måndag 26 augusti 2019


Inför elfte söndagen efter Trefaldighet

TRO OCH LIV
är temat som sjunger och spelar och sätter oss i  rörelse på söndag – den elfte efter Trefaldighet.  Dagens Psaltarpsalm 143:6-10 hjälper oss med starten: Jag sträcker mina händer mot dig, min själ är som törstig jord inför dig. Sela. Herre, skynda att svara mig, min ande förgås! Dölj inte ditt ansikte för mig, då blir jag som de som går ner i graven. Låt mig möta din nåd på morgonen, för jag litar på dig. Visa mig den väg jag ska gå, för jag lyfter min själ till dig. Rädda mig från mina fiender, Herre, hos dig söker jag skydd. Lär mig att göra din vilja, för du är min Gud. Låt din gode Ande leda mig på jämn mark.

Recept:
Börja dagen med ”en liten stund med Jesus” (Sv Ps 207). Sela, står det. Ingen vet riktigt vad det betyder. Min tolkning: Sela av … koppla av … stanna till … ge dig tid att lyssna. Herren har något på hjärtat som han vill säga till ditt hjärta. Stoppa ned hans ord i hjärtat – BY HEART, (5 Mos 6:5). Tanka Guds tankar. TRON på dem ger LIV. Och drivkraft – Kristi kärlek driver oss (2 Kor 5:14)! Duscha i Nåden. ”Tvätta mina ögon så att jag ser ditt ansikte. Och ser den väg jag skall gå… Ta ton: ”Jag vill ge dig o Herre min lovsång” (Sv Ps 702). Och jag vill ge din kärlek vidare till andra …
Använd mina ögon så att jag ser dem.
Använd mina öron så att jag hör dem.
Använd mina händer så att jag ger dem
Använder mina fötter så att jag går med dem 
Låt din gode Ande leda mig …

1. Låt rätten flöda fram som vatten 
   och rättfärdigheten som en ständigt rinnande ström
      skriver Amos. Läs och BE-grunda Amos 5:21-24.
Så säger Herren: Jag hatar era fester, jag föraktar dem, jag tål inte era högtider. För även om ni offrar både brännoffer och matoffer åt mig har jag ingen glädje i dem, jag vill inte se era gemenskapsoffer av gödkalvar. Ta bort dina sångers buller ifrån mig, jag vill inte höra ditt strängaspel. Men låt rätten flöda fram som vatten och rättfärdigheten som en ständigt rinnande ström.

Plötsligt dyker Amos upp, den gamle profeten. På sjätte efter Trefaldighet mötte vi honom. Han som vanligtvis sysslade med får och fikon, får Guds uppdrag att skaka om folket i Betel. Han skakade ordentligt så att de tappade alla sina fikonlöv som de klätt ut sig i för att dölja hyckleri och falskhet.
Han skakade om folket i Betel. Nu skakar han om oss..
Han säger att Herren tycks må illa av våra fester. Han håller för öronen, när vi sjunger och spelar så fint. Han tycks inte gilla vår musiksmak. Ha bort ifrån mig dina sångers buller, säger han. Vad är det som är bullrigt i Herrens öron? Det beror inte på om vi spelar orgel eller synt eller gitarr, eller inte sjunger så rent och vackert som Jussi eller Carola? Det beror på att vi slår på trumman för oss själva!  Gudstjänsten blir underhållning. Vi framhäver oss själva. Duktiga människor skymmer Gud! Och då stänger vi flödet från Guds källa, den som hjälper oss att leva ut hans kärlek under veckan. Ja, det verkar som om Amos vill göra mos av oss.
Men, det är ju klart – mos kan vara något gott. Den stränga kärvheten kan göra att det äntligen blir något riktigt bra med oss. Nej, "låt nådens rika källsprång strömma” (Sv Ps 213:2). Ställ dig i kärlekens renande flöde. Då kan makarna TRO och LIV hitta varandra.
Låt rätten flöda fram som vatten
och rättfärdigheten som en ständigt rinnande ström

2. Gud vare tack genom Jesus Kristus vår Herre
    Läs och BE-grunda Romarbrevet 7:14-25
Vi vet att lagen är andlig. Men själv är jag köttslig, såld till slav under synden. Jag kan inte fatta att jag gör som jag gör. Det jag vill, det gör jag inte, men det jag hatar, det gör jag. Och om jag nu gör det jag inte vill, då erkänner jag att lagen är god.
Men då är det inte längre jag som gör det, utan synden som bor i mig. Jag vet att det inte bor något gott i mig, det vill säga i mitt kött. Viljan finns hos mig, men inte förmågan att göra det goda. Det goda som jag vill gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag.  Men om jag gör det jag inte vill, då är det inte längre jag som gör det utan synden som bor i mig.
Jag finner alltså den lagen för mig som vill göra det goda: att det onda finns hos mig. I min inre människa gläder jag mig över Guds lag,  men i mina lemmar ser jag en annan lag som kämpar mot lagen i mitt sinne och gör mig till fånge under syndens lag i min kropp. Jag arma människa! Vem ska rädda mig från denna dödens kropp?  Gud vare tack, genom Jesus Kristus, vår Herre! Alltså tjänar jag själv med mitt sinne Guds lag, men med köttet tjänar jag syndens lag.

