Inför
Midfastosöndagen – söndagen ”Lætare”.
LIVETS
BRÖD
får
vi på Midfastosöndagen. Välkommen till ”Var glad-söndagen”!
Den heter så om vi talar latin. Förr började man gudstjänsten med
Jesaja 66:10 ”Lætare Jerusa-lem”. Gläds
med Jerusalem och fröjda er över henne, alla ni som har henne
kär. Mitt
i denna allvarliga fastetid, där vi får kämpa med frestelser,
ondska och andra obegripligheter, har vi fått en ”VAR
GLAD-SÖNDAG”. En ljusstrimma mitt i fastemörkret. Söndagen
kallades förr också för ROSENSÖNDAG. En doft av salighet slår
emot oss (Sv
Ps 113:3).
Det
är inte så underligt att denna söndag är en ”var glad söndag”.
Temat är LIVETS BRÖD – Himmelens Gud öppnar sin himmel över
oss. Han låter manna från himlen regna över oss, en måltid av
bröd och vin, Eukaristi, tacksägelse, himmelsk närvaro. Vi får
smaka Herrens godhet: ”Glädjens Herre bjud till fest vid ditt bord
idag. Gör envar till hedersgäst efter ditt behag” (Obs! ny
version! Jesus är inte en tillfällig gäst. Han är glädjens HERRE
och måltidens VÄRD. Den som sitter bredvid dig är hedersgäst).
-
MANNAFEST I ÖKNEN.
Läs
och be-grunda i din bibel 2 Moseboken 16:12-18.
Vi
hamnar mitt i en av tidernas största folkvandringar. Ut ur Egypten
beger sig Israels barn. Under över alla under! Två miljoner slavar
blir HÄRLIGT FRÄLSTA ur Egypten. Nu kan slavfolket börja vandra.
Vi
tycker att det är ”saligt att få vandra”. I alla fall när vi
sitter i kyrkan och sjunger så … Men det är ingen dans på rosor
att vandra med Gud. Vandringsfolket ur Egypten kan ge oss en mer
realistisk syn: Det kan vara FARLIGT att få vandra. Hur får man mat
och vatten till alla? Hur klara av eftersläntrarna, de som inte
orkar? Hur klara av suckianer och jämmerlika? Hur klara angrepp från
oväntat håll? M.m. m.m. m.m.
De
skyndar ned mot Röda Havet. Där blev situationen förtvivlad. Bakom
dem Faraos mäktiga härar som förföljer dem. Ingen i Israel hade
gjort militärtjänst. Framför dem Röda Havets vatten. Ingen hade
gått i simskola.
"Faraos
härar hann upp oss vid stranden just som vi kommit till
Pi-Hahirot … Då, i den sista förtvivlade stunden brast för Guds vindar
förskräckelsen hav. Vägen låg öppen när vattnet vek undan. Vi som var döda gick ut ur
vår grav" (Sv
Ps 618). Gud griper in! De blir frälsta. Men prövningar fortsätter.
Rätt snart hamnar folket i öknen SUR och i öknen SIN. Där surar,
knorrar och syndar de. Gud hör folkets knorr och lyssnar till Moses
böner. Slavarna från Egypten får vatten och bröd.
VATTEN: De
kom till Elim där det fanns tolv vattenkällor och sjuttio palmträd.
Och slog läger där vid vattnet (2
Mos 15:27).
BRÖD:
Den stora MANNAFESTEN börjar. Gud låter bröd regna ned från
himlen. ”Vad är det?” Det smakar som semla med honung. De kallar
det ”manna”. Till den festen anknöt Jesus i dagens evangelium.
Jublande
lyfter vi upp våra händer,
vi som vår räddning ej mer kunde tro.
Nyfött står folket på skimrande stränder,
snart skall i Kanaan
trygga vi bo.
Manna från himlen är reskost på vägen,
brödet vi
bryter och vinet ur lägeln.
Halleluja! Halleluja!
(Sv Ps 618:3).
-
SMAKA HERRENS GODHET.
