Inför
Kristi himmelsfärd, Novena och söndag före Pingst.
KRISTI
HIMMELSFÄRDS DAG
Vilken
stor festdag i kyrkoåret!
Det är
Jesu tronbestigningsfest. Han bestiger tronen på allsmäktig Gud
Faders högra sida och blir HERRE ÖVER ALLTING. Det är dagens
tema. Då
skall alla knän böja sig, i himlen och på jorden och under jorden
och alla tungor bekänna Gud, Fadern, till ära, att Jesus Kristus är
HERREN (Fil
2:10-11, Folkbibeln).
Jesus
får nu Namnet över alla namn - HERREN
- (JHVH,
JAG ÄR, 2 Mos 3:13-14).
Jesus är Gud. Det betyder att han är nu lika allestädes närvarande
som den himmelske Fadern. Himmelsfärdsdagens budskap är inte
budskapet om Jesu frånvaro, utan om JESU NÄRVARO NU! Läs Jesu
regeringsförklaring i Lukas 4:18-19.
Vill
du hitta den stora hemligheten i detta, vandra in i dagens texter.
1.
Människosonen
kommer.
Läs
och BE-grunda Daniel 7:13-14 i din Bibel.
Daniel
berättar i det sjunde kapitlet i sin bok hur himlen öppnas över
honom. Han ser i vers nio hur tronstolar sätts fram och en uråldrig
man slår sig ner. Det är Gud själv han ser. Att han är uråldrig
och gammal betyder inte att han är senil eller utsliten och trött.
Det betyder i stället detta: Han är alltid där. Jordens härskare
kommer och går, men Gud som heter JAG ÄR (2 Mos 3:14) är alltid
där. Och här. Hos oss. Nu!
Daniel
ser hur en som liknade
en människa kommer med himmelens skyar.
Det är bl.a från Daniel 7:13 som uttrycket ”Människosonen”
kommer. Det används 80 gånger i Nya Testamentet. Daniel berättar
inte här om Jesu andra tillkommelse. Det är hans himmelsfärd han
beskriver. Det som Daniel ser är hur Jesus förs fram inför Far.
Och det som Jesus nu får av Far är all
makt i himmelen och på jorden
(Matt 28:18). Och där inför tronen är det nu ett brus av
lovsång, tillbedjan, jubel från alla folk och stammar. Och vi
harklar oss och stämmer in i deras sång.
Jesus
använder ordet ”Människosonen” när han talar om sig själv.
Det uttrycker både det högsta och det lägsta i Jesu väsen. Han
kommer från Guds värld. Han är Guds Son. Men han är också en
människas son, han är som en av oss. Gudasonen i Daniel 3:25 är
densamme som Människosonen i Daniel 7:13. SV
Ps 254:4
Tro
när dig världen förföljer. Med dig i ugnen het,
vandrar en gudason härlig, prövade själ det vet.
vandrar en gudason härlig, prövade själ det vet.
2.
Bibelskola, marschorder, kärleksmåltid och himmelsfärd
Läs
och BE-grunda Apostlagärningarna 1:1-11 i din Bibel
BIBELSKOLA
Efter
Påskens seger över döden tar Jesus med oss i en fyrtio dagars
bibelskola. Vi får begrunda grunden för vår tro. Viktigt! Jesu
första lärjungar går inte på vad som helst. De letar efter bevis.
Jesu lärjungar idag behöver inte heller gå på vad som helst. Jesu
bibelskola leder oss in i personlig relation med Jesus. Han ger många
bevis på seger och kärlek. Och meningsfyllda uppdrag. Vi får
…
MARSCHORDER
Ni
skall bli mina vittnen i Jerusalem, i hela Judeen och Samarien och
ända till jordens yttersta gräns. I
detta NI finns också vi. Hela världen skall smittas med det glada
budskapet. Men …
Räkna
med KAMP.
Nytt liv föds fram med smärta. Vittnena kan bli martyrer.
Räkna
med KRAFT. Ni
skall få kraft när den helige Ande kommer över er.
