tisdag 15 december 2015

INFÖR JULHELGEN

Till er alla – stygga, snälla och snällstygga - kommer nu många paket lastade med
Himmelskt julgodis

Det kommer från mig, som först vill ge goda svar på era vänliga frågor om hur det står till med mig. Hälsan var visserligen bättre i min ungdom för fem år sedan. Men jag lever! Jag rullatorerar fram (med min flickvän fröken Rulla Tor), stilla, värdigt och förnämt. Jag dansar fortfarande bra pekfingervals. Vikten går ner och upp, och upp och ner. Midjemåttet går in och ut, och ut och in. Jag är makalös och enastående, och ägnar min tid åt hushålls-kära tjänster och godisbak. Ett mycket omväxlande liv! Jag kan också berätta att en provtagning på Vårdcentralen gav skriftligt svar på att jag är normal.
Många RÖDA DAGAR ligger framför oss. Ty nu är det jul igen och julen varar än till 10 februari. Det innebär att vi kan BADA i många predikningar. Vilken lycka! O salighet! Till er glädje sänder jag nu en massa paket med Himmelskt julgodis. De finns i boken Sångpostillan årg 2 (eller årg 1), och på bibelskolan.com. Tryck här så hamnar du i ”Bengts återvändsgränd”. Du träffar där människor som häpnar över hur rikt livet kan bli. Kanske du hör sången ”Här är gudagott att vara”. Du lurar stressdemonen och dröjer dig kvar …
Om det finns liv på andra sidan jul kan det hända att jag återkommer med himmelskt söndagsgodis. Jag blir julledig från skrivandet. Du blir julupptagen av paketöppnandet.

PAKET 1: FJÄRDE ADVENT
Vi träffar först profeten SEFANJA (3:14-17). Vi hör rop, jubelrop och glädjesång. Bort med rädsla och missmod! Du får träffa någon som är glad över dig. Nu blir du allt nyfiken!
Vi träffar PAULUS (Fil 4:4-7). Gläd er alltid i Herren, skriver han. Hur kan man det? Glädjen finns inte alltid i omständigheterna. Där händer mycket som får oss att gråta. Men glädjen finns i Herren. Alltid! Varje tid. Varje nu. Just nu! Nu blir du allt nyfiken!
Vi träffar MARIA, tonårsflickan. Hon får ett himmelskt uppdrag, som kommer att påverka dig och mig. När hon undrar hur hon ska kunna klara det, får hon ett svar som du får ta med dig in i julhelgen som ett ”by heart ord”. När du undrar över hur du ska klara av ditt liv och alla olika uppdrag, får du höra: Den helige Ande skall komma över dig, och den Högstes kraft skall vila över dig. Smaka på det ordet!
Sångpostillan årg 2 sid 27, eller tryck här.

PAKET 2: JULAFTON
Det är dagen då vi får öva oss i att glädja oss med dem som är glada och gråta med dem som gråter (Rom 12:15). Hos många ser vi tindrande ögon. Hos andra tårar.
Vi får besök på Julafton. Det bultar på dörren. ”Finns det några …..?” Vem släpper du in?
Är det NIKOLAUS? Den gamle turkiske biskopen av Myra? Han föddes år 280 e. Kr och dog 6 december 343. Han älskade Jesus och ville leva som Jesus. Han tog sig an samhällets olycksbarn, de fattiga, utstötta, de som andra trampade på, de prostituerade ...
Minnet av honom ha levt starkt genom århundraden och i många länder. I England kallas han Santa Claus. I Sverige heter han Nisse: Tomte-Nisse. Tomtekläderna är ju biskopsskruden med mitra (luvan), den röda skruden och (biskops)staven.
Men det är en viss skillnad på Santa Claus och Tomte-Nisse. Tomten ger bara gåvor till snälla barn. Hans ättling i julaftonens tomteverkstad på TV gör så också. Molly, som önskar en docka, får det därför att hon varit lydig och ätit upp sin spenat var dag. Sockerbagaren har samma inställning: … ”är du snäller så kan du få, men är du stygger, så får du gå…” Men Santa Claus var mera modern. Alla är jämlika. Alla – både snälla, stygga och snällstygga - behöver kärlek. Alla behöver hjälp med nystart: syndernas förlåtelse, liv och salighet!
Frågan är vem, vilka och vad vi släpper in i våra liv!
TOMTEN? Han roar oss ett tag. Men sen försvinner han upp på loftet. Tomtar på loftet …. Jag blir dum i huvet. Oreda på hjärnkontoret. Ytligt! Tomten gör livet tomt!
BESVÄRLIGA MÄNNISKOR? De sätter sig i magen. Ger magsår. Annandag jul ger annat recept.
JESUS! Han letar sig in i stallet. Platsen i mitt inre som är smutsigt, skräpigt och där ”djuriska krafter” bräker och bråkar. Det händer något spännande när vi ber honom komma till oss: ”Ack Herre Jesus hör min röst. Red dig ett tempel (Luther: "Bettlein" = krubba) i mitt bröst. Uti mitt hjärta bliv och bo, så har jag tröst och evig ro (Sv Ps 125:13).
TRÖST OCH EVIG RO! Stallet doftar SALIGHET!
Vill du veta var Santa Claus fick sin inspiration ifrån, smyg dig in en stund till Jesus i Betlehems krubba, lyssna inåt till julevangeliet från Lukas 2:1-20. Sångpostillan årg 2 sid 33, eller tryck här. När du kommer dit kan du där trycka på "Klicka här", så kan du få njuta av min predikoröst. 
På Bengts återvändsgränd / adresslista 8 /visdomspärlor finns JULGRANENS PREDIKAN. På vandringar / bibelskolans skafferi/ finns JESUS OCH TOMTEN.

