måndag 18 november 2019


Inför Domssöndagen 2019

KRISTI HERR-LIGHETS DAG
är innebörden i Domssöndagens budskap! Nicenska trosbekännelsen säger att han som nu sitter på Faderns högra sida är ”därifrån igenkommande i härlighet till att döma levande och döda”. Kyrkoåret börjar med att Jesus rider in i Jerusalem på en åsna. ”Gå Sion din konung att möta … strö palmer på väg för Messias … var glad …” (Sv Ps 108). Sedan kommer kyrkoårets alla söndagar. De ger oss erfarenhet av hur Far tar emot oss i ”Närhälsan" = i församlingens gudstjänst och personlig vägledning i enskild andakt och själavård där ”Jesus ger oss nåd och finner på det bästa råd” (Sv Ps 42:1).
Kyrkoåret slutar med att Människosonen kommer i sin HERR-lighetDå skall alla knän böjas, i himlen och på jorden och under jorden, och alla tungor bekänna att Jesus Kristus är HERREN, Gud Fadern till ära (Fil. 2:10-11).
Domssöndagens texter kan både skaka oss och uppmuntra oss. Lyssna!

  1. Daniel öppnar fönster mot himlen
Läs och BE-grunda Daniel 7:9-10 i din Bibel
Daniel har i sjunde kapitlet berättat om vad han ser när han ser nedåt. Djuriska makter kommer nedifrån. Hemska avgrundsmakter dyker upp.
De skrämmer honom. Och de skrämmer oss! Vad är det för makter som nu skakar hela världen? Det är oro, uppror, skakningar över hela världen. Man luras och slåss, skjuter och mördar. Media serverar nattens dåligheter med morgonkaffet.
Vad gör Gud, vår käre himmelske Far, åt detta? Daniel ser inte bara nedåt mot mörka makter. Från vers 9 riktar han blicken uppåt. Något händer i den himmelska världen. Vi förnimmer en doft av himmel och renhet. Vi får se tronstolar sättas fram och en uråldrig man - den gamle av dagar - slå sig ner.
Att det är Gud själv som åsyftas är det ingen tvekan om. Att han är uråldrig och gammal betyder inte att han är senil och trött och utsliten. Det betyder i stället detta: Han är alltid där. De olika djuren kommer och går och härskarna kommer och går, men Gud som heter JAG ÄR (2 Mos 3:14) är alltid där. Medan de fyra djuren, som Daniel berättat om i början av kapitlet, ränner omkring så är Gud alltid där och ser allt som händer. Gud är stabil. Allt annat är labilt.
Daniel som skrämdes av djuriska makter bländas nu och häpnar när han anar Fars närvaro. Han ser Far i snövita kläder och håret på hans huvud var som ren ull. En utstrålning av renhet, vithet, helighet.
Tillsammans med Gud finns också den himmelska härskaran. Gud är inte ensam i sin himmel. Det finns varelser som omger honom, betjänar honom och lovsjunger honom. Tiotusen och åter tiotusen stod där inför honom, skriver Daniel.  De är myriaders myriader, skriver Johannes (Upp 5:11).
Från tronen ser man också en ström av eld (v 10). Det är en domens eld, där Gud bränner upp allt som är dåligt och renar det som går att rena. Gud läser i böcker och beslutar vad han skall göra. De djuriska härskarna får sin dom. Gud är den yt­tersta rättvisan. De som är satta till folkets ledare får inte ostraf­fat gå fram hur som helst. Det kommer en dom. Också vi kommer med där. Ty Far håller räkenskap med oss, eftersom han räknar med oss.
Dagens GT-text slutar med vers 10. I Daniel 7:13 får Daniel se hur en som  liknar en människoson kommer. Det syftar på Jesus. Han är Människosonen (Mark 14:61-62). Det uttrycker både det högsta och det djupaste i Jesu väsen. Han kommer från Guds värld. Han är den som hör ihop med den uråldrige, han är Guds Son. Men han är också en människas son, han är som en av oss. Gudasonen i Dan 3:25 är densamme som Människo­sonen i 7:13. Och han (Far) har gett honom makt att hålla dom, eftersom han är Människosonen (Joh 5:27). Han som dömer är den som vet vad det vill säga att vara människa. ”Domen fruktar jag väl stort eftersom jag illa gjort, men den trösten jag ej glömmer att min broder Jesus dömer” skaldar Lasse Johansson Lucidor år 1685, se sv Ps 620 vers 6). All förfärlighet får sin dom när
Människosonen kommer i sin HERR-lighet.

