Inför
Fastlagssöndagen.
Vi
befinner oss ännu i förfastan. Ordet ”fastlag” kommer av det
tyska ordet ”vastelabend” – fast-aftonen. Precis som vi har
julafton, påskafton m.m. har vi också en fast-afton.
De
tre dagarna före fastan brukar man kalla Fastlagssöndag,
fläskmåndag och fettisdag.
Under dessa tre dagar tar man farväl av köttet. I sydliga länder
gör man det ofta under festliga former, glada upptåg och
karnevaler. Karne
vale
betyder ”farväl kött”. Vi har en rest av detta, då vi på
fettisdag äter fettisdagsbullar. Äter man dem på andra dagar bör
de kallas semlor.
Onsdagen
efter dessa tre dagar kallas Askonsdag.
Då börjar fastan. Och fastan varar än till påska. Precis som
Jesus fastade i 40 dagar varar fastan i 40 dagar mellan askonsdag och
påsk. Men då räknar man inte söndagarna. På söndagar fastar man
inte. Det är bröllopsfestens dag.
Varje
söndag bjuder Kristus, brudgummen, sin brud, församlingen, till
fest. Vi inbjuds till Herrens måltid med orden från
Uppenbarelseboken: Saliga är de som är bjudna till Lammets
bröllopsmåltid. Bröllopsfesten avbildar trons innersta hemlighet:
föreningen med Kristus. (Med evig kärlek, sid 64, av Peter Halldorf)
Varför
fasta? I Bergspredikan talar Jesus om fastan. Han säger inte: Om ni
fastar. Men inte heller: Ni måste fasta. Han säger: Han säger: När
ni fastar ...
och
han ger instruktioner om hur man då skall förhålla sig.
Nu
citerade jag mig själv från min bok De Himmelrika, sid 80-81.
Boken finns på www.bibelskolan.com . Tryck här så hamnar du i utläggningen av Matteus 6:16-18.
Fastlagssöndagens
tema är KÄRLEKENS
VÄG. Vi
går med Jesus upp till Jerusalem. Vi följer honom på hans sista
vandring och får se och ”skåda
hur Jesus Krist Guds Son i syndares ställe lider”
(Sv Ps 135). Vi försöker förstå varför Jesus säger att Han
MÅSTE lida och dö för vår synd. Vi samtalar med Jesus om våra
liv och ber med den blinde Bartimaios: Herre,
gör så att jag kan se... (Luk 18:41). ”Jesus för världen givit sitt liv, öppnade
ögon, Herre mig giv.” (Sv Ps 45).
Det
är på den vägen vi börjar förstå fastans betydelse. Vi fastar
inte för att förtjäna Guds godhet. Utan för att befrias från det
som hindrar oss att se och ta emot Guds godhet. Vi drar ned på vanor
och ovanor som gör oss självupptagna, tröghjärtade och
förhårdade.
Du
bör kanske under fastetiden tänka igenom vad det är i ditt liv som
hindrar dig.
Vågar
du stänga av TV:n under Fastan? Styrs du av alla ”måsten”? Vad
sägs om 40 dagars gottisfasta? Behöver datorn få semester? (Datorn
kan bli en farlig maktfaktor i ditt liv. 4 Mos 16 och Psaltaren 106:17
berättar om denna makt. Läs inte det!). Vad prioriterar du –
medias mesiga mediciner eller Bibelns friska förändringsrecept?
Behöver du rökfasta (själv gör jag det hela året och mår bra av
det). Vad fastnar
du i som du behöver fasta
ifrån: självömkan, leda, likgiltighet, förakt, äregirighet?
Eller ...
På
KÄRLEKENS
VÄG
får du följa Jesus som är VÄGEN,
och höra ihop med VÄGENS
FOLK.
De första kristna kallade sig så. Det betyder: du är på väg men
inte framme och inte färdig. Det finns ständigt mer att upptäcka,
mer att erfara, mer att få förändra i ditt liv. Kom som du är.
Men förbli inte som du är. Bibeln talar om en spännande omformning
(se Rom 8:29 och 1 Joh 3:1-3).
Vägen
har diken. En del hamnar i laglöshetens dike och klafsar omkring i
syndens geggamoja, satsar på sig själva och ropar ”Happy, happy”.
Ibland kikar de över dikeskanten och ser hur löjliga de ser ut
som kämpar i lagiskhetens dike. Där aktar de sig för synden där
nere i diket, men vaktar på syndarna i andra diket, som de uschar
och tycker ser löjliga ut.
