Inför
andra söndagen i Påsktiden
PÅSKENS
VITTNEN
får
vi nu träffa och umgås med. Vi tänker då först på
apostlarna och alla de andra som var vittnena till Jesu
uppståndelse. På alla martyrer! Men också på dem som genom
dopet och tron fått ett nytt liv genom Jesu Kristi uppståndelse.
Petrus
utropar:
Välsignad
är vår Herre Jesu Kristi Gud och Far! I sin stora barmhärtighet
har han genom Jesu Kristi uppståndelse från de döda fött oss
på nytt till ett levande hopp (1
Petrus 1:3).
|
Söndagens
latinska namn är ”Quasimodogéniti”.
Det
betyder: ”såsom nyfödda barn” – latinsk benämning på
denna söndag. Dopet skedde vid påsken. Genom dopet förenas vi
med Jesus död och uppståndelse (se Rom 6:3-6). De som blivit
döpta vid påsken bar en tid efter den vita dopdräkten. Alla som
såg dem visste vad som hänt dem. De vittnade med den vita
dräkten.
Också
vi är kallade att vara vittnen. Dagens texter ger oss skildringen
av hur Jesus inte ser till våra meriter, när han kallar oss och tar
oss i sin tjänst. Han frågar efter vår kärlek. Vittnandet kan
ge oss smärtsamma erfarenheter av obegripligheter och motstånd.
Ordet martyr betyder ”vittne”. Allt liv födes fram under
smärta. Men Guds vittnen har blivit berörda av ett
levande hopp.
Därför vittnar de och sjunger (Apg
4:20).
Vi
kan inte låta bli att tala om vad vi har sett och hört.
|
KAN
NÅGON ÄLSKA EN KRUKA?
frågar
Jeremia 18:1-6
Detta
ord kom till Jeremia från Herren. Han sade: ”Res dig och
gå ner till krukmakarens
hus.
Där ska jag låta dig höra mina ord.” Då gick jag ner till
krukmakarens hus och såg att han arbetade på drejskivan. Och
kärlet som han höll på att göra av leran misslyckades i hans
hand. Då började han om och gjorde det till ett annat kärl, så
som han ville ha det. Och Herrens ord kom till mig. Han
sade: ”Kan jag inte göra med er, ni av Israels hus, så
som den krukmakaren gör? säger Herren. Som leran i
krukmakarens hand, så är ni i min hand, Israels hus
Vilken
underbar skildring Jeremia ger oss här! Krukmakaren gör ett stort
konstverk av en misslyckad lerklump. Han ger inte upp även om hans
försök misslyckas. Han börjar om och om igen!
Vi
förstår vad han vill säga oss. Även om vi blivit kantstötta,
spruckna, misslyckade, fula, är det inte kört om den store Mästaren
(ja, du vet väl vem?) får ta hand om oss.
Men
han kan ingenting göra med oss om vi vänder ryggen åt honom.
Res dig och gå ner till krukmakarens
hus.
När vi vänder om och går dit är ”krukmakaren” där. Han
står inte kvar. Han skyndar emot oss. Han blir så lycklig att han
gråter … Stora famnen! (Läs
Lukas 15:30-24).
Jesaja
berättar: Hela
dagen har jag räckt ut mina händer … (Jesaja
65:2).
Varje
morgon får vi sjunga:
Jag
lyfter mina händer upp till Guds berg och hus
Varje
afton får vi säga:
I
dina händer, Herre Gud, befaller jag nu min ande,
Vi
tror på en Far som bryr sig. Även om en gammal ful kruka!
I Guds händer vad som än
händer!
HUR
ÄLSKA ALLA BARNEN?
frågar Johannes i sitt
första brev - 5:1-5
Var
och en som tror att Jesus är Kristus är född av Gud. Och den som
älskar Fadern älskar också den som är född av honom. När
vi älskar Gud och håller hans bud, då vet vi att vi älskar Guds
barn. Detta är kärleken till Gud: att vi håller hans bud. Och
hans bud är inte tunga, för allt som är fött av Gud besegrar
världen. Och detta är den seger som har besegrat världen: vår
tro. Vem kan besegra världen utom den som tror att Jesus
är Guds Son?
Johannes
skriver ett kärleksbrev till oss. Han berättar om det liv som genom
dopet fötts fram i oss. Vårt dops Gud ger oss kärlekens kraft.
Golgatadramats välsignelser landar i oss genom dop och nattvard.
Koppla på strömmen från ”himmEL”. Men kopplar man av kontakten
med sitt dops Gud blir allt mörkt, kallt, obegripligt, tungt. Men om
kärlekens Gud får kontakt med oss strömmar kärlekens kraft till
oss. Det mörka, det tunga och obegripliga tappar ”geisten”.
Johannes
berättar om SEGER! Seger är att SE det som Gud GER!
Vem
kan besegra världen utom den som tror att Jesus är Guds Son? Ensam
är inte stark. Men genom kontakten med vårt dops Gud kan vi få ta
emot ”Guds väldiga styrkas kraft” (Ef 1:17-19). I denna kraft
kan vi besegra VÄRLDEN, skriver Johannes.
Med
”världen” menas här inte Guds skapelse. ”Världen” är i
Bibeln en idémakt, gudsfientliga krafter som får människor att
vända ryggen åt Gud.
Anpassa
er inte efter denna världen, utan låt er förvandlas genom
förnyelsen av era tankar så att ni kan avgöra vad som är Guds
vilja: det som är gott, behagar honom och är fullkomligt (Rom
12:2).
Det
är inte vilken tro som helst som kan ge kraft att besegra världen.
