Inför
första söndagen i Fastan 2019
PRÖVNINGENS
STUND
kommer
på söndag, säger söndagens tema. Ja, ”prövningar vi möta får”
och frestelser och motgångar och besvärligheter och obegripligheter
och dumma människor ...
MEN
… dagens texter målar upp ett trotsigt men …. Ett Guds MEN!
Guds
”men” förvandlar våra låsningar till lösningar. Vi hittar
först en lösning i dagens latinska namn – INVOCAVIT. Förr
började man denna söndag med Psaltaren 91:15, Invocavit
me et exaudiam eum = Han åkallar mig och jag skall svara
honom.
Alltså:
Kontakt med Gud - vår
Herre Jesu Kristi Gud och Far, barmhärtighetens Far och all trösts
Gud! Han tröstar oss i all vår nöd så att vi kan trösta dem
som är i nöd med den tröst vi själva får av Gud (2
Kor 1:1).
Kontakten
med Gud ger också kontakt med våra himmelska vänner. Änglar
och helgon och hela den himmelska härskaran kan berätta om hur Guds
trotsiga MEN förvandlar alla våra ängsliga ”men” till AMEN
– som betyder ” ja, ja, det skall så ske”. ”Var still och
lyss ty himlens dörr står öppen nu på glänt. Hör änglasången
…”
Amen.
Lovet och priset och visheten
och
tacksägelsen och äran och makten och starkheten
tillhör
vår Gud i evigheternas evighet, amen.
(Joh
Upp 7:11-12, 1917)
DÖD
ELLER LIV!
Läs
och BE-grunda 1 Moseboken 4:3-7
Efter
en tid hände sig att Kain bar fram en offergåva åt Herren av
markens gröda. Även Abel bar fram sin gåva av det förstfödda
i sin hjord, av djurens fett. Och Herren såg till Abel och hans
offer
men
till Kain och hans offer såg han inte. Då blev Kain mycket vred och
hans blick blev mörk. Och Herren sade till Kain:
”Varför är du vred och varför är din blick så mörk? Är det
inte så att om du gör det som är gott, ser du frimodigt upp, men
om du inte gör det som är gott, då lurar synden vid dörren. Den
har begär till dig, men du ska råda över den.”
Nu
får vi träffa bröderna Kain och Abel. De har samma föräldrar.
Föräldrarna blev till i paradiset, sönerna utanför. De har
samma arvsmassa, växer upp tillsammans, får var sitt yrke -
hederliga yrken – den ene jordbrukare, den andre fåraherde. Båda
har ”religiösa anlag”. Båda frambär offer till Gud. Kain
offrar av markens frukt och Abel av djurens fett.
Varför
ser Gud till Abels offer och inte till Kains? Det får vi inte veta.
Det är bara Gud som vet. Det som människor inte kan upptäcka det
ser Gud. Och det Gud ser, talar han inte om för alla.
Vi
får inte veta vad det är för fel på prästen som går fram till
ambon, eller på kvinnan bredvid dig i kyrkbänken. Allt kan se rätt
ut men vara fel ändå. Men vad det är för fel får vi inte veta.
Gud talar inte om det för oss. Det angår oss inte. Men vi får ett
recept för oss själva. Be: sänd
ditt ljus och din sanning. Låt dem leda mig
(Psalt
43:3).
Vi
får inte veta vad det är för dunkla krafter som huserar i Kain.
Men vi kan ibland känna igen oss i honom: Det börjar med avund,
avunden föder vrede, vreden hat, hatet hämnd. Tankarna på
hämnd mognar till mord. Sedan följer dåligt samvete. Blicken blir
mörk. Vi vet vad som sedan skedde: Världshistoriens första mord!
Men
innan mordet sker, försöker Herren tala Kain (och oss) till
rätta: ”Varför
är du vred och varför är din blick så mörk? Är det
inte så att om du gör det som är gott, ser du frimodigt upp, men
om du inte gör det som är gott, då lurar synden vid dörren. Den
har begär till dig, men du ska råda över den.”
