måndag 21 oktober 2019

Inför nittonde söndagen efter Trefaldighet

TRONS KRAFT 

kan vi få denna söndag. Kraft heter på grekiska dynamis. Evangeliet 
handlar inte endast  om Guds kraft. Det är Guds kraft, Guds ”dynamit”. När evangelium förkunnas är det mycket som kommer i rörelse. Något sker …
   Vad sker? Evangeliets uppgift är inte att göra oss respektabla eller civiliserade. Uppgiften är att frälsa oss. Ordet frälsa kommer av ordet ”frihalsa”. Slavens halsboja togs av. Vi befrias från allt det där som tar struptag på oss: Syndens makt, från döden, och allt djävulskap. Från vår vilsenhet (Luk 19:10), från de yttersta följderna av vårt sätt att leva (Rom 5:9), från mörkrets makt till ljusets glädje (1 Petr 2:9).
   Lyssna nu in trons kraft genom Dagens texter.

1. Gör såsom Abraham gjorde, blicka mot himlen opp.
Läs 1 Moseboken 15:5-6

Herren förde Abram ut och sade: ”Se upp mot himlen och räkna stjärnorna, om du kan räkna dem” och han sade till honom: ”Så skall din avkomma bli.” 0ch Abram trodde på HERREN och han räknade honom det till rättfärdighet
Abram ligger i sitt tält och kan inte sova. Sarai ligger bredvid honom. Hon sover. Hans 318 män och alla övriga tjänare sover. Men Abram kastar sig fram och tillbaka. Problemen jagar honom. Han har två problem: 1) att fienden skall hämnas och 2) att framtiden inte skall förse honom med en arvinge.
   Om fienden berättas det i det föregående kapitlet. Abram är då med i det första världskriget. Det inträffar på 1900-talet f Kr. Fem kungar kämpar mot fyra kungar. Bland annat händer det att Sodom erövras och där har man tagit till fånga Abrams brorson Lot. När Abram hör detta mobiliserar han hela sin krigshär – 318 män - och befriar i ett nattligt överfall både Sodom och Lot.
   Det som nu gör Abram sömnlös är att fienden skall göra precis som han gjort – överraska honom om natten. Men han är också rädd för att han och Sara inte kommer att få barn. Ingen arvinge är på väg. Den mörknande framtiden är svår.
   Då tar Herren tag i Abram. Herren förde Abram ut (15:5). Kan ni ana hur detta har blivit nedskrivet i Bibeln för vår skull? Vi fastnar, snurrar runt omkring våra problem och konflikter. Men Herren vill ta tag i oss. Han tar oss ut ur vår instängdhet. Han för oss ut. Han vill komma till tals med oss. Det första han säger till Abram: Var inte rädd, Abram. Jag är din sköld (1 Mos 15:1).
   Hör hur Herren säger så till dig: Var inte rädd …. Jag är din sköld. Det han vill säga är detta: Om något svårt skulle inträffa, ställer jag mig mellan dig och dessa händelser. Jag är din sköld. Jag tar först stöten.
   Vi svarar genom att ta trons sköld (Ef 6:16) och säga: Du, Herre, är en sköld runt omkring mig. Du är min ära, du lyfter upp mitt huvud (Psalt 3:4, Fb). Temat idag är trons kraft. Du hittar trons kraft när du griper tag i Guds löften.
   Gud tar hand om Abrams förflutna. Men han ger också hopp för framtiden. Han för honom ut ur tältet. Det är natt. Ett gnistregn av stjärnor på himlavalvet. Se upp mot himlen och räkna stjärnorna, om du kan! Hur många får du dem till. Tusen? Sex tusen? Ja, fler än så är de. Så många skall dina ättlingar bli.
   Hur reagerar Abram på detta? Säger han: Det kan jag inte tro. Nej, Abram trodde Herren, och därför räknade Herren honom som rättfärdig.
   Denna vers hör till Bibelns stora verser. Den öppnar nya möjligheter för oss alla. I ingen annan religion kan man hitta något liknande. Alla andra religioner säger: Du måste få balans på dina goda och dåliga sidor. Du måste få debet och kredit att gå ihop. Dina dåliga sidor måste vägas upp av dina goda gärningar och din fromhet.
   Här sägs att Gud accepterar Abram av en helt annan grund: Hans tro. Gud räcker sin hand mot Abram och därför Abram räcker sin mot Gud. Det är tro.
   Abram trodde Herren, och därför räknade Herren honom som rättfärdig. Denna vers öppnar nya möjligheter för oss alla. Också vi kan bli accepterade som rättfärdiga inför Gud. Om detta inte vore sant, så är en sak alldeles säker: Vi skulle inte ha något hopp att få komma till himlen.
   Det är en stor och glad nyhet, som Gud säger till Abram denna natt. ”Jag har stängt den bok, där ditt liv är upptecknat. Jag har ritat ordet TRO över det som berättas om dig där. Jag accepterar dig som rättfärdig, därför att du tror på mig”.
   Detta är fantastiskt. I alla andra religioner säger man: Gör detta och du kommer till himlen. Bibeln säger: Tro och du skall bli frälst. Att tro är att ta kontakten med ljuskällan. Det är goda nyheter. Kontakt med Gud – ljuskällan – och allt det mörka avslöjas och utplånas.
   Abram fortsätter att vandra med Gud. Gud sluter förbund med honom och säger; Därför skall du inte mer heta Abram, utan ditt namn skall vara ABRAHAM, ty jag har gjort dig till fader får många folk (1 Mos 17:5). Abraham är den förste som får en AHA-upplevelse! Och han får många barn. Vill du få en aha-upplevelse läs Gal 3:21-29. Det finns en möjlighet att erfara att din tro, ditt hopp växer.
   Receptet finns i Sv Ps 254:2: Gör såsom Abraham gjorde, blicka mot himlen opp .

