onsdag 22 oktober 2014

Inför nittonde söndagen efter Trefaldighet.

TRONS KRAFT är temat för denna söndag, som lär oss att ta kontakt med kraftkällan. Vill vi ha ljus och värme i våra hem, är det bra att veta hur man trycker med pekfingret på strömbrytaren. Annars blir det så mörkt och kallt. Himmelskt söndagsgodis bjuder idag på TRE KRAFTORD:

  1. DOCK förblir jag städse hos dig.
Dagens psaltarpsalm från Psaltaren 73 bjuder på det första kraftordet. Där står i vers 23: Nu är jag alltid hos dig. Bibel 1917 översätter: DOCK förblir jag städse hos dig. På tyska: Dennoch bleibe ich immer bei dir. Detta ord på tyska har sjungit i mitt hjärta sedan våren 1953. Då studerade jag på teologiska institutet i Jerusalem. Diakonissan Greta Andrén var husmor. Hon hade arbetat i svenska Israelsmissionen i Wien under andra världskriget. På kvällarna berättade hon för oss om de hemska förföljelserna mot judarna. Hon och många andra var där hos dem. En del kunde hon rädda. Några kunde hon trösta. Hon berättade särskilt hur Psaltaren 73 tände himmelsket ljus i detta djävulska mörker för många då. Läs hela psalmen så förstår du.
Det som står där stämmer ju precis in på nazisterna: det gick dem väl i deras ogudaktighet ... deras hull blev frodigt ... deras inbillningar har inget mått ....de hånar och talar förtryck i sin ondska ... deras tunga far fram på jorden (radion var ju rätt ny då). När jag tänkte efter för att begripa detta , syntes det mig alltför svårt. Mitt hjärta förbittrades ...
Gud hör deras nöd. De begriper ingenting med Gud griper in. De får kraft att säga detta trotsiga, trosstarka DOCK! DOCK förblir jag städse hos dig, du håller mig vid din högra hand ... Och psaltarpsalmen fortsätter med några starka ord: Om än min kropp och själ försmäktar så är dock Gud mitt hjärtas klippa och min del evinnerligen .... Men jag har min glädje i att hålla mig intill Gud, jag söker min tillflykt till Herren, Herren för att kunna berätta om alla dina gärningar (citaten från Bibel 1917). Greta Andrén kunde berätta om detta för oss. Sedan dess fortsatte jag att samla på ”dock-ord”, trosstärkande trotsord som bär oss då allting annat sviker och bedrar.
I dagens andra texter dyker det upp många människor. De kan berätta om hur de hittade himmelsk kraft mitt i mänsklig svaghet. Vi möter Gideon, Barak, Simson, Jefta, David, Samuel. Ja, också skökan Rachav. Alla konstiga, knepiga och skröpliga. Men Gud använder dem. Vilken stor Gud vi har som kan klara av och använda sådana. Känns det inte uppmuntrande? I den mörkaste dal, där nöd och död vill förlama oss, där jag få erfarenhet att säga: Du är med mig, (Psalt. 23:4). När jag är svag, då är jag stark, skriver Paulus (2 Kor 12:10).

  1. Mitt barn, dina synder är förlåtna.
Jesus säger så till en lam i dagens text. Det är ett kraftord som Herren vill säga också till dig. Du får höra det om du kommer inom hörhåll. Häng med till Kafarnaum. Adressen är Markus 2:1-12. Vi träffar där människor som kan berätta för oss om TRONS KRAFT. Stanna till, se - lyssna - samtala - andas ut det mörka inom dig - andas in Jesu kraftord om syndernas förlåtelse, liv och salighet.
  1. Läs texten tre gånger - begrundande ...
  2. Fråga dem som trängs, vad det är som gör att så många vill höra Jesus. Hos oss ”trängs” bara en handfull människor. Vad kan vi göra för att statistiken skall bli bättre?´
  3. Du hör hur Jesus talar och du ser hur folket lyssnar. Hos oss tar predikan 10 minuter. De orkar lyssna i timmar. Varför? Fråga dem vad det är i det som Jesus säger, som får dem att vara där och lyssna så länge.
  4. Vi träffar en lam man. Stanna till hos honom. Du ser hans nöd. Vad gör du åt det? Vänta med dina kloka recept. Lyssna till vad han säger. Du själv är inte lam. Men kanske förlamad av så mycket. Av vad då? Håglös ... initiativlös ... du har stelnat ... likgiltig - våga se din egen nöd. Din synd!
  5. Du träffar fyra män. Du ser hur de bär den lame, de gör hål i taket, blir smutsiga, röjer undan det som hindrar en människa att komma till Jesus. Vad kan du lära dig av att de är fyra? Vi behöver varandra. Jesus såg deras tro. Mycket kan hända när vi upptäcker varandra, och när vi tillsammans får be och gripa in.
  6. Grubbla inte över VARFÖR en människa får lida, ty då fastnar du i grubbel. Upptäck i stället HUR syndernas förlåtelse kan förlösa och hela.
  7. Du möter i texten en del sura och kritiska människor. Om du är en av dem,  hör hur Jesus då frågar dig: Hur kan ni tänka så i era hjärtan? Fundera på om du är god innerst inne? Vad gör du när du upptäcker skräp, smuts och synd i tankar, ord och gärningar? Samtala med Herren om detta. Han vill ta bort synderna. Men han kan inte göra det om du inte ger dem till honom.
  8. Låt Herrens kraftord landa i dig: Mitt barn, dina synder är förlåtna.


