fredag 16 augusti 2013


Inför 12:e söndagen efter Trefaldighet.

Kära du!
Har du träffat en visselblåsare någon gång? Ordet kommer från den tid då poliser blåste i visselpipan, då de upptäckte brott. En visselblåsare är en som upptäckt korruption, brott, oegentligheter och slår larm.
En sådan är Edward Snowden. Han visade att allt vi mobilat och googlat och twittrat och bloggat och mailat går inte att deleta bort. Det försvinner inte. Lisbeth  Salander och andra smartingar kan leta rätt  på det. FBI kan det också. Och gör det!!!
När detta blev känt i media blev Barack alldeles uppskrämd och hela USA och EU med honom. Den snälle Vladimir tog hand om samma person och utövade livräddning. Ja, ni vet ...
Själv blev jag glad! Jag har ju skrivit en massa på www.bibelskolan.com. På sista tiden har jag också börjat blogga. Nu kommer den åttonde bloggen om himmelskt söndagsgodis. Men vem läser? Nu vet jag: FBI gör det!
Ibland har jag skrivit om att evangelium är dynamit. Jag har skrivit om vapenrustning och andlig krigföring. När FBI-folk plockar fram detta blir de misstänksamma och springer till Barach och berättar. Här finns nog en terrorist! Då får FBI order att översätta allt jag skrivit och lämna det till Obama.
Och Hans majestät Presidenten läser och läser och läser ... Och upptäcker snart hur underbart det är med himmelskt söndagsgodis. ”Det här är något jag ska läsa för min familj”, säger han. När söndagskvällen kommer, tänder han därför en brasa i Vita huset, samlar familjen -  sin söta fru Michelle, döttrarna Malia och Sasha och svärmor Marian. (Och några livvakter och hunden Bo). Sedan läser han dagens predikan från Sångpostillan. Och familjelyckan blir mycket stor ...
Du undrar hur jag vet detta. Jag svarar: ”Ställ inte sådana svåra frågor”. Men vill du läsa samma predikan som familjen Obama lyssnar till så tryck här, och du får fram Tolfte söndagen efter Trefaldighet, andra årgången. Eller – om du är lycklig ägare till boken - slå upp sid 347-353.
Där träffar du en kung som är 2.700 år. Han blir sjuk. Han gråter, suckar och lipar fram sin nöd. Gud hör och ger honom några bonusår. Och vi lär oss hur viktigt det är att se om sitt hus och tänka igenom hur man bör leva resten av sitt liv (GT-text från Jesaja 38:1-6).
På söndag får du också lära dig av Paulus hur han ser på alternativet till världens storkrasch och jordens undergång (Epistel från Rom 8:18-23). Du får också träffa en krokryggig kvinna som får räta på ryggen (Evangeliet från Lukas 13:10-17). Hon träffar en vars kropp kroknar när han får hjälpa henne, en som steg ner i vår skuld och vårt lidandes djup och älskade världen tillbaka till Gud. Och då hände det: Det brustna blev helt i hans kärlek till oss på Golgata kors (Ps 62:2).
Dataskräp går inte att få bort. Men hur är det med synderna? Elakhet, ondska, mobbing, förakt, hagalenskap, hor, porrsurf, stöld? Blir vi inte av med det, sätter det sig i atmosfären omkring oss. Ja, det påverkar barn och efterkommande i tredje och fjärde led.
En del försöker skaka det av sig. Men det skakas inåt och blir en stenklump i hjärtat. Man blir förhärdad! Förhårdad! HÅRDHJÄRTAD!!!
Men det är inte alldeles kört. Hesekiel har en lösning på det problemet. Är du intresserad läs Hesekiel 36:25-27.
Ett bra recept är att ta personlig kontakt med Jesus. Johannes uppmanar oss att se Guds lamm som borttager världens synd (Joh 1:29). Jesus – världens främste sophämtare!  Men han kan inte ta bort synderna om man inte ger dem till honom.  Kärleken kan inte tvinga! Säg till dig själv det som den förlorade Sonen sa : Jag vill stå upp och gå till min far och säga till honom: Far jag har syndat ... (Luk 15:18). Bekänn! Ärligt! Uppriktigt!
Vad gör Jesus sedan med synderna? Förr kastade han dem i havets djup (Mika 7:19). Men det blev så mycket miljöförstöring av det att han har slutat göra så. Tänk på vad som hänt med Östersjön!
Från välunderättat håll har jag lärt mig att Jesus bränner upp bekända synder i en eld som aldrig utsläckes (Matteus 3:12).  Han kastar inte oss i elden, Han kastar agnarna i den, det ytliga, det vi klär ut oss med, det falska och oärliga, synderna, skräpet.
  Men har du gett detta till honom, gå inte sedan och leta efter det i eldsglöden. Du kan få svåra brännskador då.
Denna och andra bloggar skriver jag för att berätta att det inte  är kört när vi tar slut och blir trötta på oss själva och allt annat. Det finns himmelskt söndagsgodis, som kan ge oss livsmod, glädje och framtidshopp.
Men problemet för mig är: Hur ska jag få ut detta budskap? Tala om det för mig. Räcker det om man skaffar en visselpipa?
undrar
Bengt Pleijel 86+



Skriva ut