Heliga
Trefaldighets dag
firar
vi på söndag. Gud är tre-faldig, tre-enig, Fader, Son och helig
Ande. 1+1+1 = 1. Vem fattar? Tankarna går i krok på hjärnkontoret.
En del löser problemet med hjälp av kemin – H2O kan vara både vatten, is och dimma. Eller med hjälp av geometrin –
EN triangel har TRE sidor. Trots dessa klokheter ”låg för mig
din mening skymd, ditt hjärta jag ej fann …(Sv
Ps 63:5).
Vi
behöver kontakt med dem som begriper. I dagens tre texter träffar
vi tre personer – Mose, Paulus och Matteus. De vill hjälpa oss att
begripa. Just det: Att BE-gripa! När jag BER händer detta – någon
GRIPER tag i mig och drar mig in i sin närvaro. Jag får umgås
för-TRO-ligt med Herren … Först kommer Mose.
-
Mose lär oss tro på EN ENDA GUD.
BE-grunda
2 Mos 3:1-15. Gud möter Mose i öknen. Och OSS!
Mose
är omkring 80 år. Nu startar han sin livsuppgift – att leda
folket bort från FARao och till FAR. Bort från SLAV-tjänst till
FRIHET. Allt som hänt tidigare är en utbildning för detta uppdrag.
Mose
har haft en dramatisk barndom. Farao oroades över att Israels folk i
Egypten blev fler och fler. När pojkarna växte upp kunde de bli
farliga fightare mot Farao. Därför befaller han att tA BORT
pojkarna och kasta dem i Nilen. Vilken smärta för föräldrarna!
Moses föräldrar måste lyda. Men de gör en liten korg av
papyrusgräs och tätade den med beck och tjära och lägger Mose i
den. Och sedan gungar Mose på Nilens vågor och skriker så in i
vassen.
Men
då kommer prinsessan. Hon hör och ser. Gossen räddas. Och blir
adoptivbarn hos hennes kungliga höghet. I 40 år får Mose leka
prins i Faros palats. Men han har tydligen god kontakt med sin
judiska familj. Sett i backspegeln var tiden i Faraos palats en god
utbildning för den som senare skulle leda befrielseförhandlingarna
med Farao. Mose vet hur man hittar i palatset och hur man uppför sig
där.
Men
samtidigt är tiden i palatset en svår tid för den känslige Mose.
Han får det problem som många adoptivbarn grubblar över. Vem är
jag? Egyptier eller jude? Prins eller slav? Detta leder till en
våldsam konflikt med egyptiska poliser. Mose reagerar på hur de
misshandlar en jude. Det blir handgemäng. Mose slår till en polis
så han dör. Mose måste fly från Egypten och hamnar i öknen. I
fyrtio år vandrar han omkring där. Sett i backspegeln var tiden i
öknen en god utbildning för den som senare skulle leda folket på
vandring i fyrtio år genom många öknar.
Men
där i öknen letar Gud rätt på Mose. Och inte bara på Mose. I vår
tids öknar finns många kristna ungdomar som växt upp i kristen
miljö, insupit ”kristna värderingar”, men inte lever i personlig
relation med Gud. Man är kristen av bara farten men inte av
erfarenheten. Det tänder inte till. Ingen brinnande buske som Mose
såg. Ingen AHA-upplevelse som AbrAHAm fick. Det kristna livet är torrt
som öknen. Men i öknen finns själasörjaren Mose: Han tar nu hand
om dessa ungdomar och berättar om vad som väntar vid ett gudsmöte:
Gud
möter Mose vid den brinnande busken. Gudsmötet blir FARLIGT. Mose
stannar till i bävan och förundran. Mose dolde ansiktet, ty han
bävade för att se på Gud. Mose är inför den Helige.
Men
SALIGT– denne Gud bryr sig. Han öppnar sitt hjärta för Mose.
Mose får veta vad Gud ser och hör och känner. Och han kallar Mose
att bli hans redskap i den stora befrielserörelsen (jämför det gudsmöte Jesaja fick, se Jes 6).