Petrus
berättar i första Petrusbrevet 2:1-3 hur vi kan få smaka den.
Lägg
därför bort all slags ondska, falskhet, hyckleri, avund och
förtal. Längta som nyfödda barn efter den rena andliga
mjölken så att ni genom den växer upp till frälsning, när
ni nu har smakat
att Herren är god.
Ordet
godhet heter på grekiska krestos.
Herren Kristus ger krestos!
Godheten skall
smakas. Vi ska inte sitta och titta på eller bara ”betrakta”
Livets bröd. Det ska smakas, ätas. Det är då den himmelska
näringen flyttar in i oss.
Jesus
som är full
av nåd och sanning vill
att hans rika liv skall få flytta in i oss, så att vi kan säga:
Av hans fullhet har vi alla fått, nåd och åter nåd (Joh
1:14,16).
Men
nu kan det hända något hemskt. Det finns ingen plats för Herrens
godhet i oss!!!! Det är redan fullt av det som är fult!
Jag
arma människa! Vem ska rädda mig från denna dödens kropp? Paulus
vet svaret.
Gud vare tack, genom Jesus Kristus, vår Herre! Rom 7:24-25). Och
Jesus säger:
Gå in genom den trånga porten (Matt 7:13).
Om
du flyger i luften och sedan hamnar i London, Madrid eller i Rom så måste du passera säkerhetskontrollen för att komma vidare. Varje
rike har sådana. I Guds rike heter den DEN TRÅNGA PORTEN. Porten är
öppen ty ”han har öppnat pärleporten så att jag kan komma in”.
Jag får komma in. Men inte bagaget! Skryt och skräp får vi lämna.
Det får inte komma in i Guds rike. Ty Guds
rike består i rättfärdighet och frid och glädje i den helige Ande
(Rom
7:14).
Före
mässan får vi stanna till i bön och självrannsakan. Vad är det
som hindrar mig att leva ”himmelrikt” på jorden. Petrus hjälper
oss:
Lägg
därför bort all slags ondska, falskhet, hyckleri, avund och
förtal. Lägg
därför bort. Smaka
på varje ord. Finns de med i ditt bagage?
Den
trånga porten- säkerhetskontrollen - in Guds rike är en
befrielsens port. Lägg bort! Bekänn (1
Joh 1:7)!!
Det
gamla kan bli förgånget. Något nytt, fräscht och riktigt kan
börja. Nu
är Guds barn beredda att ta emot näring och växtkraft – den
rena andliga mjölken. Längta som nyfödda barn efter den rena andliga mjölken så att ni
genom den växer upp till frälsning, när
ni nu har smakat
att Herren är god.
Nyfödda
barn behöver TVÄTTAS. Och MATAS med den
rena, andliga mjölken, för att växa genom den och bli räddade.
Mjölk är att man får börja med det i Guds ord som är lättsmält.
Det skall vara mjölk - inte sockerdricka. Mjölk - det är
näringsrik föda. Ger mersmak. Ty när vi läser ordet är det ju
Herren själv som kommer till oss.
Men
du som kommit en bit på vägen behöver TVÄTTA dig och ÄTA. Om vi
har fått
smaka Herrens godhet vill
vi sedan ha mer och mer. Det är så vi
växer och blir räddade.
Det kristna livet är ett växande. Man utvecklas och mognar. Och den
allra bästa näringen för detta är Guds ord.
För
vidare studier i Petrus första brev, se www.bibelskolan.com
– Bengts återvändsgränd – adresslista 7 - Oaser i öknen –
dagens text
första Petrusbrevet 2:1-3
tryck här
-
ALDRIG HUNGRA … ALDRIG TÖRSTA!
Hur
är det möjligt, frågar vi. Jesus ger svaret i Johannesevangeliets
sjätte kapitel. Alla tre årgångarna låter oss vandra genom detta
rika kapitel 6:14-35.
Sångpostillan
årgång 1: Joh 6:1-15 - boken sid 160, bibelskolan.com tryck här.
Sångpostillan
årgång 2: Joh 6:24-35 - boken sid 150, bibelskolan.com tryck här.
