måndag 28 januari 2019


Inför Jungfru Marie Kyrkogångsdag

UPPENBARELSENS LJUS
är söndagens tema. Vi får öppnade ögon! Klarsyn! Ahaa!! Vad rikt livet kan få bli när vi lever tillsammans med Honom som är Livet! Och med dem som lever LIVET.
Vi träffar ett ungt par: Maria och Josef och barnet Jesus. För Maria var det en viktig dag. Därför kallas dagen för JUNGFRU MARIE KYRKOGÅNGSDAG.
Vi träffar ett äldre par – Simeon och Hanna.
”Den gamle Simeon” bör vara rätt gammal nu, Enligt mina ovetenskapliga beräkningar kan han vara omkring 91 år. Han profeterar om Jesusbarnet att han är ett ljus med uppenbarelse åt hedningarna och en härlighet åt ditt folk Israel. Därför har denna söndag också namnet KYNDELSMÄSSODAGEN. Kyndel betyder ljus, fackla. Jämför ordet ”kandelaber” (= ljusstake).
Vi får också träffa Hanna, Fanuels dotter av Aser stam. 84 år är hon. Den första kvinnan som vittnar om Jesus! Kommer du nära henne är det risk att du blir smittad av hennes glädje.
Framför allt får du denna söndag vara tillsammans med ditt dops Gud – Fadern och Sonen och den helige Ande. Lägg märke till vilken stor roll den helige Ande har. Han hade sagt till Simeon att om han gick till kyrkan på söndag skulle han få träffa Jesus. Anden drar oss till Jesus. Anden älskar att få dra också oss in i Jesu kraftkärlek. Men om man inte talar om Jesus i kyrkan drar inte Anden oss dit. Inte bra för gudstjänststatistiken!
Men om Anden får beröra dig kan du sedan DÖ! Du får säga med Simeon: "Herre, nu låter du din tjänare gå hem i frid, så som du har lovat, för mina ögon har sett din frälsning (Luk 2:29-30). Du får dö bort från ditt tråkiga EGO-liv för att få leva LIVET!

EVANGELIETEXTEN från Lukas 2:22-40 läses i alla tre årgångarna. Dagens Söndagsgodis bjuder inte på guide. Den hittar du istället i boken Sångpostillan årgång 1 (!), s 465 tryck här.Var beredd på härligt möte med Simeon, Josef, Maria och Jesus!
Den GAMMALTESTAMENTLIGA TEXTEN - Malaki 3:1-4 – hjälper dig att förstå orden ”du vet väl om att du är värdefull”. Om han först får rensa och luttra dig skiner du som ”guld eller silver”! Smärtsamt, kanske … men vad vacker du blir! Och värdefull!
Paulus har skrivit brev till TIMOTEOS och till oss, att vi kan få närkontakt med alla kungarnas Kung och herrarnas Herre. I sådant fint sällskap kan det bli något fint av oss! Läs 1 Tim. 6:13-16. Men nu stannar vi i DAGENS ALTERNATIVTEXT från Johannes 1:14-18. Den handlar om
NÅD x 2 = himmel på jorden!
Och Ordet blev kött och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den Enfödde har av Fadern, och han var full av nåd och sanning. Johannes vittnar om honom och ropar: "Det var om honom jag sade: Han som kommer efter mig är före mig, eftersom han var före mig."Av hans fullhet har vi alla fått, nåd och åter nåd. Ty lagen gavs genom Mose, nåden och sanningen kom genom Jesus Kristus. Ingen har någonsin sett Gud. Den Enfödde, som själv är Gud, och är hos Fadern, har gjort honom känd.


Vi får NÅD x 2. Nåd och åter nåd. Gud öser nåden över oss ur sin fullhet. Först genom Mose. Sedan genom Jesus.

