Inför
andra söndagen i Advent.
När
detta skrivs är det måndagen efter kyrkans Nyårsdag. Jag fick då
vara med om två härliga gudstjänster. Den första med trumpeter,
procession, hosiannarop och glada körsångare. Prästen berättade levande om åsnan som bar in Jesus i Jerusalem. Han gjorde det så
bra att vi alla kände oss som åsnor som blivit lösta från
bindningar och fått uppdraget att bära ut Jesus i vår vardag. Jag
förstod att prästen fått HIMMELSKT SÖNDAGSGODIS. Jag som också
fått det, kände igen smaken ...
Den
andra gudstjänsten var från Burås i Göteborg, som jag spelat in
från TV och såg när jag kom hem. Jag kände igen prästen. Han
liknade väldigt mycket en konfirmand som jag en gång haft på Åh.
Mats heter han. Det var en frisk och härlig gudstjänst. Folk såg
glada ut. Deras ögon var fyllda av glädje. Jag undrade vad de sett
för att få sånt ljus (Sv Ps 154:3). Prästen tyckte att vi borde
upptäcka vad julen verkligen innebar och vad det kan betyda för oss
att Jesus kom till vår värld och föddes i Betlehem. Jag tog till
mig hans ord.
I
båda gudstjänsterna såg jag många bekanta och gamla vänner. En
del var mina konfirmander som jag haft på Åh. I Burås såg jag
inte bara prästen och f.d. konfirmanden Mats. Jag fick också se
ryggtavlan av Karin (något som hon själv aldrig får se). Hon var
en gång speltant på Åh. Nu är hon körviftare i Burås. Jag blev
så glad över att jag i söndags också träffade f.d. konfirmanden
Staffan. Han kom fram och presenterade sig. Och sa sitt namn. Man ska
inte fråga en pensionär ”känner du igen mig?” Han kanske har sin ”stygga dag”, och svarar: ”Hur tror du att jag kan
känna igen ett sånt alldagligt utseende”? Själv känner jag igen
alla människor jag träffat och kan också namnen på dem. Att det
är så har jag lärt mig av en bok som hette Innersidan. Där stod
det att vetenskapen säger att man inte glömt något man sett eller
varit med om. Allt är registrerat i ”minnoteket”. Problemet är
bara att man har lite svårt att komma ihåg det. Det kan ta upp till
67 sekunder för hjärnans ”hårdisk” att koppla ihop utseende och
namn.
Nu
ser jag fram mot nästa söndag, då vi får tända andra
adventsljuset. Jag läser igenom texterna och ser många spännande
saker vi ska få upptäcka.
Vi
möter den gamle Jeremia. (se
GT-texten från Jer. 33:14-16). Han firar i år sin
tvåtusensexhundrasextionde födelsedag. Tänk vad äldre herrar
har mycket klokt att säga! Han talar mycket uppmuntrande om hur
Herren skall uppfylla sitt löfte om att ett ”rättfärdigt skott
skall växa ur Davids stam”. Upptäckte du trösten? Israels folk
liknas ju ibland vid ett träd, (jfr vinträdet i Joh 15, som talar om
oss kristna tillsammans). Men trädet faller - folket avfaller, och
kvar blir bara en liten stubbe (jfr Jesaja 6:13). Men när allt
verkar kört, händer det något med stubben. Man ser ett skott som
skjuter upp (Jes 11:1). Det växer. Det slår ut som en ros. På
juldagen känner vi en doft av salighet (Sv Ps 113). Det är inte
kört, när det är kört! Eller som vår gamle vän från 1500-
talet, han som hette Martin i förnamn, brukade säga: ”när vi
står vi slutet av våra möjligheter, så står Gud vid början av
sina”.
När
vi läser episteltexten, möter vi en som kan både trösta, lära,
förmana och varna oss, (Hebr 10:32-39). Mitt i den texten kommer
uppmaningen: Giv
inte upp er frimodighet, den skall rikligen belönas.
Lönen blir alltså större och livet blir rikare om vi inte ger upp
vår frimodighet. Motsatsen till fri-modig-het
är ”bunden-feg-kall”.
Jesus
vill göra dig fri från låsningar och göra dig modig och djärv,
brinnande het av hans kärlek.
I
evangelietexten får vi höra en predikan av Jesus. Den är på bara
13 ord: Tiden
är inne, Guds rike är nära. Omvänd er och tro på budskapet.
En så kort predikan har jag aldrig lyckats hålla. Den 20 oktober
predikade jag i Johannebergs kyrka i Göteborg. Dit hade också
församlingen från Burås kommit. Jag höll en maratonpredikan där
– 42 minuter. Alla somnade. Jag tycker inte att det är svårt om
folk somnar när jag predikar. Det står ju i en sång: När
jag vilar, verkar Jesus i mig.
Om alla somnar blir det garanterat väckelse, när jag säger Amen.
Men om Jesu korta predikan på 13 ord går det att säga mycket. Se
sångpostillan 2 Advent, årg 3. Tryck här,
så hamnar du där.
Varje
söndag har också en psaltarpsalm. Andra söndagen i Advent är det
Psaltaren 85:9-14. I mitten av den psalmen blixtrar de orden fram:
Godhet
och trofasthet möts, fred och rättvisa omfamnar varandra. Enligt
Folkbibeln blir mötet mycket innerligare: Nåd
och sanning skall där mötas, rättfärdighet och frid kyssas.
Den
som sett filmen Babettes gästabud, kommer ihåg hur generalen (som
spelas av Jarl Kulle) citerar de orden i sitt tacktal vid gästabudet.
De första kristna hälsade varandra med en helig kyss vid
gudstjänsten (se Rom 16:16,1 Kor 16:20, 2 Kor 13:12, 1 Tess 5:26, 1
Petr 5:14). Kyssen uttryckte vänskap, tillgivenhet, samhörighet,
respekt. Man kysste varandra inte på munnen utan på handen, kinden,
pannan.
Frågan
till oss är: Hur hittar vi en sådan vänskap och tillgivenhet? Och hur
visar vi varandra den?
Detta
leder mig över till att rekommendera en julklappsbok, skriven av min son
Erik Pleijel. Av sin far har han tydligen ärvt skrivklådans gåva.
Boken heter NAVIGATION
I MÅNGFALDEN.
Vi
får följa med Erik i omtumlande upplevelser under hans 20 år i
internationell tjänst, och där han får oss att tänka över hur
vi kan leva tillsammans i denna ”mång-faldiga” värld. En
recension säger att det är en spännande och insiktsfull bok. Den
innehåller många tankar som kan vara till hjälp även för den
rika världens välpolerade vanor.
Med
önskan om spännande upptäckter och säker navigation
under
detta nya kyrkoår
Bengt
Pleijel 86+