Inför
tolfte söndagen efter Trefaldighet
FRIHETEN
I KRISTUS
vill
denna söndag – den tolfte efter Trefaldighet – hjälpa oss att
hitta. Tillsammans med oss har vi genom dagens texter sällskap med
en sjuk kung, en sjuk värld och en sjuk kvinna. Från dem och många
andra hör vi många suckar. Det krisar och kraschar på så många
håll idag. Media meddelar färska dåligheter varje morgon. ”Detta
har hänt medan ni sov i natt”. Vi begriper inte vad som är på
gång. Vi känner oss vilsna. Men vi begriper att ”de som begriper”
inte heller begriper. Vi måste få hjälp att begripa ordet
begripa. Det består av två ord: be + gripa. När vi ber
griper
vår dops Gud (5
Mos 33:27)
tag i oss upp och drar oss upp suckarnas grop. Vi är i Guds händer
vad som än händer.
För
40 år sedan påstod jag i en bok att ordet SUCK är en förkortning
av: Save
Us,
Christ
King.
(Var
får man allt ifrån?). Låt
oss med den bönen ställa in hjärtats våglängd mot honom. Dagens Psaltarpsalm – 145:13b-18 - leder oss i bönen:
Herren är
trofast i allt han säger och kärleksfull i allt han gör.
Herren stöder alla som vacklar och reser upp alla nerböjda.
Allas ögon hoppas på dig, och du ger dem deras mat i rätt tid. Du
öppnar din hand och mättar allt levande med nåd. Herren är
rättfärdig i alla sina vägar och nådig i allt han gör. Herren är
nära alla som ropar till honom.
-
Sjuk kung får bonusår.
Läs
och be-grunda Jesaja 38:1-9
Vid
den tiden
blev
Hiskia dödssjuk. Profeten Jesaja, Amos son, kom till honom och
sade: "Så säger Herren: Se om ditt hus, för du kommer
att dö och ska inte tillfriskna." Då vände Hiskia sitt
ansikte mot väggen och bad till Herren: "O, Herre,
kom ihåg att jag har vandrat inför dig i trohet och med hängivet
hjärta och gjort det som är gott i dina ögon." Och Hiskia
grät mycket.
Då
kom Herrens ord till Jesaja. Han sade: "Gå och
säg till Hiskia: Så säger Herren, din fader Davids Gud: Jag
har hört din bön. Jag har sett dina tårar. Se, jag ska lägga
femton år till din livstid. Jag ska också rädda dig och denna
stad ur den assyriske kungens hand och beskydda denna stad.
Hiskia
levde omkring år 700 f Kr.
Han var en bra kung. Hiskia förtröstade på Herren, Israels
Gud. Ingen var som han bland alla Judas kungar efter honom – och inte före honom heller, säger 2 Kung 18:5. Men läser man om Hiskia i 2 Krönikeboken 32:25 står det att den högmodige Hiskia ödmjukade sig.
Hiskia
var nog rätt lik många av oss. Ibland gör vi bra saker.
Ibland tycker folk omkring oss att vi är högfärdiga och odrägliga.
Men vare sig vi är bra eller usla så blir dagen ändå aldrig så lång, att inte dess afton skall stunda. Då lämnas vårt verk, då tystnar vår sång, det må vi med allvar begrunda (Sv Ps 175:7).
Den
fine och duktige kungen får ett svårt budskap från Herren: Se
om ditt hus, för du kommer att dö och ska inte tillfriskna.
Hur
tar Hiskia detta budskap? Precis som många av oss skulle ta det. Vi
protesterar, reagerar och klagar. Vi gråter, lipar och förtvivlar.
Den store kungen, som var van att få som han ville, blir rätt liten
och ynklig där han ligger i sängen. Han vänder ansiktet mot
väggen och börjar tala om för Gud hur orättvis han är. Gud borde
belönat och berömt sin kung och låtit honom ”leva i hundrade
år”. Han var ju så duktig och from och fin. Också vi blir rätt
små och ynkliga när livet går oss emot.
