Inför
Pingstdagen
När
Pingstdagen är inne tar pingstnovénan slut
för
apostlarna, Maria och Jesu bröder. I nio dagar har de
hållit endräktigt ut i
bön
(Apg1:14).
Nio dagar tidigare hade de fått se hur ett moln tog bort Jesus från
dem. Han går från vår existensform till Guds. Himmelsfärdsdagens
budskap är inte att de (och vi) skall börja längta efter att få
lämna denna ”jämmerns dal” och få komma till ”himlens
lycksaliga land” (Sv
Ps 113:4 och 315:2).
Nej,
vår himmelsfärd får vänta! Himmelsfärdens budskap är nu om
Jesu närvaro alla dagar intill tidens ände. Nu får vi ett uppdrag
för världen. Nu ska vi lära oss hur Guds vilja kan ske på jorden
såsom den sker i himlen.
När den helige Ande kommer över er, ska ni få kraft och bli mina
vittnen i Jerusalem, i hela Judeen och Samarien och ända till
jordens yttersta gräns (Apg
1:8).
När
Pingstdagen är inne kommer
Anden
Anden
är som vinden. Både
hebreiskans Ruach
och grekiskans Pneuma
betyder både Ande och vind. Ibland kan vinden komma som en stilla
susning, så som den kom till den deprimerade Elia (1 Kon 19:12).
Ibland blåser den kraftigt. Ruach betecknar det kraftfulla, det
dynamiska i Guds väsen. Gräset
torkar bort, blomstret förvissnar, när adonai Ruach (Herrens
andedräkt) blåser på det (Jes
40:7).
På
Pingstdagen blir det STORMVARNING!
Allt
händer så plötsligt. En vind börjar blåsa. Inte en stilla
susning. Hela huset skakar. Orkanstyrka. Eldslågor flammar.
Språkunder sker.
Vad
är det som händer? Inte bara naturen skakas. Människor skakas.
Hela tillvaron rubbas. Allt ”vänds upp och ner”. Idéer ,
teologier, filosofier, politiska innetankar faller ihop som korthus.
Människors skrytbyggen - våra Babelstorn - rasar ihop. I Babel
blir vi som främlingar för varandra. En massa babblande, ensamma
människor tillsammans. Vi förstår varandra inte.
På
Pingstdagen blir det reaktioner. Folk strömmar till, undrar, frågar
...
En stor rörelse uppstod, säger
Bibel 1917.
Förvirringen blev stor, säger
Bibel 2000.
Alla blev mycket uppskakade, säger
Folkbibeln.
En
del gycklar, skrattar. ”De har supit sig fulla”. Ja, man reagerar
så när ”det här med Gud” kommer för nära. Andra får
själanöd! Styng i hjärtat (Sv Ps 161:1),
"Bröder,
vad ska vi göra?" Läs
och BE-grunda Apostlagärningarna 2.
Vi
undrar: Vad vill vår käre himmelske Far med oss nu? Svar:
När
Pingstdagen är inne kommer ett nytt förbund.
Pingstdagens folk kunde sin Bibel. Det som händer nu har hänt tidigare. När kärlekens Gud sluter förbund med Israels folk vid Sinai kommer dessa reaktioner. Då var det ”dunder och eldslågor, basunljud och rök”. Folk som såg det ”bävade och höll sig på avstånd” (läs 2 Mos 19:16-20, 20:20). Mose tröstar. ”Om ni fruktar Gud behöver ni inte vara rädda”. Men nu vill Gud sluta ett nytt förbund med oss (Läs Jeremia 31:31-33) . Lägg märke till att Gud i detta nya förbund inte längre skriver lagen på stentavlor. Kärlekens Gud lägger kärlekens bud i våra hjärtan. Han vill inifrån hjälpa oss att lyda vad han säger.
När
Pingstdagen är inne berörs vi av den helige Ande.
Vad händer? Jesus svarar. Vinden blåser vart den vill, och du hör dess sus, men du vet inte varifrån den kommer eller vart den är på väg. Så är det med var och en som är född av Anden. Joh3:8
Vinden blåser vart den vill … den som blir berörd av Anden får en ny vilja och håg att göra Guds vilja.Hon
drivs inte av vart vindkast i läran. Hon vågar gå mot strömmen.
Hon slits inte sönder av allas viljor. Hon drivs av Guds Ande. Och
får av Anden Guds
barns härliga frihet (Rom
8:21).
Du hör dess sus. Det
är inte något buller och bång omkring henne längre. Hon har
tappat lusten att hävda sig. Hon har genom stillhet och förtröstan
blivit allt starkare i Herren. Där har kommit en ny atmosfär. En ny
melodi. En glädjeton om Jesus.
eller vart den far. Den som blivit född av Anden är på väg mot himlen. Hon har blivit en pilgrim. Hon har fått ett nytt räknesätt. Det gäller att inte samla skatter på jorden utan att samla skatter i himlen. Detta är för den som inte är född av Anden fullkomligt obegripligt.
När Pingstdagen är inne hittar vi varandra.
Om det berättar Joel i Pingstdagens GT-text från Joel 2:28-29. Över den texten predikar Petrus på Pingstdagen, se alternativ text Apostlagärningarna 2:14-21 Och de skall ske därefter att jag skall utgjuta min Ande över allt kött. Era söner och era döttrar skall profetera, era gamla män skall ha drömmar och era unga män skall se syner. Också över tjänare och tjänarinnor skall jag i de dagarna utgjuta min Ande.
