Inför
Midsommardagen och Johannes Döparens dag.
Vi
får gå in i denna dubbelhelg med detta ord i våra hjärtan:
I
honom är det vi lever, rör oss och är till
MIDSOMMARDAGEN
På
Midsommardagen får vi träffa PAULUS
- (Apostlagärningarna 17:22-37).
Vi
får följa med honom på hans resa till Athen. Vi går omkring i
staden. Vi ser, reflekterar, undrar. Vi slinker in i en bokhandel och
hittar där en bok av skalden Aratos. Vi läser: Vi
har vårt ursprung i honom.
I
honom är det vi lever, rör oss och är till.
Aratos syftar på den grekiske guden Zeus. Paulus fördömer inte vad
han skrivit. Det finns skärvor av sanningar i de gamla religionerna.
Men han fördjupar sanningen. Han ser bland de många avgudaaltarna
som finns i Athen också ett altare åt
en okänd gud.
Det är om honom han berättar, när han får hålla tal på Ares
kulle (Areopagen). Där berättar han om en annan kulle – Golgata i
Jerusalem. Han berättar om Jesus. Den okände guden gör sig känd.
Och inte bara känd. Han drar oss in i sin kärlek och tar in oss i
sitt kraftfält – in
i
KRISTUS.
I honom är det vi lever, rör oss och är till. Samma
tanke hittar vi i en dikt av kung David: Du
omsluter mig på alla sidor och du håller mig i din hand (Psalt 139:5).
Skalden
Aratos begrep nog inte vad han skrivit. Och inte heller David begrep
vad han skrivit. En
sådan kunskap är mig alltför underbar, den är mig för hög, jag
kan inte begripa den
(Psalt 1396 Bibel 1917). Har du själv varit med om att det finns
tankar i Bibeln som du inte begriper? Vad gör du då? ”Tar av mig
hatten och går förbi”, sa Luther att han gjorde. Själv gör jag
inte så. Jag läser aldrig Bibeln med hatten på. Förresten äger
jag ingen hatt. Jag försöker i stället upptäcka laddningen i
ordet BEGRIPER. Först gäller det att BE. Jag talar med Jesus om det
jag tycker är svårt. Jag brottas med honom. Och han med mig. Jag
ber den helige Ande hjälpa mig. Vad ska vi med Hjälparen till om vi
inte bryr oss om att be honom om hjälp? När vi gör det kan det
hända: ordet GRIPER tag i mig. Andens inre laddning i ordet strömmar
ut. Jag BE-GRIPER! AHA! WOW! Jag dras in i hans närvaro: I
honom är det vi lever, rör oss och är till.
På
Midsommardagen får vi träffa JOB.
Job12:7-13
Fråga
djuren, de kan lära dig, himlens fåglar ge dig svar. Fråga markens
kryp, de kan lära dig, havets fiskar
kan upplysa dig.
Finns det någon av dem som inte vet att detta är Herrens verk? Han
har alla varelsers liv i sin hand, varje människas ande. Örat
prövar orden som munnen prövar matens smak? Med hög ålder följer
vishet, långt liv skänker vishet. Hos Gud finns vishet och styrka,
han har beslutsamhet och insikt.
Den
som säger detta är Job. Job har det jobbigt just nu. Han var
dåtidens finanskung, den
rikaste manen i Österlandet (Job
1:3). Han var VD för ett stort företag som handlade med djuravel.
Men så hände det med Job som inte kunde hända honom utan bara
andra. Allt kraschade. En fruktanssvärd storskräll, som alla
pratade om länge. Är du nyfiken så läs Job 1-3.
Problematiken
i Jobs bok är denna: Hur kan Gud, som är så god, tillåta att så
mycket ont får ske med en god människa? Det stämde inte för Jobs
vänner. Job var nog inte så god. Han måste haft dolda synder. Och
så får Job det jobbigt med sina vänner. I trettiotre kapitel
träter de och Job om detta problem. Vännerna var goda teologer som
gav rätt teologi till fel person. Job blev rätt trött på sina
vänner. Han tycker de är dumma. Så drämmer han till med ett
påstående: Fråga djuren, fråga fåglar och maskar och fiskar. Dom
vet att Gud finns och att Herrens hand är med i det som sker. Hos
Gud finns vishet och styrka, han har beslutsamhet och insikt.
När
Herren sedan börjar tala med Job avfärdar han vännernas rätta
lära som villfarelse. De
har inte talat om mig vad rätt är (Job
42:7-8). Trettiotre kapitel villfarelse i Bibeln!
Två
tankar tilI:
1.
Upptäck versen före vår text. Där talas det om att de
som trotsar Gud har trygghet, de som har sin gud i sin hand.
Det blir en falsk trygghet då jag har min gud, en liten lyckojesus,
i min hand. Som jag tar fram när det blir svårt. Men gömmer undan
då jag vill slå runt. Det är bättre att vara en liten människa i
en stor Guds hand.
