söndag 22 december 2019


Från himmelskt söndagsgodis
kommer nu en önskan om GOD JUL inte bara till de snälla barnen utan också till Dig och alla andra, underliga och underbara töser och gossar i alla åldrar som nu samlas för att tillsammans fira denna högtid. Några vänliga människor har hjälpts åt att packa in ”himmelskt söndagsgodis” i små och stora paket. Låt dina ögon tindra och ditt hjärta bulta av längtan och nyfikenhet. Det finns godis och gåvor till er alla inte bara på julafton utan också på alla de andra juldagarna. Och inte bara gåvor. Många intressanta personer kommer för att fira jul med dig - många kära vänner. Du blir inte ensam i jul. Just nu säger det ”plingering” i dörrklockan. Det är

JULAFTON
Du öppnar och en av de första som kommer är Bengt (F) som sjunger ”ser du stjärnan i det blå?” (Tänker han på stjärnan från Betlehem?) Sedan strömmar de in, den ene efter den andre, kära gamla vänner. Där är de två miljövännerna Donald Fauntleroy Duck (Kalle Anka) som tar oss med på fågelskådning, och Ferdinand som lär oss lukta på blommor. Senare på dagen träffar vi Johanna som kan vissla och Karl Bertil Johnsson som får oss att ta från de rika och ge åt de fattiga. Vi träffar också hans ömma mamma – en av de få som kommer ihåg att man förr firade jul till minne av Jesu Kristi födelse i Betlehem. Hon fick något religiöst i blicken …
En annan person, som också vet varför man firar jul är gamle Niklas. Han föddes år 280 i Patara i Turkiet och fyller i år 1739 år. Han var präst och biskop och helgon. Man kallade honom Santa Claus. Då hette hans mössa mitra. Nu heter den tomteluva. Då var han glad i alla barn. Nu verkar han rätt så trött. Inte bara för att han är gammal. Utan för han måste släpa på den tunga säcken och härma pappas röst, då pappa härmar honom när han frågar om det finns några snälla barn. Tomten tycker att livet nu är så tomt. Folk har alldeles missuppfattat mig, suckar han. Och missförstått Jesus. Jesus tog inte från de rika och gav åt de fattiga. ”Fattiga ger han sin rikedom”.
På julaftons kväll kan du höra hur någon bultar på dörren. Du hör och skyndar dig att öppna. Utanför står ett barn … Barnet frågar inte om det finns några snälla och väluppfostrade barn som han kan få leka med. Barnet frågar efter dig! Efter barnet inom dig som han får leva med. Som han kan få ge nystart, frihet och glädje.

Du barn av Betlehem, vi ber: Ge våra ögon ljus och rena hjärtat,
att vi kan med dig bli barn hos Gud.
Nu sjunger änglaskaror Guds lov och vi med dem.
O kom till oss, bli kvar hos oss, Guds Son. Immanuel! (Sv Ps 115:3).

JULBÖN
har man i många kyrkor. Och midnattsmässa i en del. Miljarder människor över hela jorden möts nu i Betlehem. Vi får lyssna till julevangeliet från Lukas 2:1-20. Vi hör hur herdarna säger till oss: Låt oss nu gå till Betlehem och se det som har hänt och som Herren har låtit oss veta. 
De (och du och jag) skyndar i väg och finner, vi lugnar ned oss, blir stilla,  lyssnar. Orden i Julevangeliet öppnar sig, ger ljus. Vi släpper in Jesusbarnet i våra hjärtan och börja tala med honom. Vi anar att han vill något med oss. Han vill oss!
Vill du träffa andra som har erfarenhet av detta kan du hitta många i Psalmboken. Julpsalmerna finns på nr 112-129 och 427-433 och 736. Där finns många psalmer från många länder och forna tider som hjälper dig att uttrycka julglädjen i ord och sång.
Vill du vandra genom julens texter tillsammans med mig – Bengt 92+ - träffas vi i boken Sångpostillan (nedan förkortat SP). Boken är slutsåld men finns på www.bibelskolan.com tryck här. Detta kyrkoår följer vi texterna i evangelieboken årgång 3 (om ej annat anges). Om du ingen dator har kan du gå till grannen rar …
Julevangeliet från Lukas 2:1-20 finns i SP årg 1 sid 38 – datorn tryck här

