lördag 27 april 2019


Inför tredje söndagen i Påsktiden

DEN GODE HERDEN
får vi möta på ”den gode Herdens  söndag”. Den latinska benämningen är  Misericordias domini  –  efter inlednings-orden i dagens gamla introitus: Misericordias Domini in aeternamn cantábo = Jag vill sjunga om Herrens nådegärningar evinnerligen (Psalt 89:2 Bibel 1917). Cordia betyder hjärta. Herren, den gode Herden, har hjärta för de ”miserabla”!
Förakta inte hans godhet, skriver Paulus i ett brev till svenskarna (Rom 2:3-4). Han vill något spännande, riktigt med våra liv: Guds godhet vill föra dig till omvändelse. Kom som du är. Men förbli inte som du är! Den gode Herden längtar efter att få kontakt med var och en av oss. Han vill göra oss till ”bundsförvanter”.
Ordet ”förbund” dyker upp i dagens texter. Ordet testamente betyder förbund. Vi talar om gamla och nya Testamentet. Men i Bibeln finns det fem förbund – Guds förbund med Noa, med Mose, med Abraham, med David och det nya förbundet med Messias. Alla fem omtalas i både Gamla och Nya Testamentet.
Förbundstecknet med Noa är regnbågen. När Gud ser regnbågen tänker han på sitt förbund som han gjort med hela mänskligheten (läs 1 Moa 9:16). ”Du är inte ensam under regnbågen” är budskapet också idag. Du möter Jesu Kristi Far och en massa syskon. Men observera: Guds regnbåge har sju färger: röd, orange, gul, grön, blå, indigo och violett. Guds tal är sju. Inte sex! Heter din Gud SEX?
Vad som händer i Guds förbund, det kan David berätta om (Psalt 25:14-15) :
Herren är förtrolig med dem som vördar honom,
sitt förbund gör han känt för dem.
Mina ögon ser alltid upp till Herren, 
för han drar mina fötter ur nätet.

  1. DEN GODE HERDEN sluter ett fridsförbund med oss.
Be-grunda Hesekiel 34:23-31, ja, gärna hela kapitel 34 i din egen Bibel. Gud går till rätta med alla ohederliga herdar och fåraktiga lamm för att hjälpa dem (oss) hitta rätt i livet.

På bibelns tid ser man herdar, som vallar lamm och får och tröstar dem med ”käpp och stav” (Psalt 23). Vi har också herdar – kyrko-herdar - duktigt folk som styr, organiserar och älskar att ”klättra i samman-trädet”. Talar vi latin kallar vi dem ”pastor”.
En del är mycket goda herdar. Med ”käppen” – klubban – kan de slå ned ondskans vargar = varna och skydda oss mot djävulens försåt och list. Med ”staven” (som har en krökning i ena änden, jfr biskopsstaven) – fångar de upp lammungar - svaga människor i alla åldrar - som ramlat ned i bergsklyftan = ger själavård.
Vi upptäcker: Din käpp och stav, de tröstar mig. Och sedan fortsätter trösten då det dukas för oss ett bord … Glädjens Herre bjuder till fest …
Hesekiel går till rätta med herdarna och syftar på folkets ledare då och till alla som idag har ansvar för andra - lärare, föräldrar, politiker, pastorer, företagare och du…
Det finns falska herdar. De uppträder som stora egoister. Maktmänniskor! De sörjer bara för sig själva, tar liv, förskingrar. Men det finns också rätta och goda herdar. En rätt herde tar ansvar för andra, älskar, satsar allt, ja sitt eget liv för att hjälpa oss besvärliga, bräkande, fåraktiga, korkade, att mogna till att bli ”mänskliga människor på riktigt”.
För att vi ska förstå hur bra det kan bli målar Hesekiel ett framtidsporträtt av den gode Herden. Gud vill sluta ett FRIDSFÖRBUND med oss. Han kommer då att använda kung David som sitt redskap. Det är en profetia om Jesus, Davids son.
David blir nu Guds redskap. Inte för att han var vacker, duktig, framgångsrik med mycket mera. David var en stor syndare! Han begrep det inte själv. Precis som vi heller inte begriper det. När människor avslöjar oss är vår första reaktion alltid förnekelse - ”jag är oskyldig”.
Men Gud har profeter som han utrustar med helig Ande. Han sänder profeten Natan i kungens väg. Natan får vid flera tillfällen bära Guds bud till honom. Mest känt är det budskap han förmedlar sedan David arrangerat officeren Urias död, för att kunna äkta dennes hustru Batseba. När nu Natan talar med David i Andens kraft drabbas David av himmelsk klarsyn. David ser och bekänner sin synd. Läs Psalm 51. Nu kan Gud använda honom för sitt fridsförbund. Där sjunger vi Psalt 89:2 :
Jag  vill sjunga om Herrens nådegärningar evinnerligen 

  1. DEN GODE HERDEN möter oss i en måltid
Be-grunda Hebreerbrevet 13:20-21
Fridens Gud har i kraft av ett evigt förbunds blod fört fårens store herde, vår Herre Jesus, upp från de döda. Må han fullkomna er i allt gott så att ni gör hans vilja, och må han verka i oss det som behagar honom genom Jesus Kristus. Hans är äran i evigheters evighet. Amen.

