Inför
elfte söndagen efter Trefaldighet
TRO
OCH LIV
är
temat som sjunger och spelar och sätter oss i rörelse på söndag –
den elfte efter Trefaldighet. Dagens Psaltarpsalm 143:6-10 hjälper
oss med starten: Jag
sträcker mina händer mot dig, min själ är som törstig jord inför
dig. Sela. Herre, skynda att svara mig, min ande förgås!
Dölj inte ditt ansikte för mig, då blir jag som de som går ner i
graven. Låt mig möta din nåd på morgonen, för jag litar på
dig. Visa mig den väg jag ska gå, för jag lyfter min själ till
dig. Rädda mig från mina fiender, Herre, hos dig söker jag skydd.
Lär mig att göra din vilja, för du är min Gud. Låt din gode Ande
leda mig
på
jämn mark.
Recept:
Börja
dagen med ”en liten stund med Jesus” (Sv Ps 207). Sela,
står det. Ingen vet riktigt vad det betyder. Min tolkning: Sela av
… koppla av … stanna till … ge dig tid att lyssna. Herren har
något på hjärtat som han vill säga till ditt hjärta. Stoppa ned
hans ord i hjärtat – BY HEART, (5 Mos 6:5). Tanka Guds tankar.
TRON på dem ger LIV. Och drivkraft – Kristi
kärlek driver oss
(2 Kor 5:14)! Duscha i Nåden. ”Tvätta mina ögon så att jag ser
ditt ansikte. Och ser den väg jag skall gå… Ta ton: ”Jag vill
ge dig o Herre min lovsång” (Sv Ps 702). Och jag vill ge din
kärlek vidare till andra …
Använd
mina ögon så att jag ser dem.
Använd
mina öron så att jag hör dem.
Använd
mina händer så att jag ger dem
Använder
mina fötter så att jag går med dem
Låt
din gode Ande leda mig …
1. Låt rätten flöda fram som vatten
och
rättfärdigheten som en ständigt rinnande ström
skriver
Amos. Läs och BE-grunda Amos 5:21-24.
Så
säger Herren: Jag hatar era fester, jag föraktar dem, jag tål inte
era högtider. För även om ni offrar både brännoffer och matoffer
åt mig har jag ingen glädje i dem, jag vill inte se era
gemenskapsoffer av gödkalvar. Ta bort dina sångers buller ifrån
mig, jag vill inte höra ditt strängaspel. Men låt rätten flöda
fram som vatten och rättfärdigheten som en ständigt rinnande
ström.
Plötsligt
dyker Amos upp, den gamle profeten. På sjätte efter Trefaldighet
mötte vi honom. Han som vanligtvis sysslade med får och fikon, får
Guds uppdrag att skaka om folket i Betel. Han skakade ordentligt så
att de tappade alla sina fikonlöv som de klätt ut sig i för att
dölja hyckleri och falskhet.
Han
skakade om folket i Betel. Nu skakar han om oss..
Han
säger att Herren tycks må illa av våra fester. Han håller för
öronen, när vi sjunger och spelar så fint. Han tycks inte gilla
vår musiksmak. Ha
bort ifrån mig dina sångers buller,
säger
han. Vad är det som är bullrigt i Herrens öron? Det beror inte på
om vi spelar orgel eller synt eller gitarr, eller inte sjunger så rent
och vackert som Jussi eller Carola? Det beror på att vi slår på
trumman för oss själva! Gudstjänsten blir underhållning. Vi
framhäver oss själva. Duktiga människor skymmer Gud! Och då
stänger vi flödet från Guds källa, den som hjälper oss att leva
ut hans kärlek under veckan. Ja, det verkar som om Amos vill göra
mos av oss.
Men,
det är ju klart – mos kan vara något gott. Den stränga kärvheten
kan göra att det äntligen blir något riktigt bra med oss. Nej, "låt nådens rika källsprång strömma” (Sv Ps 213:2). Ställ dig i kärlekens renande flöde. Då kan makarna TRO och LIV hitta varandra.
