tisdag 21 augusti 2018


Trettonde söndagen efter Trefaldighet

MEDMÄNNISKAN
är söndagens ämne. Hur ska vi klara av dessa nästor som ramlar och rumlar in i våra liv? Underliga och underbara, besvärliga, förfärliga. Och härliga? Svar: Lyssna inåt till dagens texter! Upptäck att du själv finns i dem. Herren vill ge dig personlig själavård och nytänkande. Han har något på sitt hjärta som han vill ge till ditt hjärta. Koppla på din nyfikenhet! Och koppla på himlakoden:                                                   A – är Anden som ger liv. Be - arbeta det du läst. Se - vad Jesus gjort för dig. Ge – åt andra vad du fått.
Var är din bror?
Läs första Moseboken 4:8-12
Kain talade med sin bror Abel, och medan de var ute på marken överföll Kain sin bror och dödade honom. Och Herren sade till Kain: ”Var är din bror Abel?” Han svarade: ”Jag vet inte. Ska jag hålla reda på min bror?” Då sade han: ”Vad har du gjort? Hör, din brors blod ropar till mig från marken. Nu är du förbannad mer än den jord som har öppnat sin mun för att ta emot din brors blod av din hand. När du brukar jorden ska den inte längre ge dig sin gröda. Kringflackande och hemlös ska du vara på jorden.”

Det börjar så bra. Gud skapar himmel och jord. Anlägger en underbar lustgård. Planterar träd med härliga frukter och blommor som doftar och ”fåglar som sjunger ljuvligt och starkt” (Sv Ps 175:4). Och så alla apor och maskar och lejon… Till sist två söta människor som spatserar omkring, upptäcker, häpnar och arbetar. Ibland. De har det trevligt tillsammans. Leker gömme och datten och sista paret ut…
Men så kommer ormen. Han är smart. Har lärt sig svenska. Pratar med Eva. ”Jag kan tala om hur du ska leva, Eva! Bry dig inte om vad Gud säger…
Det var då allt hemskt och ont började hända. Bryt kontakten med Gud, Livets ljus, källa och glädje. Då blir allt mörkt, svart och tråkigt. Man går vilse (1 Mos 4:13). Man blir kringflackande och hemlös (Fb). Rastlös och rotlös (Bibel 2000). Hemlös och fredlös (nuBibeln).
Vad föräldrar gör påverkar barnen. Två pojkar föder Eva - Kain och Abel. Av dem bryter inte Abel kontakten med Gud. Men Kain gör det.
Kain blir avundsjuk på sin bror. Avunden trasar gemenskapen och föder hat, hatet ruvar på hämnd, hämnden mognar till mord. Kain mördar sin bror! Gud frågar Abel: Var är din bror? Han svarade: ”Jag vet inte. Ska jag hålla reda på min bror?”
Gud frågar dig: Var är din bror, din syster, din kollega? Han väntar på ditt svar.
Men kärlekens Gud hör och ser. Men tvingar inte sina lösningar på oss. Men han vill ha kontakt och han frågar: ”Varför är du vred och varför är din blick så mörk? Är det inte så att om du gör det som är gott, ser du frimodigt upp, men om du inte gör det som är gott, då lurar synden vid dörren. Den har begär till dig, men du ska råda över den”(1 Mos 4:7). Vilken bild! Synden som ett rovdjur utanför dörren. Den väntar på att slinka in i ett obevakat ögonblick. Den har begär till oss. Begär på latin är ”apetitus”. Synden (- ett rovdjur) har aptit på oss.
Men det är inte kört. Du kan välja att inte släppa in den Ondes onda ondo! Ty det finns en annan som vill komma in till dig. Just nu bultar denne på hjärtats dörr: Se, jag står vid dörren och knackar. Om någon hör min röst och öppnar dörren, ska jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig (Joh Upp 3:20). Himmelsk närvaro! Festmåltid!
Din bror, din syster och många medmänniskor får det bra om du öppnar dörren. Lyssna:


Mina älskade, låt oss älska varandra!
Läs 1 Johannes 4:7-10
Mina älskade, låt oss älska varandra, för kärleken kommer från Gud. Var och en som älskar är född av Gud och känner Gud. Den som inte älskar har inte lärt känna Gud, för Gud är kärlek.  Så uppenbarades Guds kärlek till oss: han sände sin enfödde Son till världen för att vi skulle leva genom den. Detta är kärleken: inte att vi har älskat Gud, utan att han har älskat oss och sänt sin Son till försoning för våra synder.
Det är kärlekens apostel Johannes som skriver så. Han säger det till oss: Mina älskade, låt oss älska varandra. Vi kommer in i den DEN STORA GE-RÖRELSEN. Fadern ger sin enfödde Son till världen för att vi skulle leva genom den. Sonen ger sitt liv som räddar oss från syndens livsfarliga ”kärnkraftsavfall”. I dop och nattvard landar Golgata seger. FÖR DIG! FÖR DIG! I sitt ord talar Jesus in kärlekens ord i våra hjärtan. Han säger: Dessa ord som jag idag ger dig - 1 Johannes 4:7-10 – skall du lägga på ditt hjärta. "By heart!" Dina nästor överraskas av ditt nya kärleksspråk: Mina älskade, låt oss älska varandra!