Mose
reagerar på vad Gud säger. Har dåligt självförtroende. Vem är
jag? Jag är ingen debattör. Kan inte svara på deras frågor. Jag
är trög att tala och har en trög tunga. Duger inte. Sänd någon
annan ... Mose, den förste protestanten.
Då
får ”vem är jag?” träffa
JAG
ÄR DEN JAG ÄR.
Gud
presenterar sig för Mose. Guds namn är JAG ÄR.
Det
stavas med de fyra bokstäverna JHVH. Det uttalas aldrig Jehova eller
Jahve. I Folkbibelns översättning står det HERREN (Obs!
stora bokstäver).
Mose
träffar JAG ÄR. Han vet vem han är. Och han vet vem vi är. Lyssna
till hans ”DU ÄR-ord” och du börjar BE-gripa dig på dig
själv.
Där finns helande, läkedom, sårvård om du tar vara på vad JAG ÄR
säger. Hans
ord
är liv för den som finner dem och läkedom för hela hans kropp
(Ordspr
4:20-22).
Mose
lär i 5 Mos 6:4-9 sitt folk en trosbekännelse. Bland Israels
grannfolk fanns det många gudar. Grekerna hade det (se
Apg 17:22 f). Mose
är monoteist.
Hör,
Israel HERREN vår Gud, HERREN är en …
Egentligen
står det: Hör,
Israel, HERREN (JHVH)
-
vår
Gudar
(elohim,
obs pluralis)
HERREN
(JHVH)är
en.
Herren
är EN = den ende. Han är enheten, harmonin, den läkande närvaron
för oss så splittrade, trasiga, ensamma människospillror.
Men
det är tydligt att det bor ”pluralis” i ”vår gudar”. Gud
själv säger: ”Låt OSS göra människor ...”(1
Mos 1:26). ”Låt
OSS stiga ner för att se …
(1 Mos 11:7). ”Vem
skall jag sända och vem vill vara VÅR budbärare?” (Jes
6:8).
Är det Fadern som talar till Sonen och Anden?
Mose
fick leva länge i denna läkande närvaro. Det sista Mose säger
efter ett långt livs erfarenhet i Guds närvaro står i 5
Mos 33:27:
En
tillflykt är han, urtidens Gud,
och
här nere råder hans eviga armar
Jag
som varit präst på Åh Stiftsgård i 26 år umgicks nästan
dagligen med Emanuel Vigelands altartavla om Fadern som skyndar mot
sin smutsige slarver till pojk. En österländsk fader springer inte.
Folk kommer till honom. Men vår himmelske Far skyndar. Han längtar
efter sitt barn. Efter DIG! OSS!!!
Jag
ser tårar i den stränge Faderns ansikte. Smärtans glädjetårar.
Man kan bli så glad att man gråter. Jag ser i armvecket på Faderns
högra arm en bild av den korsfäste Jesus. Jag ser hur Faderns
vänstra arm kommer ovanifrån. Precis som den helige Ande. De två
armarna tar emot den förlorade. Och längst upp finns änglarna. De
kan inte låta bli att sjunga, sprudla och ropa halleluja i glädje …
Urtidens
Gud är också nutidens Gud.
Vår himmelske Fader sträcker ned mot oss sina två händer, Sonen
och den helige Ande. Han gjorde det i dopet. Vi är döpta i Faderns
och Sonen och den helige Andes namn.
Urtidens
Gud är också nutidens Gud.
Han möter oss i Mässan. Hans händer tar tag i oss, drar oss ur de
hjulspår vi fastnat i och lyfter oss upp i sin fadersfamn. Där hör
vi pulsslagen från hans fadershjärta: För dig! För dig!
Urtidens
Gud är också nutidens Gud.
Livet brusar, bråkar och stressar. Lyckan kommer och lyckan går.
Men Far finns all tid – Endast
i Gud må du ha din ro min själ.
Han är vår tillflykt, vår refug. I Guds händer vad som än
händer! Han tar tag ”i mina händer att saligt hem jag länder”
(Sv
Ps 277).
Vi ber i kyrkans aftonbön:
I
dina händer, Herre Gud, befaller jag nu min ande.