Judarna hade många bud - inte bara de tio orden utan där fanns 513 lagar. När vi läser om Paulus och många andras brottningar med buden tycker vi att judarna var väldigt lagiska. Men hur många lagar har vi svenskar? Jag frågar jurister men de kan inte räkna dem alla. Där är flera tusen. Vi behöver juridiken annars blir vi som ”djur i diken”. Det är bra att det finns trafikregler.
Men Paulus brottas med Lagen. Lagen med alla dess bud lockar inte fram det goda. Han tar sig för pannan och ropar ut: Jag kan inte fatta att jag gör som jag gör … Det goda som jag vill gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag. 
Man har undrat över vem Paulus talar om. Är det en OOMVÄND MÄNNISKA eller en OMVÄND KRISTEN eller en BAKVÄND MÄNNISKA eller RÄTTVÄND MÄNNISKA?
Paulus grubblar och teologer grubblar och snubblar …
Men kommer du till Sångpostillan årg 2, får du svaret på sid 341 ff

Jag sammanfattar: Vi hör två rop.
   Vers 24 - Jag arma människa, vem skall frälsa mig från   denna dödens kropp?
   Vers 25 – Gud vare tack, genom Jesus Kristus, vår  
  Herre!

Två rop: En förtvivlads rop. Och ett segerrop.
Två helt olika rop – alldeles bredvid varandra.
Jag arma människa! Gud vare tack!

Sådan jag är i mig själv är jag korrumperad, kraftlös, svag. Lämnad åt mig själv, där jag står inför Lagen, ser jag bara det som är dåligt inom mig. Jag vill, men kan inte. Jag gör det som jag inte vill.  Utlämnad åt mig själv är jag utlämnad åt mig själv. Orkar inte! Behöver hjälp! Omvänd oss till dig du vår frälsnings Gud!!!
Vår käre himmelske Fader hör den bönen. Han är vårt dops Gud, som sträcker ned sina två händer, Sonen och den helige Ande, mot oss, tar tag i oss, vänder oss om. Jag blir 
RÄTTVÄND. Jag ser hans ögon, jag hittar den personliga relationen, känner värmen från en som älskar mig trots allt. Jag ger ut ett glädjerop: 
GUD VARE TACK GENOM JESUS KRISTUS, VÅR HERRE!
Du och jag och vi har fått en bundsförvant, som utifrån kommer in i oss. Kristus i mig!  Vi  dras in i hans kärleksflöde. Vi låter "nådens rika källsprång strömma i egen tomhet, eget armod in" (Sv Ps 213:2. Ja,
låt rätten flöda fram som vatten
och rättfärdigheten som en ständigt rinnande ström

       3. Att göra Faderns vilja
      Läs och BE-grunda Matteus 21:28-31
Jesus frågar: Vad tänker ni om detta? En man hade två söner. Han gick till den förste och sade: Min son, gå och arbeta i vingården i dag. Jag vill inte, svarade han. Men längre fram ångrade han sig och gick. Sedan kom mannen till den andre och sade samma sak. Han svarade: Ja, herre. Men han gick inte. Vem av de två gjorde faderns vilja?" De svarade: "Den förste." Jesus sade till dem: "Jag säger er sanningen: Tullindrivare och prostituerade ska gå före er in i Guds rike. 

Här träffar vi tre söner. En far ber den förste sonen göra ett arbete på hans gård. ”Jag vill inte” sa han. ”Har inte lust”.  Men han ångrar sig efter ett tag. Och går. Vi hittar honom därute i trädgården rensande jordgubbslandet. Publikanen i templet var sådan. Den förlorade sonen var sådan. En krasch får dem att vända om. Hur är det med dig? Är du trött på att vara trött på dig själv? 
Den andre sonen får samma fråga. Han säger ja, men glömmer bort sitt ja för ett JAG. En del liknar honom. Man har alla yttre tecken på en anständig kristen. Man går i kyrkan, ordnar fromma anletsdrag, suckar på rätt sätt. Man ser bara sig själv men är alldeles blind för andra. Fariséen i templet var en sådan. Han sa bara JAG, JAG … Är han en släkting?  
Det finns en tredje son i texten. Det är Jesus, han som berättar om sönerna. Han är FADERNS SON. Han sa JA och gick. "Sin Fader sonen lydig var, kom till mig här på jorden" (Sv Ps 345:5). Guds vilja skedde i hans liv. Himmelen landade på jorden. Nådens rika källsprång började strömma.  När han får träffa oss, tröttnar vi på JAG-sången. Vi dras in i hans kärleksflöde. Vi låter nådens rika källsprång strömma i egen tomhet, eget armod in  (Sv Ps 213:2). TRO och LIV hittar varandra.
Och nu hittar vi hem. Vi vandrar med vandringsfolket. Men lägg märke till vilka som går före oss. Före oss går tullindrivare och prostituerade. Dåligt folk blir föredömen för oss präktiga. De har fångats upp av honom som i Bibeln kallas AMEN (Joh Upp 3:14). Amen betyder ”ja, ja, det skall så ske”. De lär oss sjunga JA! De har lärt oss att sjunga med hjärtat det vi sjungit med munnen: ”frälst genom honom lycklig och fri, vill jag hans egen evigt nu bli”. Nu vill de det Gud vill – att alla skall bli frälsta. Det kan bli både farligt och saligt att få träffa dem. De kan smitta. När TRON ger nytt LIV kan den först bli smärta. Det gamla EGO-livet får dö. Jag törstar efter Jesu liv i mig, efter källan med det friska vattnet. Just nu ropar Jesus till oss: "Om någon är törstig, kom till mig och drick! Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." Detta sade han om Anden, som de skulle få som trodde på honom. (Joh 7:37-39).
låt rätten flöda fram som vatten
och rättfärdigheten som en ständigt rinnande ström

”Himmelskt söndagsgodis” vill ge några ”igångsättningstankar” inför kommande söndag. Finns på adress bengtpleijel.blogspot.com. Fler skatter finns på denna söndag i Sångpostillan, årg 2, sid 339 och på datoradress www.bibelskolan.com tryck här. Med frisk hälsning från gammal och trött

Bengt Pleijel 92+




Skriva ut