Inför
fjärde söndagen efter Trefaldighet
Välkommen
till denna söndag som har detta budskap: Stig
ned från dumstolen!
Detta
är sagt till oss. Vi har satt oss på fel stol – på domstolen.
Där sitter
vi
och dömer och bedömer och fördömer. Gud har inte utnämnt oss
till
domare. Det är vi för dumma till. Vi har inte sakkunskap och
inlevelse
och missar ofta målet. Därför plockar Paulus ned oss från
DUMSTOLEN. Och överlämnar
sedan vår sak till honom som dömer rättvist
(se 1 Petrus 2:23). Dagens tre texter gör oss dumbommar kloka.
1. Sakarja
7:8-10
Herrens
ord kom till Sakarja. Han sade: Så säger Herren Sebaot: "Döm
rätta domar och visa varandra godhet och barmhärtighet. Förtryck
inte änkan och den faderlöse, främlingen och den fattige och tänk
inte ut ont mot varandra i era hjärtan.
(FB
15).
Vi
ska döma! Döm
rätta domar.
För att vi ska kunna hålla samman i ett samhälle behövs lagar och
förordningar och lagkloka människor som hjälper oss leva rätt. Vi
behöver juridiken. Annars blir vi som ”djur i diken” – som
grodor som kvackar, maskar som maskar, larver som larvar. Och som Kal
som av någon anledning ligger och sover i diket.
När
vi sitter på DUMSTOLEN, ser vi ner på änkan
och den faderlöse, främlingen, invandraren och den fattige och
många andra
…
De skulle behöva möta godhet
och barmhärtighet. Men
vi möter dem med förtryck och förakt. Det otäcka är att detta
onda vi möter dem med, kommer från våra egna hjärtan.
Stenhjärtan! Vi behöver kanske en hjärttransplantation! Hesekiel
kan ge oss adressen till en läkare som klarar det, (läs Hesekiel
36:26-27).
När
vi stiger ned från DUMSTOLEN kan vi inte längre se ned på någon.
Vi hamnar själva längst ned. Blir som barn. Barn är inga änglar, men de gör som änglarna. Barn ser uppåt. Deras
änglar i himlen ser min himmelske Faders ansikte, säger
Jesus (Matt 18:10). Fadern ser. ”Han vår vän för andra vänner,
sina barns bekymmer känner” (Sv Ps 248:3). Fadern ser, och hans
änglar ser vad han ser. Han sänder änglar till barnen med
presenterna godhet
och barmhärtighet.
Och vi får hjälp att tänka
ut gott mot varandra i våra hjärtan.
Är det inte underbart hur kloka vi dumma kan bli!
Det
står skrivet: ”Så
sant jag lever”, säger Herren, ”för mig ska varje knä böjas
och varje tunga prisa Gud”.
Alltså ska var och en av oss avlägga räkenskap inför Gud.
Låt oss därför inte längre döma varandra. Bestäm er i stället
för att inte lägga hinder eller stötestenar i vägen för en
broder. Jag vet och är i Herren Jesus övertygad om att
ingenting är orent i sig självt, men för den som betraktar det som
orent blir det orent.
Paulus
börjar i versen före vår text med att ställa två frågor till
oss:
1.
Varför
dömer du din broder? 2.
Varför
föraktar du din broder? Vad
svarar du på det?
Paulus
plockar ned oss från domarsätet. Där skall Herren sitta. Det är
viktigt. Paulus ställer sig nu bredvid oss där, och tillsammans
riktar vi blicken uppåt. Vi hör en röst. Det är Herren som talar
till oss:
Så
sant jag lever, säger Herren, för mig skall varje knä böja sig,
och varje tunga skall prisa Gud. Var och en av oss skall alltså
avlägga
räkenskap
inför Gud.
När
detta sker, kommer vi och alla som då samlas inför tronen, att
häpna, förundras, överväldigas… Vi ställs inför den levande
Herren, Han som säger: Så
sant jag lever …
En utstrålning av liv, härlighet, kärlek och renhet slår emot. Vi
bländas, slår ned ögonen, faller ned inför tronen, ty varje
knä skall böja sig. Vi
dras med i den himmelska lovsången. Varje
tunga skall prisa Gud …
Men
så kommer ett budskap från tronen som nog får oss att darra: Var
och en av oss skall alltså avlägga räkenskap inför Gud.
Ja,
en gång skall vi få göra räkenskap för våra liv. Gud räknar
med oss. Han slår vakt om vårt människovärde. Ett djur, som bär
sig illa åt, ställer man inte till ansvar. Men en människa är så
mycket mer än ett djur. En människa har ansvar. När man tar ifrån
någon hennes ansvar, tar man ifrån henne hennes människovärde.
Därför slår yttersta domen vakt om vårt människovärde. Och
varje gång jag bekänner min synd, slår jag vakt om mitt
människovärde. Jag reser mig ur min förnedring och hävdar mitt
människovärde.
