Inför
Apostladagen, femte söndagen efter Trefaldighet
Vi
hamnar i fint sällskap på söndag: Vi får träffa och umgås med
apostlarna.
För en tid sedan fick jag göra en intervju med dem. Jag har skrivit
om det i dagens predikan från Sångpostillan.
De
är alla mycket spännande personligheter. Men o, vad olika! Några
mycket impulsiva och påhittiga, andra lite blyga och tillbakadragna,
några med häftiga temperament. Politiskt är en del vänstervridna,
andra högervrida. Några är som de flesta av oss bara lite vridna. Är det inte lite våghalsigt av Jesus att ta med så många olika
personligheter? Har Jesus haft en ordentlig anställningsintervju
med var och en? Har han läst deras meritlista? Personkemin
stämmer ju inte.
Jag
upptäckte då hur mycket vi har att lära oss, vi som har så svårt
med somliga människor. Vi behöver komma NÄRMARE JESUS för att se
vad som kan hända om Jesus får vara Herre och Frälsare för oss.
Mänsklig klokhet räcker tydligen inte för Jesus i hans
utnämningspolitik. Han ser på oss med sina möjligheter. Han
kallar inte alltid dem som är dugliga. Men dem han kallar, gör han
dugliga att vara tjänare… (Läs 2 Kor 4–6). Han gör oss inte
dugliga att spela herrar. Det kan vi ändå. Men han kallar oss att
vara tjänare. För att kunna göra oss till tjänare krävs ett
gudomligt under. Och undrens tid är ej förbi! Undret startar i
vårt dop och vi påminns om dopet då vi varje söndag får vi
stämma in i apostlarnas lovsång till vårt dops Gud. Vi kallar den
lovsången för den apostoliska trosbekännelsen. Varje ord är
laddat av kärlek. Varje ord är som en dörr som öppnar sig och
släpper in en doft av himmel, renhet, godhet och friskhet i våra liv.
Det
som hjälpte mig att upptäcka detta var böckerna om
Narnia av C.S Lewis. Där berättas om några barn från andra
världskriget. De evakueras från London, hamnar långt ute på
landet, får bo i stort härligt hus med många vinklar och vrår.
Högst uppe på vinden finns ett klädskåp. Det är fullt av gamla
pälsar som luktar gamla pälsar. Plötsligt händer något där:
Väggen öppnar sig och de kommer ut i landet Narnia. Där får de
vara med om många spännande saker. Bl.a får de träffa Aslan,
lejonet, som är en bild av Jesus.
När
jag läste detta förstod jag hur dumma vi varit. Vi har ofta sett
den gamla kristendomen, trosbekännelsen, bibelberättelserna som ett
gammalt skåp fullt av gamla pälsar som luktar gamla pälsar. Det är
så gammalt och vant. Det har vi hört förut. Men så främmande och
obegripligt för vår tid.
Men
plötsligt, när vi stannar till lite längre än tre minuter inför
orden och tankarna i trosbekännelsen, så öppnas det för oss en
helt ny värld. Det finns mer att upptäcka, mer att hitta. Men det
gäller att våga vara stilla. Unna dig en time-out med Jesus. Då
brukar det hända att det öppnar sig. Jag anar! Förstår!
Ljuständning!
Det
jag upptäckte skrev jag om i Bibelskolans nyfikenvandringar. Det
blev 60 vandringar genom trosbekännelsen. I alla fall tyckte jag
att Himmelriket genom dem svepte in med glad friskhet i vår ledsna
och trötta värld. Läs dem och tala om om du tycker som jag.
Ja,
nu är det alltså sommarlov. För många. Min dator sa häromdagen
att den ville ha semester. ”Om jag tar semester
kan du se
Mäster”,
sa datorn. Min fromma dator syftade på Mästaren, han som heter
Jesus. Jag sa ja till denna begäran. Det innebär att jag gör en
veckas uppehåll med ”bloggeriet”. Då åker jag till OAS i
Kungälv för att se
Mäster.
Ämnet för detta OAS-möte är NÄRMARE JESUS, och många av seminarierna
undervisar om Andens gåvor och Andens frukter. Själv ser jag fram
mot att få lyssna till en talare som i Åh-stora dar var min
konfirmand och en annan talare som var ”konfirmandmamma” på Åh.
Jesus
och Anden får vi möta på Oas. Men många av kyrkans folk undrar
vart de tagit vägen. Får GLÄDJENS HERRE bara var en gäst vid
högtidliga tillfällen? Har DUVAN, den helige Ande, blivit en
utrotningshotad fågel i svensk kristenhet?
När
glädjens Herre får landsförvisning kommer andra makter in och
kärleken kallnar. När Andens vind inte får blåsa in friskhet i
våra liv går luften snart ur oss. Och TIDSANDEN tar över. Om
Andens kraftgärningar
upphör,
de som 1 Kor 12:6,10 i Bibel 1917 berättar om, blir det bara våra
verksamheter
kvar som 1 Kor 12:6,10 i Bibel 2000, berättar om, våra duktigheter.
Vad
är det som sker i det som sker? Det börjar kännas kallt, ruggigt,
mörkt. Är det ljusstaken som flyttas från svensk kristenhet? Läs
Joh Upp 2:5. Men ”ängsliga hjärta upp ur din dvala, glömmer du
alldeles bort vad du har”? Sv psalm 572 berättar om vad du har....
När
datorn tar semester
får jag se
Mäster.
Jag
åker på OAS-möte i Kungälv. Och häng med du, om du kan. Där är
budskapet: NÄRMARE JESUS. När vi, du och jag och några till,
kommer närmare Jesus ser Anden till att vi också kommer närmare
varandra. Vi får dricka ur oasen, den friska källan i vår öken.
Tillsammans blir vi VÄGENS FOLK. Ty vi följer honom som är Vägen,
Sanningen och Livet. Vi är inte framme. Och vi är inte
färdigfrälsta. Men vi vet att det finns mer att se, mer att
upptäcka, mer att erfara. O hur saligt att få upptäcktsvandra!
Och
på den vägen vill vi gärna göra det som apostlarna gjorde, enligt
Sv Psalm 62:3
Apostlar
gick ut med budskap till folken att Kristus är Gud.
De
lade ett hav mellan makternas hot
och livet i tro på Guds mäktiga
Ord:
ur
döpelsens hav steg en mänsklighet fram
i tron på hans namn.
med
varma se-Mäster hälsningar!
Bengt
Pleijel 87+
Attraktioner
i sommartid:
1.
Läs om Apostladagen i Sångpostillan, årgång 3, sid 323 eller kom
till bibelskolan.com genom att trycka här
2.
Sjätte söndagen efter Trefaldighet får ingen blogg på grund av
”se-Mäster”. Men genom Sångpostillan årg 3 (sid 333 eller
tryck här)
kan
du få följa med på en resa till Samarien. Då lär du dig att eld
från himlen är något annat än bomber. Och du får många
anledningar att verkligen tänka till över det Jesus säger.
3.
Bibelskolans 60 nyfikenvandringar genom trosbekännelsen hittar du om
du trycker här
4.
Oasmötet i Kungälv är 22-27 juli och hålls i Mimershallen. Se här.
5.
Goda böcker som en stolt fader rekommenderar:
Anne-Mette
Pleijel Johnsson: I min Faders blomstergård, (en bok om Annika). Se här.
Erik
Pleijel: Navigation i mångfalden, se här.