2. Öppna fönster mot himlen
Läs och BE-grunda episteltexten från 1 Timoteus-brevet 6:11-12.
Paulus skriver brev till Timoteus. Han berättar i sitt brev om dem som inte gör som Abraham gjorde. De fäster ögonen vid pengar. Resultat blir inte beröm och beundran. De fastnar i frestelser, snaror och många oförnuftiga och skadliga begär. Drömvärlden slutar i kris och krasch. Fördärv och undergång. Störtdykning från aktieberget. Där var ingenting att fästa sig vid. De skakar galler. Torkar tårar. Tappar kontakten med Far. ”min Gud, min Gud, varför har jag övergivit dig?"
   Men du gudsman, håll dig borta från sådant! skriver Paulus i 6:11a. Say NO till det onda! Say YES till JESUS! Och sedan börjar dagens epistel med vers 11 b.

Sträva efter rättfärdighet, gudsfruktan, tro, kärlek, uthållighet och ödmjukhet. Kämpa trons goda kamp, grip det eviga livet som du blev kallad till och som du bekände dig till genom att ge av den goda bekännelsen inför många vittnen.

Smaka på varje ord här: rättfärdighet … gudsfruktan … tro … kärlek … uthållighet … ödmjukhet … kämpa … grip det eviga livet …
   De är fönster från himlen. De förmedlar himmelska D-vitaminer och läkande lovsång och styrka i all vår svaghet. De är tonen som bär oss genom de fagra riken på jorden. De hjälper oss att se hur målet lyser. Dröj där. Smaka på varje ord … sug på dem…förvara dem i hjärtat. De orden hjälper dig i de situationer då du får ge den goda bekännelsen inför många vittnen. Till den uppgiften är du kallad! Därför:  Öppna fönster mot himlen!

