Fjärde
söndagen efter Trefaldighet
ATT
INTE DÖMA
är
det befriande budskapet till oss denna söndag. Det finns bättre
metoder att komma till rätta med andra människors galenskaper
och elakheter än att svara med samma mynt, kasta sten på dem och
gå med i drevet …
Vi
lever FARLIGT då vi gör som alla andra, snokar, ser och bekänner
andras synder.
Vi
kan få leva SALIGT. Hur då?
-
Se in i Guds Fadershjärta
Läs
och BE-grunda Sakarja
7:8-10
Herrens ord
kom till Sakarja. Han sade:
Så
säger Herren Sebaot: ”Döm
rätta domar
och
visa varandra godhet och barmhärtighet. Förtryck inte änkan
och
den faderlöse,
främlingen
och den fattige, och tänk inte ut ont mot varandra i era hjärtan.”
Den
gamle Sakarja berättar för oss att Herrens
ord kom till honom.
Precis som Herrens ord kommer till oss, då vi öppnar våra hjärtan
för Bibelns ord. Genom det som Herren säger får vi blicka in i
Guds Fadershjärta. Hjärtat är i Bibeln säte för tanke och
handling. Gud ser nöden och vill göra något åt den. Han har ”mod
i barm”. Känslorna sitter i magen.
Hör
vad han säger: ”Fäll
rättfärdiga domar och visa varandra kärlek och barmhärtighet!
Förtryck inte änkan och den faderlöse, invandraren och den
fattige. Tänk inte ut onda planer mot varandra.”
Vilken
omsorg, vilken nöd, vilken kärlek han har för de människor som
han sänder i vår väg. Stanna till här. Tänk efter om du ser ett
ansikte bakom dessa ord: änkan … den
faderlöse … invandraren … den
fattige.
Behöver du en attityd-förändring? Fäll rättfärdiga domar … visa varandra kärlek … barmhärtighet … förtryck inte. Stanna till och tala med Herren om det som nu dyker upp i dina tankar
-
Gud slår vakt om vårt människovärde.
Läs
och BE-grunda Romarbrevet 14:11-14
Det
står skrivet: Så sant jag lever, säger Herren, för mig ska
varje knä böjas och varje tunga prisa Gud. Alltså ska var och en
av oss avlägga räkenskap inför Gud.
Låt
oss därför inte längre döma varandra. Bestäm er i stället för
att inte lägga hinder eller stötestenar i vägen för en
broder. Jag vet och är i Herren Jesus övertygad om att
ingenting är orent i sig självt, men för den som betraktar det som
orent blir det orent.
Paulus
ställer
oss inför den levande Herren, han som säger: Så
sant jag lever!
En utstrålning av liv, härlighet, kärlek slår emot oss. Vi
bländas, slår ned ögonen. Vi faller ned inför tronen ty varje
knä skall böja sig. Vi
lyftes upp genom den himmelska lovsången. Varje
tunga skall prisa Gud …
Vi
hör
ett
budskap från tronen som nog får oss att
darra:
Var
och en av oss skall alltså avlägga räkenskap inför Gud. Ja,
en gång skall vi få göra räkenskap för våra liv. Gud räknar
med oss. Han slår vakt om vårt människovärde!!!
Ett
djur som bär sig illa åt ställer man inte till ansvar. Men en
människa är så mycket mer än ett djur. En människa har ansvar.
När man tar
ifrån
någon hennes ansvar, tar man ifrån henne hennes människovärde.
Därför slår yttersta domen vakt om vårt människovärde.
Och
varje gång jag bekänner min synd, slår jag själv vakt om mitt
människovärde. Jag reser mig ur min förnedring och hävdar mitt
människovärde.
Ute
i världen kan man tala mycket om synd (helst andras synd). I kyrkan
har vi fått den unika möjligheten att berätta för alla om hur man
blir av med synden! Jesus har tagit de yttersta konsekvenserna av vår
synd. Det skedde på Golgata.
Vid
korset bekänner vi vår synd. Jesus bär bort allt det som smutsat
ned och gjort oss omänskliga. När vi blivit överraskade av denna
kärlek, vill vi gärna överraska andra med den. Paulus säger: Vi
dömer
inte längre varandra. Vi lägger inte något hinder i vägen för en
broder, så att han snubblar och faller.
Jag
får en ny syn på tingen. Ingenting
är orent i sig självt. Det
orena finns i våra hjärtan (jfr
Titus1:15, och Mark 7:23).
Men
om
vi bekänner våra synder är Gud trofast och rättfärdig så att
han förlåter oss våra synder och renar oss från all
orättfärdighet (1
Joh 1:9). Men om vi bråkar om oväsentligheter kan vi göra vår
broder eller syster i tron väldigt illa. Jag oroar dem i onödan.
Och jag själv ramlar då ut ur kärlekens kraftfält – lever
inte längre i kärleken,
och kan då bli orsaken till att den som Kristus lidit döden för
går förlorad. Låt
alltså inte det goda ni har fått bli smädat,
säger Paulus. Ett ord att ta med hem …
-
Jesus stryker två streck över vår synd.
Läs
och BE-grunda i din Bibel Johannes 8:1-11
Plötsligt
händer något på tempelområdet i Jerusalem. Man hör upprörda
röster. Någon skriker, gråter. En klunga människor kommer. I
mitten en kvinna. Man drar henne i håret. Man vrider hennes armar,
slår henne. Vi ser hur hon ramlar. Man släpar henne fram.