Det är tron
att Jesus Kristus är Guds Son,
skriver Johannes. Han kommer från Guds värld. Han har himmelska
krafter till sitt förfogande. Det är han som ger oss kraften. Vi är
i varje stund beroende av honom. Jesus ÄR Guds Son. Han inte endast
var det. Han ÄR det nu. Han är det för dig och för mig. Vad han
gör för oss kan öppna våra hjärtan för alla barnen. Ge oss
syskonkärlek! Ty
när
vi älskar Gud och håller hans bud,
då
vet vi att vi älskar Guds barn.
ÄLSKAR
DU MIG?
frågar
Jesus var och en av oss i Johannes evangelium 21:15-19.
Be-grunda
texten i din bibel. Vad svarar du när Jesus frågar dig så?
Lärjungarna
har efter påsken kommit tillbaka till Galileen. Det var där
allting började för dem med Jesus. Nu har Jesus stämt möte med
dem där. Men ingenting händer. Ingen Jesus … De fiskar. Men
ingen fisk ... Lång och tråkig natt. …
”De
trodde att Jesus var borta. De trodde att Jesus var död. Då kom han
på stranden en morgon som lyste röd”. Det blir glädje,
fiskelycka, måltid, själavård.
Jesus
tar särskilt hand om Simon Petrus. Han har det svårt. Kolelden på
stranden påminner om kolelden på översteprästens gård, där
Petrus tre gånger förnekat Jesus (Joh
18:15-18).
Vi lyssnar till deras samtal i dagens text.
Lukas
berättar att den uppståndne Jesus
redan visat sig för Simon
(Lukas
24:34).
Det
finns ingen nedteckning
av vad som hände vid detta möte. Förmodligen var där bikt och
avlösning. Vad som sägs i biktkammaren förs inte vidare. Petrus
blir förlåten. Det gamla blir förgånget.
Men
den fråga som nu mest sysselsatt Simon Petrus var nog denna: Jag har
fått förlåtelse för mina förnekelser. Men vill Jesus ta mig i
sin tjänst på nytt? Ska jag stanna här och ägna mig åt
fiskerinäringen för resten av mitt liv?
När
Jesus nu möter honom igen förebrår han inte sin Petrus. Han säger
inte att han är så besviken på honom. Jesus frågar efter Petrus
kärlek. Det är som Jesu tre frågor stryker ut Petrus tre
förnekelser. Vi hör nu Jesu fråga:
Simon,
Johannes son, älskar du mig mer än dessa?
Ja,
Herre, du vet att jag har dig kär.
Simon,
Johannes son, älskar du mig?
Ja,
Herre, du vet att jag har dig kär.
Simon,
Johannes son, har du mig kär?
Herre,
du vet allt. Du vet att jag har dig kär.
Petrus
får nu på nytt uppdraget från Jesus. Han blir en herde. Herden ska
ge föda, ge näring, föra församlingen på bete … det gäller
tydligen både lammen och fåren, både barnen och de
vuxna.
Lägg
märke till att det inte är våra meriter och våra examina utan att
de är kärleken till Jesus som är drivkraften i allt vårt arbete
för Jesus. Vi behöver bli stilla och själva svara på Jesu frågor
och lyssna in hans förnyade uppdrag. Jesus möter Petrus. Och han
möter oss. Han upprättar Petrus och han vill upprätta oss och ta
oss i sin tjänst.
Petrus
har med sina ord bekänt sin kärlek till Jesus. Men detta räcker
inte. Jesus ville ha hela Petrus liv och också hans död. Petrus ska
få ge sitt liv som en ytterligare kärleksbekännelse. Vi lyssnar
till de sista orden Jesus säger till sin Petrus:
Sannerligen,
jag säger dig: när du var ung spände du själv bältet om dig och
gick vart du ville. Men när du blir gammal, skall du sträcka ut
dina armar och någon annan skall spänna bältet om dig och föra
dig dit du inte vill." (Så angav han med vad för slags död
Petrus skulle förhärliga Gud.) Sedan sade han till honom: "Följ
mig!"
När
Petrus var ung gjorde han vad han ville. Han gjorde det han kände
för. Men också Petrus skulle få mogna. Barnsligheterna skulle han
inte få ta med sig. Hans lust att vilja stå i centrum och bli stor
och ärad skulle det bli slut med.
Petrus
skulle få sträcka ut sin händer. När
du blir gammal, skall du sträcka ut dina armar och någon annan
skall spänna bältet om dig och föra dig dit du inte vill."
Det
syftar nog på att också Petrus skulle bli korsfäst. De uträckta
händerna
kanske också påminner honom om att han när han går ut med Jesu
uppdrag skall han vara öppen, sårbar, inte sluten med knutna
händer. Beredd att få lida.
Lägg
märke till att det står att han skulle få förhärliga
Gud med
sin död. Det var där nere i nöden och döden Jesus ville ha sin
apostel, där skulle han få förmedla liv, tröst och glädje, Det
sista Jesus säger till honom, det säger han till oss. Följ
mig!
”Före går Herren med segerns baner!” När vi följer Jesus
kan vi få bubbla över av
samma
glädje som Petrus skriver om i sitt brev (1
Petrus 1:8-9):
Ni
har inte sett honom men älskar honom ändå;
ni
ser honom ännu inte, men tror på honom
och
kan jubla i outsäglig, himmelsk glädje,
då
ni nu står nära målet för er tro: era själars frälsning
Ja,
må påskens glädje bubbla i oss!
Bengt
Pleijel 92+
som
gärna guidar er vidare i dessa tankar i Sångpostillan årg 2 sid
201, bibelskolan.com tryck här.Se också Nyfikenhetsvandring 33 tryck här