onsdag 30 juli 2014

inför Kristi Förklarings dag

I min förra skrift, kära teofiler (=gudsvänner), skrev jag att min dator begärde att få SEMESTER för att jag skulle hinna SE MÄSTER. Och min humoristiska men mycket fromma dator menade då att jag borde åka till OAS i Kungälv för att komma NÄRMARE JESUS, han som är vår MÄSTARE.
Jag fick det, men nu tronar jag inte på minnen från OAS-stora dar utan ser framåt. Ty effekten av att komma NÄRMARE JESUS (temat på Oasdagarna) blir att man får smak på att vandra vidare med honom. Nu på söndag tar han oss med på en vandring till förklaringsberget. För ett kort ögonblick öppnas himmelen för oss. Vi får se Mose, som representerar Lagen, Elia som representerar profeterna och vi får SE MÄSTER, Jesus, som representerar evangelium. Vi får se en utstrålning av Jesu gudomliga makt. Jesus är HERREN. Ordet ”utstrålning”, på tyska "erklärung", har givit oss det svenska ordet förklaring. Denna söndag är Jesu HERRLIGHETS DAG.
De som vill följa med på vandringen kan söka sig till startplatsen som heter SÅNGPOSTILLAN, adress se nedan. Du får vara med om att SE MÄSTER – när de då lyfte blicken sågo de ingen utom Jesus allena (Bibel 1917) - och du får vara med i lovsångskören som sjunger en kärlekssång till Jesus, som Heidi skrivit.

Men några OAS-glimtar skall du få. En stor skara (som jag inte kunde räkna) mötte upp i Mimershallen i Kungälv. Människor i alla åldrar strömmade dit. Man såg moderna pappor med barn i famnen och mödotrötta mammor, som smög in till Stillhetens Oas. Folk från kyrkans antikrunda var där och folk från kyrkans barnkammare. Vi såg U-oasare och Youngsters, homo och hetero, vithåriga och svartskalliga, folk från de Brustnas camping och folk burna av rullande stolar och en åttiosjuplussare som rullatorerade fram. Playgirls och playboys spelade, dansade och sjöng sånger om att ”alla mina oaser äro i dig” (Jfr Psalt 87:7). Där fanns omkring 300 medarbetare och bed-arbetare. Som alla ställde upp utan honorar. Vi såg hur HON och HEN smög sig till helandegudstjänsten där läkare, präster och förebedjare genom samtal och bön hjälpte dem komma inför vår himmelske Fader. Får man komma dit kommer man til seg selv, som man säger i Norge. Det kunde då hända att ut från helandegudstjänsten kommer HON och HAN, ty Faderns ”du är ord” ger åt HONom en ny identitet.
Barnens Oas heter på ”englarnas” språk Youngsters. De leds av många frivilliga som leds av Lennart och Hanna. När jag för tre år sedan först hörde ordet Youngsters, trodde jag att de talade om gangsters. Och tänkte då: ja, dessa ungdomar har lyckats med det som jag som präst i 60 år aldrig fått vara med om – att föra gangsters till Jesus!
Vi fick mycket god djup undervisning. Eftersom OAS-rörelsen har en ekumenisk öppenhet, fick vi schartauaner lyssna till pingstianer och EFeSianer, till en biskop från Afrika och till en popstjärna från Göteborg. Alla talade om Guds väldiga gärningar. Och naturligtvis var våra inspirerande inspiratörer Hans och Berit med, och hjälpte oss göra djupdykningar i Ordet.
Mötesledarna gjorde i år en mycket bra sak. Den gjorde en kort och intelligent sammanfattning efter varje föredrag. Det var bra för oss som är minnessjuka.
Vi lärde oss ett nytt uttryck: ”att göra en Berit”. När Berit undervisar gör hon då och då en paus, där hon låter oss som lyssnar, tala med varandra om det vi hört. När jag vid ett tillfälle fick tala på Oas, tänkte jag vara lika pedagogisk som Berit. Jag sa: ”Nu får ni en minut på er att tala med varandra om det ni hört mig säga”. Resultat: Alla satt tysta. Ingen kom ihåg någonting. Pinsamt!
Jag gick då över till att ”göra en Bengt”. Det innebär att jag avbryter inte mitt föredrag med en fråga, utan med en psalmvers eller bibelvisa. Då får alla sjunga in budskapet. Jag inbillar mig att också det är pedagogiskt.
Det var mycket sång under dagarna. Framme på podiet var ett gäng duktiga ungdomar som på olika instrument ledde sången. De hjälpte oss vara med om att med psalmer och hymner och andliga sånger sjunga och spela för Herren i våra hjärtan (Ef 5:19).
Nu har vi alla olika musiksmak. En del gillar när synt, trummor, flöjter och trumpeter låter som dånet av väldiga vatten (Joh Upp 1:15). Andra gillar mera stilla harpoklang. Jag själv gör det. Jag planerar att lära mig spela harpa då jag blir gammal. Men vad gör man om man inte gillar hög ljudnivå? En del retar sig, förargas, suckar ... Själv gjorde jag inte det.
Jag upptäckte mina två pekfingrar. De kan göra mycket. De kan peka finger åt dem som är dumma. Men risken med det är att om jag pekar finger åt någon är det tre av mina fingrar som pekar på mig. Dumgubbe själv! Men mina pekfingrar kan dansa. När datorn bjuder upp till dans, tackar de ja och snurrar runt i en pekfingervals.
Jag upptäckte en ny funktion för pekfingrar på Oas i Kungälv. När musiken blev för hög och decibellisk stoppade jag pekfingrarna i öronen. En del som såg mig kom fram och vill bjuda på öronproppar, de trodde att jag inte vill höra. Jag ville visst höra. Men pekfingrarna reglerade ljudnivån. Jag hörde en stilla musik som var himmelskt ljuv. Och jag kände mig mycket stolt över att vara så ödmjuk och tolerant och förstående. Tänk om alla vore som ...
Kungälv och SMHI tog emot oss med mycket stor värme under alla Oas-dagarna. Och vår himmelske Fader tog emot oss med mycken kärlek. När Ordet var i rörelse sträckte vår himmelske Fader ned sina två arbetshänder – Sonen och den helige Ande. Då skedde mycket: upprättelse, under, kraft, lovsång, gamman (betyder munterhet).
Under sjuttiotalet gjorde jag ett besök på en karismatisk konferens i England. När de fick veta att jag var från Sweden, tyckte de att det var nice. Och frågade då: What is the Lord doing in Sweden? Den frågan tyckte de tydligen var viktigare än vad jag gjorde i Sverige! Jag fick en tankeställare. Och en av mina omvändelser skedde då.
På pingstdagen talade alla om Guds väldiga gärningar. På Oas var grundackordet: Jesus från Nasaret går här fram och löser från vanmakt, synd och skam. Han läker sår och gör fattiga rika. Den helige Ande låter sin röst högt om Guds gärningar tala, Och många av oss kunde efteråt säga: Herren gjorde stora ting med oss och därför var vi glada (Psalt 126:3).