  1. Johannes ser hur böcker öppnas
Del 1: Läs och BE-grunda Uppenbarelseboken 20:11-21:5 i din Bibel.
Men vi startar med Joh Upp 20:11-15 där Johannes berättar att han ser
EN VIT TRON.
Det som sedan skildras är yttersta domen. Vi skakas av djärva, skrämmande bilder. Vi ser böcker som öppnas. ”Jag bävar, då jag uppåt himmelen ser: där står mina synder beskrivna” (Sv Ps 547:2). Det gick alltså inte att smussla och fiffla. Allt blev registrerat. Vi hör hur domen faller och vi ser en brinnande sjö. Mitt i allt detta hemska berättar Johannes om en bok som heter 
LIVETS BOK.
De som är upptecknade i den boken hamnar inte i den brinnande sjön. Vilka är de? Jesus svarar i dagens evangelium: Den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv.
När vi hamnar inför domstol, behöver vi en advokat. På grekiska parákletos, latin advocátus. Båda betyder ”den man kallar på för att stå vid ens sida”. I Nya Testamentet berättas det om två advokater, som båda ställer upp gratis (av nåd). Den ena är DEN HELIGE ANDE, som omtalas bl.a i Joh 14:26 där parákletos översätts med Hjälparen. Den andre är JESUS, som omtalas i 1 Joh 2:1, där parákletos översätts med en som för vår talan. Dessa två advokater tog kontakt med oss redan i vårt dop. De har sedan ställt upp gång på gång i våra liv. Den helige Ande manar gott för oss i våra hjärtan (Rom 8:26). Jesus manar gott för oss hos Fadern (1 Joh 2:1, Rom 8:34, Hebr 7:25).
En  underlig advokat, denne Jesus. Han säger inte om mig och dig: Han är oskyldig. Han säger inte: Han kan inte rå för att han gjorde så.  Han säger inte som somliga advokater: Jag vill inte säga att den anklagade är oskyldig. Men jag anser att han redan lidit tillräckligt.
Jesus säger: Jag, JAG har lidit tillräckligt för honom.
Jesus tar sig an vår sak hos Fadern, genom att ta på sig vår synd och bära den bort. När jag är stilla vid Jesu kors får jag avsky för synden. Han led för min skull.
Nu finns det några verser kvar i dagens epistel som berättar om att

  1. Johannes ser en ny himmel och en ny jord
Del 2: Läs och BE-grunda Uppenbarelseboken 21:1-5
Ett nytt skapelseverk sker.  Efter hans löfte väntar vi på nya himlar och en ny jord där rättfärdighet bor, skriver Petrus (2 Petr 3:13).  Den nya jorden blir en förnyad jord. Det nya är rättfärdigheten. Havet som står här för de vilda, opålitliga, det upproriska, gudsfientliga, finns inte mer.
Det finns inget hav i himlen. Men det finns vatten, porlande, friskt vatten, som ger liv (Upp 22:1 ff). Där finns glädje, skönhet, rikedom, gemenskap. Gud bor mitt ibland dem. Han är närvarande hos var och en. Han tar oss upp i famnen och torkar tårarna.
Vårt hemland är himlen, skriver Paulus. Men så fortsätter han: och därifrån väntar vi också den som skall rädda oss – Herren Jesus Kristus. Han skall förvandla den kropp vi har i ringhet så att den blir lik den kropp han har i sin härlighet, ty han har kraft att lägga allt under sig (Fil 3:21).
De som dör i tron kommer dit där Kristus är – i Kristus. Just nu är Kristus i himlen. Men den himlen är bara ett väntrum. Där skall vi inte bo för alltid. Vi väntar att Jesus skall komma tillbaka och upprätta sitt rike på en förnyad jord. Efter hans löfte ser vi fram emot nya himlar och en ny jord där rättfärdighet bor (2 Petrus 3:13). ”Se, jag gör allting nytt.” Därför tar vi med glädje, tro och förtröstan emot hans löfte att
Människosonen kommer i sin HERR-lighet.

