torsdag 19 oktober 2017



Inför nittonde söndagen efter heliga Trefaldighet.

TRONS KRAFT
   får vi hem-ta denna söndag. Vad har du för förväntningar? Att få gå från krasch till kraft? Få större andliga muskler? eller …
   Dagens texter har mycket att säga. Du möter en märklig Gud som använder knepiga människor i sin tjänst. I den gammaltestamentliga texten (Josua 2:1-15) får du se hur Gud går förbi alla prostar och använder en prostituerad. Skökan Rachab räddar Josuas spejare. Senare blev hon farfarsfarfars mor till kung David och hamnar därför i Jesu släkttavla (Matt 1). I episteln från Hebr 11:29-33 får du umgås med många troshjältar och i dagens evangelium från Markus 2:1-12 kan du få inspiration av ett bärarlag av fyra män, som hittar på underliga saker för att hjälpa en människa till Jesus (Markus 2:1-12). Poängen med Bibelns människoskildring är inte att visa hur stora och märkliga dessa är, utan vilken märklig och mäktigt Gud vi har, som kan använda så skröpliga redskap. Det gör det mera hoppfullt för oss…
  Om detta kan du läsa mer om i boken Sångpostillan årg 3, sid 423. Har du dator trycker du här så hamnar du där.
   Men HIMMELSKT SÖNDAGSGODIS bjuder nu på ett enda ord. Det står i Dagens Psaltarpsalm 73:23-26. Men läs gärna hela psalmen i din Bibel. Ett ord – Psalt 73:23 - får du nu som ”by heart-ord” att stoppa ned i hjärtat, ditt inre kärleksrum.
Dock förblir jag städse hos dig

   Bibel 1917 skriver så. Bibeln 2000 och Folkbibeln saknar ordet dock. Inga dockor där. Men detta trotsiga, starka DOCK fångar situationen i Psaltaren 73. Där talas om förföljelser och förnedring som folk får utstå. Det svartnar för ögonen. De fattar ingenting. Det är bara mörker och meningslösheter. Men mitt i detta mörker tänds ett ljus. De känner en hand. De hör en röst. Jag är med er. Var inte rädd. Och de svarar: Dock förblir jag städse hos dig. Och det som hände då kan hända nu. ”Upplys mig Helige Ande, så att jag kan förstå: också nu gör Herren det som gjorde då (Sv Ps 646:4)

   Jag har ett speciellt minne av den versen. Jag prästvigdes 14 december 1952 – fyller 65 år som präst om ett par månader. 65 år – då går man väl i pension? Efter prästvigningen for jag till Jerusalem för ett halvårs studier vid Svenska Teologiska institutet. Där träffade jag en ängel. ”Wiens ängel” kallades hon av många, diakonissan Greta Andrén. Hon var husmor på institutet. Under kriget hade hon arbetat i Svenska Israelsmissionen i Wien. Hon hamnade mitt i de hemska, vidriga händelserna då nazisterna kom till Wien, förnedrade, torterade och fördrev många judar. Hon fick vara redskapet som tröstade, stöttade och ibland lyckades rädda en del judar. Det bibelord som allra starkast talade till och tröstade dem var detta Dock förblir jag städse hos dig. Syster Greta berättade ofta om detta. Läs hela psalmen 73, och lev dig in i hur judarna på den tiden såg sin egen situation beskriven där.
   Sedan dess har jag ofta smakat på detta ord. Ordet DOCK har ringt i mitt öra och sjungit i mitt hjärta sedan dess. Dock – det blev för mig ett starkt, trotsigt trosord. Jag samlade på ”dockord” från Bibel 1917. Dock, trots allt, vad som än händer vill jag höra ihop med Gud. I Guds händer vad som än händer. Dock förblir jag städse hos dig!
   Det är mycket som kan hända med oss där. Vi är ju döpta in i detta kraftfält ”i Kristus”. (Gal 3:26-29). Att leva i sitt dop är att dagligen göra besök i detta kraftfält. Jesus säger: Om någon förblir i mig och jag i honom bär han rik frukt. Utan mig kan ni ingenting göra (Joh 15:5). Ett rikt liv! Ett liv på riktigt. Ett förvandlingsunder börjar.
   

Ja, det händer något med ”jag fattig syndig människa”. Vad händer?
   JAG - Hans Majestät JAG, ni vet den där människan, som vi har så mycket besvär med, som vi måste pyssla om och trösta och försvara och lyda varje dag. Hans Majestät JAG får abdikera och stiga ned från tronen. Där ska Jesus sitta. Riket är ditt! Makten är din! Äran är din! Så får vi säga till honom. Det blir bättre för oss om han får styra. Och människor omkring oss mår bättre. ”Höj din röst i lovsång, ropa ut i fröjd: Jesus är min Herre, han gör allting nytt" (Sv Ps 359:5).
   FATTIG - Om vi har en rik Far, varför ska barnen då vara fattiga? Träffar vi Jesus får vi veta att vi genom dopet och tron är arvingar till himmelriket. Vi kan bli himmelrika. Fadern har testamenterat det till oss. Två testamenten har han skrivit - Gamla och Nya. Studera testamentshandlingarna!
   SYNDIG - Det händer mycket med ”jag fattig syndig människa” när jag förblir hos honom. Ordet syndig byts ut mot ordet salig. Det saliga bytet sker – ”du tar vår synd, din frid du ger”. Där syndernas förlåtelse är där är frid och salighet, utropade Martin på 1500-talet. Sedan har vi ordet
   MÄNNISKA - ”jag fattig syndig människa” får lära mig att bli mänsklig. Bli som Gud. Gud blev människa. Vi formas av dem vi umgås med. När vi följer Jesus formas vi efter hans bild. Vi blir lika honom som var sann, äkta, sund, riktig människa. Kyrkans uppgift är att hjälpa oss att bli de sunda, äkta, roliga original, som Gud ämnat oss att bli. Detta kan hända när vi städse förblir i honom och i hans kraftfält.

   Där kan vi svara Jante på hans försmädliga påstående: ”Du ska inte tro att du är något”. Ja, Jante, du har rätt. Jag ska inte tro att jag är något. Jag skall veta det!
   Vi är barn till en kung. Du och jag, vi är kungabarn, prinsar och prinsessor av himmelriket. Ett strå vassare än Viktoria, Madeleine och Carl Filip.
   Vi sjöng förr i världen: ”Ett litet fattigt barn jag är men glad jag är ändå. Jag vet min gode Fader kär, bär omsorg om de små”. Den psalmen finns inte i vår psalmbok. Att var fattig, lät så deprimerande. Och det stämmer ju inte på kungabarn. Jag har ändrat texten och nu kan vi sjunga den rätta läran:

Ett litet kungabarn jag är och glad jag är för det. 

Jag vet min gode Fader kär bär omsorg om oss här.

   Och nu, kära prinsar och prinsessor, gäller att stoppa in detta starka, trotsiga dockord i hjärtat, vårt inre kärleksrum. Försök lära dig det "by heart". Upprepa det, smaka på det, upptäck vad som händer …
Dock förblir jag städse hos dig

Glad jag är för det! Med hopp om att just du delar denna glädje

Bengt Pleijel 90+ och snart 65+ 








Skriva ut