JULDAGEN – Jesu födelse
Vi träffar den gamle profeten Jesaja som i sin bok kap 9:2-7 har något viktigt att säga dem som tycker att livet är nattsvart och mörkt och svårt. Han berättar om ett stort ljus … och Hebreerbrevets författare låter oss i 1:1-3 se ”utstrålningen av Guds härlighet”. Om vi tidigare lyssnat till julevangeliet enligt Lukas kan vi nu få lyssna till julevangeliet enligt Matteus 1:18-25. Du träffar ”Gud med oss”. Jfr Matt 28:20.
Julevangeliet enligt Matteus - SP årg 3, sid 32 – eller tryck här

ANNANDAG JUL – den helige Stefanos dag
På julnatten hör vi orden om frid på jorden. På Annandagen chockar Jesus oss. Han talar om svärd, förföljelser och kamp. Varför? Jo, när värmen från himlen möter kylan från mörkrets makter, blir det urladdning, turbulens, våldsamma skakningar. Jesu vittnen blir martyrer. Också idag!
Jesu ord är kärva! Men också kära!!! Jesus älskar oss så mycket att han vill tala allvar med oss. Den gode Herden låter oss inte bara vila på gröna ängar och i sköna sängar. Han leder oss på rätta vägar. Inte alltid lätta. Han ger oss erfarenhet av sin närvaro hos oss också i mörka dalar. Du är med mig. Läs Psalt 23.
Vill du grubbla med mig över Jesu kärva ord i Matteus 10:32-39 läs SP årg 3, sid 38 eller på datorns bibelskola tryck här
Vill du läsa om Stefanos tillsammans med mig så träffas vi i episteln 1 Apostlagärningarna 4:18-31 - SP årg 1,  sid 44. På bibelskolan tryck här

SÖNDAG EFTER JUL – Guds barn
Det vimlar av röda dagar i julhelgen. Änglarna har packat många ”julextragåvor” till oss som vi får dessa dagar. De kikar ner från himlen och undrar om du ska upptäcka dem. Vi öppnar först Jesajapaketet (Jesaja 11:1-9). Där hittar vi en stubbe ”från Jishajs avhuggna stam”. Vilken vissen julklapp, tycker du. Vilken spännande gåva, tycker jag.
Jishaj (Jesse) var Kung Davids pappa. Jesaja har tidigare profeterat om den stora kraschen för Israel. Ödsligheten skall bli stor landet… det stolta trädet skall falla. Bara en stubbe skall vara kvar … (Jes 6:9-13). Hela rasket skall rivas. Men när allt verkar kört griper Far in. Ett skott ska skjuta upp ur Ishais avhuggna stam, en telning från hans rötter ska bära frukt. Över honom ska Herrens Ande vila (Jesaja 11:1-2). Där Herrens Ande är där skapas Liv. En doft av salighet!
Far ”ser vår nöd och hjälpa kan”. När allt verkar stängt visar Far oss en väg in i den underbara trädgården. Han kallar vägen för VÄGEN! Gå in i den. Andas in doften av salighet. ”Det är en ros utsprungen av Davids rot och stam”. Du får en försmak av atmosfären och livet i Guds rike. Ta ett djupt andetag!
Far bereder sitt rike genom många redskap. I episteltexten berättas om Abraham och Josef och Mose (Apostlagärningarna 7:17-22). Han använder sig också av barn, ja, kanske helst barn. I dagens evangelium (Matteus 18:1-5) väntar han inte på att barnen skall bli vuxna. Han väntar på att vuxna skall bli som barn! Vänder man om och blir som barn kan man inte längre se ned på någon. Och inte snett åt sidan, men man får ögonkontakt uppåt mot Far. Du ser att hans ansikte lyser, hans händer räcker dig gåvor - nåd, frid och beskydd.

