Blogg
52
Inför
andra söndagen efter Trefaldighet
Jag
usle mask och vandringsman
på
tunga levnadsvägen,
jag
söka vill mitt rätta land
i
bön och möda trägen...
Vi
sjöng så, vi som levde förr i världen, i den gamla psalmboken (nr
273:4).
Hur
reagerar du på den psalmen? Blir du uppmuntrad? Eller känns den
tung, jobbig, tröttsam? Påminns du om din egen självbild – usel
mask, smutsig, tråkig, besvärlig för dig själv och andra?
Men
låt
ej modet falla. Tre personer skyndar nu emot dig med tröst.
TRÖSTARE
nr 1 är Sefanja, den gamle profeten. Han talar om att vi inte
behöver låta modet falla ty Herren,
din Gud bor i dig, en hjälte som kan frälsa. Han gläder sig över
dig med lust, han tiger stilla i sin kärlek,
han fröjdas över dig med jubel (Sef 3:16-17, Bibel 1917). Läs det ordet sju gånger. Då blir du
glädjechockad: Herren är glad över dig! Och i dig! Vad viktigt
att få hitta närkontakt med Herren, din Gud. Han längtar efter
att få umgås
förtroligt
med dig (Psaltaren 25:14 Fb).
TRÖSTARE
nr 2 är BRITT G. HALLQVIST, den skickliga ordkonstnären. En dag,
när hon skulle ut och fiska, tog hon bort masken ur denna vers och
satte dit ordet pilgrim.
Jag
är en pilgrim som ibland
blir
trött på levnadsvägen.
Dock
vill jag söka livets land,
i
bön och möda trägen.
(Sv Ps 546:4).
Receptet
på att hitta trösten är: Gå med i pilgrimsrörelsen. Bryt upp
från ljugarbänken, där du kurar över din uselhet och lurar både
dig själv och andra. Börja vandra. Du vandrar genom de fagra riken
på jorden, du gnolar med i paradissången, du stannar till på den
smala vägen, skogsstigen, där du andas ut din smärta och andas in
friskheten från både blommor och bibelord.
Du
upptäcker skapelsens skönhet och genialitet. Du får en ny masksyn!
Alla maskar är inte usla och alla människor är inte hopplösa.
Masken är en duktig jordbruksarbetare som luckrar upp jorden. Och är
mycket flitig. Maskar maskar inte! Sådana maskar behövs i kyrkan
idag för att ”i bön och möda trägen” luckra upp den
stelfrusna kyrkjorden. Masken behövs. Precis som den smutsiga
rottråden behövs, den som i kyrkans underjordiska verksamhet
förmedlar vatten liv och grönska åt hela KYRKTRÄDET (se Jeremia
17:7-8).
TRÖSTARE
nr 3 är Herren själv, Höga Visans brudgum. Han ger dig en ny
självbild, då du lyssnar in hans kärleksviskningar. Han säger:
Stå upp min älskade, min sköna och kom hitut. Du min duva i
bergsklyftan, i klippväggens gömsle, låt mig se ditt ansikte, låt
mig höra din röst, ty din röst är så ljuv och ditt ansikte är
så vackert
(Höga visan 2:13b-14, Bibel 1917). Läs det ordet sju gånger. Då
får du en ny glädjechock: Han lockar dig ut ur ditt egogömställe.
Du blir sedd. Han säger att han tycker om dig och att han tycker du
är vacker! Hör vad han säger: min
älskade, min sköna!
Vad viktigt för dig att få hitta närkontakt med Herren, din Gud.
Med
denna söndag – andra efter Trefaldighet – kallar Jesus oss att
följa honom. Vi får vandra med Jesus, se vad han gör med oss och
med människor han möter. Precis som HIMMELSKT SÖNDAGSGODIS inte
bara är till för de snälla barnen, så ser vi hur Jesus letar rätt
på dåligt folk, de som låser till om sig. Han ropar på dem som
han ropade på den första människan: Var
är du, du som gömmer dig i ditt eget lilla paradis? Han vill hitta
närkontakt med dig!
Jesus
letar rätt på ”usla maskar”, som krälar i smutsen. Han räcker
ut handen och lyfter dem upp.
Där
Jesus går fram får vi se märkliga förvandlingsunder. Hårdhjärtade
blir ömhjärtade, snåla blir frikostiga, högfärdiga blir ödmjuka,
ledsna sjunger lovsånger.
