inför
tredje söndagen efter Trettondedagen
Jesus
skapar tro
är
budskapet till oss denna söndag. Även vi som tror eller tror att
vi tror, behöver fördjupas i vår tro. ”Giv oss, Herre, av den
tro…” som inte är bara åsikter och teologiska djuptankar utan
också är en
tro som sorgerna betvingar … som missmod icke hinner ... som bär
oss under färden ... som härlig tröst i tvivlen har … som segrar
över döden.
Ida Granqvist, en gång missionär i Sydafrika, bad så och skrev
ned sina tankar i Sv Ps 253.
TRO
stavas BE-RO-ENDE.
BE
-
jag hittar tron i bönen. Eller kanske: tron hittar mig. Och gör
något med mig. Herren är
förtrolig med dem som vördar honom, sitt förbund gör han känt
för dem.
RO
–
jag kan slappna av, stressdemonen får inte tag i mig.
Jag
lyssnar:
Till
David: Bara
hos Gud har min själ sin ro, från honom kommer min frälsning.
Till
Far:
Dessa ord som jag i dag ger dig ska du lägga på hjärtat.
Till
Jesus:
De ord som jag har talat till er är Ande och liv.
ENDE
– jag får djupkontakt med ”HERREN VÅR GUD, HERREN ÄR EN”. (5
Mos 6:4). Han är DEN ENDE - inga andra gudar göre sig besvär.
Men
vi får träffa gudsmän, profeter och apostlar – och ibland också
präster och predikanter och ovanligt vanliga människor, som kan
dela med sig av sina erfarenheter av trons många rika hemligheter.
-
Vi träffar general Naaman och profeten Elisa
Läs
och BE-grunda dagens GT-text från andra Kungaboken 5:1-4, 9-15 i
din Bibel. Men läs gärna hela kapitlet.
General
Naaman var den arameiske kungens högste befälhavare. En duktig
karl. En modig stridsman, som hade vunnit många segrar och hade stort
anseende hos kungen i Aram. Men vad hjälper alla segrar när
lepra-smittan angriper. Spetälskan gör den starke generalen svag.
Kroppen bara ruttnar bort och kungens
duktiga medicinalråd står alldeles handfallna
Men
en liten judisk slavflicka, som man hittat och tillfångatagit i ett
plundringståg, viskar en lösning i örat på fru Naaman: Tänk
om min herre vore hos profeten i Samaria! Då skulle han befria honom
från hans spetälska.
Vilken
social spännvid! Slavflickan berättar det för generalskan och
generalskan för generalen och generalen för kungen.
Kungen
i Aram uppmanar Naaman att resa till kungen i Israel och skriver
själv ett rekommendationsbrev till Israels kung. Och Naaman reser
och har med sig gåvor av ”silver och guld och
högtidsdräkter”.
Så
långt berättar dagens text i 2 Kung 5:1-4. Sedan hoppar texten till
vers 9. I v 5-8 berättas det att generalen kommer till Israels kung
och lämnar över brevet från kungen i Aram. Där blir det en
politisk kollision, de missförstår varandra. Det brukar bli så
när politiker träffas. Är du nyfiken läs v 5-8. Texten
fortsätter sedan i v 9 och där blir en ny kollision. General
kolliderar med profet.
Profeten
heter Elisa. Han är Elias efterträdare. Han tar upp Elias fallna
mantel och går in profetämbetet efter Elia (läs
2 Kung 2:11-14).
Vad
som hände i kungens palats mellan generalen och Israels kung fick
profeten Elisa veta. Han sänder bud till generalen och ber honom
komma. Och han kommer. Generalen hade väntat sig en härlig
bönestund med handpåläggning och healing och annat sådant. Men profeten gör inget sådant. Han skickar i väg generalen med
receptet att bada och tvätta sig i Jordan sju gånger. Generalen
blir vred. Alldeles rasande for han sin väg. Så behandlar man inte
en general.
Men
en slavflicka, en betjänt och en egendomlig profet får generalen
att vända om. Ja, han vänder om, far till Jordan, doppar sig sju
gånger. Hans hud läks och blir som ett barns. Efter detta börjar
general Naaman tro på Gud.
Det
började med dop i Jordan.
-
Vi träffar aposteln Paulus
Läs
och Be-grunda andra Korinthierbrevet 1:3-7
Vi
stannar till vid en mening: Liksom
Kristi lidanden flödar över oss, så överflödar också genom
Kristus den tröst vi får.
Paulus skriver i
2 Kor 11:26 ff
om de
lidanden och svårigheter han haft därför att han följer Kristus.
Kristi
lidanden flödar över!
Jag
har arbetat mer, suttit i fängelse mer, fått hugg och slag i
överflöd och ofta varit i livsfara. Av judarna har jag fem
gånger fått fyrtio rapp minus ett. Tre gånger har jag blivit
piskad med spö, en gång har jag blivit stenad, tre gånger har jag
lidit skeppsbrott, ett helt dygn har jag drivit på öppet hav. Jag
har ofta varit på resor, i faror på floder, faror bland rövare,
faror från landsmän, faror från hedningar, faror i städer, i
öknar och på hav, faror bland falska bröder, allt under möda
och slit, ofta under vaknätter, under hunger och törst, ofta
fastande, frusen och naken.
Hur
stod han ut? Försök leva dig in i varje prövning som han talar om.
