torsdag 22 maj 2014

Inför Bönsöndagen och Kristi Himmelsfärdsdag.

Den sjätte söndagen i Påsktiden – Bönsöndagen – har också ha ett latinskt namn: Söndagen ROGATE. Rogate betyder bed. Jesus säger: Be, och ni skall få, så att er glädje blir fullkomlig (Joh 16:24).

Jesu lärjungar vet en hel del om bönen. Förmodligen ber de Psaltarens böner och kan flera av psalmerna by heart. När de hör Jesus be, skapas i dem en törst och längtan efter att kunna be lika rikt som han. Därför säger de till Jesus: Lär oss att be. Jesus ger dem då bönen FADER VÅR. I varje bön ligger himmelska laddningar, som vill landa i oss. Vill du få hjälp att hitta dem, läs min bok DE HIMMELRIKA sid 74 – 79, eller tryck här och rulla fram till Matteus 6:9-15, så kan du bli lika himmelrik som de himmelrika där.
Psaltaren 25: 14 (Fb) säger att Herren umgås förtroligt med dem som fruktar honom. Att frukta Gud är inte att vara rädd för honom. Mose har ett märkligt ord om detta i 2 Mos 20:20 – de behöver inte vara rädda om de fruktar Gud. Att inte vara rädd – men alltid frukta! Att frukta Gud är att respektera, vörda, lyssna på lärjungasätt, tro och förtrösta på honom. Tron hittar barnets förTROliga förhållande till vår himmelske Far. En som hittade det var en gammal man från Rumänien.

Det var en gång en gammal präst i Rumänien, som en gång varit en ung präst i Rumänien. En dag gick han på hembesök hos en gammal som en gång varit en ung man (i Rumänien). Prästen tyckte att det var en atmosfär av himmel omkring den gamle mannen. Han kände att här var en man som levde mycket nära Gud. Och så fick han mannen att berätta:

”En gång, när jag var ung, var jag illröd ateist. Jag kunde inte tänka mig att det fanns en Gud. Jag föraktade präster och jag tyckte illa om kyrkan. Jag tänkte klara mig själv utan dem. Men det fanns i alla fall en präst som jag tyckte rätt så bra om, sa han. Han kom ofta till mig. Vi diskuterade om Gud och livet och meningen och allt sådant. Men han lyckades aldrig övertyga mig.
En dag uppmanade han mig att göra ett experiment. Sätt dig i en skön fåtölj, sa han. Placera en annan fåtölj framför dig. Tänk dig in i att Jesus kommer till dig och sätter sig i den stolen. Börja tala med honom. Om du inte gillar Jesus, så säg det till honom. Om du inte gillar präster och kyrkan, så säg det till honom. Han kanske håller med dig. Prata med honom om allt. Om allt du tycker illa om och allt du retar dig på. Och också om det du är glad över. 
Jag tyckte det var ett dumt experiment. Men jag lovade ändå att göra det.
Jag gjorde det. En gång. Och en gång till. Och kände mig hemskt fånig. Slutade efter ett tag. Men någon dag senare gjorde jag om det. Och sedan en gång till... Så en dag hände något märkligt. Jag förnamn en närvaro i rummet. Det var en värme, något ljust, jag kan inte förklara det. Jag vet det. Jesus var där. Han satt i stolen. Sedan den dagen kunde jag inte låta bli. Jag talade med Jesus om allt. Han blev min vän. Och stolen såg jag som en helig stol. Ingen utom Jesus fick sitta i den...”

Kanske du skulle våga pröva den metoden. Och upptäcka att bön är att byta samtalspartner. I stället för att prata med dig själv om allting, dra in Jesus i samtalet: ... vilken vacker blomma, Jesus! ... hjälp mig när jag nu ska träffa den här människan... Och när nöd, olyckor, våld och kriser strömmar emot mig, när jag får rapport om det som är aktuellt, be då: Jesus, förbarma dig över dem...

