onsdag 7 maj 2014

INFÖR FJÄRDE SÖNDAGEN I PÅSKTIDEN.

Söndagens tema är LIVETS VÄG. Söndagens latinska namn är JUBILÁTE efter Psalt aren 66:1 som förr inledde gudstjänsten: Höj jubel till Gud, alla länder (Fb). Enligt min ordbok betyder latinets júbilum ”hojtande, joddlande, ljudhärmande”. Den som hittat LIVETS VÄG vill gärna hitta uttryck för hjärtats glädje: Min själ och min kropp jublar mot levande Gud (Psalt. 84:3).
På ”jubilatesöndagen” får vi jubla med psalmen 17 – GE JESUS ÄRAN... Bo Setterlind har givit oss texten och Händel melodin. Psalmen har vandrat till oss på olika vägar. I Frankrike sjöng man ”a toi la gloire” (åt Dig äran) på denna melodi. Man kallade psalmen för ”den franska protestantismens Marseljäs”. Flera texter har skrivits. Setterlind är inspirerad av tidigare versioner, men hans text är mera original än översättning.
När vi sjunger denna psalm i dagens predikan är det inte pausmusik. Psalmer och bibelord som vi sjunger i Sångpostillan vill hjälpa oss att svara på och bedja oss in i textens budskap. Psalmen 17 låter oss bl a upptäcka ”himlen mitt i världen”. Och när vi hittar det, kan vi tala strängt till vår inre människa: Sluta med gnäll och suckan! ”Sjung lovsång du mitt hjärta och prisa Herrens namn”!

Idag lyssnar vi och sjunger och spelar många nya ”låtar”.
Har ni upptäckt Bibelns ”låtar”. Här kommer några:

Låt er uppfyllas av Anden (Ef. 5:18 Fb)
Låt er förvandlas genom förnyelsen av era tankar (Rom. 12:2).
Låt er själva som levande stenar byggas upp till ett andligt hus (1 Petr. 2:5 Fb).

Låt oss nu gnola ett tag på dessa låtar: Låt er...
Lägg märke till att verbet står i PASSIVUM. Låt...
Kärlekens Gud ber om tillåtelse att få ge oss nystart och nya möjligheter och mycket annat fint. Men Gud tvingar inte sina lösningar på oss. Gud är inte diktator. Han är kärleken, och kärleken kan inte tvinga. ”Vi frihet fick att bo där, gå och komma, att säga ”ja” till Gud och säga ”nej” (Sv.Ps. 289:1). Gud säger: Låt er... Om vi väljer att säga JA sänder han Hjälparen, den helige Ande, som ger och gör många spännande saker i våra liv.

Lägg märke till att verbet står i PRESENS.
Det grekiska presens anger att det är något som ständigt sker. Håll på med att låta er fyllas. Det är inte en dramatisk erfarenhet en gång. Det är något som upprepas ständigt. Daglig färskvara!

Lägg märke till att verbet står i PLURALIS. Låt er...
Det är en påminnelse om att vi tillsammans behöver komma inför Herren och uppmuntra och hjälpa varandra att ta emot det liv och det liv i överflöd som han har lovat att ge (Joh. 10:10). Han ger det till OSS. Inte bara till mig. Han vet hur svårt vi har det med kärleken till varandra och hur ofta vi misslyckas. Därför sänder han HJÄLPAREN, den helige Ande. Hesekiel säger: Jag skall låta min Ande komma in i er och göra så att ni vandrar efter mina stadgar och håller mina lagar och gör efter dem (Hes. 36:27). Gud ordnar så att säga den inre motorn. Och vi säger ja till drivkraften - Låt er fyllas... Det som då händer i oss och med oss påverkar hela vår vardag, vårt sätt att samtala med varandra och leva med varandra och upptäcka var dags kärlekskontakt med Herren.
Låt er fyllas med Ande. talar ni till varandra i psalmer och hymner och andliga visor. sjunger ni och spelar i era hjärtan till Herrens ära. tackar ni alltid vår Gud och Fader för allting i vår Herres Jesu Kristi namn. Och underordnar ni er under varandra, därför att ni vill lyda Kristus (Ef 5:18-21 Giertz).

När vi vandrar in i söndagarnas predikotexter stöter vi på mycket av det vi själva brottas med: hur ska vi klara av livets uppförsbackar, nederlag och kollisioner? Bland Jesu första lärjungar möter vi samma småaktighet, mänskliga svaghet, svek och omogenhet, som vi finner i oss själva och hos varandra. Men vi ser också hur himlen landar mitt i världen, landar i sorgen, smärtan, förnekelserna. Gud vrider rätt det som gått snett. Jesu omsorg möter lärjungarnas oförmåga och osäkerhet. Jesu kärlek får Judas nattsvarta förräderi att bytas till Jesu härlighet. Trots motgångar, förföljelser och svårigheter så står det att lärjungarna uppfylldes alltmer av glädje och helig Ande (Apg 13:52).
I veckan som kommer kan vi ta med oss slutordet i dagens text. Bär det som ett ”bärord” genom veckans många möten. Klistra upp det som ett värmeord på ”hjärtats kylskåp”!
Jesus säger i Joh. 13:34-35
Såsom jag har älskat er skall ni älska varandra.
Alla skall förstå att ni är mina lärjungar
om ni visar varandra kärlek.


Det är mycket som kan hända då vi går in Bibelns texter och tar sällskap med de första kristna som hittat vägen till Livet, därför att de följde honom som är VÄGEN, SANNINGEN OCH LIVET.                     

Jesus, du är med oss genom liv och död, 
nu mitt hjärta  brinner av din kärleks glöd.

Höj din röst i lovsång, ropa ut i fröjd,
Jesus är min Herre, han gör allting nytt
(Sv Ps 359:4-5)

Några fler recept:
I boken Sångpostillan årg 3 hittar du söndagens predikan på sid 250. Boken är slutsåld. Men predikan finns på bibelskolan.com. Tryck här så hamnar du där. 
En spännande och nyttig fördjupningsbok, där vi lär oss mycket om hur vi kan klara av varandra i denna bråkiga och brokiga värld, är NAVIGATION I MÅNGFALDEN. Den är skriven av Erik Pleijel – min släkting i rakt nedstigande led. Tryck här så får du läsa mer på hans hemsida.

Till sist sänder jag er en ”låt mig-låt”:
Ja, låt mig växa till alltmer och trösta mig igen. Så vill jag tacka dig med psaltarspel för din trofasthet, min Gud. Jag vill lovsjunga dig till harpa, du Israels Helige.  Mina läppar skall jubla, ty jag vill lovsjunga dig. Ja jubla skall min själ, som du har räddat.

Det står så i Psaltaren 71:21-23, Bibel 1917. Den psalmen har till överskrift ”En gammal mans bön”. Det är inte kört även om kommer upp i hög ålder! Det finns mer att se och erfara och lära. Till exempel att spela på harpa.... 

Bengt Pleijel 87+






Skriva ut