Men
han som är VÄGEN räcker ena handen åt de laglösa och andra
handen till de lagiska. Båda grupperna saknar ”härligheten från
Gud” (Rom 3:23) och båda grupperna får hitta en rätt färd (Rom
3:21), och på vandringen genom de fagra riken på jorden bildar de
en kyrkokör: O
hur saligt att få vandra ....
I
Fastlagssöndagens texter träffar du många både underliga och
underbara människor. I dagens evangelium (Mark 10:32-45) möter du
Jesu lärjungar. Jesus talar om sitt lidande. De drömmer om
äreposter. Tittar du noga på dem, upptäcker du att var och en av
dem håller upp en spegel. Tittar du i spegeln känner du snart igen
den självupptagna person, som du själv har så mycket besvär med.
Men alldeles nära dig står Jesus och hjälper dig att hitta en ny
förankring i ditt liv. Din ängslan försvinner. Mungiporna går
upp. Du ser riktigt stolt ut. Ty den
stolte har sin stolthet i Herren
(1 Kor. 1:31).
I
en annan av söndagens texter (Luk 18:31-43) ser du hur Jesus stannar
till hos den blinde Bartimaios. Bredvid honom har du satt dig. Jesus
frågar både honom och dig: Vad
vill du att jag skall göra för dig?
Den frågan ställer Jesus till dig varje gång du går i kyrkan
eller öppnar din Bibel. Läs Lukas 18:41 och hör vad både
Bartimaios och du svarar.
Tänk
dig nu att du öppnar kyrkporten eller öppnar din bibel och du
ställer en fråga till Jesus: Vad vill du, Jesus, göra för mig?
Jesus svar läser du i Lukas 4:18-19.
Herrens
Ande är över mig, ty han har smort mig till att frambära ett
glädjebud till
de fattiga. Han har sänt mig att förkunna befrielse för de fångna
och syn för de blinda,
att ge de förtryckta frihet
och
förkunna ett nådens år från Herren.
Glädje!
Befrielse! Klarsyn! Frihet! Framtid!
Jesus
kan ge dig allt detta. Men nu är det ett stort problem med Jesus.
Eftersom han är KÄRLEKEN kan han inte tvinga sina lösningar på
dig. Då vore han inte kärlek utan diktator. Därför säger han:
Kom
till mig.... Omvänd dig.
När
du vänder dig om och kommer till Jesus händer detta: Du ser hur han
ser på dig med sina möjligheter. Du hör hur hans mun frambär ett
glädjebud till dig. Du anar hur hans händer löser dig från dina
låsningar och lyfter av dig det som gör dig betryckt. Och framför
allt hittar du detta: Herren
umgås förtroligt med dem som fruktar honom, sitt förbund gör han
känt för dem. Mina ögon ser alltid upp till Herren, ty han drar
mina fötter hur nätet...
(Psalt 25:14-15).
Vilken
rik tid vi går in i nu under kyrkoåret!
Sångpostillan,
årg 3, sid 135-140, kan bli för dig en rikedomsöppnare. Har du
inte boken tryck här
så hamnar du där.
Bengt
Pleijel 87+
PS!
– ett böneämne under fastetiden:
Som
ni kanske redan vet så kommer framtiden för Åh Stiftsgård att
avgöras under våren. Där finns förslag om nedläggning men också
om andra lösningar. Be om Guds Andes vishet över stiftets visa män
och kvinnor som skall besluta i denna fråga.
Frågan
om vad som skall hända rör kanske inte bara denna gård. Den rör
vid kristenhetens framtid i vårt land. Kyrka, vart är du på väg?
Gud
vill det som står i Lukas
4:18-19, se ovan.
Gud
vill att det skall bli såsom i himlen i Sverige.
Men
om vi inte vänder om kanske Herren säger till oss det han säger
till församlingen i Efesus:
Men
det har jag emot dig att du har övergett din första kärlek. Tänk
därför på varifrån du fallit och gör dina första gärningar.
Annars, om du inte omvänder dig, skall jag komma över dig och
flytta din ljusstake från dess plats (Joh
Upp 2:4-5 (Fb)
Kyrie
eleison!
En
ångest går fram och ofreden rister i livsträdets stam.
Då
kallar Guds Ande de kristna till bot,
att
bedja sig samman att världen må tro.
O,
lyft i vår söndrings och vilsenhets natt försoningens kalk.
(Sv
Ps 62:6).