Nåden genom Mose

får vi vid Sinai berg, där Gud ger oss lagen. Gud har sett slavfolket, hört deras rop på hjälp och räddat det från tyrannen Farao. Gud går i förbund med dem. Han ger dem de tio orden (kallas aldrig ”de tio buden” i Bibeln).
   När vi hör ordet ”lag”, tänker vi på bud och lag och krav och ”du skall” och ”du skall icke”. Det hebreiska ordet är Torah. När man översatte Bibeln från hebreiskan hittade man latinets nomos. Det betyder bud, krav, lagar. Men Torah syftar på all Guds undervisning. Torah är ”Guds ord”.
   Psaltaren 1:2 – Bibel 1917 - talar om den som har sin lust i Herrens lag och tänker på hans lag både dag och natt. Folkbibeln talar om den som har sin glädje i Herrens undervisning och begrundar hans ord både dag och natt.
   När man ”begrundade” läste man ordet halvhögt. Pröva det! Då går Ordet in både genom ena örat och genom andra örat och sedan rakt ner i hjärtat - "by heart".


På två ställen ges de tio orden: I 2 Moseboken 20 och i 2 Mos 34.
   Lägg märke till att buden inte börjar med ”du skall” eller ”du skall inte”. De börjar med Faderns stora kärleksöverraskning, Guds nådeshandling! Jag är Herren din Gud som har fört dig ut ur Egyptens land, ur träldomshuset.
   Sedan kommer de tio orden som berättar om hur vi skall leva ut Guds kärlek. ”Var nu inte så korkade att ni nu går till andra gudar när jag befriat er."  Lägg märke till hur glada och lyckliga alla blir om vi lever efter dem. Leta rätt på de tio orden. De finns bevarade i ditt hjärta. "By heart". Begrunda dem!

   Sedan buden givits berättar Mose om Herrens nåd. Herren är stor i nåd och sanning. Ja, Han är en barmhärtig och nådig Gud, sen till vrede och stor i nåd och sanning. Han bevarar nåd mot tusenden och förlåter brott, synd och skuld, men låter ingen bli ostraffad utan låter straffet för fädernas missgärning drabba barn och barnbarn till tredje och fjärde led. (2 Mos 34:6-7)
  Underbara ord! Man kärva! Fadern ger oss vårt människovärde. Han räknar med oss. Vi får ta ansvar för hur vi behandlar varandra. Handlar vi rätt påverkar det ”tusenden”. Handlar vi fel påverkas barn och barnbarn till tredje och fjärde led.
   Ett djur ställer man inte till ansvar. Men vi människor får svara för våra handlingar. Därför behöver vi nåden, ännu mera nåd. Nåd x 2. 


Nåden genom Jesus.
Jesus kallas i Johannesevangeliet för Ordet. (Logos på grekiska = mening). Filosoferna grubblade och undrade om det fanns någon mening med livet. Finns det någon logos, någon logik? sa man. Johannes berättade då att det fanns en Logos, en mening. Han berättar om Ordet!
   Men inte ett ”det” utan en ”han”. Han berättar om Jesus. Vi såg hans härlighet. Han var full av nåd och sanning. Vi alla kan få den - Guds obegripliga kärlek. Nåd och åter nåd. ”Den räcker för dig och för mig” (Sv Ps 236). Och de som tar emot får ana och se hans härlighet. En stark utstrålning! Vi ser den när vi kommer till Jesus ty Ordet blev kött och bodde bland oss.

Gud blev människa. Han slog upp sitt tält ibland oss. Gud ”tabernaklade”, står det.
Sedan Mose fått buden berättar han om tabernaklet – den vandrande helgedomen genom vilken Gud var närvarande hos sitt folk under ökenvandringen. Nu tar Gud sin boning bland oss genom Jesus. Gud blir synlig genom barnet i krubban. Gud i vår fattigdom. Gud i vårt mörker. Gud i nattens timmar. Gud ”tabernaklar” hos oss. ”Där jag bäst behöver dig är du allra närmast mig” (Sv Ps 217:2).
Tillsammans med herdar, vise män och kloka kvinnor får vi stanna i tillbedjan och förundran. Vad var det de såg och vi får se? Jo, hans härlighet, en härlighet  som den Enfödde har av Fadern.
Johannes berättar att också Johannes Döparen såg detta. Han hade förstått hemligheten med Jesus. Och han vittnar om honom. Och Johannes evangelisten är alldeles överväldigad. Han sjunger i sin prolog: vi såg hans härlighet, en härlighet som den ende Sonen får av Fadern, och han var full av nåd och sanning

