onsdag 6 april 2016

inför tredje söndagen i Påsktiden

Vi träffar fåraktiga får på söndag. Och lamm som bräker och bråkar. Och vargar som är sugna på lammkotlett till söndagsmiddag. Plötsligt dyker det upp en herde som tröstar med käpp och stav. Och dukar bord och bjuder på måltid. Och smörjer med olja så att livet går som smort. Och alla vilar, plaskar med fötter i vatten och andas frisk blomdoft från gröna ängar.
Vilken underbar österländsk idyll! Men vad säger detta till ”nutidsmänniskan” som surfar och twittrar och mejlar och bloggar och kan allt utom…
Jag gick in på Google och skrev: ”får och vargar i Ljungskile”. På 30 sekunder fick jag över 30.000 träffar. Vad det nu betyder? Jag skrev ”herdar i Ljungskile”. Inget napp. Ingen herde sa något. Google pratade om annat. Men herdar finns ju – kyrkoherde, pastor, minister (= ett finare ord för tjänare) Fast nu är de på väg bort. Bort från Ljungskile , det äLSK-värda samhället med den charmiga gågatan. De har förmodligen hört ropen ur djupa dalar från borttappade och förlorade lammungar. En landar och letar efter dem i en dal som heter DALsland. En annan i en Anne dal.
Men ”pängsionärer” finns ju. Himmelrika sådana! En grupp ungdomar, ett tjugotal, i övre lammåldern, bad mig komma och tala om Gud. Gubbe 89+ pratade en timme om Gud och sånt. Ingen somnade. Veckan innan hade de bett ”herdes-mannen” Olle, 90+, komma till dem. Det våras för Ljungskile. Gamla, unga nu lovsjunga …
Tredje söndagen i Påsktiden handlar om DEN GODE HERDEN.

  • Hesekiel (34:23-31) ger oss framtidsvisioner om Herden som skall komma. Läs! Tänk till: Vad bra det kan bli om herden får göra som han vill för oss och med oss.
  • Den anonyme författaren av Hebreerbrevet berättar om fårens herde, Jesus. (i Hebr 13:20-21). Han har segrat över död och djävulskap. Han skall styrka oss i allt gott, skriver han. Han förnyar, förvandlar och förfriskar vår VILJA. Då får vi kraft att vilja välja vad Han väljer att vilja för oss.Tänk till: Behöver våra ögon öppnas så att vi ser att vår förfärlighet är så stor att vi behöver Hans HÄRLIGHET?
  • Johannes berättar (i Joh 10:11-16) vad han hört att Jesus säger: JAG ÄR DEN GODE HERDEN. Fem ting kännetecknar den gode Herden:

1. Herden GER SITT LIV FÖR FÅREN. Herdelivet var tydligen inte någon idyll. Han satsade liv och kraft för att rädda fåren.

Tänk till: Är det så illa med oss och är det onda så farligt att det behövdes kamp och blod och kors och död för att vi ska få hitta LIVET?

2. Herden ÖVERGER INTE FÅREN. Han varken flyr, flyttar eller låter sig skrämmas av den stora, stygga vargen. Han skrämmer bort den med käppen, en klubba som han drämmer till mot den onda vargen. Och han tröstar oss med staven. Den har en klyka upptill (som en biskopsstav). När lammungen ramlat ner i bergsklyftan, fångar herden upp den med staven. Och både lamm, får, tacka och bagge känner sig tröstade och trygga av herdens käpp och stav.

3. Herden RUSTAR och rastar resten. Och ger fiendekännedom och vapenkännedom. Fienden heter Djävulen, världen och vårt eget kött. Adress, se nedan om du vill träffa dem.

Vapnen är 1.GUDS ORD (”ett ord kan honom fälla”, Sv ps 237:3), 2. MÅLTIDEN, se dagens psalm, Psalt 23:5 där fienden bara står och tittar på och ingenting kan göra. 3. RUSTNINGEN som vi dagligen tar på oss ”under ständig bön och åkallan och bön i Anden” (se Ef 6:10-21, Fb15). Tänk till: Viktigt med fiendekännedom och vapenkännedom!