Se
om ditt hus,
sa Herren till Hiskia. Och han säger det till oss. Tänk
igenom ditt liv! Det finns en som gav sitt liv för att du skall få
leva. Eftersom det nu är sista dagen på resten av ditt liv, bör du
ta kontakt med honom. Hiskia fick några bonusår till för att mogna
i den gemenskapen.
Hur
vill du använda de bonusår, som du kanske får?
-
Sjuk jord friskas.
Läs
och be-grunda Romarbrevet 8:28-23
Jag
menar att den här tidens lidanden inte kan jämföras med den
härlighet som ska uppenbaras och bli vår. Själva
skapelsen väntar och längtar efter att Guds barn ska uppenbaras.
Skapelsen har ju blivit lagd under förgängelsen, inte av egen vilja
utan genom honom som lade den därunder. Ändå finns det hopp
om att även skapelsen ska befrias från sitt slaveri
under förgängelsen och nå fram till Guds barns härliga frihet.
Vi
vet att hela skapelsen gemensamt fortfarande suckar och våndas. Och
inte bara den, utan också vi som har fått Anden som förstlingsfrukt
suckar
inom oss och väntar på barnaskapet, vår kropps förlossning.
Se
framför dig två vågskålar.
I
den ena lägger du den
här tidens lidanden. Det
är allt det som är tungt för så många att bära - lidanden,
sjukdomar, prövningar av olika slag, förföljelser för Jesu skull.
Allt det fångar oss. Vi blir så självupptagna, missmodiga. Vi ser
hur vågskålen sjunker allt djupare ner ju mer som läggs i den.
Men
vad händer med den tomma vågskålen? Den stiger uppåt. Den lyftes
upp mot himmelen. När Fadern ser detta lägger han något i den.
Fadern ger oss sin Son. Och då händer något
märkligt
med skålarna.
Jesusskålen
kommer ned till oss som är
därnere.
Jesus ”stiger ned i vår skuld och vårt lidandes djup” (Sv.Ps
62:2).
Och då händer detta: Lidandesskålen lyftes upp till Fadern som får
ta hand om alltsammans.
Paulus
säger inte att tidens
lidanden är
betydelselösa. Det han säger är att
den här tidens lidanden väger lätt i jämförelse
med
den härlighet som kommer att uppenbaras och bli vår. Svårigheterna
nu kommer inte betyder något i jämförelse med allt det fina som
kommer att ske.
Det
kan vi redan nu få en försmak av. Hela Guds skapelse är engagerad
i vad som händer med oss, hans barn. Ty skapelsen
väntar ivrigt på att Guds barn skall uppenbaras.
Skapelsen
delar lidandet
med
människan. Skapelsen har ju blivit lagd
under förgängligheten, skriver
Folkbibeln.
Gud
har
lagt skapelsen under tomhetens
välde,
står det i Bibel 2000.
Vilket
träffande uttryck! TOMHETENS
VÄLDE. Det
onda, det
mot
Gud upproriska är bara tomhet. Men tomhet är en makt. Tomhet är
tungt.
Skapelsen kom under
tomhetens välde, då
marken blev förbannad för människans skull.
Men
då Jesus uppenbarar sig i sin härlighet då skall världen födas
på
nytt. Då skall något ske med Guds skapelse. Skapelsen
skall befrias. Den skall bli
frälst till ett nytt liv i frihet.
Till
Guds barns härliga frihet. Det
finns hopp!
Men
nu suckar och våndas skapelsen. Granar gråter och fåglar slutar
drilla. Luften blir farlig att andas. Vattnet blir skadligt att
dricka. Vi förorenar och fördärvar. Vad är det som händer? Ska
miljöförstöringen få förstöra hela jorden?
Men
där människor ser all framtid i svart, ser Guds folk något mer.
