måndag 28 maj 2018


Glad jag städse vill bekänna: JAG ÄR DÖPT I JESU NAMN.
Ingen tillflykt är som denna…

Sv Ps 69:1 lär oss sjunga så på denna första söndag efter Trefaldighet. Temat är VÅRT DOP. Förra söndagen – Heliga Trefaldighets dag – kunde ”Himmelskt söndags-godis” avslöja ett SMS som vi fått av Mose (SMS = Som Mose Säger) – en tillflykt är han urtidens Gud och härnere råder hans eviga armar (5 Mos 33:27). I dopet tar Guds två händer – Sonen och den helige Ande - hand om oss. Nu får vi dröja kvar i tillflykten - vårt dop - och lyssna in dagens texter. När de öppnar sig för dig, kan detta hända: Glädjen hittar dig! Du hamnar i ett grönområde där du får växa, mogna, dofta, bära frukt…
HESEKIEL berättar om hjärttransplantation, om inre drivkraft och ny relation. PAULUS berättar om POWER OF LOVE och om hur vi får sjunga AMEN-sången på ”ängelska”. JESUS berättar om det märkliga som händer när vatten renar och Anden blåser liv i oss.

Hesekiel (36:25-28 Fb) ger både diagnos och recept
Hesekiel - profet som levde omkring år 600 f Kr.- upptäckte i en framtidsvision vad Gud tänkte göra med oss genom vatten och Ande (dopet). Och han upptäckte att det fanns någon, några, som kände sig smutsiga och tråkiga och ”va less på allting” och som levde omkring år 2018. Vi lyssnar:
Så säger Herren Gud till oss:
Jag ska stänka rent vatten på er så att ni blir rena. Jag ska rena er från all er orenhet och från alla era avgudar.  Jag ska ge er ett nytt hjärta och låta en ny ande komma in i er. Jag ska ta bort stenhjärtat ur er kropp och ge er ett hjärta av kött. Jag ska låta min Ande komma in i er och göra så att ni vandrar efter mina stadgar och håller mina lagar och följer dem. Så ska ni få bo i det land som jag gav era fäder, och ni ska vara mitt folk och jag ska vara er Gud.
Gud verkar bekymrad då han ser oss. Han ser att vi inte mår så bra. Han sänder en profet.

HESEKIEL FÅR GE DIAGNOSEN: Smuts och gudar gör oss sjuka!
Han ser smuts utanpå, skräp inuti och farliga fiender runtomkring. Där finns gudar som sliter och rycker i oss. En gud är ju det jag förtröstar på och som styr mig.
Vilken är din gud? Mamma? Mamon? Media? Duktighetsguden? Kravguden? Prylguden? Trend-guden? Rädslor vill gärna styra. Gamla sår också. Du kan göra listan mycket längre. Alla dessa "gudar" rycker i oss, sliter i oss, gör oss rädda, trötta, missmodiga. Och smutsiga: De lägger sig som grus och skräp och stenar i hjärtat – vårt inre rum. Hesekiel talar om ”stenhjärtan”. Våra hjärtan blir hårda, kalla, tunga. Vi sprider doft av unket och instängt…

HESEKIEL GER RECEPTET: Ny regering, rening, hjärtbyte, nytt liv och ny relation.
Först ny regering. Avsätt alla falska gudar. Säg NO till den ONde! Herren själv säger:  Bli stilla och besinna att jag är Gud (Psalt 46:11). Sedan kommer:
RENING: Vi får besök av den store HJÄRTLÄKAREN. Han renar från all orenhet. Om vi vandrar i ljuset, liksom han är i ljuset, då har vi gemenskap med varandra och Jesu, hans Sons, blod renar oss från all synd (1 Joh 1:7- 9).
HJÄRTBYTE: Jag ska ta bort stenhjärtat ur er kropp och ge er ett hjärta av kött. Här är första gången ”hjärttransplantation” nämns. Det hårda, kalla och tunga försvinner. Nu finns det plats för
ETT NYTT LIV: En ny inre drivkraft: Jag ska låta min Ande komma in i er och göra så att ni vandrar efter mina stadgar och håller mina lagar och följer dem.
NY RELATION: ni ska vara mitt folk och jag ska vara er Gud. Ja, det är detta Herren längtar efter, ty Herren umgås förtroligt med dem som fruktar honom (Psalt 25:14).


