Inför
Fastlagssöndagen
KÄRLEKENS
VÄG
är
söndagens budskap. Vi får vandra den tillsammans. Vi får tre dagar att förbereda vandringen. Först kommer
Fastlagssöndag, sedan Fläskmåndag och Fettisdag. Ordet fastlag
kommer av tyska Vastel-abend (=
fast-aftonen jfr jul-afton, påsk-afton mfl).
Under
dessa tre dagar tar man ”farväl av köttet”. I länder, som är
mindre stelfrusna än Sverige, firar man dessa dagar med glada
upptåg och karnevaler (karne vale = farväl kött). I Sverige samlar
man semlor och säger ”god dag till fettisdags-bullar”. Vandringen på KÄRLEKENS VÄG startar sedan på onsdag – ASKONSDAG. Då går vi ned i varv, lurar stressdemonen och bereder oss för 40 dagars djupa upptäcktsfärder i kärleken. Före går Herren. Han uppmanar oss att följa med. ”Se vi går upp till Jerusalem. Vi träffar varandra i ”vi”.
Fastan
vill hjälpa oss att sänka farten, spetsa öronen, gnugga
sömnaktigheten ur ögonen så att vår blick vänds mot Jesus och de
händelser som för alltid kommer att utgöra världshistoriens
brännpunkt - Jesu död av fullständig kärlek till varje människa,
och hans uppståndelse för världens liv.
Men
vi vet att kärleken inte bara är skön och vacker. Den är också
skör, lättsårad. Söndagens latinska namn är Esto
mihi.
Man började förr gudstjänsten med Psaltaren 31:3 - Esto
mihi in Deum protectorem
(var mig en skyddande Gud). Vi behöver Guds beskydd och vägledning
på vår vandring på kärlekens väg, Vi ber med Psaltaren 86:11:
Visa
mig, Herre, din väg, jag vill vandra i din sanning
1.
Kärleken
– en Herrens låga
Läs
och BE-grunda Höga visan 8:6-7
Kärleken
är stark som döden, dess lidelse obeveklig som dödsriket. Dess
glöd är eldens glöd, en Herrens låga. Väldiga
vatten kan inte släcka kärleken, strömmar kan inte dränka den. Om
någon ville ge allt han har i sitt hus för kärleken, skulle han
ändå bli avvisad.
Vi
lyssnar här till en sång från
Shir ha-shirim - Sångernas
sång. När Luther översatte den till tyska kallade han den das
Hohelied
(Höga visan). "Sångernas
sång", är en enda lovsång till kärleken mellan man och
kvinna, där de besjunger varandras företräden och sin kärlek till
varandra.
Älskande
par kan idag läsa denna bok och få sitt ordförråd förnyat om hur
man uttrycker kärlek. Pröva!
Hon
blir säkert lycklig om han viskar i hennes öra:
Vid
ett sto i faraos spann liknar jag dig, min älskade. Dina kinder är
så vackra med sina smycken, din hals med rader av pärlor (1:9-10).
Han
blir så glad då hon säger:
Min älskade är för mig som en klase hennablommor från En-Gedis
vingårdar
(1:14).
Men
här är inte bara fråga om mänsklig kärlek.
Jordisk
kärlek har sin plats i Guds skapelse.
En
Herrens låga är den. ”Sångernas
sång” kan också sjunga om kärleken mellan Herren och hans folk.
Karl XII:s bibel säger: ”Denna boken innehåller ett samtal mellan
Kristus och bruden.”
Gläd
dig du Kristi brud och möt din Herre Gud!
2.
Kristi
kärlek driver oss
Läs
och BE-grunda Andra Korintierbrevet 5:14-21 i din bibel.
-
Vi får hitta tankstället. Mitt i texten står det:
Gud
var i Christo försonande verldena med sig självom, (5:19
Karl XII).
Tankstället
heter I KRISTUS. Där landar himlen på jorden. Där sträcker Far
ned sina två händer - Sonen och den helige Ande. Där tar Han itu
med det som gått itu. Han går in i vår skuld och vårt lidandes
djup. Det saliga bytet sker - han tar vår skuld, ger oss sin frid.
Vi tankar kraft och kan vandra vidare. ”Dig vare pris för livets
ord och nådens bord
…” (Sv
Ps 42:4).
-
Vi får tanka Jesu tankar.
Kristi
kärlek driver
oss
(5:14)
Bilen
behöver drivmedel och kroppen livsmedel. Ditt inre barn – Guds
kärleksbarn – behöver Jesu kärleksord som du stoppar ned i
hjärtat ("by
heart", 5 Mos 6:6).
Jesu tankar sätter dig i rörelse. Så
som jag har älskat er ska också ni älska (Joh
13:34).
-
Vi får nya tankar om oss själva.
inte
längre leva för sig själva utan för honom som har uppstått för
dem
(5:15).
Hans
Majestät JAG – som är så besvärlig både för oss själva och
för andra - får stiga ned från tronen. Där ska Jesus sitta. Det
blir tronskifte varje gång du ber ”Fader vår” och ber
överlåtelsebönen: ditt
är riket, din är makten och äran …
Något
nytt har hänt.
Om
någon är i Kristus är han alltså en ny skapelse. Det gamla är
förbi, något nytt har kommit
(5:17).
Det
är på väg för att du ska komma iväg. Men det nya livet –
Kristuslivet - möts av motstånd. Därför får de frälsta
uppmaningen: Arbeta
på er frälsning!
Läs Fil 2:12-18. Färdigfrälsta blir vi först på andra sidan pärleporten.
Det finns mer att få och mer att förstå.
Något nytt har kommit!
Det är på väg.
Just
nu. Läs:
-
Vi får nya tankar om andra.
