torsdag 7 november 2013

Inför den 24 söndagen efter Trefaldighet.

Denna söndag kommer sällan. Den finns med om Påsken kommer tidigt. Denna söndag som har temat DEN YTTERSTA TIDEN kommer några gånger varje århundrade. DEN YTTERSTA DAGEN kommer bara en gång.
Vi stannar inför tre bibelord från dagens texter:

1. Israel, bered dig att möta din Gud!
Det är profeten Amos som ropar ut så till allt Guds folk (GT-texten – Amos 4:12-13). Han uppmanar oss att vända om till Herren. När vi vänder om till Herren hittar vi den personliga relationen, som Psaltaren 25:14 ff talar om:
Herren umgås förtroligt med dem som fruktar honom,
sitt förbund gör han känt för dem.
Mina ögon ser alltid upp till Herren ty han drar mina fötter ur nätet.
Vi behöver denna personliga relation när vi denna söndag ställs inför kriser och krascher och tankar om katastrofer och undergång som ska gå över världen.
Jesus säger:
Detta har jag talat till er, för att ni skall ha frid i mig. I världen lider ni betryck; men var vid gott mod, jag har övervunnit världen  (Joh. 16:33, 1917).
Men om världens tankar flyttar in i kyrkan får många uppleva detta: I kyrkan lider ni betryck. Både världen och kyrkan får nu erfara skakningar:. Hur blir det då med den framtid och det hopp som Gud lovat att ge oss, genom Jeremia 29:11?
I den nöd som nu går över världen ropar vi: Kyrie eleison – Herre förbarma dig över oss! Och det är ett rop efter Guds hjärta. Har du Gud barm-hjärt-ighet med oss? När Gud lovar framtid och hopp, så talar han om hur vi skall finna det:
Ni skall kalla på mig och komma och be till mig och jag skall höra er.
Ni skall söka mig och ni skall också finna mig
om ni söker mig av hela ert hjärta (läs Jer. 29:9-13 Fb).
Och då händer det något: Vårt hjärta får kontakt med Guds hjärta. Vi hör kärlekens pulsslag: FÖR DIG! FÖR DIG! Vi får också kontakt med den sky av vittnen som vi träffade på Alla Helgons dag, den himmelska hejarklack som skickar uppmuntrande tillrop till oss som löper här nere, i det lopp som vi har framför oss (Hebr. 12:1-3). Och vi hittar våra syskon i tron, bröder och systrar i Herren, med vilka vi delar tro och tröst och hopp.
Israel, bered dig att möta din Gud!

2. Se, vilken kärlek har inte Fadern skänkt oss när vi får heta Guds barn.
Det är Johannes som skriver så i en kärleksepistel till oss (1 Joh. 2:2-3:3). Johannes är mycket gammal när han skriver detta. Enligt mina ovetenskapliga undersökningar bör han vara 86+. Han var så lycklig, den gamle Johannes, att få vara ett Guds barn. När Johannes och de andra lärjungarna en gång grälade om vem av dem som var störst, bäst och vackrast, hade Jesus sett på dem med sorgsna ögon och sagt: Om ni inte omvänder och blir som barn kommer ni inte in i himmelriket (Läs Matt 18:1-5).
Jesus vill lära dem och oss att våga vara små utan att ha mindervärdeskomplex. När jag vågar vara liten ställer jag mig nedanför alla andra. Jag kan inte se ned på dem, inte förakta dem. En kristen underkastar sig ingen, med underordnar sig alla! Och den stora hemligheten med detta är att när jag vänder om och blir barn och ställer mig nedanför alla andra, då ser jag upp till dem, upphöjer dem, får dem att blomma ut ... På denna utsiktspunkt nedifrån, får jag ögonkontakt med Jesus. Jag får se på andra människor tillsammans med Jesus och med hans möjligheter.
Det händer något ännu mer spännande: Det händer något med mig och dig som står där nedanför. När vi får ögonkontakt med Jesus och ser hur han levde och älskade, får vi en inre längtan att bli som han, att bli lika honom, så fyllda av kärlek, så varma, så äkta. Ja, skriver Johannes, den som har detta hopp till honom renar sig liksom han är ren.
Denna text om att vi får vara Faderns barn, kommer i år på den söndag vi kallar FARS DAG. Många är glada över sin egen pappa och firar honom med glädje. För andra är ordet fader stumt och ger bittra känslor. Pappa var besvärlig, frånvarande, självisk, hård. För dem kan det ta emot att kalla Gud för Fader. För dem som vill jobba igenom både sin gudsbild och sin självbild, rekommenderar jag att på www.bibelskolan.com leta upp nyfikenvandring 4, som handlar om GUDSBILD OCH SJÄLVBILD. Adress se nedan under PS. Om du på FARS DAG tar kontakt med din himmelske Fader, kan du få hjälp både att begripa dig på pappa och på dig själv.