Begär
– åtrå – heter på latin apetitus. Synden
har aptit på dig. Vilken bild! Den onda makten lurar som ett rovdjur
vid dörren. Rätt som det är slinker han in.
MEN
– säger Gud till oss – du
ska råda över honom. Hjälpmedel:
Vapenrusningen! Vi iklär oss Kristus och kan tillsammans med Kristus
stå den Onde emot (Rom 13:14).
I
bibelns sista bok berättas det om Jesus. Också han står vid
dörren. Men han tränger sig inte på. Han bultar, han klappar. Hör du inte det? Han
vill att du frivilligt skall öppna dörren. Får han komma in, blir
det fest, läs Joh. Upp 3:20 ff. Jesus säger i Joh 10:10:
Jag
har kommit för att ni skall ha liv och liv i överföd
MAKTER
som leder BORT eller KRAFTER som leder HEM!
Läs
och BE-grund Jakobs brev 1:12-15
Salig
är den som håller ut i prövningen, för när han har bestått
provet ska han få livets krona som Gud har lovat dem som älskar
honom. Ingen som blir frestad ska säga: "Det är Gud
som frestar mig." Gud frestas inte av det onda och frestar inte
heller någon. Var och en som frestas dras och lockas av sitt eget
begär. När sedan begäret har blivit havande föder det synd,
och när synden är fullmogen föder den död.
Dagens
tema är Prövningens
stund. Förr var temat: Kampen
mot frestelsen.
På grekiska är det samma ord för frestelse och prövning. Djävulen
vill fresta oss för att få oss att falla. Gud frestar ingen.
Han vill inte få oss att falla. Men han vill pröva oss för att få
fram mera tro och mognad hos oss. Skyll inte på Gud om du frestas,
säger Jakob. Fienden
finns inne i oss: En sugkraft inifrån, som bibeln kallar för köttet, och vi kallar Hans Majestät JAG. Blir någon frestad, är det alltid av sitt eget begär som han lockas och snärjs. Och när så begäret har blivit havande föder det synd, och när synden är fullväxt föder den död.
Vad
släpper du in? Två fiender har vi upptäckt: först SYNDEN, som
lurar som ett rovdjur utanför dörren. Sedan kommer BEGÄRET, som vi
ibland kallar KÖTTET - vårt stora JAG och som finns som
inackorderingsgäst inne i oss.
Ja, vad är det för dunkla krafter som styr oss och lurar oss? Varför mår vi inte bra när vi har det så bra? Vi debatterar ”psykisk ohälsa”. En klok och vacker teolog sa på TV: Vi behöver ”avgrundskunskap om livet”. ”Vi måste börja tala om existentiella frågor”. Vi häpnade över denna vishet. Fast Sebastian Stakset uttryckte det enklare och mera rakt:
”Bara ljuset kan besegra mörkret”!
Han
hade mött Jesus. Jesus hade räddat honom från missbruk, brott,
och ett liv fyllt av hat. Det är mycket som kan hända då vi får
samtalskontakt med Jesus. Det
finns makter som leder bort och krafter som leder hem!
Salig
är den som håller ut i prövningen, för när han har bestått
provet ska han få livets krona som Gud har lovat dem som älskar
honom.
Vad
driver dig?
Läs
och BE- grunda evangeliet från Matteus 16:21-23 i din egen bibel.
Men
börja med vers 13
Tre
år tidigare hade lärjungarna fått möta Jesus. Då hade Jesus
sagt: Följ
mig! Vilket
elektriskt ord! En utstrålning från Jesus gjorde att de lämnade
allt och följde honom. Till yrket är de fiskfiskare. Nu vill
Jesus göra dem till människofiskare. De skulle få vara Jesu
händer, som drog upp människor som sugits ned i nöd, synd, sorger
och problem. Vilken uppgift! När Jesus kallar dem till tjänst
frågar han inte efter deras skolbetyg eller meritlista eller om de
kan acceptera bibelns ”trospaket”.
När
Jesus t.ex. träffar Simon Johannesson ser han på honom och säger:
Du
är Simon Johannes son. Du skall heta Kefas –
det betyder Petrus (som
betyder klippan).
