måndag 26 november 2018



Inför första söndagen i advent 2018

Gott nytt kyrkoår 
önskar vi varandra denna första söndag i Advent. Ett NÅDENS ÅR kan det bli, säger söndagens tema. Var nyfiken på vad som kan ske med dig, med din församling, med svensk kristenhet! Tänd första adventsljuset och se, upptäck, hör …

1. SE DIN KONUNG KOMMER TILL DIG!
skriver Sakarja 9:9-10
Fröjda dig stort, dotter Sion! Jubla, dotter Jerusalem! Se, din kung kommer till dig, rättfärdig och segerrik är han. Han kommer ödmjuk, ridande på en åsna, på en åsninnas föl. Jag ska ta bort vagnar ur Efraim och hästar ur Jerusalem. Stridens bågar ska bort, och han ska tala frid till hednafolken. Hans välde ska nå från hav till hav, och från floden till jordens ändar.

Först träffar vi den gamle profeten Sakarja. 2 540 år är han och han har något mycket klokt att säga. Han förmedlar ett glädjeladdat, personligt och uppmuntrande budskap just till dig. Se, din konung kommer TILL DIG! (Sak 9:9-10). Det betyder att alla makter och krafter, herrar och damer, idéer och åsikter, som styrt och behärskat dig kan dra …
   Nu har du fri tillgång till kungliga palatset. Du får träffa och umgås mycket personligt med en ”annorlunda-kung”, och upptäcka och lära dig ”annorlunda-livet”, (begrunda Matt 5:38-48). Du utnämns till ”minister”, det betyder tjänare. Du hittar ett nytt sätt att möta de besvärliga och knepiga. Den som vill vara störst bland er skall vara de andras tjänare. Du ställer dig nedanför alla andra och då kan du inte se ned på någon. De ser uppåt och får personlig vägledning av den kung som är rättfärdig, segerrik och ödmjuk. Fröjda dig stort, du dotter! Jubla, du son! Gläd er, ni gamle!
   Men! Kanske? Måhända? Folk kommer kanske att tycka att du inte är riktigt klok. ”Tror du fortfarande på det där”? Du, en åsna! Men den som du, gamla åsna, bär och kånkar på, gör mycket gott för människor omkring dig.


2. JESUS VILL BLI INSLÄPPT I DIN FÖRSAMLING!
Dagens episteltext säger det - Uppenbarelseboken 3:20-22. Men vi citerar först verserna 14,15 och 19:
Skriv till ängeln för församlingen i Laodicea. Så säger han som är Amen, det trovärdiga och sanna vittnet , upphovet till Guds skapelse: ”jag känner dina gärningar … alla som jag älskar tillrättavisar och tuktar jag." 

Dagens epistel från Uppenbarelseboken 3:20-22:
Se, jag står vid dörren och knackar. Om någon hör min röst och öppnar dörren, ska jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig . Den som segrar ska jag låta sitta hos mig på min tron, liksom jag själv har segrat och sitter hos min Far på hans tron. Du som har öron, hör vad Anden säger till församlingarna!

Laodicea är den sista av de sju församlingarna i Uppenbarelseboken som får brev från Jesus. Den får den skarpaste kritiken – ljum, inbillningsrik. ”Du förstår inte att du är eländig, ynklig, fattig, blind och naken”. Äckligt ego-god. Man vill bara spy …  Men de får också de ljuvligaste orden: Festmåltid. Himmelsk närvaro. Förtrolig gemenskap … jag med honom och han med mig …
   Problemet? Man var öppen för allt. Utom för Jesus. För honom hade man stängt och låst dörren. Laodicea betyder folkkyrka. Ordet kan betyda: kyrkan är Herrens kyrka, för att nå folket med evangelium om syndernas förlåtelse, liv och salighet. Men andra säger: Kyrkan är folkets kyrka. Folket bestämmer över budskapet. Jesus får inte så mycket att säga till om.
   Men Jesus ger inte upp. Han står utanför kyrkporten. Han knackar, bankar, bultar. Han älskar fortfarande denna ljumma, självgoda kyrka. La ni märke till vad han gör med dem han älskar? Det sista ordet i Bibeln som handlar om Jesu kärlek står här:
alla som jag älskar tillrättavisar och tuktar jag.
   Jesus gör det då han blir insläppt i vår församling. Han älskar oss till rätta. ”Kom som du är, men förbli inte som du är”. Han tuktar, avslöjar ljumhet, hyckleri och självgodhet. Han öppnar Bibelns ord. Han sänder Anden. Hör vad Anden säger!
   När Anden kommer kan det bli både tårar och salighet. ”O salighet och fruktan när Anden kommer när. O nåderika tuktan, o eld som allt förtär” (Sv ps 162:2).
   När Anden fått göra operationen kommer hälsan, glädjen, trösten. Och Festmåltiden: Om någon hör min röst och öppnar dörren, ska jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig. 