Nu finns det somliga som inte tycker om OAS.
En del av dumt konservativa skäl. Man suckar en döendes församlings sju sista ord: ”Sådant har vi aldrig gjort här förut”.
Herre, möt dem med din kärlek!
Andra av teologiska skäl. Västnytt lär under dagarna haft ett inslag om OAS. En teologie doktor var upprörd över att en afrikansk biskop fick tala. Denne hade inte samma uppfattning i hbtq-frågan som han. Han menade att det var ren skam att fira festhögmässa med en sådan. Tydligen tyckte han att folk som mötte upp på OAS var dåliga.
Herre, möt honom med din kärlek!

Men, visst har han rätt, doktorn. Oasfolket är dåligt folk. Men de är glada över att det så ofta står i Bibeln att Jesus umgås med dåligt folk. De inser att de inte klarar av detta krångliga livet utan Jesus. De är inte färdigfrälsta. De vet att de ryms i ordet ”alla” som Paulus säger i Rom 3:23 : Alla har syndat och gått miste om härligheten från Gud. Men just därför längtar de till OAS-källan och längtar till KRISTI HERRLIGHETS DAG, då Herrens härlighet skall bli uppenbarad på nytt, så att de får veta att Guds källa har vatten till fyllest, och att den räcker för dig.
Och jag som tillhör kyrkans antikrunda, är mycket glad att den räcker även för mig.

Bengt Pleijel 87+


KYRKLIGA TILLKÄNNAGIVANDEN:
  1. Pilgrimsvandringen på Kristi Förklarings dag startar på adress SÅNGPOSTILLAN, årg 3, sid 339 eller adress bibelskolan.com. Eller  tryck här
  2. Kollekterna på OAS-dagarna blev något över 600.000 kronor. Vilket härmed tacksamt erkännes.
  3. OAS får inga bidrag, bara gåvor. Gud älskar en glad givare. Varför? Därför att han själv är en glad givare, och stor slösare och gläder sig då hans barn försöker likna honom. De som i fortsättningen vill leka slösare bör känna till postgironumret till OAS, som är 79 08 90-8
  4. Adressen till denna blogg HIMMELSKT SÖNDAGSGODIS inte bara för de snälla barnen är bengtpleijel.blogspot.se. Man hittar den också i fejsboken. Bloggen kommer en gång i veckan om Gud vill, orken orkar och datorn inte gått sönder. Den vill uppmuntra till upptäckts-vandring in i kommande söndags budskap. Det är tillåtet att sprida ryktet om dess existens.









Skriva ut