Inför
femte söndagen efter Trettondedagen
Temat
är SÅDD OCH SKÖRD.
De
som är från landet vet mycket om detta. Vi andra har lärt oss det
på TV. Men skruvar vi tillbaka vår egen tidsmaskin upptäcker
många att det flyter bondeblod i ådrorna. Jag själv är stolt över
min farfars farfar, bonden Sven Månsson från Bästhult i Barkeryd
(1765-1841). Han visste mycket om sådd och skörd. Han hade två
musikaliska söner: min farfars far Anders Svensson och min farfars
farbror Jonas Svensson. De kunde sjunga om sin far:
Far
min han sådde, han sådde si så här
och
sedan så hvila han armen.
Han
stampa med sin fot.
Han
klappa med sin hand ...
Ja,
så gjorde man i början på 1800-talet då man sådde. Anders och
Jonas kunde också berätta om att far
min
var ”gladelig” över sitt arbete. Det gick som en dans, sa de.
Han var ”gladelig” att så säden och ännu mera ”gladelig”
att få skörda. Han häpnade över det han fick i sin hand. Han
kunde inte nog uttrycka hur underbart det var. Min farfars farfar var
mycket generös. Han ville inte behålla skörden för sig själv.
”Jag låter det stå för en annan”, sa han.
Så
kan jag berätta att de två musikaliska sönerna tog värvning vid
Smålands husarregemente och blev stabstrumpetare där. Som
soldater på den tiden fick de nya namn. Eftersom de var vid musiken, bestämde översten att min farfars far Anders Svensson skulle heta
Pleijel, efter Ignaz Joseph Pleyel, Haydns främste lärjunge och känd
tonsättare på den tiden. Brodern Jonas fick namnet Mozart. Det
lär ha funnits en musiker vid den tiden som hette så...
Om
sådd och skörd talas det mycket i Bibeln. Jesus berättar om
fyrahanda sädesåker i Lukas 8:3 ff. Och Paulus talar om att det vi
sår skall vi också skörda. När skörden var inbärgad blev det
fest. En av de stora festerna var Lövhyddohögtiden på hösten, den
gladaste festen under året. Man byggde lövhyddor och bodde i dem.
Man öste vatten med fröjd ur frälsningens källor och glädjen
från Jerusalem hördes vida omkring, berättas det om Lövhyddofesten
på Nehemjas tid (läs Nehemja 8:13-18). I lövhyddorna umgicks man
med gamla Testamentets stora gestalter: Mose, Elia m. fl. Deras
närvaro var så levande. Man samtalade med dem bl.a. om den tid då
Messias skulle komma. Och när Petrus såg Mose och Elia tillsammans
med Jesus på förklaringsberget, förstod Petrus att Messias tid var
inne. Därför ville Petrus bygga lövhyddor åt dem.
De
flesta av oss är inte jordbrukare. Man alla är vi kallade att bli
ORDBRUKARE. Precis som bonden plöjer och harvar och sår i jorden
så arbetar en ordbrukare med ordet. Han läser, forskar, be-grundar, prövar. Och hittar skatter och bortgömda och bortglömda
rikedomar (Jes 53:3).
På
femte söndagen efter Trettondedagen får vi höra Jesus tala om sådd
och skörd. Men varför verkar han så allvarlig? Han säger sådant
som får oss att stanna och tänka till. Han påminner oss om vårt
ansvar – det vi sår skall vi också få skörda. Jag måste fråga
mig själv: Vad sår jag?
Man
kan bli bedragen, grundlurad. Därför ser Jesus på oss med stor
kärlek. Vi hör hur han nästan gråter fram sitt budskap. Han får
frågan ”är
det bara några få som blir räddade?”
Det är ju den frågan vi ofta ställer – hur går det för
hottentotter som aldrig fått höra evangeliet? Hur går det för
svenska barn som aldrig fått veta något om en Gud
som haver barnen kär?
Eller hur går det för människor som aldrig hört om att Jesus
är ett tröstrikt namn?
Vad
svarar du på det, Jesus? Jesus svarar inte med statistik. Han
tycks inte vara intresserad av sånt. Men Han ger som vanligt ett
svar, där vi måste tänka till. Kämpa
för att komma in genom den trånga porten, säger
han.
Här
ser vi hur Jesus står bredvid korset. Han öppnar armarna mot oss
och säger: Kom
till mig!
Vi ser hur korset har en öppning. Jesus har genom korset öppnat
pärleporten så att du och jag kan komma in. Men porten är trång!
Varför? Den trånga porten har ett underbart budskap. Den säger
till de höga apostlarna och till oss: Vänd
om och bli som barn
(Matt 18:3). Bara barn kommer genom den trånga porten. Vill Jesus
säga att också de frälsta behöver bli frälsta?
Det
som hindrar oss är två ting:
- Vår SYNDIGHET.
Den
får du inte ta med dig till himlen. Synd, smuts och skräp förvandlar
himlen till ett helvete och förpestar doften av salighet. Försöker
du ta sopsäcken med dig dit fastnar både du och sopsäcken i den
trånga porten. Janne Josefsson kan avslöja syndsopor. Jesus
Josefsson är den ende som kan ta bort dem (se Joh 1:29. Men han kan
inte ta bort dem om du inte ger dem till honom. Därför bekänn! Och
upptäck vad han gör sedan han tagit bort synden, (se Joh 1:33).
- Vår STÖDDIGHET.
Det
går inte att komma igenom den trånga porten med medaljsäckar i
bagaget. Tar du dem med dig släpper du in de tröttsamma demonerna
Jämförelse och Avund. Du har fått alldeles nog av dem på jorden.
Paulus ger oss ett fint råd med det som för oss är en vinning: Jag
kastar det på sophögen för att vinna Kristus och få leva i honom
(Fil 3:8-9). När man kommer in i himlen kläs alla i vita fotsida
kläder och allas ögon strålar av glädje därför att de fäster
sina ögon på Jesus och alla (även du) sjunger himmelskt!
Jag
har läst i en bok som jag själv skrivit (Älska Sverige tillbaka
till Gud) att när det blir en paus i lovsången inför Guds tron,
ordnar man med en skönhetstävlan. Resultatet blir: Alla är
vackrast!
Poängen
med ordet om den trånga porten är att när vi fått se och erfara
det rika livet på andra sidan korsets trånga port vill vi gärna
göra allt för att andra skall få erfara det.
Det
är en allvarlig text som vi läser i Lukas 13:22-30. Allvarlig - men
också rik och fylld av tröst och glädje. Den väntar nu på att
du, käre ordbrukare, skall gräva fram och upptäcka skatterna i
den. Du gör det med att slå upp sid 105 i Sångpostillan, årg 3.
Eller tryck här
så
hamnar du där.
Jag
gläder mig med dig över de välsignelser som du nu skall få!
Bengt
Pleijel 87+
PS!
Korset
är snidat av Anders O. Johansson i Broby. Han är kyrkoherde där
och har liksom jag varit präst i Fjällbacka. Han är duktig på
allt möjligt. Han har i Broby tagit initiativ till verkstaden
AlltMöjligt. Den är en mötesplats för dem som hamnat utanför
arbetsmarknaden (se AlltMöjligt-verkstaden
på Google). Anders har en hustru som heter Maggan, en fin och god
och ”underbra” kvinna. Åtminstone var hon det för 15 år sedan
då jag träffade henne. Men folk blir ju bara bättre och bättre... Hon har blivit nominerad som Lunds stifts nästa biskopsfru. Vi
får vänta på vad man i vår säger om det i Lunds stift. Det
kanske våras för kyrkan!