3. Vi ropar HOSIANNA!
Matteus 24:1-9 tar oss med på folkfest i Jerusalem. Upptäck hur du är med i dessa ”de”!
När de närmade sig Jerusalem och kom till Betfage vid Olivberget, sände Jesus i väg två lärjungar och sade till dem: "Gå in i byn där framför er. Där ska ni genast finna en åsna som står bunden med ett föl bredvid sig. Ta loss dem och led dem till mig. Och om någon säger något till er, ska ni svara: Herren behöver dem. Och han ska strax skicka i väg dem." Detta hände för att det som var sagt genom profeten skulle uppfyllas: Säg till dottern Sion: Se, din kung kommer till dig, ödmjuk och ridande på en åsna, på en arbetsåsnas föl. Lärjungarna gav sig i väg och gjorde som Jesus hade befallt dem. De hämtade åsnan och fölet och lade sina mantlar på dem, och han satt upp. Den stora folkmassan bredde ut sina mantlar på vägen, andra skar kvistar från träden och strödde på vägen. Och folket, både de som gick före honom och de som följde efter, ropade: Hosianna, Davids son! Välsignad är han som kommer i Herrens namn! Hosianna i höjden!

Vi sjunger Hosiannasånger på första söndagen i Advent. Vi gör det också varje gång vi firar nattvard. Advent betyder ankomst. Festen når oss i mässan. Välsignad vare han som kommer i Herrens namn! Hosianna i höjden! 
   Hosianna är ett rop från Psaltaren 118:25. Det betyder O Herre, fräls! (SvFb). Hosianna ger utsikt åt två håll: Vi får se nedåt mot smärtan, nöden, misslyckandena. Vi ser uppåt mot honom som kan läka och hela. Hosianna! O Herre, fräls! Rädda! Befria!
   När vi träffar folket i Jerusalem hittar vi båda dessa utsiktspunkter. Tillsammans med dem letar vi oss fram ur våra instängda liv i gränderna. Vi förenar oss med tiggarna, kvinnorna, barnen och ropar ut vår längtan efter befrielse, läkedom, tröst och mening. Hosianna! O Herre fräls! Rädda! Befria!
   Precis som männen gör vi en matta åt Konungen av våra ulstrar och kappor. Tillsammans med pojkarna och flickorna klättrar vi upp i träden och skär av palmkvistar. Vi ser Jesus som sätter sig på åsnan och rider in i staden. Vi får en ny glans i ögonen. Det är Livets konung som kommer till oss! Tillsammans sjunger vi sången för Messias: Hosianna! Välsignad är han som kommer i Herrens namn, han som är Israels Konung. Hosianna! O Herre, fräls! Rädda! Befria!
   Kom ihåg vad vi läst i Bibeln hos Sakarja: Frukta inte, dotter Sion. Se din Konung kommer sittande på en ungåsna. Det är som om alla rädslor försvinner när Jesus kommer till oss. Frukta inte! Var inte rädd! Nöden möter nåden. Hosianna! O Herre fräls! Rädda! Befria!


4. VAD ÄR SANNING?
Du som har öron hör vad Anden säger!
Denna söndag bjuder på en alternativ evangelietext - Johannes 18:36-37. Läs i din Bibel eller psalmbok om hur en brottsling ger själavård åt sin domare.
   Här står de - Pilatus och Jesus.
   PILATUS– världens mest kända landshövding och representant för världens mäktigaste rike. Men ingen hade hört talas om honom om han inte träffat Jesus.
  JESUS – DÅ en brottsling, bunden, blodig, föraktad, fördömd och ensam. NU – känd, älskad, hyllad av miljarder. Kungars Kung och herrars Herre!
   När Pilatus ser Jesus förstår han ingenting. Jesus ser inte ut som en upprorsmakare eller gerillaledare. Pilatus har aldrig sett en sådan fånge förut. Han har aldrig sett en sådan konung förut. Lugn och trygg står Jesus där och möter Pilatus blick. När Jesus kommer fram till honom, säger han: Är DU är judarnas kung? (18:33).
   Jesus talar om sitt rike. Ja, jag har ett rike. Men mitt rike är inte av denna världen. Det är så helt annorlunda än vad du tänker, Pilatus. Du tänker på riken, där makten utbreds med våld. Mitt rike sprids inte genom propaganda, lögner eller "fake news". Det utbreds inte med vapen och har inga hemliga poliser.
   Men den som är av sanningen finner det riket, som är rättfärdighet och frid och glädje i den helige Ande. Anden ger liv. Anden öppnar. Anden förlöser lovsång, glädje och renhet.
    Pilatus verkar alldeles förvirrad. Han skakar av sig något, som börjar få makt över honom. Det låg en makt i Jesu ord, som höll på att gripa Pilatus inifrån.
Vad är sanning? utropar han. Det är nog inte en fråga. Bara en trött suck. Får han ett svar? Kanske han anar. Svaret står två meter framför honom. Där står han som vittnar om sig själv: Jag är sanningen (Joh 14:6). Så nära sanningen. Och ändå så långt borta.
   Så nära dig i en Bibel laddad med himmelskt ljus och sanning. När du öppnar den öppnar Anden vägen till Guds heliga berg – Golgata där det saliga bytet sker – ”du tar vår skuld, din frid du ger” (Sv Ps 73:2). Och sedan kan du förundrad säga: jag får gå in till Guds altare, till Gud som är min glädje och fröjd, och tacka dig på harpa, Gud min Gud (Psaltaren 43:3-4) och hålla måltid med honom och han med mig. Du kommer till honom och …
Se, din konung kommer TILL DIG! 

Vad bra vi kan få det detta kyrkoår!
Bengt Pleijel 91+

som gärna fortsätter kontakten med dig. Jag träffas denna vecka i Sångpostillan årgång 2, sid 9 och på bibelskolan.com tryck här. Ylva Eggehorn har en underbar dikt om åsnan. Den heter Hosianna och finns i Nyfikenhetsskolans Skafferi. Tryck här så hamnar du där.



Skriva ut