Fridens Gud söker kontakt med oss. Han har något spännande att berätta för alla vilsna, trötta, oroliga, fåraktiga lammungar. Sitt förbund gör han känt för dem. Vi kom in i förbundet genom dopet och tron. Vi förnyas i förbundet i den heliga nattvarden. Denna bägare är det nya förbundet i mitt blod, som utgjuts för er (Luk 22:20).
Jesus sitter inte i en fjärran himmel och tycker synd om oss. Han ser att det är synd i oss. Vi är i livsfara! Därför stiger han ned i vår skuld, i vårt lidandes djup och kämpar sig till döds mot ondskans djävulska makter. Han älskar oss tillbaka till Far.
Det är mycket som händer när vi förblir i förbundet, i det kraftfält, som Paulus kallar i Kristus. Där upptäcker vi Guds goda vilja med våra liv. Där fullkomnas vi i allt gott. Där finns glädjen som aldrig tar slut (Fil 4:4). Ingen fördömelse (Rom 8:1). Frälsningen en daglig fräls-vara. Vad skönt att få börja dagen med att duscha i nåden! Vi slipper plågas av prestationsångest och kånka på vår egen ära. Vi lämnar över äran och sjunger med änglarna (Luk 2:14)
Ära åt Gud i höjden,
och frid på jorden, bland människor som han älskar.

  1. DEN GODE HERDEN umgås personligt med oss
Be-grunda JOHANNES 10:11-16
Jesus säger: Jag är den gode herden. Den gode herden ger sitt liv för fåren.  Den som är lejd och inte är herden som äger fåren, han överger fåren och flyr när han ser vargen komma, och vargen river dem och skingrar hjorden. Den som är lejd bryr sig inte om fåren.
Jag är den gode herden. Jag känner mina får, och mina får känner mig, liksom Fadern känner mig och jag känner Fadern. Och jag ger mitt liv för fåren. Jag har också andra får som inte hör till den här fållan. Också dem måste jag leda, och de kommer att lyssna till min röst. Så ska det bli en hjord och en herde.

Nu hamnar vi i fårfållan – i det kraftält som heter i Kristus. Tryggare kan ingen vara än där. Kärlekens Gud har monterat kärlekens bud som skyddsräcke omkring det ömtåliga människolivet. Hoppar man över ramlar man utför. Och där finns ingenting att fästa sig vid.
Fårfållan – i Kristus - har också en grind, en dörr, en port, Gudsrikets säkerhetskontroll … JAG ÄR DÖRREN, säger Jesus.
Jesus hindrar ”vargen” att komma in, vargen som ser ut som en snäll vovve. Men lurar oss. Han längtar bara efter lammstek till middag.
Jesus hindrar oss att ta med både skryt och skräp. Våra medaljer och våra CV skapar avund och bitterhet hos andra. Våra dåligheter luktar illa, de förstör doften av salighet. I Guds rike finns ingen avund eller jämförelse. Alla är vackrast. Alla är älskade. Och vi hittar många friska överraskningar. Vi går in genom porten, häpnar … före går Herren och med oss går våra syskon …
När vi kommer in genom porten, grinden, börjar något helt nytt. Vi ser Jesus. Vi får umgås förtroligt med honom. Vi får tala med honom om allt. Vi lär känna honom. Och han lär känna oss. Ordet känna betyder mer än att vara bekant med. Det syftar på en djup, innerlig kärlek. Och detta nya, friska, spännande liv börjar NU på söndagen Misericordias domini  –  den gode Herdens söndag. Vi får djupkontakt med Herren, han som har hjärta för de ”miserabla”! Vi får ett nytt liv, en ny vilja som gör att också
jag vill sjunga om Herrens nådegärningar evinnerligen.
  1. DEN GODE HERDEN skriver brev till oss.
Be-grunda dagens psaltarpsalm - Psaltaren 23
Kära alla får och lamm!
Jag är din gode Herde.
När jag får vara din Herde kommer ingenting att fattas dig. Jag låter dig vila i min kärlek. Du får slappna av där och andas ut din sorg och saknad och andas in mitt liv, min hälsa, min friskhet.
Jag för dig till vatten där du finner ro. Kom till mig och drick. Min källa har vatten så det räcker. Kom till mig och du ska finna vila. Jag ger ny kraft och spänst åt dina trötta tankar. Jag upplivar din inre människa.
Jag leder dig på rätta vägar. Inte alltid på lätta vägar. Det vore inte bra för dig. Men jag hjälper dig att hitta en rätt färd genom livet. I dödsskuggans dal, i allt mörker och alla svårigheter som kan drabba dig är jag med dig. Jag ställer mig där hos dig. Sträck ut din hand. Med min käpp och stav och många andra resurser är jag hos dig med min tröst och kraft.
Jag bereder för dig ett bord där du tar emot mig i den heliga nattvardens kärleksmåltid. Där finner du vila i din sorg. Du får plocka tröstens och glädjens blommor ..
Jag smörjer ditt huvud med Andens olja och kröner dig till himmelrikets kungabarn. Jag låter din inre bägare, ditt hjärta, flöda över så att den fylls med liv och liv i överflöd. Gårdagarna tar jag hand om. När du ser dig tillbaka ser du endast de två vännerna Godhet och Nåd som följer dig. Jag vill vara din Herde och ha dig nära mig. Evinnerlig!
Din Herde


och Herdens sekreterare - Bengt Pleijel 92 +  - sänder många hälsningar, och meddelar att det finns mer att upptäcka i Sångpostillan årg 2, sid 207 och på bibelskolan.com tryck här







Skriva ut