Inför
tjugoförsta söndagen efter Trefaldighet
På
söndag ska vi få lära oss hur man håller samman i ett samhälle.
Temat
är SAMHÄLLSANSVAR.
Det
är inte så lätt. Vi delar ju upp oss i rödgröna, ljusblåa,
svartvita, gråbleka, mörkbruna … De som tycker som jag, ser jag
upp till. De som inte tycker som jag, ser jag ned på. Vi beundrar
och föraktar. Men ”om alla andra var som jag, så skulle allt va' bra.
Men ingen är som jag och ingenting är bra!”
Just
nu skakar det i gamla Svea. ”Den värsta kris som vårt land hamnat
i”. Främlingar, trötta, skadade, uppgivna med hemska upplevelser
i bagaget, knackar på vår dörr … Vad gör vi?
En
del brinner! Eld och lågor av kärlek. Uppfinningsrika. De tycks
kunna mobilisera dolda krafter.
Andra
bränner! Främlingens bostad svartnar av sot och hat.
Men
detta onda har det goda med sig att våra duktiga politiker tvingas
sätta sig ned och prata sig samman.
TRÖSTORD
från JEREMIA.
Den
gammaltestamentliga texten från Jeremia 29:4-7 berättar om hur
judiska invandrare i Babel får råd om hur de skall uppföra sig i det
land de kommit till. De ska bygga hus och bo i dem. De skall plantera
trädgårdar och äta dess frukt. De ska gifta sig och föda söner
och döttrar. Sök
den stads bästa, dit jag har fört er i fångenskap och be för den
till Herren. När det går väl för den, går det också väl för
er (Jer 29:7 Fb).
En
som läste denna text i Babel var Daniel. Daniel var inte bara en
bönemänniska som
tre gånger om dagen föll på knä och bad och tackade Gud (Daniel
6:10). Han var också en bibelmänniska, en som lyssnar till vad Gud
säger i sitt ord. Man blir aldrig för gammal för att göra så.
Daniel sätter Bibeln före Babelsposten. Sök först vad som står i
Bibeln. Den bok i Bibeln som Daniel läser är Jeremias bok. Den
boken hade en dag kommit med posten till Babel.
Gud
hade talat till Jeremia om att fångenskapen skulle vara i 70 år, och
att de åren snart var till ända. Daniel får nu veta vilka Guds
tankar är – fridens
tankar och inte ofärdens till att ge er en framtid och ett hopp
(Jer. 29:10-11).
Vill
du veta hur Daniel regerar på detta, läs Daniel kapitel 9. Lägg
märke till hur Daniel går in under folkets synd och bekänner den
inför Herren – förlåt OSS! Vi svenskar behöver särskilt
begrunda denna kapitel. Vi har ju lärt oss att bara bekänna andras
synd. Det är de andras fel … Våra politiker har ju lärt oss det
…
…
jag har del i
världens bortvändhet från Gud och skyldig till mer ont än jag själv förstår …
Och
i KYRKANS BORTVÄNDHET ….
…
om du bara visste
hur mycket du miste när du vände dig bort från Gud ...
…
om du bara visste
vad Gud har att ge … (jfr Joh 4:10).
Vill
du ha en guide med dig när du läser Daniel, ställer jag gärna
upp. Jag har vandrat genom Daniels bok i min bok ”I GUDS HÄNDER
VAD SOM ÄN HÄNDER”. Läs vägsträcka 35-36. Boken är slut på
förlaget, finns på antikvariat och www.bibelskolan.com,
tryck här.
KÄRLEKSBREV
från PAULUS.
Vi
har också fått ett kärleksbrev från Paulus, som vi skall läsa
högt i kyrkan på söndag – Romarbrevet 13:7-10. Vi har ju våra
älsklingsbibelord, som vi strukit under och bär med oss. Nu kan jag
berätta en hemlighet för er. Rom 13:7 är Magdalena Anderssons och
Per Bodemars favoritord. Fortsättningen – vers 8-10 – talar om
för oss hur vi kan hitta en inre glädje i att ta ansvar för vårt
samhälle. Smutsiga synder kan vi få bli av med. Skuldsanering kan
vi få. Kärlekens Ande kan överraska oss med ”kärleksuppfinningens
nådegåva”. Majestätsbyte kan det bli på vår inre tron. Du
kommer att bli mycket glad över det. Ty ”Jesus in me loves you”.
Vill
du ha en guide med dig när du läser Rom 13:7-10 ställer jag gärna
upp. Jag stämmer möte med dig i min bok ”ATT ÄLSKA SVERIGE
TILLBAKA TILL GUD, Paulus brev till svenskarna med kopia till Rom
omkring år 57 e. Kristus”. Boken finns inte på bibelskolan.com
men kan beställas och köpas på GAudete förlag, tryck här.