Vad
har hänt? Jo, denna kvinna har begått äktenskapsbrott. Man kommer
på henne när hon just håller på. På bar gärning. Mannen som
begått äktenskapsbrott med henne har tydligen smitit undan. Karlar
är duktiga att hitta gömställen då det osar hett.
Men
innan vi nu tar itu med kvinnan ska vi stanna till och fråga hur vi ska ta itu med karlen om vi träffar på honom. Vad tycker ni? Ska vi
stena honom? Men vem av oss ska kasta första stenen? Ska vi skälla
ut honom? Han skulle nog behöva det. Men tänk om han svarar: ”Ska
du säga. Jag vet nog något om dig som ingen annan vet …”
Nu
finns bara kvinnan kvar. Och nu ska man döma henne. Hon har gjort
vad man kallade en
galenskap i Israel (5
Mos 22:21, Bibel 1917).
Så allvarligt tog Mose lag på en sådan synd att den som gjort den
inte längre fick vara med bland Guds folk. Hon skulle stötas ut ur
folket. Hon fick inte leva längre. Två bra saker gjorde man nu:
1.
De
tog Guds lag på allvar. Det är allvarligt
att bryta mot Guds bud. Kärlekens Gud har givit oss kärlekens bud
som skyddsräcken omkring det ömtåliga människolivet. Buden är
Faderns kupade händer omkring oss. Skyddsräcket är inte till för
att stänga in oss, utan för att stänga ute det som vill förstöra
våra liv. Om man hoppar över rutschar man utför. Något inom oss
dör. Vi rör vid dödens krafter när vi struntar i livets bud.
Många i vårt land mår inte bra. Kanske man kan hitta en orsak här.
2.
De
tog den här kvinnan till Jesus. Så
ska vi göra när vi träffar på en människa som begått synd,
lever fel eller kommit snett. Ta med henne till Jesus. Be för henne.
Försök få henne med till kyrkan. Det är mycket som kan hända
där. Vi hittar en ny melodi. Inte dödens melodi utan livets. Och vi
hittar den tillsammans med många andra.
Men
vad ville männen egentligen?
De
ville sätta Jesus på prov.
De ville inte ha bort kvinnan. De vill ha bort Jesus. De ville få
något att anklaga honom för. I Johannes 8:59 står det att de vill
stena Jesus
Om
Jesus säger: ”Stena henne”, kunde man anklaga honom för
romarna, ty bara de kunde avkunna dödsdom. Om Jesus säger: ”Fria
henne!” kunde man anklaga honom för att inte ta Moses lag på
allvar.
Vad
gör Jesus?
Först
säger han ingenting. En lång stund är det alldeles tyst. Men han
gör något. Han böjer sig ned, skriver med fingret på marken. Vad
skriver han? De bibelsprängda fariseerna började kanske tänka
på Jeremia 17:13. De
som avfaller från mig liknar en skrift i sanden …
Varför
svarar inte Jesus? Han bara sitter där och ritar. De
upprepar sin fråga?
Då
säger Jesus: Den
av er som är fri från synd skall kasta första stenen på henne.
Vilket fantastiskt svar! Jesus ändrar varken på Roms eller Moses
lag. Han säger till dem att stena henne. Gör det! Lyft era händer
och kasta stenen. Men den ska börja som är utan synd. Den som själv
aldrig begått äktenskapsbrott. Den som är ren i sina tankar, han
börjar. Vad händer? Männen sänker sina händer, slår ned sina
blickar. De troppar av, den ene efter den andre. De gamle gick först.
Störst självkännedom. Känner sig genomskådade..
När
alla är borta ser Jesus upp. Kvinnan står kvar. Hon ensam är kvar
inför Jesus. Jesus kunde kastat den första stenen. Han var utan
synd. Men han gör inte det. Han frågar: Kvinna,
vart tog de vägen? Var det ingen som dömde dig? Hon svarade: Nej,
herre. Jesus sade: Inte heller jag dömer dig. Gå nu och synda inte
mer.
Vilken
kärlek! Men inte en kärlek som slätar över. Vi möter inte en
hygglig snällhet när vi kommer inför Jesus. Han säger aldrig att
det inte spelar någon roll hur vi lever. När vi syndar mot sjätte
budet och mot femte och mot sjunde och mot åttonde, är vi inne på
dödens område.
Vår
enda räddning är att få stanna kvar med den här kvinnan inför
Jesus. Stå vid hennes sida och bara vara där inför Jesus. När vi
är där inför Jesus förstår vi att Jesus inte kommit för att
döma. Han har kommit för att rädda och upprätta och hjälpa oss
till en ny start. Jesus stryker inte ett streck över vårt
förflutna. Vi måste läsa denna text tillsammans med allt som sägs
om Jesus i hela Nya Testamentet. Han stryker inte ETT streck. Jesus
stryker TVÅ STRECK
- korsets två bjälkar. Jesus dör i vårt ställe och han tar in
vår synd i sina sårmärkta händer. Och bär bort …
Frälst
genom honom, lycklig och fri vill jag hans egen evigt nu bli.
RECEPT
för
den som blivit sårad, förnedrad, tillknycklad av andra och har
svårt att glömma och förlåta och vandra vidare … Läs Jesu
”annorlundaexempel” i 1 Petrus 2:21-26.
Det
finns fler skatter att upptäcka i i dagens texter i boken
SÅNGPOSTILLAN, årg 2, sid 287. På bibelskolan.com tryck här.
Och
med Jeremiaordet i våra hjärtan
tänk
inte ut ont mot varandra i era hjärtan
”rullatorerar”
vi vidare i Jesu namn.
Bengt
Pleijel 92+