Jesus
ser på dem med sina möjligheter. Han kallar inte alltid de
dugligaste. Men dem han kallar gör han dugliga. När han ser dig ser
han dina ”möjlighets-potential”!
Det
händer mycket under de tre åren. De häpnar och människor undrar.
Är det Elia eller Jeremia eller någon av profeterna som uppstått
från de döda?
Nu
kommer de till Cesarea Filippi och får frågan:
Vem säger ni att jag är? Först
är det alldeles tyst. Sedan kommer Petrus fram och säger: Du
är Messias, den levande Gudens son! Jesus,
du kommer från Gud!
Då
säger Jesus till Petrus: Det här har du inte hittat på själv. Det
är
min far i himlen som
gett dig de orden. Och sedan talar Jesus om vad han skall använda
Petrus till. Du
är Petrus, Klippan, och på den klippan skall jag bygga min kyrka.
Jesus
vet vem Petrus är. Och Petrus vet vem Jesus är. Eller vet han det
verkligen? Han vet varifrån Jesus kommer. Men inte hans kallelse på
jorden - Jesus som HERRENS LIDANDE TJÄNARE, han som
måste gå till Jerusalem och lida mycket … och måste bli dödad
och på tredje dagen uppväckt.
Varför
MÅSTE?
Du
kan få fem svar som jag talat in på TV 16 i Åh kyrka? Svar 1 tryck
här. Svar
2 tryck här.
Svar 3 tryck här. Svar
4 tryck här. Svar
5 tryck här.
Där
får du veta att Jesus älskar dig och därför vill hjälpa dig med
sophantering och skuldsanering. Han fri-halsar från bojor och helar
sår. Varför? För att du må LEVA!
Hur
reagerar du på detta budskap?
Petrus
reagerar kraftigt
när
Jesus talar om sitt lidande på korset. Han tillrättavisar Jesus.
"Gud bevare dig, Herre! Det där ska aldrig hända dig."
Många i svensk kristenhet håller med Petrus. Gör du? Vi vill höra
om den gode Jesus som hjälper oss att vara snälla mot varandra,
se varandra, visar varandra till rätta, reagerar mot orättvisor.
Men talet om synd, kors och lidande får kraftiga protester. Man
kopplar på det s.k. dövörat.
Jesus
reagerar kraftigt
över
Petrus och vår ytlighet: "Gå
bort från mig, Satan! Du vill få mig på fall, för dina tankar är
inte Guds utan människors."
Jesus
riktar sig till Petrus, men talar till Satan. Det finns en ond
makt – Satan, djävulen, fienden, fan. Han är mycket listig.
Kommer alltid på ett oväntat sätt. Kan t.o.m. använda
hyggliga människor som redskap. Just nu använder han Petrus.
Men
då säger Jesus: dina
tankar är inte Guds utan människors.
Vad
viktigt det är att se skillnaden. Varifrån kommer mina tankar? Det
vi tänker kan se så bra ut först. Men slutet kan bli katastrof.
Gud
låt ditt ord i mitt liv få råda.
Det
Gud säger kan se besvärligt ut först. Men det slutar i
seger. Jesus går till korset, lider och dör för oss. På andra
sidan korset finns segern, uppståndelsen, det
rena,
friska livet. Det som driver Jesus är KÄRLEKENS MÅSTE!
Vad
driver dig? Smaka på Paulus svar i Rom 8:14
Alla
som drivs av Guds Ande är Guds barn.
Ni
har inte fått slaveriets ande så att ni på nytt måste leva i
fruktan.
Nej,
ni har fått barnaskapets Ande, och i honom ropar vi: "Abba!
Far!"
Tag
mig då Herre upp till ditt barn. Lös mig från alla frestarens garn
Lär
mig att leva, leva för dig, glad i sin kärlek offrande mig
Bengt
Pleijel 92+ träffas i
boken SÅNGPOSTILLAN, årg 2 sid 130 och på
bibelskolan.com tryck här.
Himmelskt Söndagsgodis finns också på bibelskolan.com, första sidan.