Inför
Jungfru Marie Kyrkogångsdag
UPPENBARELSENS
LJUS
är
söndagens tema. Vi får öppnade ögon! Klarsyn! Ahaa!! Vad rikt
livet kan få bli när vi lever tillsammans med Honom som är Livet!
Och med dem som lever LIVET.
Vi
träffar ett ungt par: Maria och Josef och barnet Jesus. För Maria
var det en viktig dag. Därför kallas dagen för JUNGFRU
MARIE KYRKOGÅNGSDAG.
Vi
träffar ett äldre par – Simeon och Hanna.
”Den
gamle Simeon” bör vara rätt gammal nu, Enligt mina ovetenskapliga
beräkningar kan han vara omkring 91 år. Han profeterar om
Jesusbarnet att han är ett ljus
med uppenbarelse åt hedningarna och en härlighet åt ditt folk
Israel.
Därför har denna söndag också namnet KYNDELSMÄSSODAGEN.
Kyndel
betyder ljus, fackla. Jämför ordet ”kandelaber” (= ljusstake).
Vi
får också träffa Hanna,
Fanuels dotter av Aser stam.
84 år är hon. Den första kvinnan som vittnar om Jesus! Kommer du
nära henne är det risk att du blir smittad av hennes glädje.
Framför
allt får du denna söndag vara tillsammans med ditt dops Gud –
Fadern
och Sonen och den helige Ande. Lägg
märke till vilken stor roll den helige Ande har. Han hade sagt till
Simeon att om han gick till kyrkan på söndag skulle han få träffa
Jesus. Anden drar oss till Jesus. Anden älskar att få dra också
oss in i Jesu kraftkärlek. Men om man inte talar om Jesus i kyrkan
drar inte Anden oss dit. Inte bra för gudstjänststatistiken!
Men
om Anden får beröra dig kan du sedan DÖ! Du får säga med Simeon:
"Herre,
nu låter du din tjänare gå hem i frid, så som du har lovat, för
mina ögon har sett din frälsning (Luk
2:29-30). Du
får dö bort från ditt tråkiga EGO-liv för att få leva LIVET!
EVANGELIETEXTEN
från Lukas 2:22-40 läses i alla tre årgångarna. Dagens
Söndagsgodis bjuder inte på guide. Den hittar du istället i boken Sångpostillan
årgång 1 (!), s 465 tryck här.Var beredd på härligt möte med Simeon, Josef, Maria och Jesus!
Den
GAMMALTESTAMENTLIGA TEXTEN - Malaki 3:1-4 – hjälper dig att förstå
orden ”du vet väl om att du är värdefull”. Om han först får
rensa och luttra dig skiner du som ”guld eller silver”!
Smärtsamt, kanske … men vad vacker du blir! Och värdefull!
Paulus
har skrivit brev till TIMOTEOS och till oss, att vi kan få närkontakt
med alla
kungarnas
Kung och herrarnas Herre.
I sådant fint sällskap kan det bli något fint av oss! Läs 1 Tim.
6:13-16. Men nu stannar vi i DAGENS ALTERNATIVTEXT från Johannes
1:14-18. Den handlar om
NÅD
x 2 = himmel på jorden!
Och Ordet blev kött och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den Enfödde har av Fadern, och han var full av nåd och sanning. Johannes vittnar om honom och ropar: "Det var om honom jag sade: Han som kommer efter mig är före mig, eftersom han var före mig."Av hans fullhet har vi alla fått, nåd och åter nåd. Ty lagen gavs genom Mose, nåden och sanningen kom genom Jesus Kristus. Ingen har någonsin sett Gud. Den Enfödde, som själv är Gud, och är hos Fadern, har gjort honom känd.
Vi får NÅD x 2. Nåd och åter nåd. Gud öser nåden över oss ur sin fullhet. Först genom Mose. Sedan genom Jesus.
Nåden genom Mose
får vi vid Sinai berg, där Gud ger oss lagen. Gud har sett slavfolket, hört deras rop på hjälp och räddat det från tyrannen Farao. Gud går i förbund med dem. Han ger dem de tio orden (kallas aldrig ”de tio buden” i Bibeln).