Därför
känner
vi inte längre någon på ett ytligt sätt
(SFB
5:15).
Därför
bedömer jag inte längre någon på människors vis
(Bibel
2000 5:15).
Vi
dömer och bedömer och betygsätter varandra.
Men
varje människa är ett skapelsens underverk. I varje människa har
Far lagt in resurser och gåvor som han vill att vi ska locka fram.
Du får nya, goda och friska tankar i kraftfältet i
Kristus.
Du får se på varje människa med Jesu ögon. ”Där går ett
möjligt helgon!” Inse din kallelse att vara MÄNNISKO-UPPRÄTARE!
-
Vi får gå med i den stora GE-RÖRELSEN.
Vi
är alltså sändebud för Kristus och Gud vädjar genom oss … läs
5:20-21.
Far
ger sin Son. Jesus ger sitt liv. I Mässan tankar vi Jesu kärlek:
FÖR DIG! FÖR DIG! Vi får något stort att berätta om och ge
vidare. Vi sjunger med tant Lina,
Sv Ps 45:3.
Tag
mig då, Herre, upp till ditt barn,
Lös
mig från alla frestarens garn.
Lär
mig att leva, leva för dig,
Glad
i din kärlek offrande mig.
3.
Vi
går upp till Jerusalem
Läs
och Be-grunda Markus 10:32-45 i din Bibel.
-
Markus 10: 32-34. Före går Herren!
Låt
oss försöka se det här framför oss: Jesus och hans lärjungar är
på väg upp till Jerusalem. Tillsammans med dem var också en del
annat folk. Det talas om de
andra som följde med.
Där finns vi.
Först
går Jesus. Säger ingenting. Stegen är fasta. Målmedvetna.
Han vet vart han går. Efter honom går lärjungarna. De tycks inte
tala med varandra. Det står att
de var fyllda av bävan, och
vi andra
som följde med var rädda.
Det
är precis som om det var en annan Jesus som gick framför dem. Det
var inte Galileens Jesus som talar om liljor på marken och om kärlek
och trygghet. Framför dem går den allvarlige Jesus. Den tigande
Jesus. De begriper sig inte på honom. De bävar, de är rädda.
Deras - och vår - syn på Jesus behöver fördjupas.
Jesus
tar med oss till Golgotadramat.
Det
som händer där angår oss. ”Were you there when they crucified my
Lord?"Ja,
vi är med där. Vår smärta, vår synd, vår nöd, våra tårar,
allt finns där i korset. Alla människoöden i alla tider strålar
samman på Golgota. Där händer det något fantastiskt:
LIVET
VANN, DESS NAMN ÄR JESUS!
Golgotadramats
seger landar
I
DOPET
- Vet
ni då inte att alla vi som har döpts in i Kristus Jesus också har
blivit döpta in i hans död? Genom
dopet har vi alltså dött och blivit begravda med honom för att
också vi skall leva i ett nytt liv
(Rom
6:3-4 Bibel 2000)
I
NATTVARDEN
- Kristi
kropp för dig utgiven. Kristi blod för dig utgjutet.
I
FÖRKUNNELSEN
- De
ord som jag har talat till er är Ande och liv, säger
Jesus i Joh 6:63.
Tron
kommer av predikan och predikan genom Kristi ord
(Rom
10:17).
-
Markus 10:35-45. Jesus själavårdar oss!
Jesus
talar om förnedring. Jakob och Johannes om hedersplatser. Vi tycker
att det verkar en smula opassande. Men kanske är det ett uttryck för
kärlek. De tyckte så mycket om Jesus att de ville vara riktigt nära
honom i himlen. Men nog finns här en god portion högmod. Är det
någon som känner igen sig själv?
När
lärjungarna talar om hedersplatser talar Jesus om lidanden. Han
kallar sitt lidande för en bägare han ska få dricka. Jesus frågar
dem om de är beredda på detta lidande. Aningslöst svarar de: Ja,
det kan vi.
De anade inte vad detta skulle innebära för dem. Martyrdöd och
fångenskap för dem.
Men
liv och glädje för oss! En kärlekssång som idag sjungs av
miljarder. Tonen från himlen gick inte att få tyst på …
När
de tio andra lärjungarna hörde vad Jakob och Johannes bett om, blev
de förargade. Vad gör Jesus åt det? Han
kallar dem till sig,
står det. Det är ju det Jesus vill göra med oss när vi tvistar
och bråkar. Han kallar oss till sig. Viktigt att vi då lyder och
låter oss dras in i Jesu kärlekstuktan. Vi ska inte vara som
furstliga herrar och mäktiga damer, säger Jesus. De sitter på
troner och ser ned på folket.
Men
så är det inte bland er,
säger Jesus. Ni är tjänare som ser på andra nedifrån och
med ögonkontakt med ert dops Gud. Människosonen
har inte kommit för att bli tjänad utan för att tjäna och
ge sitt liv till lösen för många.
Smaka
på Paulus recept i Ef 5:18-21 (Giertz). Tanka först: Låt
er
…Då
händer det …
Låt
er
fyllas av Ande. Då
talar ni till varandra i psalmer och hymner och and-liga visor. Då
sjunger ni och spelar i era hjärtan till Herrens ära. Då
tackar ni alltid Gud och Fadern för allting i vår Herres Jesu
Kristi namn Och då
underordnar
ni er under varandra, därför att ni vill lyda
Kristus.
Fastan
som börjar på Askonsdag 26 mars 2020 kan bli spännande!
Med
många goda tankar hälsar er
Bengt
Pleijel 93+
som
på Fastlagssöndagen träffas i boken Sångpostillan årg 3, sid 135
och på datorn på adress www.bibelskolan,com, tryck
här.