inför
femte söndagen i fastan - Judica
FÖRSONAREN
får
vi möta på femte
söndagen i Fastan. Nu börjar Passionstiden som varar fram till Påsklördagen. Steg för steg
går vägen mot Golgata, där Gud gör upp med all vår synd, ondska
och ruttenhet så att vi kan få frid med Far.
Söndagens
latinska namn är Judica. Förr började man högmässan med en bön
från Psaltaren 43:1 : Judica
me, Deus. Skaffa mig rätt, o Gud. Kärlekens Gud talar mer om rättfärdighet än om kärlek. Han går
till rätta med all orättfärdighet för att kärlekens blommor
skall växa, dofta och glädja oss. Och ”prövningar vi möta får”
– inte för att få oss att deppa, utan för att få oss att mogna
och bli starka och glada i tron. Läs Jakob 1:2-4. Dagens texter tar
oss vidare mot Golgata kors. Vi kan få det gott ställt med Far!
-
PRÖVNINGAR VI MÖTA FÅR.
Be-grunda
GT-text del 1 i första Moseboken 22: 1- 2 i din bibel.
Vi
har kommit till en av de mest gripande skildringarna i Gamla
Testamentet. Människor har skakats av den. Förfärats. Här är en
far som påstår, att han får en ingivelse av Gud att offra sin son.
Vad är det för en Gud som befaller något så hemskt?
Det
enklaste svaret är detta: Bland Israels grannfolk var barnoffer
vanliga. Frågan som man nu ställde sig var: Vill också Abrahams
Gud att man offrar barn? Och Guds svar kommer i denna text. På ett
drastiskt och målande sätt talar Gud om att han inte vill ha
barnoffer. Lite väl drastiskt, tycker somliga.
Men
var pojken Isak ett barn???
På
ett ställe kallas han pojke
– hebreiska: náar.
Det
ordet
syftar
på någon, ung eller gammal, som står under familjefaderns
auktoritet.
På andra ställen användes ordet son.
Det kan man vara även om man är mycket gammal.
Enligt
judisk tradition var Isak 37 år, och man betonar att Isak frivilligt
lät sig bindas som ett offer till Gud. Urkyrkans teologer ser här
en förebild av hur Jesus, Abrahams son, ger sitt liv på korset.
Matteus startar sitt evangelium med orden: Detta
är berättelsen om Jesus Kristus, Davids son, Abrahams
son.
Den
judiske historikern Flavius Josefus skriver att Isak var 25 år.
Luther trodde han var omkring 20 år. Rätt svar ges på andra sidan
pärleporten.
Abraham
lever ett gott liv. Han förtröstar på Herren. Men en dag kommer
Gud in och stör det lugna och sköna livet. Gud säger till
Abraham: Ta
din son Isak, din ende son, som du har kär, och gå bort till Moria
land, och offra honom där som brännoffer på ett berg som jag skall
säga dig. Gud prövar hans tro, hans hopp och hans kärlek.
-
Abrahams tro prövas – Ta din ende son.
Abraham
lever ett stilla och gott liv. Men Far vill att vi ska komma vidare i
tron. Vi får inte stanna på barnstadiet eller i ungdomstron. Därför
prövar Gud vår tro för att stärka den. Det finns två
beståndsdelar i tron: Förtröstan och lydnad. Gud vill leda oss
vidare både i trons förtröstan och i trons lydnad. Tron måste
vara verksam i kärlek.
Abraham
prövas nu mest på lydnadssidan. Abraham lyder. Han ställer inga
frågor. Tidigt följande morgon går Abraham iväg. Han lyder
omedelbart. Han förblir i lydnaden. Tre dagar senare är han
fortfarande på väg och vill fortfarande lyda.
Här har vi det mest framträdande exemplet på lydnad i Gamla Testamentet. I Bibeln finns det bara ett större exempel på lydnad. Det är Jesus som var lydig ända till döden, döden på ett kors.