När vi hör ordet ”lag”, tänker vi på bud och lag och krav och ”du skall” och ”du skall icke”. Det hebreiska ordet är Torah. När man översatte Bibeln från hebreiskan hittade man latinets nomos. Det betyder bud, krav, lagar. Men Torah syftar på all Guds undervisning. Torah är ”Guds ord”.
Psaltaren 1:2 – Bibel 1917 - talar om den som har sin lust i Herrens lag och tänker på hans lag både dag och natt. Folkbibeln talar om den som har sin glädje i Herrens undervisning och begrundar hans ord både dag och natt.
När man ”begrundade” läste man ordet halvhögt. Pröva det! Då går Ordet in både genom ena örat och genom andra örat och sedan rakt ner i hjärtat - "by heart".
På två ställen ges de tio orden: I 2 Moseboken 20 och i 2 Mos 34.
Lägg märke till att buden inte börjar med ”du skall” eller ”du skall inte”. De börjar med Faderns stora kärleksöverraskning, Guds nådeshandling! Jag är Herren din Gud som har fört dig ut ur Egyptens land, ur träldomshuset.
Sedan kommer de tio orden som berättar om hur vi skall leva ut Guds kärlek. ”Var nu inte så korkade att ni nu går till andra gudar när jag befriat er." Lägg märke till hur glada och lyckliga alla blir om vi lever efter dem. Leta rätt på de tio orden. De finns bevarade i ditt hjärta. "By heart". Begrunda dem!
Sedan buden givits berättar Mose om Herrens nåd. Herren är stor i nåd och sanning. Ja, Han är en barmhärtig och nådig Gud, sen till vrede och stor i nåd och sanning. Han bevarar nåd mot tusenden och förlåter brott, synd och skuld, men låter ingen bli ostraffad utan låter straffet för fädernas missgärning drabba barn och barnbarn till tredje och fjärde led. (2 Mos 34:6-7)
Underbara ord! Man kärva! Fadern ger oss vårt människovärde. Han räknar med oss. Vi får ta ansvar för hur vi behandlar varandra. Handlar vi rätt påverkar det ”tusenden”. Handlar vi fel påverkas barn och barnbarn till tredje och fjärde led.
Ett djur ställer man inte till ansvar. Men vi människor får svara för våra handlingar. Därför behöver vi nåden, ännu mera nåd. Nåd x 2.
Nåden genom Jesus.
Jesus kallas i Johannesevangeliet för Ordet. (Logos på grekiska = mening). Filosoferna grubblade och undrade om det fanns någon mening med livet. Finns det någon logos, någon logik? sa man. Johannes berättade då att det fanns en Logos, en mening. Han berättar om Ordet!
Men inte ett ”det” utan en ”han”. Han berättar om Jesus. Vi såg hans härlighet. Han var full av nåd och sanning. Vi alla kan få den - Guds obegripliga kärlek. Nåd och åter nåd. ”Den räcker för dig och för mig” (Sv Ps 236). Och de som tar emot får ana och se hans härlighet. En stark utstrålning! Vi ser den när vi kommer till Jesus ty Ordet blev kött och bodde bland oss.
Gud
blev människa. Han slog upp sitt tält ibland oss. Gud
”tabernaklade”, står det.
Sedan
Mose fått buden berättar han om tabernaklet – den vandrande
helgedomen genom vilken Gud var närvarande hos sitt folk under
ökenvandringen. Nu tar Gud sin boning bland oss genom Jesus. Gud
blir synlig genom barnet i krubban. Gud i vår fattigdom. Gud i vårt
mörker. Gud i nattens timmar. Gud ”tabernaklar” hos oss. ”Där
jag bäst behöver dig är du allra närmast mig” (Sv
Ps 217:2).
Tillsammans
med herdar, vise män och kloka kvinnor får vi stanna i tillbedjan
och förundran. Vad var det de såg och vi får se? Jo, hans
härlighet, en härlighet som den Enfödde har av Fadern.