Ute
i världen kan man tala mycket om synd (helst andras synd). I kyrkan
har vi fått den unika möjligheten att berätta för alla om hur man
blir av med synden!
Jesus
har tagit de yttersta konsekvenserna av vår synd. Det skedde på
Golgata. Allt det vidriga och hemska som synden hade med sig lades på
offerlammet. Se
Guds lamm som tar bort världens synd
(Joh 1:29). Vid korset bekänner vi vår synd. Jesus bär bort allt
det som smutsat ned och gjort oss omänskliga.
När
vi blivit överraskade av denna kärlek, vill vi gärna överraska
andra med den. Paulus säger: Vi dömer
inte längre varandra. Vi lägger inte något hinder i vägen
för
en broder, så att han snubblar och faller.
Jag får en ny syn på tingen. Ingenting
är orent i sig självt. Det
orena finns i våra hjärtan (jfr Titus1:15, och Mark 7:23). Men om
vi bekänner våra synder är Gud trofast
och
rättfärdig så att han förlåter oss våra synder och renar oss
från all
orättfärdighet
(1
Joh 1:9).
Men
om vi bråkar om oväsentligheter kan vi göra vår broder eller
syster i tron väldigt illa. Jag oroar dem i onödan. Och jag själv
ramlar då ut ur kärlekens kraftfält – lever
inte
längre
i kärleken,
och kan då bli orsaken till att den som Kristus lidit döden för
går förlorad. Låt
alltså inte det goda ni har fått bli smädat,
säger Paulus allra sist i vår text.
3. Johannes
8-1-11
Läs,
begrunda texten i din egen Bibel. Reflektera över detta som händer:
1.
Man släpar fram en kvinna som begått äktenskapsbrott. Men där bör
ju finnas en karl också. Har han smitit? Vad tycker du att vi ska
göra med honom, när vi hittar honom? Stena honom eller…
2.
Man tar kvinnan till Jesus. Det var bra gjort. Det bästa vi kan göra
när dumma, stygga, bråkiga, syndiga, besvärliga människor kommer
i vår väg, är att föra dem till Jesus och tala med Jesus om dem.
3.
Men de var inte moralens väktare som ville få kvinnan straffad.
Dessa dumma människor vill döma Jesus. Och pröva honom och få
bort honom. Om han säger ”det var väl inte så farligt”, kunde
man anklaga honom för att inte ta Mose lag på allvar. Om Jesus
säger: ”Stena henne”, kunde man anklaga honom inför den
romerska ockupationsmakten. Endast romarna kunde avkunna en dödsdom.
4.
Vad gör Jesus? Ingenting. Är tyst. Debatterar inte. Grälar inte.
Står där tyst och ritar med fingret i marken. Jesus är här ett
föredöme för oss när det börjar bli hetsigt och bråkigt.
Tystnaden har en oerhörd kraft. Den skapar en atmosfär där det är
lätt att nå djupet.
5.
Efter en lång stund ger han svaret: Den
av er som är utan synd skall kasta första stenen på henne. Alla
blir alldeles tysta. Ser på varandra. Skäms … lommar i väg, den
ene efter den andre.
6.
Lägg märke till vad Jesus nu säger till kvinnan: Var
det ingen som dömde dig.
Nej,
ingen. Nu säger Jesus: Inte
heller jag dömer dig, Gå nu och synda inte mer.
Vilken
kärlek! Men inte en kärlek som slätar över. Vi möter inte en
hygglig snällhet när vi kommer inför Jesus. Han säger aldrig att
det inte spelar någon roll hur vi lever. När vi syndar mot sjätte
budet och mot femte och mot sjunde och mot åttonde, är vi inne på
dödens område. Det samlas skräp inuti oss, tyngder som gör det
svårt för oss. Vi begriper oss inte på oss själva. Vi står med
skuld inför Gud. Vår enda räddning är att få stanna kvar med den
här kvinnan inför Jesus. Stå vid hennes sida och bara vara där
inför Jesus.
När
vi är där inför Jesus förstår vi att Jesus inte kommit för att
döma. Han har kommit för att rädda och upprätta och hjälpa oss
till en ny start. Jesus stryker inte ett streck över vårt
förflutna. Inte ETT streck. Han stryker TVÅ STRECK. Han ritar
korsets två bjälkar. Och detta som händer med henne gör att hon
inte kan fortsätta som förut. Jesus ger henne ett recept på ett
rikare liv. Jesus öppnar oss för livets och ljusets krafter. I
versen efter vår text säger Jesus:
Jag
är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret
utan ha livets ljus.
Ja,
låt oss vandra i det ljuset!
Bengt
Pleijel 89+
som
nu inbjuder just dig att vandra med honom in i dagens texter med
hjälp av Sångpostillan, årg 2, sid 287 i boken. Den finns också
på
bibelskolan.com
där
du också hittar HIMMELSKT
SÖNDAGSGODIS
inte
bara för de snälla barnen.
Tryck här