4. Herden KÄNNER fåren och fåren känner honom. Men han säger på ett annat ställe ”dem känner jag inte” (se Matt 7:21-23). Varför? Jesu yrke är att vara frälsare. Han känner bara dem som han fått dela en nöd med. Precis som vi. Vi är bekanta med många. Men vi känner bara dem om vi fått dela deras nöd, smärta, sorg, oro… Herden gläder sig då han får ta hand om oss. Han vill inte vara ”arbetsbefriad. Dagens Psaltarpsalm 23 påminner oss om den förTROliga gemenskapen med honom som Psalt 25:14 talar om. Lägg märke till i Psalt 23 att orden han, han, han, han byts mot du, du, du … Det händer när det svartnar för ögonen och det stora mörkret slår till. Jag är inte ensam då. Du är med mig. Jämför Klagovisorna 3 som börjar med 21 anklagande och bittra han, och som mynnar ut i du, du, du… Och i sången ”din trofasta kärlek aldrig oss lämnar, den är ny varje morgon … (Sv Ps 704).

5. Den gode Herden bjuder på fest. GLÄDJENS HERRE dukar ett bord för oss. Det är han som är värd. Han är inte en tillfällig gäst som kommer och går. Herden är min Herre. Jag sjunger så: ”Glädjens Herre bjud till fest vid ditt bord idag. Gör envar till hedersgäst efter ditt behag” (jfr Sv Ps 295:1).

Där kan mycket hända:
- Vi lär oss att upphöja varandra. Människan bredvid mig är hedersgäst!

- Vi slutar nedvärdera oss själva. Vi möter Kristus – DEN SMORDE – som smörjer oss med olja till kungabarn. Ger oss en sund självbild. Jag är det största man kan bli – Guds barn.

- Jag tappar ängslan för vad folk skall säga. Folk må stå där och titta på och undra, men som gäst hos glädjens Herre är jag trygg. Tryggare kan ingen vara.

- Vid måltiden fyller han vår inre bägare, vårt hjärta, av liv och liv i överflöd. Och vad hjärtat är fyllt av det talar och sjunger munnen.

- Den gode Herden sänder oss ut till en värld, där stora risker väntar (Sv Ps 287:1 Men jag går inte ut ensam. Två vänner skickar han med: GODHET och NÅD skall följa dig.



Den för-TRO-liga gemenskapen fortsätter.
Försök nu lyssna in herdepsalmens budskap till just dig:

  När jag får vara din Herde kommer ingenting att fattas dig. Jag låter dig vila i min kärlek och slappna av där. Du får andas ut din sorg och  saknad  och andas in mitt liv, min hälsa, min friskhet.
    Jag för dig till vatten där du finner ro. Kom till mig och du ska finna vila. Kom till mig och drick. Min källa har vatten så det räcker.  Jag upplivar din inre människa. 
   Jag ger dig ny kraft och spänst åt dina trötta tankar. Jag leder dig på rätta vägar. Jag leder dig inte alltid på lätta vägar. Det vore inte bra för dig. Men jag hjälper dig att hitta en rätt färd genom livet.
   I dödsskuggans dal, i allt mörker och alla svårigheter som kan drabba dig, där är jag med dig.  Jag ställer mig där hos dig.  Jag är där med min tröst och min kraft. Sträck ut din hand ... Idag skall du vara med mig!
   Jag bereder för dig ett bord, där du tar emot mig i den heliga nattvardens kärleksmåltid. Där finner du vila och tröst i din sorg. Jag smörjer ditt huvud med olja och kröner dig till himmelrikets kungabarn. Jag låter din inre bägare flöda över så att den fylls med liv och liv i överflöd. 
   Gårdagarna tar jag hand om. När du ser dig tillbaka ser du endast de två vännerna Godhet och Nåd, som följer dig. Jag vill vara din Herde och ha dig nära mig. Evinnerligen.  

Din Herde 



BETESMARKER för lamm, får, tacka och bagge finns på bibelskolan.com. HIMMELSKT SÖNDAGSGODIS finns där på första sidan.
På BENGTS ÅTEVÄNDSGRÄND adresslista 8 – VISDOMSPÄRLOR ”Behövs omvändelse när alla säger att jag duger och är så bra?” Där blir du bl.a presenterad för ”djävulen, världen och vårt eget kött”. Tryck här

Adresslista 13 - SÅNGPOSTILLAN andra årgången, Tredje söndagen i Påsktiden, tryck här.  Boken sid 207.
Där kan lamm, får, tacka och bagge få personligt umgänge med den gode Herden.
Vi möts där

Bengt Pleijel 89+





Skriva ut