tisdag 9 juni 2015

Inför andra söndagen efter Trefaldighet.

Vilken bröllopsfest till helgen! Gläd dig du ...
På lördag ställer kungen till med bröllop för sin son. Carl-Filip får sin Sofia.
På söndag berättar Lukas om en man som ställer till med fest (Lukas 14:15-24). Matteus, som är lite bättre underrättad, återger samma händelse, men säger att det är kungen som ställer till med bröllop för sin son (Matteus 22: 1-14). Den som skrivit predikningarna i Sångpostillan skrev för flera år sedan - med profetisk klarsyn - att detta syftade på det som kommer att hända den 13 juni 2015. Så här skrev han:

Det är kungens son, HKH Prinsen, som skall gifta sig, Och så sätter sig kungen och drottningen på kvällarna och skriver bjudningskort. Flera hundra vänner blir bjudna. "Välkomna till oss då Carl-Filip gifter sig..."

Sångpostillans författare avslöjar inte att bruden kommer att heta Sofia. Förmodligen anade han det. SOFIA betyder VISHET. Det han skriver doftar ju Sofia -vishet lång väg.
Har du blivit bjuden? Jag har det. Kungligheter blir ju det. Jag är barn till en kung, och jag ”vet om att jag är värdefull, viktig här och nu”.
Barn till en kung! Jo, jag har fått skriftligt på det. Se Galaterbrevet 3:26 ff.
Värdefull! Jo, arvinge till en som är rikare än Bill Gates! Läs testamentet i Galaterbrevet 3:29.
Viktig! 82,1 kg
Här och nu! Hovet är mycket mån om att just jag skall hitta på slottet här och nu. Eftersom jag kommit i den ålder att jag ser illa, hör illa och går illa, har man lovat att jag skall få sitta långt fram på bröllopet.
Ja, allra längst fram, mycket nära.
Alldeles framför Teven!

Söndagens episteltext (Joh Upp 19:5-9) berättar också om bröllop. Det skall bli bröllop i himlen, står det. Jesus -Lammet - gifter sig. Och bruden, vem är det? Det är vi alla som i tro och kärlek, vill höra ihop med honom. Ja vi alla – män, kvinnor, gubbar, damer, barn och ungdomar. Vi är tillsammans bruden. Gläd dig, du Kristi brud! Och vi kläs i de himmelska bröllopskläderna, i skinnande vitt linnetyg. Och från himmelen hör vi på denna söndag, som handlar om KALLELSEN TILL GUDS RIKE, ett rop:
Saliga är de som är bjudna till Lammets bröllopsmåltid.

Söndagens tema är: KALLELSEN TILL GUDS RIKE. Vi är kallade att få leva rikt och riktigt i Guds rike.

RIKT  det startar med fest, säger Lukas. Det börjar med bröllop, säger Matteus. Fadern öppnar sin himmel över oss. Vi hör kärlekens pulsslag från hans hjärta, Vi hör änglarnas budskap i vår natt. De sjunger på melodin ”Härlig är jorden”:

Festen kan börja, allting är nu redo.
Bordet är dukat med himmelskt bröd.
Jesus Kristus, Konung och Herre, 
står här och kallar: Kom till mig.

Gud kallar oss genom evangelium, säger Martin (han från 1500-talet).
Han börjar med nåden, säger Johannes (Joh 1:14). Ja, han är full av nåd, full av godhet, kärlek, ömhet ...
Gud är Kärlek. Han är inte diktatorn som skrämmer oss till lydnad och tvingar sina lösningar på oss. Han är inte Stalin, Putin eller Pol Pot.
Vi frihet fick att bo där, gå och komma, att säga ”ja” till Gud och säga ”nej” (Sv Ps 289:1).
Vi kan få leva rikt. Om vi vill ... Men också leva...