  1. Johannes hör hur Jesu ord öppnar himlen för oss.
Läs och BE-grunda dagens evangelium från Johannes 5:22-30
På Domssöndagen plockas vi ned från domarsätet. Ty vi leker ofta domare, där vi dömer, bedömer, betygsätter och föraktar varandra. Och ibland dömer ut oss själva.
Men Gud har inte utnämnt oss till domare. Det är vi för dumma till. Vi har inte sakkunskap och inlevelse och missar ofta målet. Inte heller Fadern dömer. Fadern dömer ingen, utan han har överlämnat hela domen till Sonen. Jesus vet vad det vill säga att vara människa. Och han vet vilka kraftresurser han har för att rädda oss från oss själva. Och han vet vilken uppgift och vilket uppdrag han har. Han är JESUS, det betyder HAN ÄR FRÄLSAREN! Idag får vi ett nyckelord som öppnar himlen åt oss: Den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv.
Men en gång skall vi få göra räkenskap för våra liv. Gud räknar med oss. Han slår vakt om vårt människovärde. Ett djur som bär sig illa åt ställer man inte till ansvar. Men en människa är så mycket mer än ett djur. En människa har ansvar. När man tar ifrån någon hennes ansvar, tar man ifrån henne hennes människovärde. Därför slår yttersta domen vakt om vårt människovärde. Och varje gång jag bekänner min synd, slår jag vakt om mitt människovärde. Jag reser mig ur min förnedring och hävdar mitt människovärde.
Ute i världen kan man tala mycket om synd (helst andras synd). I kyrkan har vi fått den unika möjligheten att berätta för alla om hur man blir av med synden! Jesus har tagit de yttersta konsekvenserna av vår synd. Det skedde på Golgata. Allt det vidriga och hemska som synden hade med sig lades på offerlammet. Se Guds lamm som tar bort världens synd (Joh 1:29). Vid korset bekänner vi vår synd. Jesus bär bort allt det som smutsat ned och gjort oss omänskliga. Om vi bekänner våra synder är Gud trofast och rättfärdig så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet (1 Joh 1:9). När vi blivit överraskade av denna kärlek, vill vi gärna överraska andra med den.
För att hjälpa oss med detta att vara människa, sänder Fadern de två advokaterna till oss – Sonen och den helig Ande. Vi är döpta in i gemenskap med våra tre bästa vänner. Paulus hälsar till oss från dem: Vår Herre Jesu Kristi nåd, Guds kärlek och den helige Andes gemenskap vare med er alla (2 Kor 13:13).
I dopets kraftfält möts vi av en eld som vi behöver be om och längta efter, en eld som renar, värmer och ger kraft - Guds kärleks eld som lär oss korsets väg att gå Sv. Psalm 137:5.  Där kan vi få brinnande hjärtan då Jesu ord ”blir tänt i kristtrognas bröst” och vi får se med förtröstan och längtan fram mot den dag då
Människosonen kommer i sin HERR-lighet.

Vi väntar, ropar med hans folk: Kom, Herre Jesus, snart (Sv Ps 490:3).

Bengt Pleijel 92+
som kan meddela att fler ”igångsättningstankar” finns i boken Sångpostillan årg 2 sid 440, och på www.bibelskolan.com tryck här. Himmelskt söndagsgodis finns på adress bengt.pleijel.blogspot.com. På bibelskolan.com finns också boken om Daniel- ”I Guds händer vad som än händer”, tryck här

Skriva ut