inför
Domssöndagen
Vilka
dramatiska texter på söndag!
Eldslågor
och brinnande ugnar. Himmel och helvete.
Får
och getter och fula fiskar.
Storkrasch
– världen går under. Ve dig, du jord!
Outhärdliga
ord: Gå bort ... Ljuvliga ord: Kom ...
Höger
och vänster om marsch.
Den
stora överraskningen:
”Inte
var väl vi så bra när vi såg dig och hjälpte dig”?
”Inte
var väl vi så dåliga. När skulle vi ha sett dig och inte hjälpt
dig”?
Guds
Son skall komma. Allt som dolts skall då bli uppenbart.
Vi
väntar, ropar med hans folk: Kom, Herre Jesus snart! (Sv
Ps 490:2)
Vad
gör vi med alla dessa tankar?
Förpassa
dem till historiens skräpkammare? Kasta dem i den brinnande
skräpugnen?
Avkraga
förkunnarna!
Eller
kan dessa krokiga tankar rätas ut?
Tänk
efter!
Kyrkoåret
börjar med att Kristus Konungen kommer. Men Han som kommer är ju
den som redan kommit. Vi var med och strödde palmer för Messias,
kungen. Vi sjöng och brummade med i hosiannakören. Vi smög oss
till barnet i krubban. Det var någon som sa att vi kunde komma till
honom, vi som på julafton inte blev godkända av tomtens
snällhetskrav. Vi lyssnade till honom, åt syndares måltid med
honom, blev berörda av honom, chockades av hans budskap att han bjöd
på salighet alldeles gratis. Vi grät med kvinnorna vid graven,
kände med Tomas som inte vågade tro, vi ropade KRISTUS ÄR
UPPSTÅNDEN och bekände med alla sargade, döende, alla de dömda
och med alla heliga, saliga att JESUS ÄR HERREN!
Kyrkoåret
slutar inte med tala om för oss att vi borde gå hem och känna oss
fördömda. Den vill hjölpa oss att mitt i alla sorger och allt
mörker och alla misslyckanden se på Jesus, som kan ta bort synder,
göra allting nytt och utrusta oss att vara hans redskap i världen.
Än
räckes Guds frälsning!
Att
det blir en dom betyder att DEN STORA RÄTTVISAN skipas. Ondskan,
djävulskapet, lögnen – allt som plågat Guds människobarn, får
sin dom. Det svåra, det djävulska får inte sista ordet. Slutsegern
över ondskans makter skall proklameras. Gud har inte glömt bort
någon som fått lida eller blivit trampad på. Nu kommer den
yttersta rättvisan.
Han
som skall proklamera domen, är den som levt ibland oss. Man kan inte
anklaga Jesus för att inte känna till hur det är att vara
människa. Det finns en yttersta rättvisa för alla förnedrade,
misshandlade, förtryckta, skadade. Ingen får behandla människor
hur som helst utan att det rör varken Gud eller människor i ryggen.
(se nedan om ”den stora slätten inför Guds tron”).
GUD
ÄR KÄRLEKEN. Han är inte diktatorn. Kärleken kan inte tvinga
någon att älska. Bibeln talar om hans nitälskan.
Han älskar med nit. Hans kärlek brinner. Men kärlekens eld bli
outhärdlig för den som lever i hat, hyckleri, för den som
föraktar och trampar på andra. För den som bara bekänner de
andras synd, men inte vill se eller vill bekänna sina egna. Det
ligger dödens krafter i LIK-giltigheten.
För
den som inte älskar blir det direkta mötet med Guds kärlek ett
helvete. Men den som lärt sig att redan nu ge synderna till
Honom som kan borttaga världens synd, överraskas av en öppen
pärleport. Johannes Döparen sa om Jesus att han skall rensa sin
tröskplats och samla vetet i logen, men agnarna skall han bränna
upp i en eld som aldrig släcks (Matt 3:12). Elden är till för
agnarna, skräpet, syndaäcklet, ja, för djävulen och hans änglar
(Matt 25:41).
Kyrie
eleison! Döm mitt hjärta här i tiden ... (se Sv Ps 356).
Det är
inte domedag på söndag. Det är Domsöndag, ”Kristi herrlighets
dag”. Också då kan vi höra evangeliet om Guds stora kärlek
förkunnas. Faderns röst vibrerar av längtan efter varje liten
människa han skapat till sin avbild. Han frågar oss: Vill du höra
ihop med mina minsta, som tillsammans med mig vill älska världen
tillbaka till Gud? Vill du vara mina händer som tar tag i dem som
håller på att sjunka i djupen. Än
räckes Guds frälsning, än räckes Guds frälsning …(Sv.ps
228).