Detta
skall ske i Jerusalem – på den svåraste platsen, där så mycket
hemskt hade hänt. Där skall de vänta. Den helige Ande skall komma
med kraft. Det gäller också oss. Vi ska vänta på den helige Ande.
På den svåraste platsen – kanske din hemförsamling. Var bara
nyfiken på vad som händer där ”over head”, över huvudet på
er. Se upp! Se uppåt!
Med
evig kärlek har jag älskat dig därför låter jag min nåd bli
kvar över dig (Jer
31:3-4).
KÄRLEKSMÅLTID
Man
samtalar under en måltid om Guds rike. Nattvarden är kraftkällan
också för oss. Det är där vi förstår att GUDS
RIKE är rättfärdighet, frid och glädje i den helige Ande (Rom
14:17).
Där startar den stora GE-RÖRELSEN. Far ger sin Son. Sonen ger sitt
liv. Vi får uppdraget: gå ut och ge ut. Vi sjunger: ”Glad i din
kärlek offrande mig ”.
HIMMELSFÄRD
Vilken
märklig berättelse! Jesus försvinner ur lärjungarnas åsyn. Han
flyger på något sätt i luften. Men inte som en fågel som genom
att lyfta sig högre och högre plötsligt försvinner ur vår åsyn.
Han ger sig inte ut som en astronaut på vådliga äventyr i
himlarymderna. Han söker inte upp en rymdstation …
Det
står att ett moln,
en sky, tar honom bort ur deras åsyn. Moln - det är i Bibeln ett
uttryck för den himmelska närvaron. När Israels barn vandrar ut ur
Egypten går Gud före dem i en molnsky. På Förklaringsberget omger
Guds närvaro Jesus med en ljus sky. När Bibeln berättar om molnet
som tar Jesus bort ur deras åsyn är budskapet detta: Jesus går
från vår värld och in i Guds värld. Han går från vårt sätt
att existera till Guds sätt att existera. I himlen sätter sig Jesus
på Gud Fader allsmäktig högra sida, som trosbekännelsen säger.
Jesus bestiger den himmelska tronen. Han får nu Guds eget namn
HERREN. Det skrevs med fyra hebreiska bokstäver JHVH. Det är namnet
över alla namn, HERREN.
Jesus är Gud. Han har del i Guds allmakt. Det betyder att han är nu
lika allestädes närvarande som den himmelske Fadern
Himmelsfärdsdagens
budskap är inte budskapet om Jesu frånvaro, utan om hans närvaro
nu. Han som förut bara kunde umgås med en grupp människor åt
gången han kan nu vara över allt - i Chile och i Ljungskile och
där vi just nu är i vår kyrka. "Fastän skyar honom lyfte
bort och ingen honom ser, glömmer vi ej vad han lovat: Alltid skall
jag bo hos er" (Sv
Psalm 15:2).
Lukas
berättar att en ängel säger till apostlarna: Varför
står ni och ser mot himlen? Vår
uppgift är inte att vara stjärnskådare eller himmelsdrömmare. Vår
uppgift är se mot världens yttersta gräns. Där ligger Hemmaboda,
din församling. De behöver Jesus där.
Lukas
berättar i Lukas 24:30-33 att Jesus välsignade apostlarna innan han
fördes upp till himlen. I livets avskedsstunder brukar komma gråt
och tårar. Men lärjungarna återvände
till Jerusalem under stor glädje. Och de var ständigt i templet och
prisade Gud. Förstår
du varför?
3.
Far
ger - Jesus ber
Läs
och BE-grunda i din bibel Jesu förbön i Johannes 17:1-8
FAR
GER:
Far har tagit oss ut ur världen, bort från det maktblock som står
Gud emot och har givit oss till Jesus. Försök
se dig själv som en gåva, en present, som Far ger till Jesus.
Förakta aldrig det som Gud givit åt Jesus.
JESUS BER: Jag
har uppenbarat ditt namn. Orden du gav mig har jag gett åt
dem. Jesus
har uppenbarat för oss Guds namn. Det innersta i detta namn – Guds
väsen, Guds hjärta, Guds kärlek. Det finns ”him-liga” skatter
som ligger och väntar på ett bli upptäckta av dig. Öppnade
ögon, Herre mig giv.