3. ÖPPNADE ÖGON, HERRE, MIG GIV
Dagens evangelietextext från Johannes 9:1-7, 24-39 kan skapa myror i ditt huvud. Vill du bli av med myrorna läs: Sångpostillan årg 2 sid 396 eller www.bibelskolan.com tryck här. Här nedan får du göra tre korta besök i myrstacken.

1: BLIND BOTAS! 
Läs Johannes 9:1-7 - i din egen Bibel!
   Vi ser en blind man. Vi ställer frågan: Varför? Måste bero på någon synd! Vi frågar Jesus: Rabbi, vem har syndat, han själv eller hans föräldrar eftersom han föddes blind? Vi tar upp frågan om lidandet som ett debattämne. Vi vill veta vad vi skall SVARA. Men Jesus talar om vad vi skall GÖRA. Medan dagen varar måste vi göra hans gärningar som har sänt mig. Så länge jag är i världen är jag världens ljus.
   Vad gör nu Jesus med den här mannen? Han gör något mycket ovanligt. Jesus spottar på jorden och gör en deg av spotten och kletar på mannens ögon. Sedan säger han till den blinde att ta sig till Siloadammen och tvätta sig där. Jesus uppmuntrar till en aktiv tro. Jesus låter den blinde känna att han betyder något. Han får samarbeta med Jesus. Och då sker undret. Mannens ögon öppnas. Han ser … (Fastnar du i spotten? Se Sångpostillan årg 2 sid 398 eller www.bibelskolan.com tryck här ).

2: BOTANDET IFRÅGASÄTTS 
Läs Johannes 9:24-34 i din egen Bibel.
   Johannes 9 berättar alltså om hur en man, som var född blind, plötsligt kan se. Kapitlet öppnar våra ögon för Guds makt och härlighet. Men det öppnar också våra ögon för människors förfärlighet. Vi möter människor som inte kan glädjas över det som skett. För dem blev detta botande ett stort problem. Det skedde på en sabbat. De ställer mannen mot väggen. De driver honom ut från synagogan. Föräldrarna vill inte veta av honom. Vännerna blir ovänner med varandra genom honom.
   Vi är så rädda för motstånd, angrepp, förföljelser. Men de kan vara stora stunder då vår tro får utvecklas och mogna. Då vi tvingas tänka genom vem vi tror på. Och då vi upptäcker vilken stor Herre vi har. Mannen i texten fick upptäcka det.

3: JAG TROR, HERRE! 
Läs Johannes 9:35-39 i din egen Bibel
   Jesus träffar den utstötte. Och nu visar det sig hur den blindes ögon har öppnats, också andligen. När Jesus frågar om han tror på Människosonen, visar det sig att det är hans högsta önskan att få göra det. När han får veta, att han har Människosonen framför sig, faller han genast ner för honom. Han vet på vem han tror. Ljuset har kommit i världen, och han har kommit till ljuset. Lägg märke till hur mannen växer i tro. Först osäker. Men ju mer de ansätter honom desto mer ger han tydliga svar.
   1. Han som heter Jesus helade mig. Men mer vet han inte. 
   2. Han är en profet. 
   3. Den här mannen är sänd av Gud. 
   4. Jag tror, Herre!

Att tro på Jesus är att alltid vara beredd att gå vidare. Att aldrig stanna och tro att man är färdig och kan allt. Att tro på Jesus är också att vara beredd att få följa honom ned i djupen och få erfarenhet att han är med också i mörker och ensamhet. Först där blir det riktigt klart vad din tro betyder. Du förstår att Jesus är ljuset. Och där i ljuset besegras mörkret. Också i ditt och mitt liv. Därför ber vi:
ÖPPNADE ÖGON, HERRE, MIG GIV 

När mina ögon öppnas ser jag inte bara Jesus. Jag ser vad Jesus vill göra för mig! Tag emot en glad uppmuntring från Gubbe 92+ som också uppmuntrar dig att uppmuntra andra att upptäcka att ”Himmelskt söndagsgodis” hittar man på adress bengtpleijel.blogspot.com. 



Skriva ut