Inför
tredje söndagen i Påsktiden
Det
doftar GODHET i tredje söndagen i Påsktiden. Andas djupt! Vi
vandrar idag in i godheten tillsammans med DEN GODE HERDEN . Glöm
inte att ta på dig bra skor (Ef 6:15).
FÖRSTA
VANDRINGEN –
i sällskap med Hesekiel i dagens GT-text från Hes. 34:11-16. Här
får vi
HERDENS
PROGRAMFÖRKLARING.
Som
herden vårdar sig om sin hjord ... så skall jag vårda mina får
...De skall få komma till ro på härliga ängar ... saftigt bete
skall de finna ... Jag skall leta efter de vilsegångna och hämta
hem de bortsprungna, jag skall förbinda de skadade, hjälpa de sjuka
...
Söndagen
heter på latin: Misericordias
domini,
Det är ”Herrens medkänslas” dag. Cordia betyder hjärta.
Miseri syftar på de miserabla. Herren, den gode Herden, har hjärta
för de miserabla, de svaga och tillknycklade. Jfr barm-härtighet =
hjärta för de arma!
Men
så berättar Hesekiel något som kan trösta en del av oss: Herden
har inte glömt bort
de
starka och välmående!
Det är inte klokt vad bra vi kan få det hos den gode Herden, vi,
både snälla och stygga och snällstygga.
Men
kom ihåg: Du får komma som du är. Men du behöver inte förbli den
du är!!!! Herden gör något spännande med dig.
Förstår du inte att Herrens godhet vill föra dig till omvändelse?
(Rom 2:4). Om Han får göra som han vill, kommer han att förändra
ditt hårda och envisa hjärta,
(Rom 2:5). Han vill smitta dig med innerlig
medkänsla
(Kol 3:12). Du får hans ömhet, hans längtan efter att få upprätta
svaga och tillknycklade. Vad bra människor omkring dig kommer att
få!
ANDRA
VANDRINGEN
- i sällskap med Johannes i dagens evangelium, Johannes 10:1-10.
Här får vi
ETT
PERSONLIGT MÖTE MED DEN GODE HERDEN.
Han
öppnar grinden och släpper in oss i fårafållan. Han räddar oss
från tjuvar, rövare, främlingar och stygga människor som stjäl,
slaktar och dödar. Men till oss som kommit in i fårafållan talar
han om vad han vill oss: Jag
har kommit för att ni skall ha liv, och liv i överflöd.
TREDJE
VANDRINGEN
-
i sällskap med Kung David i dagens psaltarpsalm, Psalm 23:1-4. Vi
träffar där
HERDEN
OCH HANS HJORD.
Herren
är min herde, mig skall inget fattas. Han låter mig vila på gröna
ängar, han för mig till vatten där jag finner ro. Han ger liv
åt min själ, han leder mig på rätta vägar för sitt namns
skull. Även om jag vandrar i dödsskuggans dal, fruktar jag
inget ont, för du är med mig. Din KÄPP och STAV, de tröstar mig.
Vi
stannar vid FYRA RASTPLATSER för att TÄNKA TILL:
1.
tycker du att det är mycket som fattas dig. I så fall: Varför?
2.
Om den gode Herden få ta hand om dig: först vila – sedan ila!
först styrka, liv, vederkvickelse - sedan vandring på rätta vägar
- inte alltid på lätta.
3.
När det mörknar på färden i världen och jag bäst behöver
Herden, då är han allra närmast mig. Tro blir för-TRO-ligt
förhållande. HAN, HAN, HAN, HAN försvinner och byts ut mot DU, DU,
DU, DU! Jag fruktar inget ont.
4.
