Inför
Domssöndagen 2019
KRISTI
HERR-LIGHETS DAG
är
innebörden i Domssöndagens budskap!
Nicenska trosbekännelsen säger att han som nu sitter på Faderns
högra sida är ”därifrån igenkommande i härlighet till att döma
levande och döda”. Kyrkoåret
börjar med att Jesus rider in i Jerusalem på en åsna. ”Gå Sion
din konung att möta … strö palmer på väg för Messias … var
glad …” (Sv
Ps 108).
Sedan kommer kyrkoårets alla söndagar. De ger oss erfarenhet av hur
Far tar emot oss i ”Närhälsan" = i församlingens gudstjänst
och personlig vägledning i enskild andakt och själavård där
”Jesus ger oss nåd och finner på det bästa råd” (Sv
Ps 42:1).
Kyrkoåret
slutar med att Människosonen
kommer i sin HERR-lighet. Då
skall alla knän böjas, i himlen och på jorden och under jorden,
och alla tungor bekänna att Jesus Kristus är HERREN, Gud Fadern
till ära (Fil.
2:10-11).
Domssöndagens
texter kan både skaka oss och uppmuntra oss. Lyssna!
-
Daniel öppnar fönster mot himlen
Läs
och BE-grunda Daniel 7:9-10 i din Bibel
Daniel
har i sjunde kapitlet berättat om vad han ser när han ser nedåt.
Djuriska makter kommer nedifrån. Hemska avgrundsmakter dyker upp.
De
skrämmer honom. Och de skrämmer oss! Vad är det för makter som nu
skakar hela världen? Det är oro, uppror, skakningar över hela
världen. Man luras och slåss, skjuter och mördar. Media serverar
nattens dåligheter med morgonkaffet.
Vad
gör Gud, vår käre himmelske Far, åt detta? Daniel ser inte bara
nedåt mot mörka makter. Från vers 9 riktar han blicken uppåt.
Något händer i den himmelska världen. Vi förnimmer en doft av
himmel och renhet. Vi får se tronstolar
sättas fram och en uråldrig man - den gamle av dagar - slå sig
ner.
Att
det är Gud själv som åsyftas är det ingen tvekan om. Att han är
uråldrig och gammal betyder inte att han är senil och trött och
utsliten. Det betyder i stället detta: Han är alltid där. De olika
djuren kommer och går och härskarna kommer och går, men Gud som
heter JAG
ÄR (2
Mos 3:14) är alltid där. Medan de fyra djuren, som Daniel berättat
om i början av kapitlet, ränner omkring så är Gud alltid där och
ser allt som händer. Gud är stabil. Allt annat är labilt.
Daniel
som skrämdes av djuriska makter bländas nu och häpnar när han
anar Fars närvaro. Han
ser Far i snövita
kläder
och håret
på hans huvud var som ren ull.
En
utstrålning av renhet, vithet, helighet.
Tillsammans
med Gud finns också den himmelska härskaran. Gud är inte ensam i
sin himmel. Det finns varelser som omger honom, betjänar honom och
lovsjunger honom. Tiotusen
och åter tiotusen stod där inför honom,
skriver Daniel. De
är myriaders myriader,
skriver Johannes (Upp
5:11).
Från
tronen ser man också en
ström av eld (v
10). Det är en domens eld, där Gud bränner upp allt som är dåligt
och renar det som går att rena. Gud läser i böcker och beslutar
vad han skall göra. De djuriska härskarna får sin dom. Gud är den
yttersta rättvisan. De som är satta till folkets ledare får
inte ostraffat gå fram hur som helst. Det kommer en dom. Också
vi kommer med där. Ty Far håller räkenskap med oss, eftersom han
räknar med oss.
Dagens
GT-text slutar med vers 10. I Daniel 7:13 får Daniel se hur en
som liknar
en människoson
kommer. Det syftar på Jesus. Han är Människosonen (Mark
14:61-62).
Det uttrycker både det högsta och det djupaste i Jesu väsen. Han
kommer från Guds värld. Han är den som hör ihop med den
uråldrige, han är Guds Son. Men han är också en människas son,
han är som en av oss. Gudasonen i Dan 3:25 är densamme som
Människosonen i 7:13.