PINGSTNOVENAN
börjar
nu. De nio dagar som är mellan Kristi Himmelsfärds dag och Pingst
kallas så. Novena betyder nio. I nio dagar är Maria, Jesu mor,
tillsammans med Jesu lärjungar i en sal i Jerusalem. Där håller de
ut i bön och väntan på den gåva Fadern hade utlovat (Apg.1:14).
Pingstnovenan
är en speciell tid i kyrkoåret: För många kristna blir den en tid
som präglas av stillhet, väntan och bön om andlig förnyelse. Vi
väntar på pingstens under i våra liv. Du kan bereda ditt hjärta
för stora överraskningar. Be Ande-psalmerna i din psalmbok. (Nr
50-54, 361-368, 160-152, 476-476).
Läs och BE-grunda texterna i din bibel om Anden. På
bibelskolan.com kan du BE-grunda den helige Andes röda tråd genom
Nyfikenhetsvandringarna 39-60. Tryck här
OBS!
Långa men
BE-RIK-ANDE
vandringar.
OBS!
SÖNDAGEN
FÖRE PINGST - EXAUDI
Hjälparen
kommer
är
budskapet på Söndagen före Pingst. På latin heter den Exaudi
som betyder hör.
Hör,
Herre, när jag ropar till dig
(Psalt 27:7) .
Vi
ropar i dessa coronatider: HJÄLP!! Far hör och i dagens texter
hittar vi svar.
GT-texten – 1 Kung 19:9-16 - får både vi karantänfolk och den deppade profeten Elia själavård av Far. Far möter oss inte i stormen, inte i jordbävningen, inte i elden. Men i den stilla susningen, Vinden
blåser vart den vill, och du hör dess sus, men du vet inte
varifrån den kommer eller vart den är på väg. Så är det med
var och en som är född av Anden."
(Joh
3:8). Det
händer något med dig när Hjälparen kommer!
Episteln – Apg 1:12-14 - hamnar vi i en bönegrupp där vi ber: "Herre, se vi väntar alla att du våra böner hör och att du med oss som fordom än ett pingstens under gör" (Sv Ps 52).
I evangeliet – Johannes 16:12-15 – undervisar Jesus oss om Hjälparen.
En
av de viktigaste och varmaste benämningarna på den helige Ande är
just Hjälparen. På grekiska heter det parákletos och
på latin advocátus. Båda
betyder ordagrant”den
man kallar på för att stå vid ens sida”. Hjälparen
är till för dem som inte klarar av detta krångliga liv på egen
hand. Vi får kalla på Hjälparen, den helige Ande, i livets alla
situationer.
När den helige Ande vill använda mina ögon öppnar han dem först. Läs Paulus bön om det i Efesierbrevet 1:17 ff. Han ber där att härlighetens Fader genom sin Ande ska röra vid hjärtats ögon så att ni ser hurudant hopp det är som han kallat oss till … En som fick sina ögon öppnade för Jesu härlighet var aposteln Johannes. Han skriver: Vi såg hans härlighet, en härlighet som den Enfödde har av Fadern och han var full av nåd och sanning. (Joh 1:14).
Jesus
såg på människorna han mötte, först med nådens öga. Det ögat
var fyllt av nåd och kärlek och godhet. Sedan med sanningens öga.
Han älskade dem så mycket att han satte fingret på den ömma
punkten i deras liv. Det här behövde de ändra på.
När
Hjälparen, den helige Ande får öppna våra ögon lär vi oss se på
människor som vi ska sprida kärlekens bud till med nåd och
sanning.
Låt
oss vänta på Pingstens under i vår tid med stora förväntningar!
Bengt
Pleijel 93+
som
gärna vandrar vidare med dig på upptäcktsfärd i Andens rike:
Kristi
Himmelsfärds dag - Boken Sångpostillan årg 3: sid 261, på datorn
tryck här.
Söndagen
före Pingst - Boken Sångpostillan: sid 266, på datorn tryck
här
Den
helige Andes röda tråd genom Nyfikenhetsvandringarna 39-60, tryck här