måndag 24 februari 2020


Inför första söndagen i Fastan

Prövningens stund
är temat på första söndagen i Fastan. Prövningar vi möta få. Det vet vi. Men hur klara av dem? Det vill fastetiden hjälpa oss med. Fastan börjar med ASKONSDAG 26 februari och ”varar än till Påska”.
Askonsdag har sitt namn av den gamla seden, som återupplivats i många församlingar idag, att i askonsdagsmässan rita ett kors av aska på våra pannor. Askan är en symbol för förkrosselse, ånger och bot. Abraham säger: Jag har vågat tala till Herren trots att jag är stoft och aska (1 Mos 18:27 Fb). Men Gud föraktar inte ett förkrossat och bedrövat hjärta (Psalt 51:19) utan han helar dem som har förkrossade hjärtan, deras sår förbinder han (Psalt. 147:3) och gör dem delaktiga av Kristi nya liv.
På Askonsdagen kan du tänka igenom hur din fasta skall vara. Kanske du ska avstå från något som du är bunden vid: tobak, karameller, kakor, TV. Dåliga vanor som gör dig besvärlig för människor omkring dig och förstör EL- kontakten med Far.
Du upptäcker Lina Sandells bön: ”lös mig från alla frestarens garn” (Sv Ps 45:3). Fastan öppnar ögon och dörrar för nya möjligheter. Du smittas av sången du hör:
GLAD I DIN KÄRLEK, OFFRANDE MIG.

FAR BERÄTTAR FÖR SINA BARN
Läs och BE-grunda 1 Moseboken 3:1-13 i din Bibel.
Far säger sitt VARDE och världen blir till. I början av bibeln berättar han om vad som händer. Inte med sådana ord som våra duktiga vetenskapsmän använder. Då skulle alla människor i alla tider stått där och sett dumma ut. Far berättar för sina barn om blommor och bin, om fåglar och fiskar, om en underbar trädgård och om två vackra människor. Där är liv och rörelse, fågelsång och källsprång, vatten och vind. Allt och alla sjunger och spelar. En kär lek på sex dagar (tidsperioder). På den sjunde vilar Far. Den sjunde dagen blir Herrens dag för Guds barn. De får stanna till, vila i Guds kärlek, hämta kraft och förnyelse för att orka med sex arbetsdagar.
Far ger dem många FÅR-bud – du får fritt äta av alla träd. Men Han ger dem bara ett FÖR-bud: Av trädet med kunskap om gott och ont ska du inte äta, för den dag du äter av det ska du döden dö (1 Mos 2:17). Varför? Gud vill ge oss kunskap om gott och ont, Och han börjar med det som är gott, ja, mycket gott. Sedan hur det kan bli ont och göra ont.
Men om människan får bestämma börjar hon med det som är ont. Och fastnar där i mörka, gåtfulla makters våld. ”Ur djupen ropar jag till dig …”
Det finns mycket ondska i världen. Bibeln talar om makter. Ger namn åt dem: Djävulen – Satan - ondskans andemakter. De luras, förblindar, klär ut sig. Om vi tittar in i deras garderob ser vi ormskinn, änglakläder, drakdräkter, lejonpäls, rundkragar …
I dagens text prasslar det till i buskarna. En orm ringlar fram. Han pratar svenska. Han talar fromt och vackert. Inger förtroende. Talar om Gud, ty han tror ju på Gud och vet att han finns. Han kommer inte heller med några våldsamma frestelser. Han säger inte: "Nu skall jag lära er något riktigt syndigt och äckligt och spännande..."
Nej, han pratar teologi. Hur ska man tolka detta? Hans huvudsyfte är att få oss att tvivla på Gud och koppla av kontakten med honom.
SKULLE DÅ GUD HA SAGT


I dagens text får vi tre goda regler som hjälper oss att inte gå på hans ”lur”.

