måndag 17 februari 2020



Inför Fastlagssöndagen


KÄRLEKENS VÄG 
är söndagens budskap. Vi får vandra den tillsammans. Vi får tre dagar att förbereda vandringen. Först kommer Fastlagssöndag, sedan Fläskmåndag och Fettisdag. Ordet fastlag kommer av tyska Vastel-abend (= fast-aftonen jfr jul-afton, påsk-afton mfl). Under dessa tre dagar tar man ”farväl av köttet”. I länder, som är mindre stelfrusna än Sverige, firar man dessa dagar med glada upptåg och karnevaler (karne vale = farväl kött). I Sverige samlar man semlor och säger ”god dag till fettisdags-bullar”.  Vandringen på KÄRLEKENS VÄG startar sedan på onsdag – ASKONSDAG. Då går vi ned i varv, lurar stressdemonen och bereder oss för 40 dagars djupa upptäcktsfärder i kärleken. Före går Herren. Han uppmanar oss att följa med. ”Se vi går upp till Jerusalem. Vi träffar varandra i ”vi”.
Fastan vill hjälpa oss att sänka farten, spetsa öronen, gnugga sömnaktigheten ur ögonen så att vår blick vänds mot Jesus och de händelser som för alltid kommer att utgöra världshistoriens brännpunkt - Jesu död av fullständig kärlek till varje människa, och hans uppståndelse för världens liv.
Men vi vet att kärleken inte bara är skön och vacker. Den är också skör, lättsårad. Söndagens latinska namn är Esto mihi. Man började förr gudstjänsten med Psaltaren 31:3 - Esto mihi in Deum protectorem  (var mig en skyddande Gud). Vi behöver Guds beskydd och vägledning på vår vandring på kärlekens väg, Vi ber med Psaltaren 86:11:
Visa mig, Herre, din väg, jag vill vandra i din sanning

1. Kärleken – en Herrens låga
Läs och BE-grunda Höga visan 8:6-7
Kärleken är stark som döden, dess lidelse obeveklig som dödsriket. Dess glöd är eldens glöd, en Herrens låga. Väldiga vatten kan inte släcka kärleken, strömmar kan inte dränka den. Om någon ville ge allt han har i sitt hus för kärleken, skulle han ändå bli avvisad.

Vi lyssnar här till en sång från Shir ha-shirim - Sångernas sång. När Luther översatte den till tyska kallade han den das Hohelied (Höga visan). "Sångernas sång", är en enda lovsång till kärleken mellan man och kvinna, där de besjunger varandras företräden och sin kärlek till varandra. Älskande par kan idag läsa denna bok och få sitt ordförråd förnyat om hur man uttrycker kärlek. Pröva!
Hon blir säkert lycklig om han viskar i hennes öra: Vid ett sto i faraos spann liknar jag dig, min älskade. Dina kinder är så vackra med sina smycken, din hals med rader av pärlor (1:9-10). Han blir så glad då hon säger: Min älskade är för mig som en klase hennablommor från En-Gedis vingårdar (1:14).
Men här är inte bara fråga om mänsklig kärlek. Jordisk kärlek har sin plats i Guds skapelse. En Herrens låga är den. ”Sångernas sång” kan också sjunga om kärleken mellan Herren och hans folk. Karl XII:s bibel säger: ”Denna boken innehåller ett samtal mellan Kristus och bruden.”
Gläd dig du Kristi brud och möt din Herre Gud!

2. Kristi kärlek driver oss
Läs och BE-grunda Andra Korintierbrevet 5:14-21 i din bibel.
  1. Vi får hitta tankstället. Mitt i texten står det:
Gud var i Christo försonande verldena med sig självom, (5:19 Karl XII).
Tankstället heter I KRISTUS. Där landar himlen på jorden. Där sträcker Far ned sina två händer - Sonen och den helige Ande. Där tar Han itu med det som gått itu. Han går in i vår skuld och vårt lidandes djup. Det saliga bytet sker - han tar vår skuld, ger oss sin frid. Vi tankar kraft och kan vandra vidare. ”Dig vare pris för livets ord och nådens bord …” (Sv Ps 42:4).
  1. Vi får tanka Jesu tankar.
Kristi kärlek driver oss (5:14)
Bilen behöver drivmedel och kroppen livsmedel. Ditt inre barn – Guds kärleksbarn – behöver Jesu kärleksord som du stoppar ned i hjärtat ("by heart", 5 Mos 6:6). Jesu tankar sätter dig i rörelse. Så som jag har älskat er ska också ni älska (Joh 13:34).
  1. Vi får nya tankar om oss själva.
inte längre leva för sig själva utan för honom som har uppstått för dem (5:15).

Hans Majestät JAG – som är så besvärlig både för oss själva och för andra - får stiga ned från tronen. Där ska Jesus sitta. Det blir tronskifte varje gång du ber ”Fader vår” och ber överlåtelsebönen: ditt är riket, din är makten och äran …
Något nytt har hänt. Om någon är i Kristus är han alltså en ny skapelse. Det gamla är förbi, något nytt har kommit (5:17). Det är på väg för att du ska komma iväg. Men det nya livet – Kristuslivet - möts av motstånd. Därför får de frälsta uppmaningen: Arbeta på er frälsning! Läs Fil 2:12-18. Färdigfrälsta blir vi först på andra sidan pärleporten. Det finns mer att få och mer att förstå. Något nytt har kommit! Det är på väg. Just nu. Läs:
  1. Vi får nya tankar om andra.
Därför känner vi inte längre någon på ett ytligt sätt (SFB 5:15).
Därför bedömer jag inte längre någon på människors vis (Bibel 2000 5:15).