På söndag är det BÖNSÖNDAG. Om man tittar i Psalmboken på denna söndag hittar man många starka texter om bönen:
1 Mos 18: 26-32 berättar om Abrahams bönekamp för Sodom.
Efesierbrevet 3:14-21 talar om för oss att Guds härlighets rikedom kan ge kraft och styrka till oss.
Lukas 18:1-8 berättar om en tjatig änka som fick bönesvar.
Jeremia 29:11-14 ger oss orden om en framtid och ett hopp. Vi hittar det när vi ber.
1 Johannes 5:13-15 skriver om hur vi kan veta att vi kan få ett evigt liv.
Lukas 11:1-13 berättar om hur lärjungarna säger till Jesus: Lär oss att be.
Romarbrevet 8:24-27 tröstar oss då det går trögt för oss med bönen. Vi får träffa en Hjälpare.
Matteus 6:5-8 låter oss få hitta ”den inre kammarens bön ”.
Dagens psaltarpsalm 13 slutar med dessa ord:
Jag litar på din godhet, mitt hjärta skall jubla över din hjälp.
Jag vill sjunga till Herrens är, ty han är god mot mig.

I Bönsöndagens predikan i SÅNGPOSTILLAN, får vi höra hur Jesus kritiserar dem som framhäver sig själva då de ber på gator och i kyrkan. Men den som skrivit predikan i Sångpostillan uppmanar oss att be i gathörnen, i bussen, på arbetsplatsen, i skolan och på supermarket. Vem håller du med? Bönsöndagens predikan i SÅNGPOSTILLAN årg 3, finns på sid 255. Eller tryck här så hamnar du där.

KRISTI HIMMELSFÄRDS DAG
kommer 40 dagar efter Påsk, i år är den 29 maj.
Det låter som om dagens namn säger oss att Jesus nu försvinner någonstans långt bortom rymder vida. Men Himmelsfärdsdagens budskap är inte budskapet om Jesu frånvaro, utan om hans närvaro. Han som förut bara kunde umgås med en grupp människor åt gången, han kan nu vara överallt på samma gång. Han får namnet HERREN. Jesus är Gud. Han har del i Guds allmakt, och är nu lika allestädes närvarande som den himmelske Fadern. Jesus bestiger tronen på allsmäktig Gud Faders högra sida. Budskapet är JESUS ÄR HERRE ÖVER ALLTING.
Om detta kan du läsa i Sångpostillan, årg 3, sid 261 – 265. Eller tryck här så hamnar du där. Denna dag ger oss det befriande budskapet att vi får säga nej till alla herrar och damer, idoler och dåligheter, makter och krafter, som vill styra våra liv. De första kristna upptäckte glädjen i detta budskap. Det var så rikt och viktigt för dem att de gick in i martyrium och död. Ty budskapet att Jesus Kristus är min Herre går både att leva på och att dö på.
I Sångpostillan få vi tillsammans sjunga in budskapet på Kristi Himmelsfärds dag med orden:

JAG TROR ATT JESUS KRISTUS ÄR MIN HERRE. HALLELUJA!

Böneämnen:
Denna helg 23-25 maj är det Oasmöte på Åh Stiftsgård. Delar av denna helg sänds i TV i november.
Bed för dem som medverkar och för dem som kommer att se det på TV. Må de blir berörda!

De närmaste veckorna kommer de mäktige i stiftet att avgöra om Åh skall läggas ned eller får fortsätta.
Åh stiftsgård föddes år 1937 och är Sveriges äldsta stiftsgård. Åh har byggts av många människors kärlek, förböner och gåvor. För många har Åh blivit ett grönområde, där man fått hjälp att växa och vandra i tron.
Ropa till Herren!

För 25 år sedan hade vi TV-sändningar från Påskhelgen i Åh kyrka. Jag skickade med Påsdagens gudstjänst på min blogg på Påskafton. Om du inte såg den då, kan du se den om du trycker här. Du känner igen en del av dem som var med då. Alla är nu 25 år äldre.

Adress till bloggen HIMMELSKT SÖNDAGSGODIS inte bara för snälla barn är: bengtpleijel.blogspot.se

Till sist en böneupptäckt: Jesus ber för oss nu! Se Rom. 8:34.
Du har gått till Fadern, står inför hans tron,
Ser ditt folk i kärlek, beder för dem nu.
Sv Ps 359:3

I Påsktidens glädje

Bengt Pleijel 87+







Skriva ut