Och
han
(Far)
har gett honom makt att hålla dom, eftersom han är
Människosonen (Joh
5:27).
Han
som dömer är den som vet vad det vill säga att vara människa.
”Domen fruktar jag väl stort eftersom jag illa gjort, men den
trösten jag ej glömmer att min broder Jesus dömer” skaldar Lasse
Johansson Lucidor år 1685, se sv Ps 620 vers 6). All förfärlighet
får sin dom när
Människosonen
kommer i sin HERR-lighet.
-
Johannes ser hur böcker öppnas
Del
1: Läs och BE-grunda Uppenbarelseboken 20:11-21:5 i din Bibel.
Men
vi startar med Joh Upp 20:11-15 där Johannes berättar att han ser
EN
VIT TRON.
Det
som sedan skildras är yttersta domen. Vi skakas av djärva,
skrämmande bilder. Vi ser böcker som öppnas. ”Jag
bävar, då jag uppåt himmelen ser: där står mina synder
beskrivna” (Sv
Ps 547:2).
Det gick alltså inte att smussla och fiffla. Allt blev registrerat.
Vi hör hur domen faller och vi ser en brinnande sjö. Mitt i allt
detta hemska berättar Johannes om en bok som heter
LIVETS
BOK.
De
som är upptecknade i den boken hamnar inte i den brinnande sjön.
Vilka är de? Jesus svarar i dagens evangelium: Den
som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt
liv.
När
vi hamnar inför domstol, behöver vi en advokat. På
grekiska parákletos,
på
latin advocátus. Båda betyder ”den man kallar på för att stå
vid ens sida”. I Nya Testamentet berättas det om två advokater,
som båda ställer upp gratis (av
nåd).
Den ena är DEN HELIGE ANDE, som omtalas bl.a i Joh 14:26 där
parákletos
översätts med Hjälparen.
Den andre är JESUS, som omtalas i 1 Joh 2:1, där parákletos
översätts med en
som för vår talan.
Dessa två advokater tog kontakt med oss redan i vårt dop. De har
sedan ställt upp gång på gång i våra liv. Den helige Ande manar
gott för oss i våra hjärtan (Rom
8:26).
Jesus manar gott för oss hos Fadern (1
Joh 2:1, Rom 8:34, Hebr 7:25).
En
underlig advokat, denne Jesus. Han
säger
inte
om mig och dig: Han är oskyldig. Han säger
inte:
Han kan inte rå för att han gjorde så. Han säger
inte
som somliga advokater: Jag vill inte säga att den anklagade är
oskyldig. Men jag anser att han redan lidit tillräckligt.
Jesus
säger: Jag,
JAG har lidit tillräckligt för honom.
Jesus
tar sig an vår sak hos Fadern, genom att ta på sig vår synd och
bära den bort. När jag är stilla vid Jesu kors får jag avsky för
synden. Han led för min skull.
Nu
finns det några verser kvar i dagens epistel som berättar om att
-
Johannes ser en ny himmel och en ny jord
Del
2: Läs och BE-grunda Uppenbarelseboken 21:1-5
Ett
nytt skapelseverk sker. Efter
hans löfte väntar vi på nya himlar och en ny jord där
rättfärdighet bor,
skriver Petrus (2
Petr 3:13).
Den nya jorden blir en förnyad jord. Det nya är rättfärdigheten.
Havet som står här för de vilda, opålitliga, det upproriska,
gudsfientliga, finns inte mer.
Det
finns inget hav i himlen. Men det finns vatten, porlande, friskt
vatten, som ger liv (Upp
22:1 ff).
Där finns glädje, skönhet, rikedom, gemenskap. Gud bor mitt ibland
dem. Han är närvarande hos var och en. Han tar oss upp i famnen och torkar tårarna.
Vårt
hemland är himlen,
skriver Paulus. Men så fortsätter han: och
därifrån väntar vi också den som skall rädda oss – Herren
Jesus Kristus. Han skall förvandla den kropp vi har i ringhet så
att den blir lik den kropp han har i sin härlighet, ty han har kraft
att lägga allt under sig (Fil
3:21).
De
som dör i tron kommer dit där Kristus är – i
Kristus.