KÄPP OCH STAV TRÖSTAR. Har du upptäckt den trösten? KÄPPEN var
en klubba som Herden använde för att klubba ned vargar och satans
otyg. STAVEN hade en krökning upptill (jfr biskopsstaven). När
lamm och får bar sig fåraktigt åt och ramlade ned i någon klyfta,
fångade Herden fåren ur fördärvets grop. KÄPP OCH STAV TRÖSTAR,
när vi låter Herden ta hand om oss, då vi burit oss fåraktigt
åt!
FJÄRDE
VANDRINGEN -
i
sällskap med Kung David i dagens psaltarpsalm,Psalm 23:5-6. Du
träffar där
KUNGEN
OCH HANS FOLK
Du dukar ett bord
i mina ovänners åsyn du smörjer mitt huvud med olja och låter
min bägare flöda över. Idel godhet och nåd skall följa mig i
alla mina livsdagar, och jag skall bo i Herrens hus för evigt.
Vi
stannar vid FYRA RASTPLATSER för att TÄNKA TILL:
1. Jesus
Kristus, DEN SMORDE – KONUNGEN - dukar ett bord. Han bjuder på
fest. Du blir hedersgäst!!!! Folk
häpnar, ovänner stirrar, reagerar: Vad har hänt med honom? Jfr
Psalt 40:2-4
2. DEN
SMORDE SMÖRJER DITT HUVUD MED OLJA. När kungen kröntes blev han
smord med olja. Jesus är KRISTUS den Smorde Konungen. Vi är
KRISTNA, de smorda. Kungabarn!
3. KONUNGEN
låter mig leva i himmelskt överflöd: Han fyller min bägare till
brädden
(Bibel 2000). Den flödar
över
(Folkbibeln -14). Han fick som han ville:
Ge
liv, och liv i överflöd!
4. Eftersom
du är dyrbar för honom och han är rädd om dig, låter han TVÅ
LIVVAKTER ta hand om dig. De heter GODHET
OCH NÅD. De
får till uppgift att beskydda dig och se till att du känner dig
hemskt hemma hos den gode HERDEN. Evinnerligen!
FEMTE
VANDRINGEN
-
i sällskap med Petrus i episteln från 1 Petrus 2:22-25. Vi lär
oss
FÖLJA
JESU ”ANNORLUNDAEXEMPEL”.
Kristus begick
inte någon synd, och svek fanns inte i hans mun. Han svarade inte
med skymford när han skymfades. Han svarade inte med hotelser, när
han fick lida. Han överlät sin sak åt honom som dömer rättvist.
Våra synder bar han i sin egen kropp upp på träpålen, för att vi
skulle dö bort från synden och leva för rättfärdigheten. Genom
hans sår har ni blivit helade. Ni var vilsegångna får, men nu har
ni vänt tillbaka till era själars herde och vårdare.
Vi
stannar vid tre RASTPLATSER för att TÄNKA till.
1.
En kristen underkastar sig ingen men underordnar sig alla.
(läs 1 Petrus 2:18-21)
Jesus gör så. Han
stiger ned i vår skuld och vårt lidandes djup. Han uppsöker
platsen nedanför oss. Där har han ögonkontakt med Fader vår i
himlen. Han har Gud
för ögonen
och kan han se på dig och mig med Guds möjligheter (se Bibel 2000, v 19).
UNDERKASTELSE
är
något som någon annan gör med mig: trampar, förnedrar, behärskar.
UNDERORDNING är något jag själv bestämmer. Jag väljer att inta
Jesu ”nedanförposition”. Jag får då Gud
för ögonen.
Jag ser på varje människa tillsammans med Jesus, han som sitter på
tronen på Guds högra sida.
Detta
betydde mycket för slaven. Slaveriet upphörde inte genom UPPROR.
Sådana förekom, men slogs blodigt ned. Slaveriet upphörde genom
UPPTÄCKT av himmelsk närvaro. När slaven nåddes av evangelium
hittade han sitt människovärde. Är ni döpta
in i Kristus,
skriver Paulus i Gal 3:26-28 är
nu ingen längre slav eller fri ... Alla är ni ett i Kristus.
