onsdag 26 augusti 2015

INFÖR TRETTONDE SÖNDAGEN EFTER TREFALDIGHET

TRE FRÅGOR:
Vem är min nästa? frågar du och en annan klok människa i dagens evangelium (Lukas 10:23-37).
Skall jag ta hand om min bror? frågar Abel i dagens GT-text (1 Mos 4.8-12)
Vad är kärlek? är frågan Johannes vet svaret på i dagen epistel (1 Joh 4:7-10)

Vi träffar många nästor i denna söndags texter: kungar, profeter, teologer, präster, affärsmän, hotelldirektörer ... Och så en invandrare som smugit sig över gränsen till vårt fädernesland. Är han samarier? Eller kanske en rom? I vår egen vardag vimlar det också av nästor – underbara, underliga, härliga, förfärliga … Vi försöker hålla en viss distans till de flesta av dem. Men idag tränger de sig på – vill bli våra MEDMÄNNISKOR. Hur ska vi klara av dem?

Undersökande journalistik: Vi går på jakt efter MEDMÄNNISKAN! Vem är min nästa?
När vi västerlänningar försöker svara på den frågan, formulerar vi ett svar, som vi hämtat från vårt eget ”hjärnkontor”. Vi ger en paragraf. Ett professionellt svar. Ett katekessvar: ”Varje människa som kommer i vår väg eller tanke”. De svaren löser hjärnans gåtor. Men förlöser inte hjärtats kärlek …
När österlänningen Jesus svarar, berättar han en historia. Den handlar om ett otäckt rån mellan Jerusalem och Jeriko. En affärsman blir slagen, misshandlad, rånad på pengar, bankkonto och allt av några värstingar.
Jesus berättar då om tre personer som ser vad som hänt.
Först en präst. När han såg mannen vek han åt sidan och gick förbi.
Sedan en levit. När han såg honom vek han åt sidan och gick förbi.
Här hör vi den skrällande cymbalen i 1 Kor 13: Men inte har kärlek …men inte har kärlek … men inte har kärlek.
Sedan kom en samarier – en invandrare, en främling, en som VI såg ned på. Han hörde till de föraktade DOM. Denne föraktade fylldes av medlidande och grep in …
Han gick fram och hällde olja och vin på såren och förband dem. Sedan lyfte han upp honom på sin åsna, förde honom till ett värdshus och skötte om honom. Nästa dag tog han fram två denarer och gav åt värden och sade: ”sköt om honom, och kostar det mer, skall jag betala på återvägen.”

En enkel berättelse, som du och jag och några till förstår mycket bra.
Men begriper vi den?
Ser du skillnaden mellan FÖRSTÅ och BEGRIPA?
Ordet förstå engagerar HJÄRNAN. Hamnar i hjärnans hår-disk. Ordet begripa engagerar HÄRTAT.
När jag börjar BE och tar kontakt med mina himmelska vänner, blir jag GRIPEN.
Orden tar tag i mig. Ibland som ett styng i hjärtat (Sv. Ps 161:1. Apg 2:37). Ibland som en AHA-upplevele. Jag dras in berättelsen. Hemligheten heter den helige Ande. Den helige Ande ger er Far i himlen åt dem som ber honom (Lukas 11:13).

TRE SVAR:
  1. Svar på frågan: VEM ÄR MIN NÄSTA?
När Jesus berättat färdigt frågar han oss:
Vilken av dessa tre tycker du var den överfallne mannens nästa?
Svaret blir ”den som visade honom barmhärtighet”.
Vem är min nästa? Den barmhärtige samariern!

