Trettonde
söndagen efter Trefaldighet
MEDMÄNNISKAN
är
söndagens ämne.
Hur
ska vi klara av dessa nästor som ramlar och rumlar in i våra liv?
Underliga och underbara, besvärliga, förfärliga. Och härliga?
Svar: Lyssna inåt till dagens texter! Upptäck att du själv finns
i dem. Herren vill ge dig personlig själavård och nytänkande. Han
har något på sitt hjärta som han vill ge till ditt hjärta. Koppla
på din nyfikenhet! Och koppla på himlakoden: A –
är Anden som ger liv. Be -
arbeta det du läst.
Se
-
vad Jesus gjort för dig.
Ge
– åt andra vad du fått.
Var
är din bror?
Läs
första Moseboken 4:8-12
Kain
talade med sin bror Abel, och medan de var ute på marken överföll
Kain sin bror och dödade honom. Och Herren sade
till Kain: ”Var är din bror Abel?” Han svarade: ”Jag vet inte.
Ska jag hålla reda på min bror?” Då sade han: ”Vad har du
gjort? Hör, din brors blod ropar till mig från marken. Nu är du
förbannad mer än den jord som har öppnat sin mun för att ta emot
din brors blod av din hand.
När
du brukar jorden ska den inte längre ge dig sin gröda.
Kringflackande och hemlös ska du vara på jorden.”
Det
börjar så bra. Gud skapar himmel och jord. Anlägger en underbar
lustgård. Planterar träd med härliga frukter och blommor som
doftar och ”fåglar som sjunger ljuvligt och starkt” (Sv
Ps 175:4). Och
så alla apor och maskar och lejon… Till sist två söta
människor som spatserar omkring, upptäcker, häpnar och arbetar.
Ibland. De har det trevligt tillsammans. Leker gömme och datten och
sista paret ut…
Men
så kommer ormen. Han är smart. Har lärt sig svenska. Pratar med
Eva. ”Jag kan tala om hur du ska leva, Eva! Bry dig inte om vad
Gud säger…
Det
var då allt hemskt och ont började hända. Bryt kontakten med Gud,
Livets ljus, källa och glädje. Då blir allt mörkt, svart och
tråkigt. Man går vilse (1
Mos 4:13).
Man
blir kringflackande
och hemlös (Fb).
Rastlös och rotlös (Bibel
2000). Hemlös
och fredlös
(nuBibeln).
Vad
föräldrar gör påverkar barnen. Två pojkar föder Eva - Kain och
Abel. Av dem bryter inte Abel kontakten med Gud. Men Kain gör det.
Kain
blir avundsjuk på sin bror. Avunden trasar gemenskapen och föder
hat, hatet ruvar på hämnd, hämnden mognar till mord. Kain mördar
sin bror! Gud frågar Abel: Var
är din bror? Han svarade: ”Jag vet inte. Ska jag hålla reda på
min bror?”
Gud
frågar dig: Var är din bror, din syster,
din
kollega? Han
väntar på ditt svar.
Men
kärlekens Gud hör och ser. Men tvingar inte sina lösningar på
oss. Men han vill ha kontakt och han frågar:
”Varför
är du vred och varför är din blick så mörk? Är det
inte så att om du gör det som är gott, ser du frimodigt upp, men
om du inte gör det som är gott, då lurar synden vid dörren. Den
har begär till dig, men du ska råda över den”(1
Mos 4:7). Vilken bild! Synden som ett rovdjur utanför dörren. Den
väntar på att slinka in i ett obevakat ögonblick. Den har begär
till
oss. Begär på latin är ”apetitus”. Synden (- ett rovdjur)
har aptit på oss.
Men
det är inte kört. Du kan välja att inte släppa in den Ondes onda
ondo! Ty det finns en annan som vill komma in till dig. Just nu
bultar denne på hjärtats dörr: Se,
jag står vid dörren och knackar. Om någon hör min röst och
öppnar dörren, ska jag gå in till honom och hålla måltid med
honom och han med mig (Joh
Upp 3:20). Himmelsk närvaro! Festmåltid!
Din
bror, din syster och många medmänniskor får det bra om du öppnar
dörren. Lyssna:
Mina
älskade, låt oss älska varandra!
Läs
1 Johannes 4:7-10
Mina
älskade, låt oss älska varandra, för kärleken kommer från Gud.
Var och en som älskar är född av Gud och känner Gud. Den som
inte älskar har inte lärt känna Gud, för Gud är kärlek. Så
uppenbarades Guds kärlek till oss: han sände sin enfödde Son till
världen för att vi skulle leva genom den. Detta är kärleken: inte
att vi har älskat Gud, utan att han har älskat oss och sänt sin
Son till försoning för våra synder.