Vi dömer och bedömer och betygsätter varandra. 
Men varje människa är ett skapelsens underverk. I varje människa har Far lagt in resurser och gåvor som han vill att vi ska locka fram. Du får nya, goda och friska tankar i kraftfältet i Kristus. Du får se på varje människa med Jesu ögon. ”Där går ett möjligt helgon!” Inse din kallelse att vara MÄNNISKO-UPPRÄTARE!

  1. Vi får gå med i den stora GE-RÖRELSEN.
Vi är alltså sändebud för Kristus och Gud vädjar genom oss … läs 5:20-21.

Far ger sin Son. Jesus ger sitt liv. I Mässan tankar vi Jesu kärlek: FÖR DIG! FÖR DIG! Vi får något stort att berätta om och ge vidare. Vi sjunger med tant Lina, Sv Ps 45:3.
Tag mig då, Herre, upp till ditt barn,
Lös mig från alla frestarens garn.
Lär mig att leva, leva för dig,
Glad i din kärlek offrande mig.

3. Vi går upp till Jerusalem
Läs och Be-grunda Markus 10:32-45 i din Bibel.
  1. Markus 10: 32-34. Före går Herren!
Låt oss försöka se det här framför oss: Jesus och hans lärjungar är på väg upp till Jerusalem. Tillsammans med dem var också en del annat folk. Det talas om de andra som följde med.  Där finns vi.
Först går Jesus. Säger ingenting. Stegen är fasta. Målmedvetna.  Han vet vart han går. Efter honom går lärjungarna. De tycks inte tala med varandra. Det står att de var fyllda av bävan, och vi andra som följde med var rädda. 
Det är precis som om det var en annan Jesus som gick framför dem. Det var inte Galileens Jesus som talar om liljor på marken och om kärlek och trygghet. Framför dem går den allvarlige Jesus. Den tigande Jesus. De begriper sig inte på honom. De bävar, de är rädda. Deras -  och vår - syn på Jesus behöver fördjupas.
Jesus tar med oss till Golgotadramat. Det som händer där angår oss. ”Were you there when they crucified my Lord?"Ja, vi är med där. Vår smärta, vår synd, vår nöd, våra tårar, allt finns där i korset. Alla människoöden i alla tider strålar samman på Golgota. Där händer det något fantastiskt:
LIVET VANN, DESS NAMN ÄR JESUS!
Golgotadramats seger landar
I DOPET - Vet ni då inte att alla vi som har döpts in i Kristus Jesus också har blivit döpta in i hans död? Genom dopet har vi alltså dött och blivit begravda med honom för att också vi skall leva i ett nytt liv (Rom 6:3-4 Bibel 2000)
I NATTVARDEN - Kristi kropp för dig utgiven. Kristi blod för dig utgjutet.
I FÖRKUNNELSEN -  De ord som jag har talat till er är Ande och liv, säger Jesus i Joh 6:63. Tron kommer av predikan och predikan genom Kristi ord (Rom 10:17).

  1. Markus 10:35-45. Jesus själavårdar oss!
Jesus talar om förnedring. Jakob och Johannes om hedersplatser. Vi tycker att det verkar en smula opassande. Men kanske är det ett uttryck för kärlek. De tyckte så mycket om Jesus att de ville vara riktigt nära honom i himlen. Men nog finns här en god portion högmod. Är det någon som känner igen sig själv?
När lärjungarna talar om hedersplatser talar Jesus om lidanden. Han kallar sitt lidande för en bägare han ska få dricka. Jesus frågar dem om de är beredda på detta lidande. Aningslöst svarar de: Ja, det kan vi. De anade inte vad detta skulle innebära för dem. Martyrdöd och fångenskap för dem.
Men liv och glädje för oss! En kärlekssång som idag sjungs av miljarder. Tonen från himlen gick inte att få tyst på …
När de tio andra lärjungarna hörde vad Jakob och Johannes bett om, blev de förargade. Vad gör Jesus åt det? Han kallar dem till sig, står det. Det är ju det Jesus vill göra med oss när vi tvistar och bråkar. Han kallar oss till sig. Viktigt att vi då lyder och låter oss dras in i Jesu kärlekstuktan. Vi ska inte vara som furstliga herrar och mäktiga damer, säger Jesus. De sitter på troner och ser ned på folket.
Men så är det inte bland er, säger Jesus. Ni är tjänare som ser på andra nedifrån och med ögonkontakt med ert dops Gud. Människosonen har inte kommit för att bli  tjänad utan för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många.
Smaka på Paulus recept i Ef 5:18-21 (Giertz). Tanka först: Låt er händer det …
Låt er fyllas av Ande. talar ni till varandra i psalmer och hymner och and-liga visor. sjunger ni och spelar i era hjärtan till Herrens ära. tackar ni alltid Gud och Fadern för allting i vår Herres Jesu Kristi namn Och underordnar ni er under varandra, därför att ni vill lyda Kristus.

Fastan som börjar på Askonsdag 26 mars 2020 kan bli spännande!

Med många goda tankar hälsar er
Bengt Pleijel 93+
som på Fastlagssöndagen träffas i boken Sångpostillan årg 3, sid 135 och på datorn på adress www.bibelskolan,com, tryck här. 












Skriva ut