2.
Det finns en rad i texten som får mig att längta efter att bli
gammal.
Med
hög ålder följer vishet, långt liv skänker vishet
Och då upptäcka att i
honom är det vi lever, rör oss och är till.
På
Midsommardagen får vi träffa JESUS.
(Matteus
6:25-30).
Jesus
tar emot på Bergspredikans berg. Där hjälper han oss att hitta
poängen med livet. Två gånger i vår text står orden ”på
ängen”.
Poängen med livet är kanske att stanna till och se på ängen. På
ängen växer liljor och anemoner och rosor och akvileja. Och
Taraxacum vulgare. Stanna och se, låt vackra blommor ge dig vackra
tankar. Slappna av. Sluta snickra ihop en massa bekymmer. Vänd om
och bli som barn. Låt dig dras in Gudsrikets liv, glädje,
bekymmerslöshet, friskhet. Och lek med barnen. Sväng runt med
”konfirmanderna som är så lustiga att se. Ej öron, ej öron, men
munnar hava de. Bla bla bla …” Och gläd dig med fågeln som sig
gläder i himmelens höjd och se hur vindarna lyfter hans vingar (Sv
Ps 175:5). Vilken stor miljövän Gud är som gett oss en så vacker
miljö!
Framför
allt: Umgås med Jesus. Stoppa in hans ord i ditt hjärta. När du
vattnar dem med bön går de in i blodomloppet och påverkar hela din
kropp. På ett gåtfullt sätt strömmar det ut kraft från honom och
in i dig och ut från dig till andra, som får upptäcka att det är
i
honom vi lever, rör oss och är till.
Dagen
efter Midsommardagen kommer
JOHANNES
DÖPARENS DAG.
Vi
träffar först Jeremia
(i hans bok 22:1-4).
Jeremia profeterar
om vad som ska hända innan Messias skall komma. Folket skall göra
upp med sina synder. Utöva
rätt och rättfärdighet och rädda den plundrade ur förtryckarens
hand. Kränk inte främlingen, den faderlöse och änkan och använd
inte våld mot dem. Utgjut inte oskyldigt blod på denna plats! Om
de inte gör det kommer inte KUNGEN. Röj undan synder. Bered väg
för HERRAN.
Till
oss: Vad är det för orättrådiga handlingar som stänger ute Jesus
från svensk krisenhet?
Vi
träffar Paulus
(Apostlagärningarna 13:16-25).
Paulus
ger oss en lektion i biblisk historia. Han berättar om Guds
gärningar med Israels folk. Allt som händer syftar fram mot att
Gud skall sända en räddare till Israel, Jesus. Och han säger att
Johannes skulle komma och förbereda folket för det, genom att
förkunna omvändelse och dop.
Till
oss: Vänder vi ryggen åt Jesus? Om du har öron hör hur han står
alldeles bakom dig och säger: Tiden
är inne och Guds rike är nära. Omvänd er och tro på evangeliet
(Markus
1:15).
Vi
träffar prästparet Sakarias och Elisabet
(Lukas 1:5-66).
De
hade inga barn, eftersom Elisabet var ofruktsam och båda var till
åren.
De hade bett om barn. Men ingenting hade hänt. Men det omöjliga
hände. Sakarias hade fått besök av ängeln Gabriel då han
tjänstgjorde i kyrkan. Om nio månader skall Elisabet föda ett
barn. Sakarias kunde inte tro sina öron. Gumfödelse hade man aldrig
hört talas om. Händelsen i templet chockade honom, Sakarias
förlorade talförmågan. ”Prästen tige i församlingen”. Men
barnet föddes. Prästen fick tillbaka talförmågan. Han höll en
predikan som fick alla att häpna. I nio månader hade han förberett
den. Hans predikan läses upp varje morgon sedan dess för dem som
följer tidegärden och ber Laudes. (se Lukas 1:67-79). Man gav honom
namnet Johannes. Det betyder Gud
har visat sig nådig.
Och allt folket häpnade. De sa det som människor sa om dig då du
föddes: Vad
månde bli av detta barn?
Till oss: Det är
något stort att ha blivit människa. I 1 Mos 5:1-2 står det: När
Gud skapade människor gjorde han dem lika Gud. Till man och kvinna
skapade han dem. Han välsignade dem och gav dem namnet människa den
dag de skapades. Människa
på grekiska heter antropos. Det kommer av ord som betyder ”vända
ansiktet uppåt”. Vi blir mänskliga när vi vänder om till Gud
och söker hans ansikte, säker honom själv. Ty vi
har vårt ursprung i honom.
I
honom är det vi lever, rör oss och är till.
God
midsommarhelg
önskar
Bengt
Pleijel 89+
som
berättar om fler upptäckter på bibelskolan.com
och i Sångpostillan årg 2. För
Midsommardagen, tryck här,
boken sid 462. För
Johannes Döparens dag, tryck här, boken sid 469.