fredag 20 september 2013

Inför 17 söndagen efter Trefaldighet

Kära miljonärskollega!
Du vet väl om att du är miljonär? Det finns miljonärer som inte vet om att de är miljonärer. Miljonärens lille arvinge kan sova på en madrass fullstoppad med tiotusenkronorssedlar, utan att veta om hur rik han är. Men du, du vet väl om ... ?
Själv är jag miljonär. Jag blev det varken genom triss eller postkod. Man måste visst köpa en lott om man skall vinna. Det har jag inte gjort. Inte heller blev jag miljonär genom något litet nobelpris på 10 miljoner. Jag har ibland önskat att få det. Det skulle ju förstärka hushållskassan bra.
Jag blev miljonär genom att umgås med en miljonär.
När denne föddes drömde hans stolta föräldrar att han skulle bli något stort. De kallade honom Saul – ett konungsligt namn. När han blev miljonär kallade han sig själv för Paulus. Det betyder ”den lille”.
När jag träffade honom berättade han för mig att han vunnit högsta vinsten. Han hade hittat något som vände upp och ned på allt han tänkt förut. Tidigare var han mycket stolt över sitt CV (meritlista). Men den bleknade helt när detta hände honom:
Men allt det som var en vinst för mig räknar jag nu som förlust för Kristi skull. Ja, jag räknar allt som förlust, därför att jag funnit det som är långt mer värt: kunskapen om Kristus Jesus, min Herre. För hans skull har jag förlorat allt och räknar det som avskräde för att jag skall vinna Kristus och bli funnen i honom, inte med min egen rättfärdighet, som kommer av lagen, utan med den som kommer genom tro på Kristus, rättfärdigheten från Gud genom tron ... 
(Fil. 3:7-9. Meritlistan, se v 3-6).
Det som han skröt med och gjorde honom uppblåst och stöddig, det räknar han som avskräde. Han kastar det på sophögen. Det är skýbalon ... bajs!
Jag blev nyfiken på denne märklige miljonär. Jag umgicks med honom. Läste allt han skrivit. Skrev själv en gång en bok tillsammans med honom (Att älska Sverige tillbaka till Gud). Han lärde mig att det fanns något bättre än att vara jorderik. Det var att bli HIMMELRIK!
Paulus – den lille – lärde mig att hemligheten i detta var att vända om och bli som barn. En kristen underkastar sig ingen, men underordnar sig alla. Där nere får man en underbar uppsikt uppåt. Man får se Guds härlighet och man får se änglar stiga upp och ner. De stiger upp med våra böner och önskningar och stiger ned med himmelska rikedomar.
Ställer Du dig där, blir du faktiskt riktigt rik.  Himmelrik! Du blir det största man kan bli: Ett Guds barn!
Men är vi barn är vi också arvingar. Guds arvingar och Kristi medarvingar (Rom 8:17). Och när arvet kommer, kommer du att bada i rikedomar.

Ja, detta var en inledning till det HIMMELSKA SÖNDAGSGODIS som serveras den 17 söndagen efter Trefaldighet. Temat är då: RIK INFÖR GUD!
Är du nyfiken så häng med till kyrkan! Då får du träffa en hel del intressanta människor. I Predikaren 12:1-7 blir du inbjuden till det palats där multimiljardären kung Salomo bor. Trots att han är oerhört rik, hör vi hur han sitter och suckar: Tomhet, idel tomhet! Han berättar hur fel hans liv blev, där han blev fångad i bonusmiljoner och aktieklipp. Han sa med bitter erfarenhet: Den rikes överflöd gav honom ingen ro att sova. Pengarna gav honom sömnproblem. Ja, stoppar man madrassen full med tiotusenkronorssedlar blir det lite knöligt i sängen. Ja, du vet ju ...
I söndagens texter träffar du också den person som jag själv umgåtts mycket med: Paulus (1 Tim. 6:7-11). Han inbjuder dig att gå med på upptäcktsvandring i ett ANNORLUNDALIV. Han har så mycket kärlek till dig att han vågar säga rent ut att det går snett, om du tar det lätt, med det som är rätt. Färga inte pengarna svarta. Fiffla inte med skatten. Hålla dig borta från sådant, säger han. Det blir bara gräl, arvstvister och sömnlösa nätter. I ett av sina brev får du höra ett ord som numera är rätt ovanligt: Jag är nöjd! I Fil. 4:13 får du ett recept som du kan pröva:
Jag har lärt mig att vara nöjd med det jag har. Jag kan leva enkelt och jag kan leva i överflöd ... Allt förmår jag I HONOM som ger mig kraft.
Och denne HONOM möter du i söndagens evangelietext från Lukas 12:13-21. Du ser honom där bland hagalna företagsledare. Han hjälper dem och dig att hitta hemligheten med att bli RIK INFÖR GUD!
Härlig och innehållsRIK söndag önskas dig, käre miljonärskollega, av
Bengt Pleijel 86+

PS! Vill du fördjupa dig i dagens ämne rekommenderar jag två besök på bibelskolan.com
  1. Sångpostillan sid 382-387. Klicka här så hamnar du där.
  2. Sjunde budet. Se vandringar / Nyfikenhetsskolan in i Tio Guds bud / Nyfikenvandring 73. Klicka här så hamnar du där.









Skriva ut