1. Tag inte bort någonting från Guds ord.
Både ormen och kvinnan tar bort namnet HERREN. Och talar om Gud. Ordet GUD är den allmänna benämningen på Gud. Ordet HERREN är den personliga benämningen på Gud. Tag bort HERREN och kvar blir en opersonlig Gud. En idé. Man talar om "Tillvaron", "Livet", "den Högste". Gud blir inte HERREN, den jag anförtror mig åt och som jag älskar och vill hålla mig till. Koppla bort Far och du lever farligt!
   Men kvinnan tar bort ännu ett ord. Bara ett litet ord. Ordet FRITT. Gud hade sagt att de fritt fick äta av alla träd (2:16). Men i 3:2 glömmer Eva ordet fritt. Ett enda litet ord som förändrar hela hennes livssyn.
   Herren Gud var generös. Han ville ordna på bästa sätt för de två människorna. Han slösade sin kärlek. Han lät dem leva i frihet. De fick fritt ströva omkring i den under-bara trädgården. De fick fritt äta av alla träden. De fick bara ett förbud.
   När vi glömmer vad Gud säger i sitt ord kan onda makter få oss att tro nästan vad som helst om Gud. Man stirrar mer på buden än på Guden. Man rycker loss buden från dess verkliga sammanhang: Guds gränslösa godhet och omsorg om oss.

2. Lägg inte till någonting till Guds ord
Ormen gör det. Det finns ett träd som de inte får äta av. Men ormen lägger till alla andra träd också: har Gud verkligen sagt att ni inte får äta av något träd i trädgården? Ormen lägger till och han överdriver. Och på detta sätt lurar han in kvinnan i en liten diskussion. Hon går i försvarsställning och korrigerar hans påstående.
   Kvinnan lägger också till. Vi får äta frukt från träden, men från frukten från trädet mitt i trädgården har Gud sagt: Ät den inte och rör den inte!
   De orden hittar hon på själv. Så hade Gud aldrig sagt. Hennes tankar går från en Gud som är stor och generös och säger att de fritt får äta av alla träd utom ett. Och nu kommer en Gud som är kitslig och besvärlig och som säger: Låt bli! Inte röra! Vilken gudsbild får vi här?
   När en människa tappar tron på HERREN dras hon in i en ännu strängare lagiskhet. Hon litar inte riktigt på Gud. Det räcker inte med vad han har sagt. Hon måste säga och göra en massa saker själv också. Hela gudsförhållandet blir bara bud och regler och akta dig. Denna stränga lagiskhet är kanske ett sätt att komma undan Gud. Jag vill inte vara beroende av Gud. Det är inte Gud utan mitt eget JAG som står i centrum. JAG vet… JAG kan .. JAG sköter mig … JAG-iskhet blir LAG-iskhet.


3. rändra inte någonting av Guds Ord.
Gud har sagt: Gör det skall ni dö. Kvinnan säger: … att ni inte må dö. Hon mjukar upp vad Gud säger, lite snällare … det kanske blir så ..
Men då kastar ormen masken!  Han hugger till, uppkäftigt, fräckt: Ni kommer visst inte att dö! Ormen beskyller alltså Gud för att vara en lögnare. Gud har sagt något som inte stämmer. Men Gud vet att den dag ni äter av frukten öppnas era ögon och ni blir som gudar med kunskap om gott och ont.
Ormen har nu lurat in Eva på sitt maktområde.  Det vattnas i munnen. Det ser ut att vara ett gott träd. Och mycket vackert! Ett ljuvligt träd! Egentligen hade hon inte tänkt att ta det. Men hon sträcker upp handen mot det. Hon smeker det. Och så plötsligt ligger det där i hennes hand. Och hon tog av frukten och åt. Hon gav också till sin man som var med henne, och han åt. Då öppnades ögonen på dem båda, och de märkte att de var nakna. Och de fäste ihop fikonlöv och gjorde sig höftskynken.