Gå du och gör som han.
Lukas10:23-37
Läs denna text i din bibel. Be-grunda. Berätta den för dig själv. Kryp in i texten! Bland de fina människor som Lukas presenterar för dig, finns också du! Stanna till hos var och en. Du upptäcker att de blir så glada över att få träffa just dig? Du ser att de håller en spegel i handen. Du får spegla dig i deras historia. Finns det några likheter?
Kan du se din egen längtan i kungars och profeters, politikers och journalisters längtan? Eller finns du i den laglärdes spegel: Förnäm, dryg, lite översittare. Och en otäckare fråga: Kan du, som är så snäll och trevlig, ibland vara en värsting, en som kan slå på de svaga, förakta dem, ta ifrån dem livsglädje och människovärde? 
Det finns en viktig spegel till: Det är den slagnes spegel?  Finns du där? Många har kanske gett dig törnar i livet, du har blivit trampad på, frånrövad så mycket av glädje och mening och du känner dig sårig långt in i själen. Du hör sången från kyrkan: ”Jag behövde en nästa var du där…" men ingen kom…
Den lagkloke – teologiskt bildad - kan både katekesen och dubbla kärleksbudet och är duktig på att rida på paragrafer – han ställer dagens fråga till Jesus: Vem är då min nästa? Jesus gör inte som västerlänningen – ger ett katekessvar: ”Min nästa är den som kommer i min väg eller i min tanke”. Jesus - österlänningen – berättar en rövarhistoria - Värstingar slår ned en invandrare…
Och när Jesus berättat den, frågar han den lagkloke: Vem av dessa tre tycker du var en nästa för mannen som råkade ut för rövare?" Han svarade: "Den som visade barmhärtighet mot honom." Då sade Jesus till honom: "Gå du och gör som han."
Den lagkloke kunde inte säga ”det var samariern” – judar och samarier tålde inte varandra. Men vi kan fråga: Vem är samariern? Vem syftar Jesus på?
    Ordet ”medlidande” används i Bibeln bara om Gud. ”Ordet steg ner i vår skuld och vårt lidandes djup”. När Jesus berättar om den barmhärtige samariern, berättar han om sig själv. Benämningen samarit var ett föraktfullt ord, som man sade om Jesus och till Jesus: Har vi inte rätt, när vi säger att du är en samarit och har en ond ande? (Joh. 8:48 Fb).
Jesus, den barmhärtige samariern, kommer i vår väg. Han ser, stannar, tar hand om. Han för de sjuka till härbärget. Det är hans kyrka på jorden.  "Jag kan hjälpa dig i vilken spegel du än ser dig själv och vilka dumheter du än haft för dig", säger han. Han vill ta in dig i härbärget – kyrkan - Guds Närhälsa - och ge dig sårvård. Han gjuter olja och vin i dina sår. Det känns skönt.  Där – i Guds vårdcentral - träffar du på många andra som behöver hjälp med sina liv. De är långt ifrån perfekta. De är rätt så vanliga, trötta och trasiga, med många skoskav i själen. Men med kungars och profeters, politikers och journalisters, prästers och pastorers längtan inom sig efter läkedom, nytt liv, förnyelse. 
De redskap som tar hand om dig där i Guds vårdcentral, de har själva kommit in via patientintaget. De kan berätta om att han, Jesus, var den nästa som såg dem, hjälpte dem. De har låtit sig smittas av den barmhärtige samarierns iver att leta rätt på alla dessa nästor som inte mår bra. Vad kan detta säga oss? Innan du går ut och gör som den barmhärtige samariern, kanske du ska göra som den slagne: Ta emot kärlek, själavård, hjälp för egen del. Gör som han – ta emot! 

Recept: Läs Sångpostillan, trettonde efter Trefaldighet, årg 1, sid 365. Bibelskolan.com tryck här.                   

Vet: ”Himlakoden” finns att köpa på GAudete förlag www.gaudete.se. Tryck här.

Bengt Pleijel 91 +







Skriva ut