Detta rop i skapelsen är inte en döendes sista rop. Suckandet är
inte dödsrosslingar. Bibel 2000 säger att suckandet är
FÖDSLOVÅNDOR.
Något nytt skall födas fram. Nya
himlar och en ny jord där rättfärdighet bor, väntar vi på efter
hans löfte (2
Petr 3:13).
-
Sjuk kvinna rätas och hycklare rättas
Läs
och BE-grunda Lukas 13:10-17 i din Bibel. Gör det!
Där
Jesus går fram händer det mycket. Han läker hjärtats djupa sår.
Han ger frihet och glädje åt den som är bitter, besviken, trött
och tom. I en psalm sägs det att han gick in i din nöd och smärta. Gud tog plats i din egen gestalt. Han bar på ditt kors. Han var plågad som du – och han älskade dig över allt. (Sv.
Ps 358:3).
När
vi ser Jesus på korset ser vi hur hans kropp kroknar, den är böjd
och plågad. Vi anar att han tar vår smärta in i sig. I texten
ser vi en krokryggig kvinna. När Jesus nu möter henne, är det som
om Jesus tar över hennes krokiga kropp. Hon får en beröring av
Jesus. Hon kan räta på ryggen. Men Jesu kropp kroknar. Jesus går
in i hennes nöd. Det händer mycket där Jesus går fram.
Läkaren
Lukas, som berättar denna händelse, säger att Satan hållit henne
bunden i hela arton år. Det var den tidens sätt att uttrycka vad
som var orsaken till hennes sjukdom. Vi uttrycker oss inte så. Men
sjukdom och lidande är ändå något som hänger samman med att vi
lever i en fallen värld. Här sker något som strider mot Guds
mening med skapelsen. Så länge kampen mellan Gud och Satan alltjämt
pågår får vi räkna med sjukdomar. Fräls oss från den Ondes onda
ondska! Gud kan rädda oss. Men också vrida det till något bra.
Paulus fick lära sig att han skulle ha kvar törntaggen i sitt kött,
som man ju tror var en sjukdom
(läs 2 Kor 12:7-11).
Herren
säger:
Min
nåd är nog för dig, för min kraft fullkomnas i svaghet.
Paulus
upptäcker:
när jag är svag, då är jag stark.
Det
blir alltid reaktion på det som Jesus säger och gör. En del blir
misstänksamma. De kan inte bli glada över godheten. De fastnar i
debatter om vad man får göra och inte får göra. Jesus avslöjar
deras hyckleri. Det var svårt för dem att höra. De skämdes.
Men
Jesu kärlek når även hycklare. Hycklare rättas. Andra gladde sig över allt det underbara som han gjorde.
Det
var de som upptäckte att Jesus inte ger regler för livet. Han ger
oss Livet. Därför har vi fått en dag vi kallar vilodag. Söndagen
är den dag då vi får lära oss att slappna av i Guds kärlek. Då
vi får låta oss älskas, renas, uppfriskas. Det är den dag då vi
får möta Jesus och tala med honom om det som är så låst i våra
liv och om det som gör ont i våra liv. Vi får tanka Guds tankar!
Och
på nytt upptäcka dagens psaltarpsalm 145:13b-18.
Herren är
trofast i allt han säger och kärleksfull i allt han gör.
Herren stöder alla som vacklar och reser upp alla nerböjda.
Allas
ögon hoppas på dig, och du ger dem deras mat i rätt tid. Du öppnar
din hand och mättar allt levande med nåd.
Herren är
rättfärdig i alla sina vägar och nådig i allt han gör. Herren är
nära alla som ropar till honom.
Med
uppmuntrande hälsning och önskan att allt fler må hitta glädjen
över det underbara han gör. Ty det goda han gjort
- Psaltaren 103:2 Bibel 1917, det gör
han enligt Bibel 2000.
Du hittar 12:e söndagen efter Trefaldighet på bibelskolan.com om du klickar här.
Bengt
Pleijel 92+