Du
förlossar mig, Herre, du trofaste Gud.
Den
andra personen vi möter idag är Paulus
-
Paulus drar oss in i häpnad, förundran, tillbedjan
Läs
och be-grunda Rom
11:33-36
O
vilket djup av rikedom och
vishet och kunskap hos Gud!
Hur
outgrundliga är inte
hans
domar, hur ofattbara hans vägar! Vem har förstått Herrens sinne?
Eller vem har varit hans rådgivare? Eller
vem har gett honom något först så
att han måste betala igen? Av honom, genom honom och till honom är
allting. Hans är äran i evighet. Amen.
Om
Mose var osäker och hade dåligt självförtroende var det tvärtom
med Saulus. Han var duktig, intelligent, studiebegåvad, självsäker.
Han spåddes en lysande framtid som professor vid universitet i
Jerusalem. Hade han blivit det hade ingen idag känt till den
”kändisen”. Han var slagfärdig i debatten. Slog till
motståndare med dräpande argument. En maktmänniska som gjorde folk
rädda. Ja,
han andades
hot och mordlust (dålig
andedräkt) mot
Herrens lärjungar … lät fängsla dem och föra dem till
Jerusalem.
Men
HERREN korsade hans planer …
Efter
”ljus-mötet” med Jesus (läs
Apg 9:3 ff)
häpnar han över vad Gud kan göra i en människas liv.
Paulus, den
störste av syndare (1
Tim 1:15),
bara står där i lovsång och tillbedjan inför Gud. Han som andades
hot och mordlust sprider nu en
Kristi
väldoft
(2
Kor 2:15). Han
sjunger, tillber, förundras, häpnar …
Av
honom –
han är alltings ursprung och källa,
genom
honom –
allt består genom honom,
till
honom är
allting –
han är livets mål och mening.
Honom
tillhör äran i evigheter, amen.
Detta
budskap vill han sprida. Han skriver (läs
2 Kor 13:13)
till alla som läser detta:
Vår
Herre Jesu Kristi nåd, Guds kärlek
och
den helige Andes gemenskap vare med er alla.
Den
tredje personen vi möter idag är Matteus, som drar oss in i
JESUS-rörelsen …
-
GÅ UT … GE UT … JAG ÄR är med er …
Läs
och BE-grunda Matteus 28:16-20 i din Bibel.
Se
dig själv bland de elva. De och du ser Jesus… ni tillber,
förundras, häpnar …
Bredvid
dig (kanske inne i dig) står tvivlaren. Tvivlaren stöts inte bort.
Inne i gemenskapen kan det hända något. Tvivlaren slutar att vela
åt två håll (= tvi-vel). Han börjar lyssna … och upptäcker att:
alla
dina ord är Ande och liv.
Himmelsk
sprängkraft … lösning åt tankars låsningar … hjärtat börjar
klappa med friska slag …. det spritter i armar och ben … upp
till kamp … framåt marsch order:
"Åt
mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå
därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns
och Sonens och den helige Andes namn och lär dem att hålla allt
som jag befallt er. Och se, jag är med er alla dagar till tidens
slut."
Då
händer det. Folk blir lärjungar. Och det blir folk av lärjungar!!!
Från franskan har vi ordet ”elev”. Det betyder lyfta upp (jfr
elevation, elevator). Det bor en lyftkraft i Bibelns ord. Det drar
mig upp ur
fördärvets grop.
Vi möter vårt dops Gud. Vi kan inte låta bli att sjunga om vad vi
varit med om (Sv
Ps 359:5-6). Också
du gnolar med …
Höj
din röst i lovsång, ropa ut i fröjd: Jesus är min Herre, han gör
allting nytt.
Pris
ske dig, o Fader, pris ske dig, Guds Son. Pris ske dig, du Ande, i
all evighet.
I
gemensam sångarglädje
Bengt
Pleijel 92+
som
har mer godis att bjuda på i boken Sångpostillan, årg 2, sid 258
och på bibelskolan.com
tryck här, och i Godisbutiken adress: bengtpleijel.blogspot.com