Luther och jag och några till tror att Jesus här berättar om sig själv. Han som en gång fick ordet samarit slängt i ansiktet som ett öknamn (Joh 8:48), han är den som visar oss att han har hjärta för de arma. Han har ”barm-hjärt-ighet”. Han letar rätt på oss, tar oss in i härbärget – in i kyrkan som är hans vårdcentral. Han ser till att vi får sårbehandling, rening, tröst, hälsa, konvalecens …” fattiga ger han sin rikedom, läker de slagnas sår. Den som var bunden och trött och tom, frihet och glädje får” (Sv Ps 39:2).
Där – i vårdcentralen - träffar du på många andra som behöver hjälp med sina liv. De är långt ifrån perfekta. De är rätt så vanliga, trötta, trasiga med många skoskav i själen. Men med en längtan efter läkedom, förnyelse, nytt liv.
Dessa Jesu redskap, som tar hand om dig, de har själva kommit in via patientintaget. De kan berätta om att han, Jesus, var den nästa som såg dem, hjälpte dem. De fick själavård, sårbehandling. Några togs in i operationsrummet och fick hjärttransplantation. Stenarna måste opereras bort, det hårda, kalla, tunga – bitterhet, självömkan, avund, jämförelse …. allt det som drar ned oss i mörka tankar och får oss att tappa livsmod och glädje. Ett nytt hjärta opereras in, ett nytt hjärta, mjukt och varmt. Ett nytt hjärta får man från en som just har dött. Vem har dött? ”Jesus för världen givit sitt liv”! Vi får JESU HJÄRTA!
Jag skall ta bort stenhjärtat ur er kropp och ger er ett hjärta av kött. Jag skall låta min Ande komma in i er och göra så att ni vandrar efter mina stadgar och håller mina lagar och följer dem (Hes 36:26-27).
Lägg märke till detta: Nu behöver vi inte längre drivas av bud och krav och måsten … Jesus har ordnat en inre motor. Han själv bor i oss med sin Ande. Jag skall göra så att …

Jesus, den barmhärtige samariern, är min och din nästa.
Hans kärlek smälter om våra hjärtan i altarets glöd och renar vårt stoft från all krankhet och död, att glada vi känna som eld i vårt blod, de levandes mod (Sv Ps 258:7). När han får vara Herre i våra liv måste alla andra makter och krafter släppa taget. Tillsammans med honom får jag möta varje människa som kommer i min väg, se dem med hans möjligheter, överraska dem med hans kärlek. Vad spännande!

  1. Svar på frågan: Vad är kärlek?
Johannes vet svaret i dagen epistel (1 Joh 4:7-10). Bland annat säger han: Detta är kärleken, inte att vi har älskat Gud, utan att han har älskat oss och sänt sin Son som försoningsoffer för våra synder. Alltså: Koppla på hans kärlek som det första du gör varje morgon! Sök först …

  1. Svar på frågan: Skall jag ta hand om min bror?
Ja, det skall du. Och din syster och svåger och mor och far och … Eftersom du upptäckt att Jesus är med dig i varje möte, kan livet bli så överraskande rikt.

Postludium:
När postludiet spelas kan du sitta stilla en stund och reflektera. Du längtar efter att få läsa SÅNGPOSTILLANS vandringsmöte med den barmhärtige samariern. Sid 365 i boken, eller tryck här. Där väntar dig en glädjeöverraskning: Du kan få höra Annika Pleijel läsa texten, Bodil Landgren sjunga en kärlekssång till Jesus och en åttioåttaåring predika. Vilken prästation! Predikan tar bara en halvtimme och har 8 delar. Du börjar längta intensivt att få vardagspröva det du upptäckt, bland människor du vanligtvis möter och kolliderar och vardagssliter med. Och du kanske fattar ett viljebeslut. Du får en idé om hur du ska ta hand om din bror och syster m.fl
Jag själv fick en idé. Jag har ju en bror. Han är tre år klokare än jag – Gunnar 91+. Han är som jag bil-befriad. Han är som jag uppkopplad, dock icke på internet. Vi gubb-bröder umgås pr telefon och snigelpost. Hur tar jag hand om honom? Den idé jag fick var denna: Jag sänder honom HIMMELSKT SÖNDAGSGODIS. Gör det lilla du kan, gör det villigt och glatt …
Och så kan jag till sist berätta om något märkligt som hände mig när jag satt och arbetade med denna blogg. Jag fick plötsligt besök av Karl XII ( Ja tidsmaskiner, ni vet …).
Karl tittade på vad jag skrivit. Det såg ut som han gillade det. Han sa: Vad bra! Då vill jag gärna sända en hälsning till dina godissugna med din blogg. Jag kom på ett bra ord när jag läste Lukas 10:27-37. Allra sist står det i min Bibel:
Gack och gör du sammaledes

Kanske hittar vi varandra på den vandringen!

Bengt Pleijel 88+

Skriva ut