Låt
rätten flöda fram som vatten
och
rättfärdigheten som en ständigt rinnande ström
2. Gud
vare tack genom Jesus Kristus vår Herre
Läs
och BE-grunda Romarbrevet
7:14-25
Vi
vet att lagen är andlig. Men själv är jag köttslig, såld till
slav under synden. Jag kan inte fatta att jag gör som jag gör.
Det jag vill, det gör jag inte, men det jag hatar, det gör jag. Och
om jag nu gör det jag inte vill, då erkänner jag att lagen är
god.
Men
då är det inte längre jag som
gör det, utan synden som bor i mig. Jag
vet att det inte bor något gott i mig, det vill säga i mitt kött.
Viljan finns hos mig, men inte förmågan att göra det goda. Det
goda som jag vill gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det
gör jag. Men om jag gör det jag inte vill, då är det
inte längre jag som gör det utan synden som bor i mig.
Jag
finner alltså den lagen för mig som vill göra det goda: att det
onda finns hos mig. I min inre människa gläder jag mig över Guds
lag, men i mina lemmar ser jag en annan lag som kämpar
mot lagen i mitt sinne och gör mig till fånge under syndens lag i
min kropp. Jag arma människa! Vem ska rädda mig från denna
dödens kropp? Gud vare tack, genom Jesus Kristus,
vår Herre! Alltså tjänar jag själv med mitt sinne Guds lag, men
med köttet tjänar jag syndens lag.
Judarna
hade många bud - inte bara de tio orden utan där fanns 513 lagar.
När vi läser om Paulus och många andras brottningar med buden
tycker vi att judarna var väldigt lagiska. Men hur många lagar har vi svenskar? Jag frågar jurister men de kan inte räkna dem alla.
Där är flera tusen. Vi behöver juridiken annars blir vi som ”djur
i diken”. Det är bra att det finns trafikregler.
Men
Paulus brottas med Lagen. Lagen med alla dess bud lockar inte fram
det goda. Han tar sig för pannan och ropar ut: Jag
kan inte fatta att jag gör som jag gör … Det goda som jag vill
gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag.
Man
har undrat över vem Paulus talar om. Är
det en
OOMVÄND MÄNNISKA eller en OMVÄND KRISTEN eller en BAKVÄND
MÄNNISKA eller RÄTTVÄND MÄNNISKA?
Paulus
grubblar och teologer grubblar och snubblar …
Men
kommer du till Sångpostillan årg 2, får du svaret på sid 341 ff
Jag
sammanfattar: Vi hör två rop.
Vers 24 - Jag arma människa, vem skall frälsa mig från denna dödens kropp? Vers 25 – Gud vare tack, genom Jesus Kristus, vår
Herre!
Två rop: En förtvivlads rop. Och ett segerrop.
Två helt olika rop – alldeles bredvid varandra.
Jag arma människa! Gud vare tack!
Två rop: En förtvivlads rop. Och ett segerrop.
Två helt olika rop – alldeles bredvid varandra.
Jag arma människa! Gud vare tack!
Sådan jag är i mig själv är jag korrumperad, kraftlös, svag.
Lämnad åt mig själv, där jag står inför Lagen, ser jag bara det
som är dåligt inom mig. Jag vill, men kan inte. Jag gör det som
jag inte vill. Utlämnad åt mig själv är jag utlämnad åt
mig själv. Orkar inte! Behöver hjälp! Omvänd
oss till dig du vår frälsnings Gud!!!
Vår käre himmelske Fader hör den bönen. Han är vårt dops Gud, som sträcker ned sina två händer, Sonen och den helige Ande, mot oss, tar tag i oss, vänder oss om. Jag blir RÄTTVÄND. Jag ser hans ögon, jag hittar den personliga relationen, känner värmen från en som älskar mig trots allt. Jag ger ut ett glädjerop:
Vår käre himmelske Fader hör den bönen. Han är vårt dops Gud, som sträcker ned sina två händer, Sonen och den helige Ande, mot oss, tar tag i oss, vänder oss om. Jag blir RÄTTVÄND. Jag ser hans ögon, jag hittar den personliga relationen, känner värmen från en som älskar mig trots allt. Jag ger ut ett glädjerop:
GUD
VARE TACK GENOM JESUS KRISTUS, VÅR HERRE!