Just nu är Kristus i himlen. Men den himlen är bara ett väntrum.
Där skall vi inte bo för alltid. Vi väntar att Jesus skall komma
tillbaka och upprätta sitt rike på en förnyad jord. Efter
hans löfte ser vi fram emot nya himlar och en ny jord där
rättfärdighet bor (2
Petrus 3:13).
”Se,
jag gör allting nytt.” Därför tar vi med glädje, tro och
förtröstan emot hans löfte att
Människosonen
kommer i sin HERR-lighet.
-
Johannes hör hur Jesu ord öppnar himlen för oss.
Läs
och BE-grunda dagens evangelium från Johannes 5:22-30
På
Domssöndagen plockas vi ned från domarsätet. Ty vi leker ofta
domare, där vi dömer, bedömer, betygsätter och föraktar
varandra. Och ibland dömer ut oss själva.
Men
Gud har inte utnämnt oss till domare. Det är vi för dumma till. Vi
har inte sakkunskap och inlevelse och missar ofta målet. Inte heller
Fadern dömer.
Fadern
dömer ingen, utan han har överlämnat hela domen till Sonen. Jesus
vet vad det vill säga att vara människa. Och han vet vilka
kraftresurser han har för att rädda oss från oss själva. Och han
vet vilken uppgift och vilket uppdrag han har. Han är JESUS, det
betyder HAN ÄR FRÄLSAREN! Idag får vi ett nyckelord som öppnar
himlen åt oss: Den
som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt
liv.
Men
en gång skall vi få göra räkenskap för våra liv. Gud räknar
med oss. Han slår vakt om vårt människovärde. Ett djur som bär
sig illa åt ställer man inte till ansvar. Men en människa är så
mycket mer än ett djur. En människa har ansvar. När man tar ifrån
någon hennes ansvar, tar man ifrån henne hennes människovärde.
Därför slår yttersta domen vakt om vårt människovärde. Och
varje gång jag bekänner min synd, slår jag vakt om mitt
människovärde. Jag reser mig ur min förnedring och hävdar mitt
människovärde.
Ute
i världen kan man tala mycket om synd (helst andras synd). I kyrkan
har vi fått den unika möjligheten att berätta för alla om hur man
blir av med synden! Jesus har tagit de yttersta konsekvenserna av vår
synd. Det skedde på Golgata. Allt det vidriga och hemska som synden
hade med sig lades på offerlammet. Se
Guds lamm som tar bort världens synd
(Joh
1:29).
Vid korset bekänner vi vår synd. Jesus bär bort allt det som
smutsat ned och gjort oss omänskliga. Om
vi bekänner våra synder är Gud trofast och rättfärdig så att
han förlåter oss våra synder och renar oss från all
orättfärdighet (1 Joh
1:9). När
vi blivit överraskade av denna kärlek, vill vi gärna överraska
andra med den.
För
att hjälpa oss med detta att vara människa, sänder Fadern de två
advokaterna till oss – Sonen och den helig Ande. Vi är döpta in i
gemenskap med våra tre bästa vänner. Paulus hälsar till oss från
dem: Vår
Herre Jesu Kristi nåd, Guds kärlek och den helige Andes gemenskap
vare med er alla (2
Kor 13:13).
I
dopets kraftfält möts vi av en eld som vi behöver be om och
längta efter, en eld som renar, värmer och ger kraft - Guds
kärleks eld som
lär oss korsets väg att gå Sv.
Psalm 137:5. Där kan vi få brinnande
hjärtan
då Jesu ord ”blir tänt i kristtrognas bröst” och vi får se
med förtröstan och längtan fram mot den dag då
Människosonen
kommer i sin HERR-lighet.
Vi
väntar, ropar med hans folk: Kom, Herre Jesus, snart (Sv
Ps 490:3).
Bengt
Pleijel 92+
som
kan meddela att fler ”igångsättningstankar” finns i boken
Sångpostillan årg 2 sid 440, och på www.bibelskolan.com
tryck här.
Himmelskt
söndagsgodis finns på adress bengt.pleijel.blogspot.com. På
bibelskolan.com finns också boken om Daniel- ”I Guds händer vad
som än händer”, tryck här