PAULUS berättar i Romarbrevet 6:3-13 om POWER OF LOVE.
Läs hela texten i din bibel. Men Söndagsgodis citerar här bara de tre första verserna från Bibel 2000. Paulus ställer en fråga till oss: VET NI DÅ INTE…
Vet ni då inte att alla vi som har döpts in i Kristus Jesus också har blivit döpta in i hans död? Genom dopet har vi alltså dött och blivit begravda med honom för att också vi skall leva i ett nytt liv, så som Kristus uppväcktes från de döda genom Faderns härlighet …
Vet ni inte att vi är döpta in i Kristus?
Ja, visste ni det inte, får ni veta det nu. Allt det som hände med Jesus – hans död, hans försoning, hans begravning, hans seger över Döden och allt djävulskap på Påskdagen – allt det blev vårt i dopet. Dopet flyttar in oss i Jesu seger. Varför? För att också vi skall leva i ett nytt liv! Golgata-segern landar i våra liv. Vi får kontakt med THE POWER OF LOVE!
Hörde ni det när ni var i Windsor? Curry, biskopen, talade om det. Och Harry och Meghan hörde det. Och jag hörde det. (Jag hörde till de inbjudna och fick sitta längst fram. Allra närmast Teven).
Från Golgata går det en frälsningens kraftledning ut över världen. I dopet blir du inkopplad på den. Genom tron får du kontakt med den himmELska EL-kraften – ”the power of love”. När du sträcker upp handen mot Jesu kors upptäcker du att där finns en knapp – en strömbrytare. På den står det två bokstäver: JA. Det som händer när du säger ditt JA till vad Gud gjort för dig i dopet är att ljuset, värmen, kraften, glädjen, ”the power of love strömmar in i dig”.
Säg JA till vår himmelske Far. Vi är ju döpta i Faderns namn. ”Ja, Far, jag vill vara ditt barn!”
Säg JA till Jesus. Vi är ju döpta i Sonens namn. ”Ja, Jesus, jag vill att du skall vara min Herre”.
Säg JA till den helige Ande. Vi är ju döpta i den helige Andes namn. ”Ja, helige Ande, jag vill att du skall vara min hjälpare, som hjälper mig att leva detta nya liv”.
Säg JA! Inte MEN …
Säg AMEN – det betyder ”ja, ja, det skall så ske” och sjung med änglarna ”Amen-sången” (Joh. Upp 7:11-12 Bibel 1917).
Amen. Lovet och priset och visheten och tacksägelsen och äran och makten och starkheten, tillhör vår Gud i evigheters evighet, amen.


Jesus berättar om hur ANDE, VATTEN OCH VIND GER LIV.
Läs och BE-grunda Johannes 3:1-8 i din bibel.
Vi smyger oss ut tillsammans med Nikodemus på hans nattliga vandring. Förmodligen är Johannes med. Han skrev ju protokollet. Du är nu i fint sällskap. Nikodemus var en högt uppsatt man. Hade han levt idag hade vi kallat honom professor, riksdagsman, ”folkkär TV-profil”. Han var läraren som kunde svara på alla frågor och som alla lyssnade på. Läraren gör nu besök hos LÄRAREN!
Nikodemus undrar vad som hänt med Jesus eftersom han kan göra så märkliga ting. Vad säger Jesus? Jesus talar om att födas på nytt genom vatten och Ande. Nikodemus begriper ingenting.
Talar Jesus om vårt dop? Eller kanske om sitt dop? Eller både och? Vid Jesu dop i Jordan var både vatten och Ande med. Jesus invigs till sin frälsargärning. Före dopet i Jordan är det rätt tyst om Jesus – inga under, inget botande, inga predikningar med makt och myndighet. Efter dopet kommer mängder av skildringar. Under över alla under! Och vilka predikningar! Detta hände efter Jesu dop i vatten och Ande.
Nikodomus var förvånad! Jesus säger till honom och oss: Var inte förvånad över att jag sade att ni måste födas på nytt. Vinden blåser vart den vill, och du hör dess sus, men du vet inte varifrån den kommer eller vart den är på väg. Så är det med var och en som är född av Anden.
   Både på grekiska och hebreiska är det samma ord för Ande som för vind. Allt det som kan sägas om vinden det kan sägas om Anden. Anden blåser vart den vill,du hör den blåsa, men du vet inte varifrån den kommer eller vart den far.
   Men lägg nu märke till att Jesus inte säger att så som det är med vinden så är det med Anden. Han säger att såsom det är med vinden så är det med var och en som har fötts av Anden. Vad är det för likhet mellan vinden och den som fötts av anden. Med dig? Med oss?

De som är födda av Anden
blåser de kommer i rörelse, blir inte längre sittarfolket utan vandringsfolket. Vad spännande! Det finns mer att se, mer att upptäcka…
     vart den vill – de får en ny vilja och en ny håg. De drivs inte av vart vindkast i läran. De drivs av Guds Ande. De får av Anden Guds barns härliga frihet och har daglig kontakt med THE POWER OF LOVE.
du hör dess sus det är slut med ego-bullret. En ny varm ton … en Kristi väldoft (2 Kor 2:15).
Man vet inte varifrån de kommer de blir obegripliga för världen. ”O liv, som blev tänt i kristtrognas bröst, dig har världen ej känt (Sv Ps 258:1, läs 1 Joh 3:1). Vad har hänt med dig? frågar Sv Ps154
eller vart den far - De har  fått en ny målsättning i livet. Den som blivit född av Anden är på väg. ”Genom de fagra riken på jorden gå vi till paradis med sång”. Vi går i Andens POWER OF LOVE och i gott sällskap – vårt dops Gud. Ja, ”höj din röst i lovsång, ropa ut i fröjd: Jesus är min Herre, han gör allting nytt”. Ja, ”pris ske dig, o Fader, pris ske dig, Guds Son. Pris ske dig, du Ande, i all evighet".
Glad jag städse vill bekänna: JAG ÄR DÖPT I JESU NAMN.
Ingen tillflykt är som denna …

Det finns fler glädjor att hitta. Gör en djupdykning i Sångpostillan årg 1, sid 276 eller på bibelskolan.com, tryck här. Glöm inte att sjunga Amen-sången på ängelska.

Bengt Pleijel 91+






Skriva ut