RIKTIGT – hur då? Jo, sjunger änglarna:
Öppna dina ögon, lyft dina händer,
vidga ditt hjärta, höj din röst. 
Synden blir förlåten, allting förnyas.
Jesus är Herre, all vår tröst.
Problemet med viljans frihet är att den har blivit så bunden. Bunden av hänsyn, rädsla, människor, makter ... Det finns många ”herrar” (och ”damer”) som stör festen och får oss att fastna, bli låsta, ”Det var en svensk som satt fången”. (Fädernas kyrka, psalmen nr 169:6 i gamla psalmboken).
När Gud kallar oss kommer vi ofta med så knepiga och dumma invändningar. ”Jag har inte tid. Jag har köpt ett sommarställe och måste åka och titta på det. Jag har köpt en Mercedes med många oxkrafter och måste ut och köra den. Jag har blivit kär och måste pröva hen.”
(Köpte han sommarstället innan han sett det? Visste han inte att det fanns parkeringsplatser nära slottet? Nog hade den snälla Silvia dukat fram en tallrik till, också för fästmön).
Nu är det inte kört när det är kört! Jesus som enligt Johannes1:14 är FULL AV NÅD, är också FULL AV SANNING. När Jesus blir min Herre leder han mig varje dag in i SANNINGEN, in det friska, äkta, sunda livet. Jag blir löst från onda makter och krafter, som styr mig.
Men han tvingar inte sina lösningar på mig. Han leder mig genom att lära mig sjunga kärlekens ”låtar”:
Låt er förvandlas... Låt er fyllas av Ande... Låt Guds namn blir helgat... Låt ditt rike komma... Låt din vilja ske...
Låt er själva som levande stenar byggas upp till ett andligt hus (1 Petrus 2:5).
Låt-sången” får hopplösheten att vika och glädjen att gnola i oss.

Men något mer kan hända. När man lyfter på en sten i skogen kryper massor av kryp fram, oroliga, arga. stridslystna, de går till attack! Det finns mörka makter och onda krafter som vill göra allt för att vi ska sluta med ”låt-sången”. Vi känner oss hjälplösa. Förstår att vi behöver be: Kyrie eleison! Fräls oss från den Ondes onda ondo!
Petrus skriver att det finns en fiende som går omkring som ett rytande lejon och söker efter någon att sluka. Läs 1 Petrus 5:8-11. Har du erfarenhet av det? Något, någon uppslukade dig helt. Du blev fångad av något som gjorde dig alldeles blind, självupptagen. Människor omkring dig suckade ...
Petrus ger receptet: Stå honom emot ...
Många har gjort det, men ändå misslyckats. Varför? Jakob ger svaret: Underordna er Gud. Stå emot djävulen, så skall han fly från er (Jakob 4:7). Först: Underordna er Gud. Himmelska kontakter hjälper mig att bli klarsynt och ger mig kraft att stå det onda emot. Sjung in detta budskap:
Jesus är Herre, fall nu ner för honom.
Evigt liv han ger åt dig.
Sjung din lovsång, gläd dig av hjärtat
för Jesus Kristus Herre är.

Nu har vi hamnat på tröskeln till bröllopssalen. Vi kikar nyfiket in. Vi ser det söta paret. Vi ber för dem: ”I nåd, o Herre hos dem bliv och din välsignelse dem giv ” (Sv Ps 82). Vi ser de vackra gästerna. Vi känner doften av den goda maten - spaghetti med massa frikadelli – den måltid som julaftonens kärlekspar Lady och Lufsen fick. Och så naturligtvis prinskorv och prinsesstårta.
Plötsligt händer det något. Musiken tystnar. Sången tystnar. Alla stirrar åt samma håll. Kungen går fram till en som inte är klädd i bröllopskläder. Kungen blir upprörd. Han befaller lakejerna att slänga ut mannen. (Matteus berättar om det i 22:11-14). Men detta verkar ju inte klokt!
Nu kan jag berätta för dig att jag träffat Sångpostillans författare. Han verkar så glad, nästan upprymd, när han läser detta. Är den karln riktigt klok?
Nu ska jag inte här avslöja varför han blev så glad. Jag erbjuder dig att själv söka upp honom. Han är inte så farlig som han ser ut. Fråga honom varför han reagerar så. Han stämmer träff med dig i Sångpostillan årg 1, Andra söndagen efter Trefaldighet. I boken på sid 286 ff, eller tryck här.
Och den som ingen dator har hen får gå till grannen rar. Säg till grannen: ”Jag har fått ett problem: Hur kommer det sig att någon kan bli glad när han ser någon som inte har rätta kläder, blir utslängd från en bröllopsmåltid? Hur alltså en man vars tänder ville tugga prinskorv, får gnissla tänder utanför festsalen. Det verkar ju inte klokt! Men svaret lär finnas i din dator. Vill du hjälpa mig att hitta www.bibelskolan.com / Sångpostillan årg 1/ andra söndagen efter Trefaldighet”.
Grannen undrar om du är riktigt klok.
Kanske har han rätt.
Men han hjälper dig...

Hjärtliga lyckönskningar på bröllopsdagen
Bengt Pleijel 88+







Skriva ut