Här har vi det mest framträdande exemplet på lydnad i Gamla Testamentet. I Bibeln finns det bara ett större exempel på lydnad. Det är Jesus som var lydig ända till döden, döden på ett kors.
- Abrahams hopp prövas -Ta din son Isak, din ende son.
Abraham
hade tidigare klippt av banden till det förflutna, då han gav sig
iväg från sitt hem, från sin släkt och från sitt land. Nu
klipper han av banden till framtiden. Allt hopp för framtiden hade
Abraham i sin son. Han var hans trygghet för framtiden. Ta
din son, din
ende son,
ditt enda hopp för framtiden och överlåt honom till mig.
Hur
kunde Abraham göra detta? Hur var han förberedd på det? Nya
Testamentet ger oss nyckeln. Abraham trodde att Gud som givit livet
åt Isak genom ett mirakel kunde bringa Isak tillbaka genom ett
mirakel. I Hebr 11:19 står det att Abraham trodde
att Gud hade makt att till och med uppväcka döda.
Med
andra ord: Abrahams hopp var inte i Isak. Abrahams hopp var i Gud.
Abraham hade inte satt sitt hopp till en mänsklig varelse, hur
dyrbar denne ändå var för honom.
Och
jag? Och du? Vi har vårt hopp till Gud. I Guds händer vad
som än händer!
-
Abrahams kärlek prövas -Ta din son Isak, din ende son, som du har kär,
Visa
om du älskar mig mer än honom. Får Gud vara främst i ditt liv?
Ja, Abraham älskar Gud mer.
-
BERGET DÄR HERREN FÖRSER
BE-grunda
dagens GT-text del 2
i första Moseboken 22:3-14 i din bibel.
Nu
målas en mycket gripande skildring. Abraham drar iväg. I början
skildras allt i snabba drag. Men när man kommer närmare
offerplatsen skildras allt i långsammare tempo. Till sist vandrar
far och son ensamma. Två gånger står det: De
gick så båda tillsammans.
De går upp mot berget ensamma. Under tystnad, blott avbrutna av
några få repliker. Till sist sker allt nästan outhärdligt
långsamt. Fler och fler detaljer tas med. Abraham lägger i ordning
bränslet, han binder Isak, lägger Isak ovanpå veden, griper
kniven. Man kan se varje rörelse. Vilken fantastisk berättarteknik
Men
nu kommer vi till den mest dramatiska delen av historien. Abraham
blir stoppad av en ängel. Abraham!
Abraham! Stopp!
Stanna! Gå inte vidare! Rör inte pojken! Varför? Jo, Gud
ville ha Abrahams kärlek, inte Isaks liv.
Då
vänder sig Abraham om. Han får se en vädur, en bagge, ett
fullvuxet får som fastnat med sina horn i ett törnsnår.
Törnet är förskräckligt, långt med mycket vassa taggar. Men
vilken bild! Ett lamm med huvudet omsnärjt av törne.
Två
tusen år senare virade några soldater en krona av törne omkring
Jesu huvud. Lammets huvud fastnade i törnet igen! Platsen där
Abraham offrade Isak var Moria berg. Du kan se detta berg i
Jerusalem. Golgata - en del av Moria.
När
vi nu ser fadern med sin son gå mot Moria berg, kan vi inte se detta
framför oss utan att också se bilden av en annan fader med sin son:
Jesus som bär korset mot Golgata. Vi anar vad Fadern måste
känna då. Vi anar smärtan i Guds eget hjärta ty Gud
var i Kristus och försonade världen med sig själv (2
Kor 5:19).
Isaks
enkla fråga till Abraham: Var är lammet? den besvarades av Johannes
döparen två tusen år senare. Där
är Guds lamm som tar bort världens synd (Joh
1:29).
”Abraham
kallade platsen Herren
förser. I
dag säger man: Berget
där Herren förser
(v
14)”.
Dit
får vi gå med alla våra bekymmer och bördor. Där får vi ta
emot kraft för alla våra behov – syndernas förlåtelse, liv och
salighet. Herren
förser!