Det
är kärlekens apostel Johannes som skriver så. Han säger det till
oss: Mina
älskade, låt oss älska varandra. Vi
kommer in i den DEN STORA GE-RÖRELSEN. Fadern ger
sin enfödde Son till världen för att vi skulle leva genom den.
Sonen ger sitt liv som räddar oss från syndens livsfarliga
”kärnkraftsavfall”. I dop och nattvard landar Golgata seger. FÖR
DIG! FÖR DIG! I sitt ord talar Jesus in kärlekens ord i våra
hjärtan. Han säger: Dessa
ord som jag idag ger dig
- 1 Johannes 4:7-10 – skall
du lägga på ditt hjärta. "By heart!" Dina nästor överraskas av ditt nya kärleksspråk:
Mina älskade, låt oss älska varandra!
Gå
du och gör som han.
Lukas10:23-37
Läs
denna text i din bibel. Be-grunda. Berätta den för dig själv. Kryp
in i texten! Bland de fina människor som Lukas presenterar för dig,
finns också du! Stanna till hos var och en. Du upptäcker att de
blir så glada över att få träffa just dig? Du ser att de håller
en spegel i handen. Du får spegla dig i deras historia. Finns det
några likheter?
Kan
du se din egen längtan i kungars och profeters, politikers och
journalisters längtan? Eller finns du i den laglärdes spegel:
Förnäm, dryg, lite översittare. Och en otäckare fråga: Kan du,
som är så snäll och trevlig, ibland vara en värsting, en som kan
slå på de svaga, förakta dem, ta ifrån dem livsglädje och
människovärde?
Det
finns en viktig spegel till: Det är den slagnes spegel? Finns
du där? Många har kanske gett dig törnar i livet, du har
blivit trampad på, frånrövad så mycket av glädje och mening och
du känner dig sårig långt in i själen. Du hör sången från
kyrkan: ”Jag behövde en nästa var du där…" men ingen kom…
Den
lagkloke – teologiskt bildad - kan både katekesen och dubbla
kärleksbudet och är duktig på att rida på paragrafer – han
ställer dagens fråga till Jesus: Vem
är då min nästa?
Jesus gör inte som västerlänningen – ger ett katekessvar: ”Min
nästa är den som kommer i min väg eller i min tanke”. Jesus -
österlänningen – berättar en rövarhistoria - Värstingar slår
ned en invandrare…
Och
när Jesus berättat den, frågar han den lagkloke:
Vem
av dessa tre tycker du var en nästa för mannen som råkade ut för
rövare?" Han svarade: "Den som visade barmhärtighet
mot honom." Då sade Jesus till honom: "Gå du och gör som
han."
Den
lagkloke kunde inte säga ”det var samariern” – judar och
samarier tålde inte varandra. Men vi kan fråga: Vem är samariern? Vem
syftar Jesus på?
Ordet ”medlidande” används i Bibeln bara om Gud. ”Ordet steg ner i vår skuld och vårt lidandes djup”. När Jesus berättar om den barmhärtige samariern, berättar han om sig själv. Benämningen samarit var ett föraktfullt ord, som man sade om Jesus och till Jesus: Har vi inte rätt, när vi säger att du är en samarit och har en ond ande? (Joh. 8:48 Fb).
Jesus,
den barmhärtige samariern, kommer i vår väg. Han ser, stannar, tar
hand om. Han för de sjuka till härbärget. Det är hans kyrka på
jorden. "Jag kan hjälpa dig i vilken spegel du än ser
dig själv och vilka dumheter du än haft för dig", säger han.
Han vill ta in dig i härbärget – kyrkan - Guds Närhälsa - och ge
dig sårvård. Han gjuter olja och vin i dina sår. Det känns skönt.
Där – i Guds vårdcentral - träffar du på många andra som behöver hjälp med sina liv. De är långt ifrån perfekta. De
är rätt så vanliga, trötta och trasiga, med många skoskav i
själen. Men med kungars och profeters, politikers och journalisters,
prästers och pastorers längtan inom sig efter läkedom, nytt liv,
förnyelse.
De
redskap som tar hand om dig där i Guds vårdcentral, de har själva
kommit in via patientintaget. De kan berätta om att han, Jesus, var
den nästa som såg dem, hjälpte dem. De har låtit sig smittas av
den barmhärtige samarierns iver att leta rätt på alla dessa
nästor som inte mår bra. Vad kan detta säga oss? Innan du går ut
och gör som den barmhärtige samariern, kanske du ska göra som den
slagne: Ta emot kärlek, själavård, hjälp för egen del. Gör som
han – ta emot!
Recept:
Läs Sångpostillan, trettonde efter Trefaldighet, årg 1, sid 365.
Bibelskolan.com tryck här.
Bengt
Pleijel 91 +