Vill du veta fortsättningen och göra fler djupdykningar i dessa händelser, så finns det mer att hitta i boken Sångpostillan årg 3 sid 141, och på bibelskolan.com tryck här. Och ännu mer på www.bibelskolan.com / Bengts återvändsgränd / adresslista 1 / Nyfikenhetsskolan / Nyfikenvandring 12-13 tryck här


SONENS TÅRAR BLIR EN KÄLLA TILL EVIG FRÄLSNING
Hebreerbrevet 5:7-10
Under sin tid här i köttet ropade han högt under tårar när han bad och vädjade till den som kunde rädda honom från döden, och han blev bönhörd och fri från sin ångest. Trots att han var Son fick han lära sig lydnad genom sitt lidande. När han sedan var fullkomnad blev han källan till evig frälsning för alla som lyder honom, av Gud kallad överstepräst på samma sätt som Melkisedek.

Det är outhärdligt det han säger. Vem står ut med att höra på honom? (Joh 6:60). Så sa några. Vi träffade dem på söndagen Sexagesima. De vände ryggen åt Jesus. Ville inte följa honom längre. Men vad säger Jesus då han hör hur vi bråkar och kivas, luras och sviker, slåss och krigar och gör varandra illa? Tycker han att det är outhärdligt? Har han tröttnat på oss? Nej!
Hebreerbrevets författare tala om hans häftiga reaktion. Han gråter och ber. Han kommer in i ångest. Men han smiter inte. Han överger inte den som håller på att drunkna. Han stiger ned i vår skuld och vårt lidandes djup. ”Han tårar fälla skall som vi, förstå vår nöd och stå oss bi …” (Sv Ps 119:3).
Far sände sin Son till oss för att frälsa, rädda, befria oss. Trots att han var Son fick han lära sig lydnad genom sitt lidande. Jesus gick in i närkamp mot ondskans andemakter för att frälsa oss från ondo och rädda oss från den Onde.
Söndagarna framåt får vi följa Jesus och fördjupas i Golgotadramats innebörd för oss. Det klarnar för oss. Vi upptäcker källan till evig frälsning för alla som lyder honom. När vi dricker ur den källan träffar vi många syskon i tron, bl.a den gåtfulle översteprästen Melkisedek. 1 Mos 14:18–20 och Psaltaren 110 berättar om honom. I Psaltaren 110:7 får vi veta vad som händer med oss när vi kommer till källan:
Han ska dricka ur bäcken vid vägen, 
därför ska han lyfta huvudet högt


ANDEN LEDER OSS UT UR FRESTELSER OCH PRÖVNINGAR
Läs och BE-grunda Markus 1:12-13
Anden förde Jesus ut i öknen, och han var i öknen under fyrtio dagar och frestades av Satan. Han levde bland de vilda djuren, och änglarna betjänade honom

Matteus berättar mer. Se Sångpostillan årg 1 sid 138. bibelskolan.com tryck här. Men nu låter vi den korta Markus-texten landa hos oss.
Det kan ibland hända att vi hamnar i en öken – allt är torrt, tråkigt, ensamt och svårt. Vi frågar: Varför? Varför? Vi ropar på den helige Ande.
Anden svarar med ord från Hosea 2:14 - därför ska jag locka henne bort och föra henne ut i öknen och tala till hennes hjärta.
Vi får personlig relation med Far. BE-grunda Psaltaren 25:14-15. Där – i den förtroliga gemenskapen med Far förstår vi att djävulen frestar oss för att vi skall falla och avfalla. Far prövar oss för att vi skall mogna och växa och bli starka. Med Far får vi tala om allt. Vi får be: Överge oss inte i prövningen.
Då upptäcker vi att de vilda djuren, de stygga människorna och de mörka makterna inte kan skada oss (Läs Jesaja 11:1-9). Och vi ser något. Himlen öppnas, änglar där vinkar mig och vi hör de sjunger:
NÄRMARE GUD, TILL DIG, 
NÄRMARE GUD, TILL DIG,
NÄRMARE DIG!

Låt den sången få sjunga i dig! Om du hör en hes gubbröst sjunga så är det från
Bengt Pleijel 93+

som hälsar och säger att om du vill läsa mer om fastan gå till Matteus 6:16-18 i boken ”De himmelrika” - den finns på bibelskolan.com / Bengts återvändssgränd /adresslisa 6 tryck här.




Skriva ut