Slaven
lärde sig att ha
Gud för ögonen
(se Bibel 2000 v 19 och v 20).
2. En
kristen ger inte igen men ger i överflöd.
Jesus gav inte igen. Han blev skymfad, hånad, föraktad, ifrågasatt ... Men han svarade inte med samma mynt. Han svor inte, förbannade inte, hotade inte med vedergällning,
Jesus gav inte igen. Han blev skymfad, hånad, föraktad, ifrågasatt ... Men han svarade inte med samma mynt. Han svor inte, förbannade inte, hotade inte med vedergällning,
Det
kan hända att vi gärna vill göra så, när människor är dumma mot
oss. Vi använder KÄPPEN, klubban, för att drämma till dem och
STAVEN för att stöta ned dem i fördärvets grop. Det blir värst
för dem. Men när du ger igen syndar du!
Kristus
begick inte någon synd, och svek fanns inte i hans mun.
Vad
gjorde Jesus? Han bad! Han
överlät sin sak åt honom som dömer rättvist. (1
Petr 2:23).
Fader
förlåt dem, för
de
vet inte vad de gör.
(Luk 22:34). Vilket underbart konfliktrecept! ”Jesu
annorlundaexempel”.
Stefanos
gör som Jesus. Han ber för sina bödlar: Herre,
ställ dem inte till svars för denna synd (Apg
7:60). Bland dem han ber för står en viss Saulus, han som drabbas
av Herren själv på vägen till Damaskus. Den store Saulus, som såg
ned på alla, blir den lille Paulus som har Gud
för ögonen.
Han hittar Livets melodi: Inte ge igen utan ge i överflöd. Det han
ger har haft följdverkningar också för oss.
3. En
kristen berättar om en som är själars herde och vårdare.
Petrus berättar om
Jesus. Han ger oss ett ”annorlundaexempel”. Ett nytt mönster!
Jesu mönster är inte att lära oss att svälja förtreten och inte
att försöka skaka den av oss. Det är inte att säga att det den
andre gjort är betydelselöst. Det HEN gjorde, gör ont! Och om du
inte får hjälp, kommer HEN att sätta sig i magen och HEN håller
dig vaken om natten och HEN ger dig magsår och HEN höjer ditt
blodtryck ... och ... och ... och ... Ack! Ack!
Petrus vet något
bättre: Enda sättet att klara HEN är HÄN-vändelse till Jesus!
Jesus ger genom sitt liv skissen, en "målarbok" som vi ska
fylla i och färglägga genom våra egna liv.
Det
betyder: Vi överlämnar vår sak till honom dömer rättvist! Gud är
den rättvise, opartiske Domaren. När vi själva sätter oss på
domstolen blir det så lätt dumstolen.
Vi överlåter HEN
till Honom som är en rättvis domare. Vi överlämnar oss själva
till Jesus, som är våra själars
herde och vårdare.
Egentligen är detta
något helt fantastiskt! Något vi får öva oss med i de små
förtretligheterna som drabbar oss. Då kan vi sedan ta de större.
När vi överlåter och när vi förlåter, händer det något med
oss. Jesus griper in och gör något alldeles nytt med oss. 1 Petrus
2:24-26
berättar
om det: När vi bekänner synden tar han bort den. Han läker våra
inre sår.
Han
låter oss hitta ett nytt liv.
Han
umgås förtroligt med oss. Vilken
underbar Herde och själasörjare!
GODA önskningar på din
godhetsvandring önskar
Bengt
Pleijel 88+
som gärna följer
med dig på din vandring genom dagens evangelium i SÅNGPOSTILLAN,
årg 1, sid 220. Tryck här så
hamnar du mitt i fårafållan. Dagens epistel finns utlagt på
bibelskolan.com och finns bland OASER I ÖKNEN, 1 Petrus 2:18-20,
tryck här.
1
Petrus 2:21-23,
tryck här