NYÅRSAFTON
  1. Du tar farväl av år 2019 och tackar för allt. En sista hälsning.
Lova Herren, min själ, och glöm inte allt gott han dig gjort –
  1. Du lämnar ifrån den tunga ryggsäcken:
Förlåt mig alla synder mig rena i ditt blod.
Giv mig ett heligt sinne, en vilja ny och god. (Sv Ps 190:2).
  1. Du ser fram mot 2020 tillsammans med Herren
Jag vet vilka tankar jag har för er, säger Herren, nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp. Ni ska kalla på mig och komma och be till mig, och jag ska höra er. Ni ska söka mig, och ni ska också finna mig om ni söker mig av hela ert hjärta (Jeremia 29:11ff).

Före går HERREN med segerns banér

NYÅRSDAGEN – i Jesu namn
Tre korta texter ger nystart åt år 2020.
NYÅRSDAGENS EVANGELIUM kommer från Johannes 2:23-25 - tre korta verser som jag år 2004 utlade i en mycket lång predikan på en ungdomsgudstjänst i Uddevalla. De som var med fick fyra nycklar med sig hem: koden – korset – kompassen - kontakten. SP årg 3 sid 51. På bibelskolan tryck här

NYÅRSDAGENS EPISTEL kommer från Apostlagärningarna 20:42-43 där Petrus berättar om syndernas förlåtelse. De blir lättare att leva om man blir av med bagaget från lågstora dar …

NYÅRDAGENS GT-TEXT kommer från Klagovisorna 3:22-26 (men läs från v 1).
Vi träffar klagaren. Han är fullständigt nergången. Deprimerad. Bitter. Besviken. Full av självömkan. Jag är en man som har prövat elände. Livet har farit hårt fram med mig. Jag vet inte mer vad lycka är. Det är som att dricka malört och tugga stenar. Människor skrattar åt mig.
Vems fel är nu detta? Det är hans fel! Han knyter näven uppåt. Dessa han bara forsar ur honom. Han hinner med tjugoen han i de sexton första verserna.
Men så händer det något. En enda gång byter han ut ordet han mot ett du. Du förkastade min själ och tog bort min frid. Men denna enda gång räcker tydligen för den himmelska världen att nå fram till honom. Denna gudomliga närvaro ger honom kraft att ropa ut en bön: Tänk på mitt elände och min husvillhet, på malörten och giftet! Ständigt tänker min själ på det och är bedrövad i mig (v 19). Han ropar ut sin nöd. Gråter fram den. Han öppnar på locket och tömmer ur sig sitt elände. Det bara rinner ur honom: Bitterhet, självömkan, besvikelser …
Den gudomlige "sophämtaren" är alldeles tydligt hos honom. Han ropar ut sin nöd till honom som kan ta bort den. Han själv vill inte längre ha kvar dessa tankar som bara bryter ned. Han gör ett tankebyte. Han får kraft att göra ett viljebeslut:
Men detta vill jag tänka på
Nu tar han in Guds tankar i sig. Han fyller sig med ord som är ande och liv. Lyssna in texten från Klagovisorna 3:22-26 i din bibel. Eller sjung den (melodi Sv Ps 704).

Din trofasta kärlek aldrig oss lämnar.
Din barmhärtighet den kan aldrig ta slut.
Den är ny varje morgon, ny varje afton
Stor är din trofasthet, o Gud, stor är din trofasthet.

Tackom och lovom och sjungom så!
Ett gott nytt år till er alla från
Bengt Pleijel 92+



Skriva ut