De som
levde ”förr i världen” kommer ihåg hur det då talades mycket
om bättring. Gör bättring ifrån synden ... Idag talar vi hellre
med varandra om ”sämring”, inte om bättring. Ordet bättring
har försvunnit från vårt språk. Och det har också försvunnit
från Bibelns språk! Där det förr talades om bättring står nu
ordet OMVÄNDELSE.
Det är
en bättre översättning. Ordet
bättring riktar blicken på dig själv. Du måste förbättra dig,
putsa på rivningskåken, reparera, ta bort fläckar.
Men
om jag gråter natt och dag, står dock syndens fläckar kvar
(Sv Ps 230:2). Varken tvål. såpa eller Vanish
klarar det.
Men
vi erbjuds ett märkligt reningsmedel: Om
vi vandrar i ljuset, så som han är i ljuset, så har vi gemenskap
med varandra, och Jesus, hans
Sons blod renar oss
från
all synd (1 Joh 1:7). Vi hittar både rening och förening då vi vänder om.
”Genom blodet har han frälst mig” (Sv. Ps 235).
Fundera
på ordet omvändelse.
Om
jag inte vänder om till Gud har jag Gud i ryggen. Om kärlekens sol
lyser starkt bakom mig har jag skuggan framför mig. Skuggan leder ej
hem men bort, dit där skuggorna ger fler problem. Där finns det som
Bibeln kallar Mörkrets
välde
(Kol 1:13).
När
jag vänder om ser jag Fadern. Jag upptäcker det som välsignelsen
säger: Herren
låte sitt ansikte lysa över DIG ...
och jag hör hans DU
ÄR-ord
till mig:
DU
ÄR så dyrbar i mina ögon
... (Jes 43:4).
DU
ÄR mitt barn, den Älskade. I dig har jag min glädje
(jfr Luk 3:22),
Med
andra ”knepkonstiga” (nytt ord!) människor kan vi utropa: Se,
vilken kärlek Fadern har bevisat oss att vi får kallas Guds barn,
och det är vi också
(1 Joh 3:1).
När
jag vänder om ser jag hur Fadern sträcker ut sina händer, Sonen
och den helige Ande. De hjälper mig att i den heliga Mässan krypa
upp i hans fadersfamn så att jag kan höra hur hans hjärta säger:
FÖR DIG! FÖR DIG! Himmelen landar i mitt hjärta ...
Domsöndagen
säger att det blir en dom en gång. Hur
skall jag på domens förfärliga dag väl kunna bestå inför
Herran?
(Sv Ps 547:1). Svar: Du behöver en advokat som hjälper dig. Ja,
eftersom du är så ”knepkonstig” behöver du kanske två. Ordet
advokat betyder
den man kallar på för att stå vid ens sida. På
latin heter det advocátus.
På grekiska parákletos.
Den
helige Ande kallas så i Joh 15:16 där det översätts med ordet
HJÄLPARE. Jesus heter så i 1 Joh 2:1 och där översätts det med
EN
SOM FÖR VÅR TALAN.
Dessa
två hjälpare tog kontakt med dig i ditt dop. Du kommer att må bra
av att ta kontakt med dem nu. Du befrias från fångenskapen i dig
själv, ”egobubblan” spricker och du får hjälpa andra att må
bra. I Lukas 22.32 säger Jesus till oss det han en gång sa till
Petrus som levt länge med honom:
När
du en gång har omvänt dig så styrk dina bröder.
Det
är inte klokt vad mycket spännande som väntar på oss!!
säger
Bengt
Pleijel 87+
SÄG
MIG DEN VÄGEN SOM DRAGER TILL LIVET!!
du
hittar den i...
... Sångpostillan
årgång 3, Domsöndagen, i boken sid 476, bibelskolan.com tryck här
...
Nyfikenvandring 38 IGENKOMMANDE FÖR ATT DÖMA LEVANDE OCH DÖDA,
tryck här
...
Nyfikenvandring 52 – där du får kontakt med de två advokaterna,
tryck här
...
Nyfikenvandringens skafferi berättar om DEN STORA SLÄTTEN INFÖR
GUDS TRON, tryck här
...
GAudete förlag säljer Sångpostillan årg 1,
tryck
här
...
HIMMELSKT SÖNDAGSGODIS
som
utkommer
inför varje söndag om Gud vill, orken orkar och datorn inte gått
sönder. Bloggen
finns på adress bengtpleijel.blogspot.se eller på facebook.