Detta
händer då Gud utgjuter sin Ande
GENERATIONSGRÄNSERNA UPPHÄVS: Både gamla män och unga män får Guds Ande. Gubbarna får något drömmande i blicken och ynglingar ser syner.
DE SOCIALA GRÄNSERNA UPPHÄVS: Inte bara de högst uppsatta utan också tjänarna och tjänarinnorna – de som stod längst ned på den sociala skalan -får Guds Ande.
När Pingstdagen är inne hittar vi varandra. Något händer med oss tillsammans. Paulus skriver: I en och samme Ande är vi alla döpta för att höra till en och samma kropp, vare sig vi är judar eller greker, slavar eller fria. Och vi har alla fått en och samme Ande utgjuten över oss. (1 Kor 12:13).
De första kristna hittar in i jublande, innerlig glädje tillsammans (Apg 2:46). Denna glada gemenskap väntar på upptäckt av oss – den sista tidens kristna.
När
Pingstdagen är slut kommer en annan dag …
Förr
hette den Annandag Pingst och den var röd i almanackan. Den var
helgdag och fridag. Och då handlade den om ”Andens vind över
världen”. Fridagen flyttar nu till 6 juni, blågul till färgen
och vi får träffa Kungen, hans familj och alla gamla och fria på
Skansen. Men den 6 juni är numera dagen då Sveriges kristna
helgar nationaldagen genom att be enskilt eller tillsammans för
Sverige (googla ”Sverigebönen”).
I
almanackan är Annandag Pingst svart till färgen. Verkar dystert!
Är den svarta färgen ett budskap om att den mörknar för världen.
Kommer skapelseberättelsens fem mörka ord att upprepas: Öde –
tom – mörker – djupet – vatten?
Eller
kommer vi att få se att ”också nu gör Herren det som han gjorde
då” (Sv
Ps 546:4)?
Vad då? ”Guds
Ande svävade över vattnet”.
”Herre, se vi väntar alla att du våra böner hör och att du med
oss som fordom än ett pingstens under gör” (Sv P 52)
Efter
Pingst kommer en annan dag, ja, många ”annan dag”. Nu kallas vi
som blivit ”vänner av Pingst” till ny livsuppgift.
När den helige Ande kommer över er, ska ni få kraft och bli mina
vittnen i Jerusalem, i hela Judeen och Samarien och ända till
jordens yttersta gräns (Apg
1:8).
Nu
startar den ekumeniska rörelsen. Ordet ekumenik, av grekiskans
oikoumenikos
betyder
”det som rör den bebodda världen”.
Budskapet
gäller alla. Gå ut! Ge ut! Gud vill att det skall bli såsom
i himlen på jorden.
EVANGELIUM ÅT ALLA!
Vår
nya livsuppgift blir nu daglig himmelsfärd! Det betyder: Daglig
kontakt med vårt dops Gud. Förtroliga samtal. Vi gnolar på tonen
från himlen: Lova
Herren min själ och glöm inte det goda han gör. Gud
vill att vi skall få veta hur det är i himlen för att det skall
bli såsom i himlen på jorden. Och du tar emot löftet som Maria
fick:
"Den
helige Ande ska komma över dig,
och
den Högstes kraft ska vila över dig.
Vi
öppnar skattkistan på Annandag Pingst.
Den
gömmer sig i psalmbokens evangeliebok. Vi hittar skatter som gör
oss rika, glada, modiga och starka …. BE-grunda
-
GT-text – Hesekiel 11:17-20
Vi
får vara med om världshistoriens första hjärttransplantation.
Stenhjärtat, det hårda, kalla, tunga tas bort. Vi får ett nytt
hjärta. Och i det hjärtat får vi ta emot den helige Ande. Anden
blir en inre drivkraft t som hjälper oss att leva och vandra som
Guds älskade barn. Läs ocksåHesekiel
36:24-27.
-
EPISTEL - Apostlagärningarna 11:19-26
Vi
träffar ”diaspora-folket”. Diaspora betyder ”de
utspridda, de skingrade”.
De
första kristna blev förföljda och måste fly från Jerusalem.
De
hade
”fått nåden att inte bara tro på Kristus utan också att lida
för hans skull”
(Fil
1:29).
Men
de suckade inte. ”Diasporafolket” spred ”spora” (frön). De
sådde evangelium.
Och
det blev stor glädje i den staden (Apg
8:8).
Episteln
tar oss till Antiokia där ”lärjungarna för första gången fick
heta kristna” –”de smorda”. De var smorda med helig olja och
spred en doft av salighet.’
-
EVANGELIUM – Johannes 3:31-36
Vi
lyssnar till ett vittnesbörd om Jesus av Johannes Döparen, som
säger att Jesus måste bli större och han själv bli mindre.
När det blir så för oss förstår vi att den
som Gud har sänt talar Guds ord, för Gud ger Anden utan
begränsning.
Fadern
älskar Sonen och har lagt allt i hans hand. Den som tror på
Sonen har evigt
liv.
FLER
SKATTER SOM GÖR DIG HIMMELRIK
finns
i boken Sångpostillan årg 2, sid 251. Där kommer du till
Pingstdagen. Pingstdagens predikovandring finns också på
bibelskolan.com
tryck
här.
Och om du trycker här
och
kommer du till Nyfikenvandring 39 - 60 där du får veta mycket om
Anden i hela Bibeln.
Salig
Pingst önskas alla pingstens vänner av
Bengt
Pleijel 92+