måndag 9 mars 2020

Inför tredje söndagen i fastan – söndagen Oculi

Kampen mot ondskan

är temat på tredje söndagen i Fastan. Det finns en ondska, ett djävulskap, som smyger omkring och vill fånga, binda och ockupera oss. Media meddelar dagligen om dess metoder och härjningar.
    Bibeln ger namn åt dem: Djävulen - Satan - ondskans andemakter. Den talar om demoner och onda andar. De luras, förblindar, ”lägger snaran där du minst förmodar faran” (Sv Ps 566). De klär ut sig. I den Ondes garderob ser vi ormskinn, änglakläder, drak-dräkter, lejonpäls, rundkragar...
    Den Onde kommer med ondo. Den Onde älskar bokstaven O. Han vrider allt som är gott till något ont. Lycka blir olycka. Frid blir ofrid. Sämja blir osämja.
    Djävulen avskaffades av Dagens nyheter den 14 februari 1909. Men djävulskapet fortsätter.
   Vi undrar: Hur kunde David sjunga: När de onda kommer emot mig och vill uppsluka mig … ÄR JAG ÄNDÅ TRYGG (Psalt 27:2-3, SFB).
   Hur kunde Luther skriva i psalmen 237:1 : "Mörkrets furste stiger ned, hotande och vred, han rustar sig förvisst med våld och argan list. LIKVÄL VI OSS EJ FRUKTE".
    Vi undrar, ryser, fryser och suckar ”Fräls oss från den Ondes onda ondo”!
    Dagens Psaltarpsalm 25:14-15 SFB ger svar:

Herren är förtrolig med dem som vördar honom, 
sitt förbund gör han känt för dem. 
Mina ögon ser alltid upp till Herren, 
för han drar mina fötter ur nätet.

Tredje söndagen i Fastan har också namnet Oculi, en gammal benämning på denna söndag efter inledningsorden i dess gamla introitus ur Ps 25:15 Oculi mei semper ad Dominum (mina ögon ser alltid till Herren). Den ögonkontakten behöver vi när vi kommer in i kampen mot ondskan, som är dagens tema.
     Herren vill umgås förtroligt med oss. Han älskar att då tala med oss om sitt förbund. ”Vi är bundsförvanter”, säger han. Det hände i dopet. I dopet fick vi en nyckel som heter JA. När vi säger vårt JA (eller AMEN som betyder ”ja, ja, det skall så ske”) öppnas dopets kraftfält i KRISTUS för oss (Läs Rom 6). Där umgås vi förtroligt med Herren. När jag sitter där och mina ögon ser upp till Herren då händer något med mig: Han drar mina fötter från nätet och ”löser mina fötter från alla frestarens garn”.

Frälst genom honom, lycklig och fri, 
vill jag hans egen, evigt nu bli. 


1. DÅ FÖLL HERRENS ELD - HERREN ÄR GUD!

BE-grunda dagens GT-text från 1 Kung 18:26-29, 36-39 i din Bibel.

Kungaboken förflyttar oss kungabarn till 800-talet f Kr. Vi får uppleva en andligen svår tid för Israel. Kung Ahab har gift sig med en grann flicka från grannlandet - den vackra, eldiga, viljestarka Isebel. Isebel har släppt in Baals-kulten i Israel. Det går en Baals-väckelse genom folket. Man ordnar med fester i de gröna lunderna. Där förekommer extas och sextas. Baals profeter ropar ut: ”Baal är Gud”. Och folket hänger med.
    Då kommer en liten man vandrande, klädd i kamelshårsmantel och lädergördel och eld i blicken. Så fort han visar sig säger folket: Herren är Gud! Där går Elia. Namnet betyder ”Herren är Gud”.
    Elia utmanar kung Ahab. Han utmanar drottning Isebel. Han utmanar Baals-profeterna. Han utmanar folket: Hur länge ska ni halta på båda sidor? Om det är Herren som är Gud, så följ honom. Men om det är Baal, så följ honom. Men folket svarade honom inte med ett ord. ("Halta på båda sidor", sa Elia, Vi talar om tvi-vel = vela åt två håll).
   