  1. Under sång och dans skall man säga: alla mina oaser har jag i dig.
Detta kraftord hittar du i Psaltaren 87:7. Enligt min översättning. Den djupa glädjen kommer efter syndernas förlåtelse. Himmelens änglar hoppar högt av glädje bara en av oss syndare vänder om (Luk 15:10). Ty ”där syndernas förlåtelse är, där är ock liv och salighet”, sa vår vän Martin – han från 1500-talet. Har du erfarenhet av det? Vi behöver kanske göra hål i kyrktaket så att himmelens glädje kan strömma ned ...
Var ni med på OAS-gudstjänsten på Åh i söndags? Många var det. Tittarsiffrorna var höga. I början fick jag se mig själv. Oj, ser jag ut så? Eftersom jag hör till OAS-rörelsens antikrunda fick jag vara med. ”Förr än OAS var, var jag”. För mig började det med en fråga jag fick på en konferens i England 1971. När de fick höra att jag var från Sweden, tyckte de det var "nice" och frågade: What is the Lord doing i Sweden? Vad gör Herren i Sverige? Där började en av mina omvändelser. De frågade inte efter vad jag gjorde. Det var inte intressant. Den helige Ande började röra vid mig. Anden talar aldrig om sig själv. Anden talar om Jesus. När Anden kommer in och vill fylla mig, åker mitt eget stora, lilla, duktiga, ömtåliga, besvärliga och tröttsamma JAG ut. Upplys mig helige Ande, så att jag kan förstå, också nu gör Herren det som han gjorde då (Sv Ps 646:4).
Oasrörelsen är en märklig rörelse. Människor från olika platser, åldrar, traditioner har lämnat enfalden bakom sig ty där Anden är, där är frihet och där är mångfald. De möts vid oasen, källan med strömmar av levande vatten. De kommer i rörelse. Den förlamande stelheten släpper. Där finns både tårar och skratt, nöd och nåd, lyfta händer och knäppta. Lekfullhet, humor. Där finns det som är roligt både på norska och på svenska. En del sitter, många låter glädjen krypa ut från hjärtat till ben och fötter och till strupe: Under sång och dans skall man säga: Alla mina källor äro i dig.
Men själv hör jag till dem som inte lever som de lär. Jag dansar inte. Benen vill inte. Men jag rullar. Jag är väldigt duktig på det. Jag rullar tillsammans med min nya flickvän, fröken Rulla Tor.
OAS är inte en bokstavsförkortning, sa hallåmannen som introducerade TV-gudstjänsten. Det syftar på källan vi hittar i vår öken. Men när jag är med och ser alla unga och äldre, underbara och underliga, fyllda av liv och glädje, vill jag ge en egen tolkning av OAS. Bokstäverna betyder Ovanligt Andliga Syndare, som har hittat Källan, Livet.
En sak till: Glöm inte att lära pekfingret vilken viktig uppgift det har. Det pekar på Jesus, trons upphovsman och fullkomnare (Hebr. 12:2) och att trycka på strömbrytaren så att TRONS KRAFT genom Bibelns KRAFTORD slänger ut mörker och kyla och ger ljus, värme, vägledning, kraft, glädje och mycket mer ...
Märker ni hur den mörknande framtiden besegras av ett värmeljus?
frågar

Bengt Pleijel 87+


DINA PERSONLIGA OAS-STUNDER FÅR DU...

...hos Markus 2:1-12. I den texten kan man gå på upptäcktsfärd med hjälp av SÅNGPOSTILLAN, årgång 3, nittonde söndagen efter Trefaldighet, sid 423. Finns även på bibelskolan.com. Sitter du nu vid datorn så tryck här och då hamnar du där.

...i bloggen HIMMELSKT SÖNDAGSGODIS, inte bara för de snälla barnen, som utkommer inför varje söndag om Gud vill, orken orkar och datorn inte gått sönder. Våga vara lekfull, och skvätt oasvatten från denna blogg till dem du möter. Dom tror inte att du är riktigt klok. Kanske de har rätt. Den finns på adress bengtpleijel.blogspot.se eller på facebook.




Skriva ut