Nåd x 2 = såsom i himlen så ock på jorden
Nu kan det hända mycket i oss och genom oss. När han möter oss med nåd genom Mose och genom Jesus – nåd x 2 - vill han hjälpa oss till förändring och förvandling. Han vill göra något fint av oss. Därför renar han oss. Han smälter ned det hårda och frusna i oss. Han formar oss så att vi blir lika honom (se Rom 8:29 och 1 Joh 3:2).  Det blir såsom i himlen i Hemmaboda
Jesus var så fylld av det som är äkta och rent. Han utstrålade himmelsk skönhet och godhet. Han levde så rikt.  Men så påstår Johannes något som kan få oss att svimma av häpnad. Han säger: av hans fullhet har vi alla fått del, med nåd och åter nåd. Den ena nåden efter den andra. Vi går från kraft till kraft. När den ena nåden tar slut finns det alltid ny nåd att ta emot. När den ena kraften tar slut finns det alltid ny kraft att ta emot. Att leva som kristen är att i varje stund och i varje ögonblick vänta allt från Herren. Han ger oss både

Nåd och sanning 
Ty lagen gavs genom Mose, nåden och sanningen kom genom Jesus Kristus. Ja, vi får tre möjligheter att leva rätt - Lagen, nåden och sanningen
Det är ingen motsättning mellan det som Gud ger genom Mose och det som Gud ger genom Jesus Kristus.  En del översättningar polariserar detta och har inflikat ett men här som inte står i grundtexten. Bibel 2000: Ty lagen gavs genom Mose, MEN nåden och sanningen har kommit genom Jesus Kristus. SFB har inget ”men”.
Detta men har orsakat mycket elände i kyrkohistorien. Splittringar, motsättningar. Man såg inte NÅD x 2 - sammanhanget mellan Guds nåd genom Mose och genom Jesus, mellan GT och NT, mellan Israel och kyrkan. Se t ex Sv Ps 331:6 - ”Mose gav oss lag och krav … Jesus lyfter bördan av”. Både Mose och Jesus talar om ”nåd och sanning”.
De tio budorden, lagen, är evangelium enligt Mose. De är Guds skyddsräcke omkring det ömtåliga människolivet. Innanför skyddsräcket finns friheten. Utanför väntar träldom under syndens hårda tyrann. Fy Farao!
Men Jesus är där och letar rätt på de förlorade och ger dem nåd och sanning. Först NÅDEN - godhet, ömhet, inlevelse. Sedan SANNINGEN – han älskar oss så mycket att han sätter fingret på den ömma punkten i våra liv.

Gud blir synlig.
Johannes skriver: Ingen har någonsin sett Gud. Den Enfödde, som själv är Gud, och är hos Fadern, har gjort honom känd.
Jesus är närmast faderns hjärta, översätter Bo Giertz. Jesus vet vad som finns i det hjärtat. Han vet att Gud har hjärta för oss. Och han har kommit att tala om det för oss. Han gör Gud synlig och han gör Gud känd.
Om vi följer Jesus kan Gud bli synlig genom oss. Vår gemensamma uppgift är att göra Gud synlig. Ty nu är ni Kristi kropp och lemmar som är till för varandra. När Jesu kärlek är i rörelse ibland och genom oss, blir Gud synlig. Läs 1 Joh 4:11-12.
”Dina ögon är fyllda av glädje. Säg, vad har de sett för att få sånt ljus?”

frågar
Bengt Pleijel 91+




Skriva ut