På berget Karmel kommer en stor drabbning mellan Elia och Baalsprofeterna. Välj Baal eller Herren. Den Gud som svarar med eld ska ni följa.  Läs om Baalsprofeternas eldiga försök. Och om Elias retsamma kommentarer.
   Baals maktlöshet demonstreras. Men en blixt från klar himmel visar på Herrens makt.

Då tiden var inne att frambära matoffret, trädde profeten Elia fram och sade: ”Herre, Abrahams, Isaks och Israels Gud, låt det bli känt i dag att det är du som är Gud i Israel, att jag är din tjänare och att det är på din befallning jag har gjort allt detta. Svara mig, Herre, svara mig, så att detta folk förstår att det är du Herre som är Gud, och omvänd du deras hjärtan.”
    Då föll Herrens eld ner och förtärde brännoffret, veden, stenarna och jorden och torkade upp vattnet som fanns i diket. När allt folket såg det, föll de ner på sina ansikten och sade:
Det är Herren som är Gud!




2. SÄG AMEN TILL AMEN!


Läs och BE-grunda dagens epistel från Joh Upp 3:14-19 (SFB).

Skriv till ängeln för församlingen i Laodicea: Så säger han som är Amen, det trovärdiga och sanna vittnet, upphovet till Guds skapelse: Jag känner dina gärningar. Du är varken kall eller varm. Jag skulle önska att du vore kall eller varm! Men eftersom du är ljum och varken varm eller kall ska jag spy ut dig ur min mun. Du säger: Jag är rik, jag har fått rikedom och behöver ingenting. Och du förstår inte att just du är eländig, ynklig, fattig, blind och naken. Jag råder dig att köpa guld av mig som är renat i eld så att du blir rik, och vita kläder att skyla dig med så att din skamliga nakenhet inte syns, och salva att smörja dina ögon med så att du kan se. Alla som jag älskar tillrättavisar och tuktar jag. Visa därför iver och vänd om!


Församlingen i Laodicea har fått ett brev. Det är riktat till församlingens ängel – budbärare = kyrkoherden. Avsändaren kallar sig Amen, det trovärdiga och sann vittnet, upphovet till Guds skapelse = Jesus.
    Vi söker upp kyrkoherden i hans prästgård för ett samtal. Han som vanligtvis är jovialisk, trivsam och rolig verkar nu blek, ängslig, missmodig. Vi frågar. Han säger först ingenting. Men så småningom kommer det:

"Vi i Laodicea har nog tyckt att vi var rätt bra. Vi hade lyckats få ordning på våra finanser. Vi restaurerade kyrkan och vi byggde församlingshem för flera miljoner. Vårt folk behövde inte slita ut sig. Vi betalade bra både åt anställda, körmedlemmar och frivilliga barnarbetare. Demokratiseringsprocessen hade också lyckats. Vi gjorde skäl för vårt namn Laodicea och det betyder ju "folket härskar". En viss självbelåtenhet fanns nog hos oss. Många av oss sa ofta: Jag är rik och jag saknar ingenting.
    För oss blev det en verklig chock när Herren började tala och säga: "Du är varken kall eller varm. Din ljumhet äcklar mig. Du vet inte hur illa det står till". ”Du förstår inte att just du är eländig, ynklig, fattig, blind och naken. Jag skall spy ut dig ur min mun. Du är äcklig”. Ja, jag fick en chock. Blev alldeles omskakad. Såg plötsligt nöden som dolde sig bakom den fina fernissan i vår församling. Ve mig!
    Men det märkliga var att han inte spydde ut oss. Vi fick råd om hur vi skulle sköta våra räkenskaper, hur vi fick skaffa oss rena, vita kläder och ögonsalva så att vi blev klarsynta. Vi upptäckte att kärleken hade gått till kamp mot ondskan. Alla som jag älskar tillrättavisar och tuktar jag. Visa därför iver och vänd om!
    Avslöjandet som verkade strängt och svårbegripligt var gjort i kärlek. Vi var tvungna att stanna till, tänka om och vända om. Vi lärde oss att Herren är förtrolig med dem som vördar honom, sitt förbund gör han känt för dem. Mina ögon ser alltid upp till Herren, för han drar mina fötter ur nätet. 
    Det är mycket som händer när vi vänder om till Herren. Vi får börja på nytt och bli BE-RO-ENDE av Honom. När vi släpper in Herren i församlingen blir det fest. En helt ny och frisk kärlek har kommit in bland oss – förtrolig gemenskap - festmåltid med honom och han med mig. Joh Upp 3:29-21 berättar om att AMEN vill komma djupare in i ditt liv. Han står vid dörren … han bultar … du öppnar och

