fredag 26 juli 2013

Kära Du, som blivit så klarsynt.

Du var ju med på ”ANDLIG KLARSYN-söndagen”, 8 e. Trefaldighet, och fick då upp ögonen för att du behövde bli mer klarsynt över vad som sker i det som sker. Säkert har du  fattat  att många krafter och makter strider om människans själ? ”Här var mellan ljuset och mörkret en strid. Dock segrade ljuset ...”  (Sv Ps  146:2). Tänk igenom vad som hänt med dig under veckan.
Med mig har det hänt två ting:  Först att jag fick reklam i min brevlåda om Dan Browns ny bok Inferno. Inferno betyder underjordisk. Många anammar (=tar emot) krafter därifrån.  Reklamen lovar ”glödhet sommar”.
Det andra som hänt mig är att jag hamnade på Oasmöte i Kungälv. Det hölls i Mimershallen. Jag frågade mr Google om vem Mimer är. Han svarade att Mimer är en jätte som vaktar vishetens källa. Mimers källa fick nu konkurrens av Oas källa. Den källan behöver inga jättar som vaktar. Men där finns änglar. De sjunger och gnolar och leker.  Och  Oas-källan porlar och sjunger och skvätter godhet och lovsång och tröst och uppmuntran och ... Den källan har vatten till fyllest. Strömmar av levande vatten. Den räcker för dig och för mig (se Sv Ps 236). Någar tusen är där och anammar (=tar emot) himlen på jorden. Himlar anamma!    
Efter ”Andlig klarsyn-söndagen” kommer GUDS FÖRVALTAR-söndagen, nionde efter Trefaldighet.  Vi utnämns till Guds förvaltare. Vilken fin utnämning! Då får vi lära oss inte bara att ta emot himmelsk godhet och kärlek utan också förvalta det. Hur gör man? Ja, vi behöver nog gå i förvaltarskola och lära oss det.
Sångpostillan, som leder oss på vandring genom andra årgångens texter, kan berätta för dig att du har just blivit antagen som elev på denna skola. Du får lära dig förvaltarens dagsrytm från klockan 8 på morgonen till klockan 9 på kvällen. Den sista timman, som börjar kl 9, kallas ROLIGA TIMMEN.  Vad tror du förvaltaren gör då? Gissa tre gånger. Slå sedan upp  sid 326 -332 får du svaret. Eller om du inte är lycklig ägare av boken tryck här, så kommer du in på www.bibelskolan.com och upptäcker hur rätt du hade.
God vecka önskar
Bengt Pleijel 86+


Skriva ut