LÄS
den gammaltestamentliga texten från Domarboken 6:7-16. Där letar
Herren rätt på Gideon. Han har en dålig självbild. Jag den
ringaste, den yngste, den
odugligaste, hur
skulle
jag kunna...
Gud utväljer inte alltid de skickligaste. Men dem han utväljer gör
han skickliga. Gideon lydde och har i vår tid inspirerat många
gideoniter.
LÄS
episteln från 1 Korinthierbrevet 1:26-31. Herren letar rätt på
svaga, föraktade, de ringaste och får dem att räta på ryggen,
lyfta blicken och bli stolta.
LÄS
dagens evangelium från Markus 2:13-17.
Jesus fick se Levi
står det. Alla anser att han är en usel man. Han är en ”tullare”,
som lurar folk på pengar. Han är ”qvisling”, som går
ockupationsmaktens ärenden. Sunt folk undviker sånt folk. Men
Jesus äter lunch både med Levi och hans kollegor. Det blev häftiga
reaktioner! Oerhört! Man äter inte med dåligt folk. Men Jesus gör
det. Han var syndares vän. Men inte Syndens vän. Han ser att han
av en usel Levi kan göra en apostel. Levi heter också Matteus. Han
får skriva ned vad Jesus gjort och sagt i Matteus evangelium. Om
Jesus inte tagit hand om honom, hade vi t ex inte fått höra
bergspredikans budskap: ”Ni som tycker att ni ingenting är, ni
fattiga, små, enkla, just ni som säger: jag kan inte... jag duger
inte... jag klarar inte, just NI ÄR JORDENS SALT, NI ÄR VÄRLDENS
LJUS... (citat från boken De himmelrika, sid 32 och 36).
Jesus
ser människorna. Och Johannes skriver om vad vi ser, när vi ser
Jesus; då han ser på oss: Vi
såg hans härlighet, en härlighet som den Enfödde har av Fadern
och han var full av nåd och sanning.
Jesus
ser på människor först med NÅDENS ÖGA. Det ögat berättar om
oerhörd kärlek och ömhet. Sedan ser Han på dem med SANNINGENS
ÖGA. Han säger ett sanningens ord som kanske inte alltid är så
roligt att höra. Men o, vad befriande! Äntligen någon som vågar...
LÄS
sångpostillans predikan på denna söndag. Där berättas mer om
Jesu ögon. Han ser Levi. Han ser Simon. Han ser Johannes. Han ser
folkskarorna. Just nu ser han dig! Han ser på dig med sina
möjligheter. Och du kan höra hur han säger till dig: Följ mig!
Jesus
fick se Levi, Alfaios son, sitta utanför tullhuset...
Levi
hörde till SITTARFOLKET. Men Jesu elektriska ord FÖLJ MIG gav
honom ”apostlahästar”, och han och de andra lärjungarna blev
VANDRINGSFOLKET. De fick vandra med Jesus i tre år. Jesus startade
inte med att kräva att de skulle acceptera ”ett trospaket” - ni
får följa mig om ni tror att jag kan gå på vatten, bota sjuka och att jag är Guds Son....
De
får umgås med Jesus, höra vad han säger och se vad han gör. De
får erfarenhet av hur Jesus ser på dem både med nådens öga och
med sanningens öga. Efter tre år kan de säga:
Du
är Messias, den levande Gudens Son
(Matt 16:16).
Min
Herre och min Gud! (Joh
20:28).
Vi
såg hans härlighet, en härlighet som den Enfödde har av Fadern
(Joh 1:14).
Nu
får vi, den yttersta tidens kristna, gå med den första tidens
kristna. Tillsammans är vi vandringsfolket. Vi följer honom som är
vägen,
sanningen och livet.
Vi är VÄGENS FOLK. Det betyder: Vi är inte framme, inte
färdigfrälsta. Men vi är på väg, det finns mer att se, mer att
upptäcka, mer att erfara...
Med
uppmuntrande tillrop från
Bengt
Pleijel 87+
som
tycker att det är saligt att få vandra och som nu sjunger för er
en sång:
Jag
är en pilgrim som ibland
blir
trött på levnadsvägen.
Dock
vill jag söka livets land,
i
bön och möda trägen
(sv Ps 546:4).
FÄRDKOST
PÅ VÄGEN:
- SÅNGPOSTILLAN, årg 3 Andra söndagen efter trefaldighet, sid 292. Eller tryck här
- DE HIMMELRIKA, en vandring genom Jesu Bergspredikan, tryck här
- I MIN FADERS BLOMSTERGÅRD, en berättelse från nutid, hur Jesu ord funkar. Tryck gaudete