DU SÄGER AMEN TILL AMEN!  HALLELU-JA!



3. DET ÄR BRA, JESUS, ATT DU ÄR MED!


Läs och BE-grunda dagens evangelium från Markus 9:14-32 i din Bibel.

Petrus, Jakob och Johannes går nu ned med Jesus från förklaringsberget. Där har de fått se Jesus i hans himmelska härlighet tillsammans med Mose och Elia. En fantastisk upplevelse! Ett härligt möte!
    När Petrus ser detta förstår han: Nu är Lövhyddohögtiden inne. Då bygger man lövhyddor, bor i dem, umgås med Mose och Elia och fäderna och upplever med dem händelser från fornstora dar. Det är en stor fest full av glädje och jubel. En rabbin sa att den som inte varit med om en lövhyddofest vet inte vad verklig glädje är.
    Petrus förstår. Han går fram till Jesus och säger: Rabbi, det är bra att vi är med. Låt oss göra tre hyddor …(Markus 9:1-13, Bibel 2000). Duktiga Petrus! Alltid redo! Men något händer som gör att Petrus tappar intresset för sig själv. Först på berget - Jesus allena. Sedan efter det härliga mötet på berget. Då kommer DET FÖRFÄRLIGA MÖTET där nere. Nu tänker de: DET ÄR BRA, JESUS, ATT DU ÄR MED!
   För där nere ser de något verkligt otäckt och kusligt. En pojke ockuperad av en ond ande. Den onde anden rycker, sliter, skriker och kastar omkull honom. Pojken tuggar fradga och skär tänder och blir stel. Och människor strömmar till, debatterar och undrar. Några av Jesu lärjungar är där. De är alldeles skakade. De försöker hjälpa. Men ingenting händer. ”Varför kunde inte vi …?”
   Det onda har en kuslig makt. Också idag kan människor fångas, ockuperas av detta onda. Vi ser människor som rusar fram, jagade, jäktade. Deras ansikten talar om hårda upplevelser. Vi undrar, när vi ser dem: Vad har du varit med om? Vi ser människor, ockuperade av bitterhet, besvikelser, hat. Många orena andar är i farten. Många är påverkade av porr och smutsiga filmer.
   Och vi – ja, vi vill så gärna gripa in …”Varför kunde inte vi …?” Utan mig kan ni ingenting göra, hade Jesus sagt (Joh 15:5)
    Vi sänder en bönesuck till Jesus: Det är bra, Jesus, om du är med!

Jesus är nu med lärjungarna när de går ned från berget. Han ser nöden. Han talar strängt till den orena anden: Du stumma och döva ande, jag befaller dig: far ut ur honom och kom aldrig mer in i honom!" Anden skriker och rycker våldsamt i honom och far ut. Pojken blir som livlös. De flesta säger att han är död.
    Men Jesus tar hans hand och reser upp honom, och HAN STÅR UPP! Lärjungar då och nu frågar: "Varför kunde inte vi? Jesus svarar: "Den sorten kan bara drivas ut med bön. Alltså: Det är bra för oss att Jesus är med, för ..

Herren är förtrolig med dem som vördar honom, 
sitt förbund gör han känt för dem. 
Mina ögon ser alltid upp till Herren, 
för han drar mina fötter ur nätet.

Låt oss mötas i den gemenskapen

Bengt Pleijel 93+


som berättar mer i boken Sångpostillan årg 3. sid 155 och i bibelskolan.com tryck här







Skriva ut