PAKET 3: JULDAGEN
..då var det som ljus i natten bröt in, 
Guds mäktiga Ord ifrån himlen, 
och herdarna hörde Guds änglar som sjöng, 
att äntligen dagen var kommen.
(Sv Ps 175:2). 

Tillsammans med herdarna får vi smyga oss stilla in i stallet, se det som skett, luta trons trötta panna mot krubban och ana den stora hemligheten: Gud har letat sig fram till oss! Gud i nattens timmar. Gud i vårt mörker, i vår ensamhet. Till vårt inre stall! TRÖST OCH EVIG RO! Doft av SALIGHET!
Där träffar vi Johannes, han som kallar sig ”den lärjunge som Jesus älskade”. Inte därför att han var gullgossen och hade fjäsk hos Jesus. Utan för att han var så förundrad över att Jesus verkligen älskade honom som var så självisk! Så besvärlig och häftig! Jesus kallar honom och hans bror Jakob för Boanerges, det betyder Åskans söner (Mark 3:17). Blixtrar den ene så åskar den andre.
Johannes berättar för oss att, när han såg på Jesus, såg han hans härlighet. Han såg hur han var full av nåd och sanning. Och vi hör hur Johannes utropar häpet, förundrad, ”av hans fullhet har vi alla fått nåd och åter nåd”. Av detta rika liv! Av denna ofattbara kärlek. Johannes kallas senare ”kärlekens apostel”. Han var verkligen ”den lärjunge som Jesus älskade”! Omformad av Jesus!
Johannes är så ivrig att du skall förstå detta att han vill ta sig tid med dig och berätta om denne Jesus. Han berättar om Guds mäktiga Ord ifrån himlen. Juldagens andra årgång är från Johannes 1:1-14. Men läs till vers 16. Dröj där! En stund! Eine stunde! Tills det går upp för dig att också du är ”den lärjunge som Jesus älskar”!
Sångpostillan årg 2 sid 33, eller tryck här.

PAKET 4: DEN HELIGE STEFANOS DAG
På Juldagen ”var det som ljus i natten bröt in”. På Annandag Jul har ljuset blivit en eld, som är både salig och farlig. Den är SALIG, ty den värmer och smälter det frusna inom oss. Vi får brinnande hjärtan och blir brinnande i anden. Den är FARLIG, därför att Guds kärlekseld bränner bort hat och ljumhet, det ytliga, det påklistrade inom oss, agnarna och slöjorna vi gömmer oss i, det som är oäkta, ”hyckligt” och falskt. När ljuset och värmen möter kylan, blir det urladdningar. Martyrerna berättar för oss om det. De möter motstånd. De får lida fram Guds kärlek.
I dagens texter träffar du först en skakad profet – Jeremia (20:7-22). Du träffar Stefanos (Apg 7:55—8:8). Lägg märke till hur han behandlar BESVÄRLIGA MÄNNISKOR. Han ber för dem. Bland dem han ber för står Saulus. Stefanos bön ger kraftiga verkningar in i vår tid. Påverkar också oss, som läser detta. Tänk efter! Om du drabbas av elden som Jesus tänt på jorden, så är det saligt. Men också farligt! RÄKNA MED BRÅK! Jesus talar om det (Luk 12:49-53).
Sångpostillan årg 2 sid 40, eller tryck här.

PAKET 5: SÖNDAGEN EFTER JUL
En stilla söndag. Den handlar om nystart i ditt liv. Du får upptäcka glädjen i att vända om och bli GUDS BARN. Du får träffa ett par barnmorskor som hjälper dig med det (2 Mos 1:15-21). Du träffar Paulus som påminner Timotheos och oss om arvet vi fått av fäder och mödrar (Andra Timotheosbrevet 3:14-15). Hur ger vi arvet vidare?
Vi får idag också vara med då Jesus lägger händerna på barn och välsignar dem (Matteus 10:13-16). Till oss säger Jesus: Den som inte tar emot Guds rike som ett barn kommer aldrig dit in. Vad menar Jesus?
Sångpostillan årg 2 sid 47, eller tryck här.

PAKET 6: NYÅRSDAGEN
Kämpar du med dina nyårslöften? Själv har jag i flera år gett samma löften. Och hållit dem! 1. inte röka Havannacigarr. 2. Inte lägger socker i kaffet. 3. Har glömt vad det var. Men är säker på att jag hållit det.
I år har jag drabbats av nytänkande. Jag har antagit utmaningen att läsa Bibeln. Jag har flera biblar i bokhyllan. De är vackra. Ibland öppnar jag dem och läser. Ofta en liten stund varje dag. Eine stunde, som tyskarna säger. Det är en bra bok. Det ska bli spännande att läsa den detta nya år 2016. Och göra det I JESU NAMN - Anta utmaningen!
När jag öppnade Sångpostillan upptäckte jag att Gud där gett oss tre nyårslöften:
Sångpostillan årg 2 sid 53, eller tryck här.

PAKET 7: SÖNDAG EFTER NYÅR.
Vi får gå i kyrkan. Mycket oväntat kan hända där. Lyckliga de som bor I GUDS HUS och alltid, alltid kan sjunga ditt lov. Sångpostillan årg 2, sid 5, eller tryck här.
Med detta brev önskar jag att ni alla skall berikas med så mycket himmelskt julgodis att ni med mig skall kunna instämma i detta ord från Psaltaren 4:4 (Bibel 2000)

Ni skall veta att Herren har varit förunderligt god mot mig.

GLAD JUL och GOTT 2016 önskar

Bengt Pleijel 88+


Skriva ut