Hur står du ut? Och hur står de många förföljda kristna idag ut
därför att de vill följa Jesus?
Paulus
sjunger om hemligheten i allt detta i dagens epistel från 2 Kor
1:3-7
Kristi
tröst flödar över!
Välsignad
är vår Herre Jesu Kristi Gud och Far, barmhärtighetens Far och all
trösts Gud! Han tröstar oss i all vår nöd så att vi kan
trösta dem som är i nöd med den tröst vi själva får av
Gud. Liksom Kristi lidanden flödar över oss, så överflödar
också genom Kristus den tröst vi får. Om vi är trängda, är
det för er tröst och frälsning. Om vi blir tröstade, är det för
att ni ska få den tröst som ger kraft att uthålligt bära samma
lidanden som vi. Och vårt hopp om er står fast, eftersom vi
vet att ni delar vår tröst liksom ni delar våra lidanden.
Paulus
välsignar Gud. Han prisar honom. Han sjunger lovsång. Han gjorde
det den gången han var bojad tillsammans med Silas.
Vid
midnatt var Paulus och Silas i bön och lovsång till Gud medan
fångarna lyssnade på dem (Apg
16:25).
Det
bor en lyftkraft i lovsången. Han får kontakt med vår
Herre Jesu Kristi Gud och Far, barmhärtighetens Far och all trösts
Gud. Och
han får kontakt med den helige Ande. Ordet tröst, paráklesis, är
släkt med ordet parákletos, hjälparen, benämningen på den
helige Ande. Talar vi latin heter det advocatus = den man kallar på
att stå vid ens sida.
TRO
kan stavas BE-RO-ENDE. Men också FÖR-TRO-LIG (se Psalt 25:14). Sök
kontakt med ditt dops Gud – Fadern, Sonen och den helige Ande. I
alla prövningar och svårigheter är han TRO-fast. Ty urtidens Gud
är nutidens Gud. En
tillflykt (refug)
är han och här nere råder hans eviga armar (5
Mos 33:27). Han ger tröst i överflöd. Inte bara snäll smekning
på kinden, utan en kärlek som lyfter och bär.
Då
händer det något inte bara med dig och mig. Utan också med dem vi
möter.
Han tröstar oss i all vår nöd så att vi kan trösta dem som är i
nöd med den tröst vi själva får av Gud
I
dina händer, Herre Gud, befaller jag min ande …
-
Vi träffar kunglig minister.
Läs
och BE-grunda Johannes evangelium 4:46-54 i din bibel.
Jesus
kommer nu tillbaka till Kana i Galileen. Jesus har varit där förut.
Han var med om bröllop där. Då hade han förvandlat vatten till
vin. Nu är Jesus tillbaka i Kana. Och där skall det bli ett nytt
under. Nu skall han förvandla
sjukdom till liv.
I
Kafernaum möter vi en man i kungens tjänst. Han är rik. Han är
förnäm. Han är kunglig minister. Mannen reser runt med en tyngd i
hjärtat. Hans son ligger sjuk. Ingen tillfällig sjukdom. Han har
tydligen varit sjuk länge. Det blir bara värre och värre. Om
ingenting händer kommer pojken snart att dö. Men ibland hjälper
varken titlar eller aktier eller bankböcker eller euron.
Mannen
får nu höra om Jesus. Jesus är tillbaka i Galileen. Han beger sig
den tre mil långa vägen från Kafarnaum till Kana. Vad händer?
Nu
ska vi inte rusa in i texten. Vi ska vandra in i den. Tillsammans med
varandra och med ministern. Långsam BE-grundan. Och upptäcka vad
TRO är, hur vi kommer till tro, lever i tro, växer och mognar i
tro.
Vill
du följa med träffas vi i boken SÅNGPOSTILLAN, årg 3, sid 91.
Eller på adress bibelskolan.com. Tryck här
så
hamnar du där. Den som ingen dator har, kan gå till grannen rar, så kan
ni läsa och lyssna tillsammans. Jag tror att det är det som kallas
evangelisation. Predikan är inspelad. Du hör en gubbig röst. Och
du hör Anne-Mette som läser text och leder lovsång.
Ministern
var miljöuppfostrad. Han tar inte bil eller buss eller moped. Han
går de tre milen från Kafernaum till Kana. När gick du tre mil
sist? Men vad gör man inte för sitt barn? Han skyndar till Jesus.
"Kom ned, Jesus, till Kafarnaum förrän mitt barn dör. Du, Jesus, kan göra det som ingen läkare kan göra. Kom ned, lägg
händerna på honom, be för honom". Vilken tro, vilken
längtan, han sträcker sig mot Jesus. Han väntar allt från Jesus.
Och ändå hade han en liten tro. Det var en tro med många
förbehåll. Där fanns många OM. Vi får se hur denna tro växer
och fördjupas.
På
vår vandring in i texten får vi se hur Herren leder inte bara den
här mannen utan också oss djupare in i en tro och förtröstan som
håller. Lägg märke till att efter många trossteg som mannen
tar, står det: Han kom till tro liksom alla i hans hus!
Den
tron påverkade hela familjen. ”Vad har hänt med pappa?”
Låt
oss vandra tillsammans. Men ta det lite lugnt så att jag som går
med rullator hinner med.
Bengt
Pleijel 92+