Sångpostillan
årgång 3: Joh 6:48-59 - boken sid 162, bibelskolan.com tryck här.
Först
får vi vara med om den stora festen, då 5000 män + kvinnor och
barn mättas med fem kornbröd och två fiskar. Vi hör hur Jesus ber
bordsbönen. Han säger inte: ”Gode Gud välsigna maten. Amen”.
Nej,
så bad aldrig Jesus. Och aldrig någon jude på Jesu tid. Inför
måltiden välsignade man Gud. Jesus tog ett bröd, tackade
(välsignade) Gud, bröt det och gav åt lärjungarna …
Den
judiska bordsbönen löd: Välsignad
vare du, Herre, vår Gud, hela världens konung, som låter bröd
framgå ur jorden
…
Det
blir tolv korgar över efter måltiden. Folk häpnar! De säger inte:
Jesus måste vara en profet. De säger: Han måste vara PROFETEN!
(Varför? Svar: 5 Mos 18:15,18). Det sägs till dem som lockas av det
”ockulta köret”- läs 5 Mos 18: 9-24. Lyssna inte på sånt!
Lyssna på PROFETEN!
När
Jesus märker att de ville göra honom till kung, drar han sig undan.
Han försvinner. Hans lärjungar hittar honom på andra sidan sjön.
De hade åkt båt dit, Jesus hade gått på vattnet.
Där
får nu lärjungarna ett underbart samtal med Jesus. Jesus talar med
dem om mannat i öknen på Mose tid.
De
undrar vad
de ska göra
för att bli bättre kristna. Jesus svarar genom att tala om vad
han ger.
Vi får ibland vara med om rika gudstjänster. Vi anar, förstår, häpnar. Himmelen är nära! Efteråt får vi dröja oss kvar i den personliga gemenskapen och samtalet med Jesus.
Men
många som lyssnar till Jesus vill inte se på Jesus. De ser på sig
själva. Vad
skall VI göra för att utföra Guds verk?
Är
det inte så vi ständigt frågar: Vad skall VI göra? Tonvikten i så
mycken kristendom ligger i detta. Jag måste vara duktig, from,
religiös, hinna med, orka med. Har jag gjort nog nu? Vi är aktiva,
duktiga och vi bedömer och dömer alla andra efter den måttstocken.
Den är bra, den är dålig. Och när vi tröstar någon blir det
ofta med deras duktighet: ”Du kan något som jag inte kan …”
Men
vem bryr sig om mig när jag inte är duktig, när jag är trött,
ledsen, misslyckad, när allt blir fel omkring mig och jag själv är
fel. Vad är det som ligger bakom detta prestationstänkande? Är det
kanske en förälder som aldrig kunde berömma eller uppmuntra. Man känner
mammas blick i ryggen och man frågar: Har jag gjort nog?
Kom
till mig, säger Jesus nu. Ta emot det jag vill ge just till dig:
Guds
bröd är det bröd som kommer ned från himlen och ger världen
liv. Guds bröd är det bröd som ger världen liv.
Precis
som bilen behöver drivmedel så behöver vi det. Kristi
kärlek driver mig,
skriver Paulus. När
all slags ondska, falskhet, hyckleri, avund och förtal
får mig att sjunka ned i missmodets och suckarnas dal, ger mig
bibelns ”by heart-ord” lyftkraft och körkraft. Alltså: TANKA
Guds TANKAR! Gå sedan i denna kraft!
Jesus
säger till oss:
Guds
bröd är det som kommer ner från himlen och ger världen liv."
Vi
säger till honom:
Herre,
ge oss alltid det brödet!
Jesus
svarar:
Jag
är livets bröd.
Den
som kommer till mig ska aldrig hungra,
och
den som tror på mig ska aldrig någonsin törsta
Aldrig törsta - men jag behöver dricka.
Söndagen
Lætare gör det lättare för oss ”att vandra som syskon hand i
hand och glädjas åt varandra …” (Sv
Ps 615 :5).
Bengt
Pleijel 92+