Du
och jag och vi har fått en bundsförvant, som utifrån kommer in i
oss. Kristus
i mig! Vi
dras in i hans kärleksflöde. Vi låter "nådens rika källsprång strömma i egen tomhet, eget armod in" (Sv
Ps 213:2. Ja,
låt
rätten flöda fram som vatten
och
rättfärdigheten som en ständigt rinnande ström
3. Att
göra Faderns vilja
Läs
och BE-grunda Matteus 21:28-31
Jesus
frågar:
Vad tänker ni om detta? En man hade två söner. Han gick till den
förste och sade: Min son, gå och arbeta i vingården i dag. Jag
vill inte, svarade han. Men längre fram ångrade han sig och
gick. Sedan kom mannen till den andre och sade samma sak. Han
svarade: Ja, herre. Men han gick inte. Vem av de två gjorde
faderns vilja?" De svarade: "Den förste."
Jesus
sade till dem: "Jag säger er sanningen: Tullindrivare och
prostituerade ska gå före er in i Guds rike.
Här
träffar vi tre söner. En far ber den förste sonen göra ett arbete
på hans gård. ”Jag vill inte” sa han. ”Har inte lust”.
Men han ångrar sig efter ett tag. Och går. Vi hittar honom därute
i trädgården rensande jordgubbslandet. Publikanen i templet var
sådan. Den förlorade sonen var sådan. En krasch får dem att vända
om. Hur är det med dig? Är du trött på att vara trött på dig
själv?
Den
andre sonen får samma fråga. Han säger ja, men glömmer bort sitt
ja för ett JAG. En del liknar honom. Man har alla yttre tecken på
en anständig kristen. Man går i kyrkan, ordnar fromma anletsdrag,
suckar på rätt sätt. Man ser bara sig själv men är alldeles
blind för andra. Fariséen i templet var en sådan. Han sa bara JAG,
JAG … Är han en släkting?
Det finns en tredje son i texten. Det är Jesus, han som berättar om sönerna. Han är FADERNS SON. Han sa JA och gick. "Sin Fader sonen lydig var, kom till mig här på jorden" (Sv Ps 345:5). Guds vilja skedde i hans liv. Himmelen landade på jorden. Nådens
rika källsprång började strömma. När han får träffa oss,
tröttnar vi på JAG-sången. Vi dras in i hans kärleksflöde. Vi
låter nådens
rika källsprång strömma i egen tomhet, eget armod in (Sv
Ps 213:2). TRO och LIV hittar varandra.
Och
nu hittar vi hem. Vi vandrar med vandringsfolket. Men lägg märke
till vilka som går före oss. Före oss går tullindrivare
och prostituerade.
Dåligt folk blir föredömen för oss präktiga. De har fångats upp
av honom som i Bibeln kallas AMEN (Joh
Upp 3:14). Amen
betyder ”ja, ja, det skall så ske”. De lär oss sjunga JA! De
har lärt oss att sjunga med hjärtat det vi sjungit med munnen:
”frälst genom honom lycklig och fri, vill jag hans egen evigt nu
bli”. Nu vill de det Gud vill – att alla skall bli frälsta. Det
kan bli både farligt och saligt att få träffa dem. De kan smitta.
När TRON ger nytt LIV kan den först bli smärta. Det gamla
EGO-livet får dö. Jag törstar efter Jesu liv i mig, efter källan
med det friska vattnet.
Just
nu ropar Jesus till oss: "Om
någon är törstig, kom till mig och drick!
Den
som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar
av levande vatten
flyta
fram." Detta sade han om Anden, som de skulle få som
trodde på honom. (Joh
7:37-39).
låt
rätten flöda fram som vatten
och
rättfärdigheten som en ständigt rinnande ström
”Himmelskt
söndagsgodis” vill ge några ”igångsättningstankar” inför
kommande söndag. Finns på adress bengtpleijel.blogspot.com. Fler
skatter finns på denna söndag i Sångpostillan, årg 2, sid 339
och på datoradress www.bibelskolan.com
tryck här.
Med
frisk hälsning från gammal och trött
Bengt
Pleijel 92+