FÖRVANDLING
på JESUS-VANDRING.
När
Jesus träffade lärjungarna första gången sa han inte: ”Om ni
tror att jag är Guds Son, kan bota sjuka, gå på vattnet och är
nederstigen och uppstigen och igenkommande, får ni följa mig”.
Han sa bara orden ”följ mig!”
De
följer Jesus. De satsar några av sina år på experimentet Jesus.
De vandrar med honom, lyssnar till honom, ser vad han gör. Ibland är
de hänförda. Ibland tvivlar de. Efter tre års vandringar med Jesus
frågar han efter deras tro. Tvivlaren Tomas är den förste som
säger att Jesus är Gud – Min
Herre och min Gud! (Joh
20:28).
De
lär känna Jesus. Och det får också vi. Ty samma vandring som Jesu
första lärjungar fick göra, får också vi göra. Kyrkoårets tre
årgångar hjälper oss att vandra igenom och begrunda de viktigaste
händelserna i Jesu liv. Vi får leva med Jesus, fostras av Jesus,
präglas av Jesus, formas av Jesus.
När
vi vandrar genom texterna får vi möta samma människor som Jesus –
underbara och underliga, förfärliga, besvärliga. Människor som
bröstar sig. Och människor som slår sig för sitt bröst.
Tröttsamma och trevliga, publikaner och syndare, finanshajar och
skojare, maktfulla och modlösa.
När
du möter dem i texterna händer det något. De håller upp en spegel
för dig. Till din förfäran märker du att det finns otäcka
likheter hos dig med dem. Är jag verkligen sån?
I
varje text upptäcker vi sidor hos oss själva, som människor
omkring oss lider av men vi själva inte ser. När vi går på
vandring med Jesus går vi igenom en förvandling. Vi anar att Gud
har en stor plan med oss. Han vill något med mitt liv. En gång
älskade Gud den här världen så mycket att han utgav sin Son. Gud
älskar fortfarande världen att han sänder söner och döttrar som
”söner i Sonen” Läs Rom 8:14-17 (Bibel 2000). Han sänder Jesus
…
Jesus
vill träna oss att vibrera hans kärlek till andra och fostra oss
att vara hans redskap på den plats där vi bor. Vi vill så väl men
det blir ofta så fel. Vi kolliderar och sårar och missförstår och
hamnar i debatter, där munviga täpper till munnen på oss.
Dagens
evangelium är från Matteus 22:15-22. Jesus hamnar i debatt om Roms
skattepolitik. Det blåser kallt av intriger, ränkspel och
svekdebatt. Fariseer och herodianer, som vanligtvis inte tål
varandra, förenas i att snärja och lura Jesus. Jesus kan konsten
att ena motståndare!
Läs
denna text långsamt och försök upptäcka hur vi i vår tid finns
med där. Titta in i de speglar du ser där. Om du vågar!
Vill
du ha en guide med dig när du läser dagens evangelium, ställer jag
gärna upp. Jag har vandrat genom kyrkoårets alla evangelietexter i
tre tjocka böcker, som alla heter SÅNGPOSTILLAN. Min uppgift är
att få igång dina tankar och din uppgift är att hitta ännu mycket
mer i texten. Dagens text finns i årgång 1 sid 426 i boken och
på www.bibelskolan.com,
tryck här.
Hur
håller vi samman samhället?
- Sök den personliga relationen med Jesus. Tala med honom och be honom hjälpa dig att se på det som sker med hans möjligheter. ”Herre Jesus Kristus, Guds Son,förbarma dig över mig / dem / oss”.
Jesus-bönen
är en bra bön att ha med sig då du får rapport om det som är
aktuellt.
- Be den helige Ande ge dig en himmelsk EL-stöt, så att du vaknar upp ur din själviska tröghet och kommer igång som en glad givare.
- Adoptera partiledarna som dina bönebarn: Stefan, Gustav, Åsa, Jonas, Jimmy, Anna, Annie, Ebba, Jan.
Och
Carl Gustaf, Silvia, Victoria, Daniel m.fl Skriv upp dem på en lapp,
lyft då och då under dagen in dem i Jesusbönen. Bed mycket för
dem du tycker om. Bed ännu mer för dem du har svårt med.
Paulus
uppmanar oss till bön för samhället i sitt brev till 1
Timoteus 2:1-3
för
kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan leva ett lugnt
och stilla liv,
som
vill att alla människor ska bli frälsta och komma till insikt om
sanningen.
med
många varma från
Bengt
Pleijel 88+