu
säger Herren att han skall gå till rätta med oss. Han räknar med
oss och därför ställer han till med räkenskap. Han vet att om vi
klättrar för högt upp blir fallet en katastrof. Han plockar ned
oss för att vi ska se upp. När vi har vår blick uppåt vänd mot
Herren får vi se på oss själva och andra med hans möjligheter. Med evig kärlek har jag älskat dig därför låter jag min nåd
förbliva över dig (Jeremia 31:3). Den
stolte skall ha sin stolthet i Herren.
MEN
NU …
Det
är Paulus som i Romarbrevet 3:21-28 (Fb) brister ut detta kraftiga
MEN NU!
Men
nu
har det uppenbarats en rättfärdighet från Gud utan lag, en som
lagen och profeterna vittnar om, en rättfärdighet från Gud
genom tro på Jesus Kristus
för
alla som tror. Här finns ingen skillnad. Alla har syndat och
saknar härligheten från Gud, och de förklaras rättfärdiga
som en gåva, av hans nåd, därför att de är friköpta av Kristus
Jesus. Honom har Gud ställt fram som en nådastol
genom
tron på hans blod. Så ville han visa sin rättfärdighet, eftersom
han i sitt tålamod hade lämnat de tidigare begångna synderna
ostraffade. I den tid som nu är ville han visa sin
rättfärdighet: att han både är rättfärdig och förklarar den
rättfärdig som tror på Jesus. Vad kan vi då berömma oss av? Beröm
är uteslutet. Genom vilken lag? Gärningarnas? Nej, genom trons
lag. Vi hävdar nämligen att människan förklaras
rättfärdig genom tro, utan laggärningar.
Men
nu …
Ja,
nu kommer vändpunkten! Ordet ”men nu” är starkt betonat.
Tidigare har Paulus avslöjat både judar och greker, romare och
svenskar och sagt atthela
världen står med skuld inför Gud. ”Jag har
del i världens bortvändhet från Gud och är skyldig till mer ont
än jag själv kan förstå…” Livets Gud, som anförtrott oss
livet, har fått se hur vi fuskat sönder hans goda skapelse. Genom
våra synder går det sönder. Alla
har syndat och saknar härligheten från Gud.
MEN
NU berättar Paulus om en ny förankring. Han berättar om vad Gud
har gjort. Gud har en lösning på våra låsningar. Guds lösning är
frälsningen.
Men
nu har utan lagen en rättfärdighet från Gud blivit uppenbarad.
Jag får rättfärdigheten som en gåva. Av nåd. Gratis! När Luther
upptäckte det berättar han att det var som att gå in genom
paradisets portar. Han fick en ljuständning i sitt liv. En
aha-upplevelse! Det blev revolution för Luther och "renewal" för
oss! Wow!!!!
Trots att alla syndat och saknar härligheten från Gud får vi stå som rättfärdiga utan att ha förtjänat det. Varför? Jo, av hans nåd, därför att Kristus Jesus har friköpt dem. Nu förklarar Gud den rättfärdig som tror på Jesus.
När
vi har vår blick vänd mot Herren får vi se på oss och andra med
hans möjligheter. Det vi sett och tagit emot, får vi ge vidare till
andra. Den
stolte skall ha sin stolthet i Herren.
TRO
och LIV börjar fungera!
Lukas
berättar i 18:1-14 om två män som går till kyrkan, där en
BRÖSTAR
SIG och
den andre
SLÅR SIG FÖR BRÖSTET!
För
några som var säkra på att de själva var rättfärdiga och som
föraktade andra berättade Jesus också denna liknelse: "Två
personer gick upp till templet för att be. Den ene var farisé och
den andre tullindrivare. Farisén stod och bad för sig själv:
Gud, jag tackar dig för att jag inte är som andra människor:
roffare, brottslingar, äktenskapsbrytare eller som den där
tullindrivaren. Jag fastar två gånger i veckan, jag ger
tionde av allt jag får in.
Men
tullindrivaren stod långt borta och vågade inte ens lyfta blicken
mot himlen, utan slog sig mot bröstet
och
bad: Gud, förlåt en syndare som mig. Jag säger er: Han
gick hem rättfärdig, inte den andre. Var och en som upphöjer sig
ska bli förödmjukad, men den som ödmjukar sig ska bli upphöjd.
Två
karlar går till kyrkan. Båda går dit för att be. Bra!
Den
ene tackar Gud. Gud och han hade gjort honom skötsam och fin och
lyckad. Han bröstar sig. Sväller inifrån. JAG, JAG, JAG… Han
var inte så dålig som den där…
Den
andre gråter. Han slår sig för sitt bröst. Dumma mig! sa han. Hur
kunde jag vara så korkad?
Han
stammar fram en förlåtelsebön:
Gud, förlåt en syndare som mig. OBS! I Bibeln är uttrycket ”att slå sig för sitt bröst” en
syndabekännelse!
Plötsligt
dyker en tredje man upp i texten. Att
möta den tredje mannen i texten är att få möta honom som säger
Jag
säger er...
Han
kan lösa oss från vårt stora JAG.
Han kan lösa från vårt ynkliga JAG.
Han kan lösa oss från lusten att för oss själva och andra tala om hur bra vi är.
Han kan lösa oss från lusten att för oss själva och andra tala om hur usla vi är.
Han kan lösa från vårt ynkliga JAG.
Han kan lösa oss från lusten att för oss själva och andra tala om hur bra vi är.
Han kan lösa oss från lusten att för oss själva och andra tala om hur usla vi är.
Målsättningen
för Jesus är att upphöja oss.
Upprätta oss. Lyfta oss in i sin kärlek. In i sin helande närvaro.
Ge oss ett sunt självförtroende.
På
korset skedde denna befrielse. Han har friköpt
oss, uttrycker Paulus det. Det ordet säger oss, att vi kommit in i något
slags slaveri, slaveriet under Hans majestät JAG m. fl. Slaven
behöver friköpas. Kristus gör det. Vi befrias. Vi behöver inte
upphöja oss och tala om för Gud och alla människor hur vi
lyckats. Vi får luta oss mot korset och bara låta oss genomströmmas
av en kärlek som befriar, läker, helar, och upprättar. Kristus
upphöjer oss. Vi får äta med Konungen vid hans himmelska bord. Vi
kan gå ut i vår vardag, befriade och glada som den himmelske
Konungens barn. Han ger oss ett nytt liv. Kom
ihåg:
Den
stolte skall ha sin stolthet i Herren.
Fler friska upptäckter finns i Sångpostillan årg 1. Boken sid 351. På bibelskolan.com, datorn: tryck här.
Boken HIMLAKODEN kan beställas på GAudete förlag, Helsingborg. www.gaudete.se. Tryck här
I
Herrens stolthet
Bengt
Pleijel
91+