Johannes
berättar att också Johannes
Döparen
såg detta. Han hade förstått
hemligheten med Jesus. Och han vittnar om honom. Och Johannes
evangelisten
är alldeles överväldigad. Han sjunger i sin prolog: vi
såg hans härlighet, en härlighet som den ende Sonen får av
Fadern, och han var full av nåd och sanning.
Nåd
x 2 =
såsom
i himlen så ock på jorden
Nu
kan det hända mycket i oss och genom oss.
När han möter oss med nåd genom Mose och genom Jesus – nåd x 2
- vill
han hjälpa oss till förändring och förvandling. Han vill göra
något fint av oss. Därför renar han oss. Han smälter ned det
hårda och frusna i oss. Han formar oss så att vi blir
lika honom (se
Rom 8:29 och 1 Joh 3:2). Det
blir såsom i himlen i Hemmaboda!
Jesus
var så fylld av det som är äkta och rent. Han utstrålade himmelsk
skönhet och godhet. Han levde så rikt. Men så påstår
Johannes något som kan få oss att svimma av häpnad. Han
säger: av
hans fullhet har vi alla fått del, med nåd och åter nåd.
Den
ena nåden efter den andra. Vi går från kraft till kraft. När den
ena nåden tar slut finns det alltid ny nåd att ta emot. När den
ena kraften tar slut finns det alltid ny kraft att ta emot. Att leva
som kristen är att i varje stund och i varje ögonblick vänta allt
från Herren. Han ger oss både
Nåd
och sanning
Ty
lagen gavs genom Mose, nåden och sanningen kom genom Jesus Kristus.
Ja, vi
får tre möjligheter att leva rätt
-
Lagen,
nåden och sanningen.
Det
är ingen motsättning mellan det som Gud ger genom Mose och det som
Gud ger genom Jesus Kristus. En del översättningar
polariserar detta och har inflikat ett men
här
som inte står i grundtexten. Bibel 2000: Ty
lagen gavs genom Mose, MEN nåden och sanningen har kommit genom
Jesus Kristus. SFB har inget ”men”.
Detta
men
har
orsakat mycket elände i kyrkohistorien. Splittringar, motsättningar.
Man såg inte NÅD
x 2 -
sammanhanget mellan Guds nåd genom Mose och genom Jesus, mellan GT
och NT, mellan Israel och kyrkan. Se t ex Sv Ps 331:6 - ”Mose gav
oss lag och krav … Jesus lyfter bördan av”. Både Mose och
Jesus talar om ”nåd och sanning”.
De
tio budorden, lagen, är evangelium enligt Mose. De är Guds
skyddsräcke omkring det ömtåliga människolivet. Innanför
skyddsräcket finns friheten. Utanför väntar träldom under syndens
hårda tyrann. Fy Farao!
Men
Jesus är där och letar rätt på de förlorade och ger dem nåd och
sanning. Först NÅDEN - godhet,
ömhet, inlevelse.
Sedan SANNINGEN – han älskar oss så mycket att han sätter
fingret på den ömma punkten i våra liv.
Gud
blir synlig.
Johannes
skriver: Ingen
har någonsin sett Gud. Den Enfödde, som själv är Gud, och är hos
Fadern, har gjort honom känd.
Jesus
är närmast
faderns hjärta,
översätter Bo Giertz. Jesus vet vad som finns i det hjärtat. Han
vet att Gud har hjärta för oss. Och han har kommit att tala om det
för oss. Han gör Gud synlig och han gör Gud känd.
Om
vi följer Jesus kan Gud bli synlig genom oss. Vår gemensamma
uppgift är att göra Gud synlig. Ty nu
är ni Kristi kropp och lemmar som är till för varandra.
När Jesu kärlek är i rörelse ibland och genom oss, blir Gud
synlig. Läs 1 Joh 4:11-12.
”Dina
ögon är fyllda av glädje. Säg, vad har de sett för att få sånt
ljus?”
frågar
Bengt
Pleijel 91+