3. Se upp, så att ingen bedrar er. Se till att ni inte blir skrämda.
Dagens evangelietext förflyttar oss till Oljeberget utanför Jerusalem (Matt 24:3-14). Jesus och lärjungarna har varit i Jerusalem. De har sett på de många tempelbyggnaderna. De var fylla av beundran. Jesus säger: Se till att ingen bedrar er. Och han säger: Se till att ni inte blir skrämda.
Många skall försöka bedra er och leda er vilse genom att tala fel om vem Jesus är. De skall skrämma er med mörka tankar.
Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike. Ja, vi hör ju mycket om detta idag. TV rapporterar om allt ont som sker överallt. Man sprider Kristo-fobi i Sverige. Från andra länder hör vi om förföljelser, tortyr, hat och misstänksamhet mot kristna.
Jesus talar om detta i dagens evangelium. Man skall utlämna er ... förfölja er ... plåga er ... döda er ... hata er ... Detta händer på många håll idag. Organisationer som MARTYRKYRKANS VÄNNER och OPEN DOORS informerar oss. Vad kan vi göra för dem? Börja med att be, säger de.
Detta smyger sig på oss i Sverige. Man stöter bort Jesus på många områden. Ibland undrar vi om Jesus får vara med i kyrkan. När man tar bort Jesus kommer något annat in i stället. Jesus talar om att när laglösheten tilltar kommer kärleken att svalna hos de flesta. Och när kärleken svalnar mår alltfler allt sämre. Varför mår vi inte bra, när vi har det så bra?
Jesus säger inte att allt detta svåra inte skall ske. Han talar om bedragare. Om falska profeter. Om stridslarm och krigsrykten, om hungersnöd och jordbävning. Se till att ingen bedrar er. Se till att ni inte blir skrämda.
Lägg märke till hur Jesus tänder hoppets ljus mitt i detta mörka.
Den som håller ut till slutet skall bli räddad.
Budskapet om riket skall bli förkunnad i hela världen.
Detta är början på födslovärkarna – En ny himmel och en ny jord skall födas fram. Människosonen kommer i sin herr-lighet!

Hjälp oss att i denna tro till änden faste bliva ...
Så får du be tillsammans med

Bengt Pleijel 86+

PS!
I boken SÅNGPOSTILLAN årg 2 finns ingen predikan för denna söndag. Men den finns på årg 1. Se www.bibelskolan.com/Bengts återvändsgränd/Sångpostillan årg 1/ 24 efter Tref. Eller tryck här så hamnar du där.
En överraskning väntar dig: Du får hjälp av en advokat när du studerar texten. Ad-vocátus = den man kallar på för att stå vid ens sida =  HJÄLPAREN, DEN HELIGE ANDE.
Adress till Martyrkyrkans vänner: info@martyrkyrkansvanner.net.
Adress och telefon till Open Doors: tel 019/ 31 05 00,   email: sweden@od.org
Adress till nyfikenvandring 4, om GUDSBILD OCH SJÄLVBILD. Tryck här så hamnar du där.
Adress till Bengts blogg: bengtpleijel.blogspot.se
En av dagens texter är från 1 Johannesbrevet. Jag skrev en ”vandring” genom detta brev som hette FÖR ATT NI SKALL VETA. Det finns en del ex kvar som säljs av Åh Stiftsgård och kostar 70 kr. Telefon: 0522/ 250 56

Skriva ut