-
DET FINNS EN VÄG TILL HIMMELEN
Be-grunda
Apostlagärningarna 4:1-12 i din bibel.
Vi
får nu göra ett besök i Stora Rådet i Jerusalem, dåtidens
riksdag. Där känner vi oss hemma. Vi ser det på TV. Våra vackra,
duktiga politiker ryker ihop. Alla talar om hur dåliga andra är. Precis
som nu fanns det högervridna, vänstervridna och bara vridna. Då
grälade de om Jesu uppståndelse. Nu blir det uppståndelse om någon
kommer med ”kristna värderingar”. Nu finns det fängslande
talare. Då fängslade man talare.
Apostlarna
hade chockat riksdagsmännen genom det de sagt om Jesus. De
fängslade och förhörde dem. "Genom
vilken kraft eller i vilket namn har ni gjort detta?".
Apostlarna
visste hur farligt det kunde bli för dem. Vilket mod!! Men i
den svåra situationen fick de hjälp: Då
uppfylldes Petrus av den helige Ande och svarade dem … Läs
noga hans budskap. Det finns en väg till himlen!
Budskapet
är nedskrivet för vår skull. När vi följer med Jesus hittar vi
rätt. Det sanna friska livet hittar oss …
-
KORSET - UNDERBART ÄR DET I VÅRA ÖGON
BE-grunda
Markus 12:1-12 i din bibel.
Jesus
berättar om vad som kan hända när Guds kärlek besöker jorden.
Läs texten, berätta för dig själv vad Jesus sa då och tänk
efter vad han vill säga oss nu. Då som nu förkastar man Jesus. Men
den som inte strömmar med strömmen får se något underbart.
Jesu
kors korsar våra vägar och tankar och låter oss upptäcka korsets
mening. Vi häpnar: KORSET med dess två bjälkar - underbart
är det i våra ögon
(v
11).
DEN
LODRÄTA - berättar först om ”Vägen från himlen till oss” ty
Jesus steg ner i vår skuld och vårt lidandes djup och älskade
världen tillbaka till Gud
(Sv Ps 662:2).
Och
den berättar om ”Vägen från oss till himlen”: ”Jag
är VÄGEN”,
säger Jesus. Följ mig! Vi hittar rätt …
DEN
VÅGRÄTA - i matematiken ”minustecknet”, i vårt vardagsliv
”tvärbjälken”, i trafiken ”stopptecknet”.
Vi
lever på minussidan då vi vänder ryggen åt Guds kärlek. Vi
sätter oss på tvären och producerar miss-gärningar, miss-tag,
miss-unsamhet. Vi ser inte vår skuld. Men vi ser kanske människors
tårar ...
När
Jesus bär korset till Golgata är det tvärbjälken han bär. Den
lodräta finns redan på Golgata. Jesus släpar på våra minus ända
fram. När tvärbjälken fästs vid den lodräta och korset reses
händer detta: Vi ser korset som ett STOPPTECKEN för all ondska. Och
vi ser korsets två bjälkar som ett PLUSTECKEN. Jesus förvandlar
våra tvära minus till ett plus. Vi blir himmel-RIKA redan nu! Våra
Hallelu-NEJ förvandlas till lovsångens Hallelu-JA! Vi får en ny
vilja: ATT LEVA LIVET! Vi hittar det då vi kommer till Jesus och
umgås med honom. Läs Psaltaren 25:14-15. Gör det!
När
du tecknar dig med det heliga korset kan du be Sv Ps 175:3:
Det
heliga kors som Herren själv bar för vår skull att synderna sona,
mot
frestarens makt jag ställer idag, det står mellan mig och det onda,
ty
där har Guds Son all min skuld plånat ut att jag skulle vara hans
egen.
Nu
öppnar jag ett par fönster mot himlen, ställer till med kors-drag
och meddelar att jag träffas i boken Sångpostillan årg 2 sid 156,
på bibelskolan.com tryck här och
på Ulvesunds Byväg 2, 45993 Ljungskile och på dator - adress
bengt@pleijel.se
Bengt
Pleijel 92+